Ha történelmi tanulmányainkban visszatekintünk, láthatjuk, hogy az emberek már az ókorban is játszottak harci játékokat. Ezzel nem csupán tapasztalatot szereztek, hanem magukat is szórakoztatták, és sok esetben bizony a közönségüket is. A nagy háborúkra és azok csatáira ugyanis nemcsak a hadvezérek és a katonák voltak kíváncsiak, hanem az átlagpolgárok is. Az emberrel együtt létező harci szellem még ma is ott lapul a génjeinkben, és korunkban rengeteg lehetőségünk van rejtett harci tudományunk gyakorlására, szerencsére a legtöbb esetben otthon, biztonságos távolságból, a számítógépünk előtt ülve. Az ókor eseményeihez képest félelmetesen közeli múltban zajlottak a nagy világháborúk, amelyekről valószínűleg szüleinktől, nagyszüleinktől vagy dédszüleinktől első kézből hallottunk, hiszen ők ott voltak és átélték a borzalmakat.
A második világháború mindössze 68 éve ért véget. Azóta számtalan könyv, mozifilm vagy sorozat született az eseményekről, hadműveletekről, emberiségellenes bűntettekről, amelyek az 1939-től 1945-ig zajló harcok során történtek. Hogy mégis hogyan kapcsolódik mindez a videojátékokhoz? Köztudott, hogy a szórakoztató programok fejlődésük során egyre bonyolultabbá és élethűbbé válnak. Nem meglepő tehát, hogy a fejlesztők igyekeznek minden olyan élményt az otthonunkba varázsolni, amelyet a való világban át lehet élni, ám remélhetőleg a játékosok számára örökre elérhetetlen marad. Ilyen téma például a háború, azon belül is a már emlegetett második világháború, amelyet több műfajban is megjelenítettek már a játékkészítők. A legismertebb vonal manapság az FPS, ami képes arra, hogy a játékos kezébe fegyvert adjon és bedobja őt a mélyvízbe. Az első személyű lövöldözések előtt azonban egy másik műfajban már megjelent a második világégés, ez pedig nem más, mint a stratégia.
Panzer General 1994-ből. Primitívnek tűnik,
de az egyik legjobb TBS a világon.
Az első mérföldkőnek számító második világháborús stratégiai játék az 1994-ben megjelent Panzer General volt, a Strategic Simulations, Inc. gondozásában. Ez egy körökre osztott stratégia, amiben hatszögletű terepasztalokon vezethetjük a tengelyhatalmakat vagy a szövetséges csapatokat, az adott szcenáriótól függően. Játszhatunk a gép, vagy akár egy társunk ellen is. A Panzer General érdekessége, hogy a kampánymódban egy német tábornok szerepében kell helyt állnunk a szövetségesek ellen.
A játék 1996-ban elnyerte az Origins-díjat, a legjobb katonai vagy stratégiai számítógépes játék kategóriában. Nagyszerűsége abban rejlett, hogy nagyon jól megalkotott szabályrendszerének köszönhetően tervezhető lett a játékmenet, valóban a játékos taktikai képességein múltak a csaták. Az egységek képesek voltak fejlődni is, a történelemhez hű szcenáriók pedig megadták a háborús alaphangulatot. A videojátékok történelmében először valóban egy páncélos osztag parancsnokának érezhettük magunkat. A játék az évek során megkapta a maga folytatásait, minden aspektusában finomodott, ám az alapok szinte mit sem változtak. Sőt, jelenleg bétafázisban jár a Panzer General Online; free-to-play játékként minden szempontból ugyanazt nyújta, mint elődje, csak ezúttal böngészőből futtatható és nagyon szépen fest.
A Sudden Strike intrójánál manapság a legcsúnyább
FPS-játékok is szebb látványt nyújtanak
A második mérföldkövet a Sudden Strike című valós idejű stratégiai játék jelenti. A Fireglow Games fejlesztése az ezredfordulón jelent meg, és évekig képes volt meghatározni a hasonló második világháborús stratégiák irányvonalát. Az izometrikus nézetben játszható alkotás fektette le az egységek részletezésének alapjait, valamint az utánpótlásvonalak, az elsősegély nyújtása a sérült katonák gyógyítására, és a járművek javítása is innen ered. Habár a játék sikeres volt, bizonyos közösségek még a mai napig modolják és játsszák, a segítségével létrejött Blitzkrieg-széria talán még komolyabb sikereket tudott elkönyvelni. A Sudden Strike továbbfejlesztett motorjára épített Blitzkrieg 2003-ban gyönyörűen festett. Nagy felbontású textúrák, tökéletesen kidolgozott egységek jellemezték a Nival Entertainment orosz fejlesztőinek játékát.
A játék eseményei változatosabbak voltak, mint amit a Sudden Strike játékokban megszokhattunk, és a látvány is magáért beszélt. A megjelent kiegészítők pedig tovább mélyítették az egyébként is tartalmas játékot. A Blitzkrieg folytatása, más konkurens játékok nyomására, 2005-ben belépett a harmadik dimenzióba. Az akadályt ügyesen vette, habár grafikailag nem nyújtott már olyan élvezetet, mint a magyar Stormregion játéka, az egy évvel korábban megjelent Codename: Panzers. Ennek ellenére impozáns történelmi stratégia volt a maga 250 egységével és két tartalmas kiegészítővel.
Fontos megemlíteni, hogy a G5 Software 2005-ben, az első Blitzkrieg izometrikus motorjára írt egy igen kiemelkedő RTS-t Cuban Missile Crisis címmel, amely a 60-as évekbeli kubai rakétaválságot követő fiktív események idejére kalauzol el. Kitör a harmadik világháború, amelyet négy oldal vív a megmaradt -- még nem radioaktív -- területekért: angol-amerikai szövetség, Szovjetunó, Kína és a német-francia szövetség. A játék a Blitzkrieg motorja által nyújtott grafikát a maximálisra emeli, valamint a játékmenet is kap egy körökre osztott részt, hasonlóan a Total War-sorozatban látott hagyományhoz. Nemcsak valós időben fontos tehát észnél lenni, hanem a térképen sem mindegy, melyik olajfinomítót vagy repteret foglaljuk el. A második világháborút követő időszakban természetesen rengeteg eszköz ismerős lehet, amit már a Blitzkriegben is láthattunk, ám számos kísérleti, vagy később kifejlesztésre került egyéget is irányíthatunk a játékban.
A jó öreg Codename: Panzerst a legjobb magyar
játékok közé is besoroltuk. Katt!
Fentebb említettünk még egy mérföldkőnek számító játékprogramot, a magyar fejlesztésű Codename: Panzers első fejezetét, a Phase One-t. Ez a játék szintén forradalmasította a világháborús RTS alműfaját, számtalan megjelenő ötletet vettek át később más fejlesztők saját stratégiai játékaik számára. A háromdimenziós grafika egyszerűen áll-leejtősre sikeredett, minden robbanásban összerezzentünk, minden fényhatás és hangeffekt moziélményt varázsolt a képernyőnkre. A harcjárművek csikorgó hangjai és részletes kidolgozottsága pedig eddig sosem látott élményt nyújtott.
Számunkra fontos alkotásnak számít egy másik magyar csapat, a Digital Reality 2004-ben megjelent Afrika Korps vs Desert Rats című játéka, amely szintén kellemesre sikerült, és érdekessége, hogy a játékot a Digital Reality saját fejlesztésű, Walker 2 elnevezésű motorja hajtja, melyet Vasvári Balázs készített, a program történetét pedig egy hivatásos író, Gáspár András írta.
2006-ban ismét a második világháborúé volt a főszerep RTS-fronton, amikor is a Stormregion egyfajta válaszként megjelentette a Rush For Berlint, amely kiváló játékmenetével, minimális, de fontos újításaival ismét a csúcsra lépett.
A Company of Heroes egyike a legélethűbb és
legjobb világháborús stratégiáknak
Egészen addig, amíg az ugyancsak 2006-ban meg nem jelent Company of Heroes le nem taszította trónjáról. A Relic Entertainment kiemelkedő alkotása mindentéren felülmúlta addigi vetélytársait. Soha nem látott realizmus és grafikai megoldások hozták el a háborút a nappalikba és hálószobákba. A Company of Heroes volt az egyik első olyan stratégiai játék, amely cenzúrázatlanul mutatta be a kegyetlen valóságot; a háború fontos mozzanatai szinte húsbavágóan hatásos látványvilággal jelentek meg a szemünk előtt. Akárcsak a Medal of Honor, úgy a Company of Heroes is felhasználja a Ryan közlegény megmentése című film által divatba hozott kvázi-realizmust, bőven merítve Spielberg klasszikussá vált filmjének eseményeiből. A látvány annak idején persze csak akkor nézett ki igazán jól, ha egy csúcskategóriás videokártyát és gépet tettünk alá -- ma már ezzel nincs gond. A játékmenet számos újítást hozott, hiszen a realizmus itt is jelen volt, így akár a valóságban is működő taktikai manővereket is képesek voltunk kivitelezni benne, valós időben.
Évekkel később is jelentek meg ugyan második világháborús játékok, ám a minőség valahogy nem volt már az igazi. A játékosoknak egy időre elegük is lett a témából, hiszen sok évig, rengeteg videojátékos műfajban ontották a kiadók a világháborús történeteket. A modern harcászat irányába fordulás ugyanúgy jellemző volt a stratégiai műfajra, mint ahogyan például az FPS-ek esetében. A Company of Heroes 2 megjelenésével hiánypótló remekművet kaptunk a Relic Entertainmenttől, amit érdemes megbecsülni, és közben kíváncsian várni, hogy mit hoz a jövő -- vajon lesz-e újabb reneszánsza a második világháborús stratégiáknak? A válaszra szerintem nem kell sokat várnunk.
Hetekre le tudott kötni, és addig nem léptem át a pályát még az utolsó német is lenem szedtem :)