Jövő év elején várható a BioWare hatalmas sikert aratott sci-fi akció-szerepjátéka, a Mass Effect folytatása. A Mass Effect 2 nem pusztán nagyobb, szebb, izgalmasabb lesz (és még sorolhatnánk a megszokott jelzőket, de ettől most megkíméllek benneteket), hanem alaposan meg is komolyodott: sokkal komorabb, sötétebb hangvételű sztorira számíthatunk.

Shepard élt, Shepard él, Shepard élni fog?

Nos, a kissé áthangolt lenini idézet utolsó tagjára egyelőre biztos választ nem tudunk adni, az viszont már most lehet tudni, hogy derék űrkalandorunk (vagy kalandornőnk, attól függően, ki milyen nemű karaktert indított az első részben) eleinte biztosan nem adja majd be a kulcsot. Nem véletlen kérte ugyanis Casey Hudson, a BioWare projektigazgatója, hogy tessék szépen azokat a játékmentéseket gondosan elrakni, mert valóan Shepardöt fogjuk irányítani a játék... "bizonyos" szakaszában.

No igen, azt még nem tudni, hogy a Normandia kapitánya meddig marad életben a játék során, tehát meddig fogjuk majd irányítani. Én egyébként arra tippelek, hogy mindenki azt hiszi, meghalt, ez idő alatt pedig valaki más felett vesszük át az irányítást, aztán a végére visszatér és vele fejezzük majd be a játékot. Persze nem dolgozom a BioWare-nél, szóval elképzelhető, hogy nem lesz igazam.

Tovább is van, mondjam még?

Most, hogy megtudtuk: nem kell teljesen Shepard-mentes Mass Effect 2-vel játszanunk majd, a másik nagy kérdés ez maradt: vajon mi lesz az új rész konkrét története? Eddig annyit tudtunk, hogy a játék egy bizonyos szakaszában "az űr távoli sötét szegleteiben kell kiderítenünk, hogy mi áll emberi telepesek eltűnése mögött." A mesterséges intelligenciával rendelkező teremtmények ismét komoly konfliktusba kerülnek az organikus kreatúrákkal, illetve ha hihetünk a fejlesztőknek, akkor olyan filozofikus kérdések is felmerülnek majd a játék során, mint a szerelem és moralitás közti ellentétek, illetve az is biztos, hogy döntéseinknek jóval nagyobb következményei lesznek, mint valaha. Sokkal több barátunk vagy ellenségünk halhat meg választásaink nyomán, így jóval nagyobb befolyással bírunk majd a történetre, mint valaha. A készítők letették a nagyesküt, hogy minden döntésünknek alaposan kidolgozzák az alternatív végkimenetelét is, tehát nemcsak a második, de akár a harmadik, negyedik végigjátszásra is tartogat majd a történet újabb és újabb drámai meglepetéseket. Emellett a történet befejezése sokkal grandiózusabb, katartikusabb és nagyobb jelentőségű lesz, mint az előző részé.

A sztori vezérszála egyébként most is ugyanaz, mint az első részben: az univerzum civilizált társadalmának meg kell küzdenie a mesterséges intelligenciájú Pusztítókkal (Reaper), rajtuk kívül viszont a Cerberus vállalat rejtélyes vezetőjével is összeakasztjuk majd a bajuszt. Állítólag most kifejezetten az emberiség léte lesz majd a tét, ugyanis újabb és újabb emberi civilizációk tűnnek majd el, és hősünknek kell kiderítenie, mi a pálya. Küldetésünket "öngyilkos" jelzővel illetik a fejlesztők, de hogy ez mennyire csak a reklámhadjárat része, még egyelőre nem tudni.

Mass Effect 2 előzetesMass Effect 2 előzetesMass Effect 2 előzetes

Planetáris összeesküvések?

Az előző részben sokféle népséggel találkozhattunk: az emberek mellett ott voltak az aszárik, kroganok és még sorolhatnánk, ám anyabolygóikon még nem jártunk. A folytatásban viszont végre ez is bekövetkezik. Megvethetjük például lábunkat egy krogan planétán, illetve az aszári nép Illium nevű bolygóján, amelyik leginkább Coruscantra hasonlít a Star Wars univerzumból. Emellett egy "Omega" nevű planétára is elkerülünk, amely a Citadella ellentéte: ugyanúgy hatalmas, viszont miközben a Citadella a civilizált világ csúcsa, addig ez a bolygót leginkább a mélypontjaként lehetne jellemezni...

Ha már a planétáknál tartunk, akkor meg kell említeni az azokon való közlekedést is. Az előző részt rengetegen kritizálták amiatt, mert feleslegesen sokat kellett liftezni és közben nem nagyon történt semmi. Nos, ettől a folytatásban sem menekülünk meg (lévén valahogyan be kell tölteni a pályákat), viszont ezúttal a liften való utazás közben sokkal jobban átlátjuk majd környezetünket, tehát látni fogjuk, merre utazunk. Az utazáshoz tartoznak még a járművek is... A Mako volt talán a Mass Effect legvitatottabb járgánya a meglehetősen idegesítő irányítás miatt. Nos, lesz egy új földi jármű is (amelyet még nem ismerünk), ennek vezetése pedig garantáltan nem majd okoz őszülést, illetve hajhullást vagy heveny idegeskedést. Végül teljesen átdolgozták a fejlesztők a tárgyak tárolásának rendszerét  is, amely — lássuk be — nem állt éppenséggel a helyzet magaslatán...

Fajtalankodások?

No nem "arról" van szó: a játékban található fajok közötti — az előző részben nagy port kavart — szexről egyelőre még nem tudni semmit, viszont azt már most bizton állíthatjuk, hogy két új fajt kapunk majd: a drell és a thane nevűt. Emellett a régi fajok közül a volu és az elkor sokkal "mozgékonyabb" lesz, ami talán azt jelenti, hogy a csatatéren is találkozhatunk majd velük. Persze új társak is csatlakoznak mellénk: például egy rejtélyes bérgyilkos, akinek kilétéről és fajáról még nem rántották le a leplet a fejlesztők.

Az újak mellett persze a régi karakterek sem hiányoznak. Ha már a karaktereknél tartunk, akkor azt is meg kell említeni, hogy a BioWare javítani fog a párbeszéd- és harcrendszeren is, ám hogy ez pontosan miképpen változik, arról még nem tudni. Technikai téren javulást eredményez majd, hogy textúrák végre nem "ugrándoznak" betöltéskor, mint ahogy azt az első rész Xbox 360-as verziójában tapasztalhattuk.

Masszívan várjuk!

Nagyjából egyelőre ennyit lehet tudni a BioWare sikergyanús második Mass Effectjéről. Továbbra is kíváncsian várjuk, vajon pontosan mi történik Sheparddel, illetve ki lesz a másik karakter, akit helyette irányíthatunk, ha netán meghal, vagy egy időre eltűntnek nyilvánítják. Mindezt azonban csak 2010 elején tudjuk majd meg, amikor a folytatás végre-valahára megérkezik Xbox 360-ra, és remélhetőleg vele egy időben PC-re is.