Az újságírásban az a jó, hogy néha kutatni kell a témák után, néha pedig a küszöbödön landol egy. E cikk az utóbbi kategóriába esett, hiszen a témáját a Kedvenc játék kerestetik májusi szavazásához érkezett kommentek ihlették. A sztori lényegében a következő: a szavazólistára felvettem a The Witcher 3: Blood and Wine-t, a Fallout 4: Far Harbort és a Hitman harmadik részét, amik ugye DLC-nek, azaz downloadable contentnek, magyarán letölthető tartalomnak számítanak.
Nos, néhány olvasónk felvetette, hogy ezek nem lehetnének egy ilyen listán, hiszen nem játékok. Ki is alakult egy kisebb vita a témában, minekünk meg az ölünkbe hullott egy téma, amit úgy gondoltam, érdemesebb alaposabban is körbejárni. Előre leszögezném, hogy a következők szerény személyem szerény véleménye, nem a PC Guru kinyilatkoztatása és nem univerzális igazság.
Azt hiszem, abban megegyezhetünk, hogy a DLC-ket vagy az expanziókat nem nevezhetjük önálló játéknak, hiszen az esetek nagy hányadában szükség van egy alapprogramra, amire rátelepülnek és ugyanígy a legtöbb esetben eme programokon belül érhetjük el a kiegészítőket a menüből vagy esetleg magából a játékból. A Witcher 3 mindkettőre jó példa, mert a Blood and Wine és a Hearts of Stone mind menüből, mind a játékból elérhető.
Na de nem is ez a kérdés tárgya, hanem az, hogy ettől függetlenül játék-e a DLC/expanzió. Először vizsgáljuk meg, miféle lehet egy DLC. A legalapvetőbb változat a kozmetikai kiegészítőket tartalmazó csomag, amely általában új skineket, karaktereket, díszítéseket, fegyvereket, meg mindenféle külsőségeket befolyásoló dolgokat tartalmaz, és potom áron osztogatják – kivéve az olyan esetekben, mint az Evolve, ahol még a cicomacsomagokat is aranyárban mérték.
Ennek egy kellemetlenebb változata, amikor a csomag tartalma olyasmi, ami előnyt biztosít a megvásárlójának azokkal szemben, akik nem akarnak egy petákot sem költeni a játékukra azon túl, amit egyszer kifizettek a megvásárlásakor. Ezek a fajta DLC-k jellemzően a pay-to-win játékokban jelennek meg, a legtöbbet a mobilplatformokra tervezett programokban lelhetjük fel.
Emellett még vannak olyan DLC-k, amik komplett pályákat adnak a programokhoz, de ennél többet nem. Esetleg eme csomagokhoz még hozzácsapnak néhány extra eszközt, vagy ruhát vagy páncélt. Ilyenekre jó példa a Battlefield-széria, de sok más multiplayer-orientált programra is jellemzőek eme kiegészítők.
És az utolsó nagy csoport a történet központú DLC – ezek egyben megfelelnek a régi, lemezes expanzióknak –, amiben úgyszintén fellelhetők a fent felsorolt cuccok, de emellé jár sztori, új NPC-k, párbeszédek, átvezetők, és így tovább. Ezek megjelenhetnek egy-egy kisebb küldetés vagy egy több órát lefedő küldetéssorozat képében, sőt, néha megesik, hogy különálló résszé válhatnak, lásd: Wolfenstein: The Old Blood. Önállóan futtatható program, mégis „csak” egy expanzió, és csupán azért nem nevezik DLC-nek, mert lemezen is elérhető.
Ezzel elérkeztünk arra a pontra, ami már a kérdésbe vág. Mert mitől lesz játék egy játék? Nyilván nem attól, hogy egy dobozba csomagolt lemezen terpeszkedik, hiszen manapság már nem egy játék csak letölthető formában érhető el – sok esetben, ha van is lemez a dobozban, azon csak egy link található, ami a Steamre, Originre, Uplay-re, akármire vezet, ahonnét letölthetjük a tartalmat, ez esetben a játékot. Arról nem beszélve, hogy szinte már nincs is olyan program, ami csak dobozosan jelenne meg.
Szóval a külsőségek manapság aligha számítanak, marad a belső, a tartalom. Ezek közül a legfontosabb, hogy milyen a játékmenet, és az milyen játékélményt nyújt. Érdemes összevetni teszem azt a GTA 5-öt a Beyond: Two Soulsszal – csakhogy két, egymáshoz képest végletes példát említsek. A kontraszt nyilvánvaló: a GTA 5-ben millió és egy dolgot csinálhatunk millió és egyféleképpen. Küldetések tucatjai állnak rendelkezésünkre, de még akkor is jól szórakozunk a játékban rejlő lehetőségek kiaknázásával, ha egyáltalán nem foglalkozunk holmi missziókkal.
Ezzel szemben a Beyond: Two Souls abszolút megköti a kezünket, a karakter felett csak néha vehetjük át az irányítást, a játékidő maradékában csupán a quick time eventekkel avatkozhatunk bele. Hiába szerteágazó a történet, hiába van egy-egy szituációnak több kimenetele, valójában a program a végletekig kötött, játékmenet, mint olyan alig-alig van benne, ezáltal a játékélmény is csorbát szenved. Ezért szokás a Beyond: Two Soulsra és az ahhoz hasonló játékokra (pl.: Telltale-programok) inkább interaktív filmként, semmint videojátékként hivatkozni, noha ezek ugyanúgy játékok, mint a GTA 5.
És véleményem szerint ettől lesz valami játék. Hogy játszhatok vele. Ez kimerülhet egy órában, négy órában vagy kétszáz órában, az idő tulajdonképpen nem számít. De addig, amíg ott ülök a program előtt, addig játszok. Felfedezhetem a környezetet, a történetet, ritkíthatom az ellenfelet, dumcsizhatok a többi karakterrel, vagy csak szimplán golfozhatok, autókázhatok, lovagolhatok vagy kártyázhatok. Stb… Végtelenségig lehet sorolni, hány és hányfajta dolgot lehet csinálni egy játékban.
Na, most, ennek a feltételnek nyilván nem felel meg egy cicomacsomag, hiszen az csak egy eszköz a játékban, egy apró eleme a teljes élménynek. Ugyanez igaz a fegyverekre, a pályákra, mindenre, ami csak egyetlen eleme a nagy egésznek. Kiadhatnak egy pályát a Doomhoz, és lehet rajta száz órát játszani, de ha megkérdezik, mitől volt jó a Doom, senki sem csak azt a bizonyos pályát kezdi el leírni. Sőt, ha megkérdeznénk, mitől volt jó az a pálya, senki sem tudna túl sok dolgot elmondani, még ha az a pálya minden idők legzseniálisabb térképe, akkor sem. Mert az csak egy elem.
De mi a helyzet azokkal a DLC-kel, amik nem csak elemeket kapcsolnak hozzá a produktumhoz, hanem mindent, ami jellemző egy önálló játékra. Az új pálya/helyszín mellé jár új sztori, új karakterek, új szinkronhangok és átvezetők, esetleg alaposan belepiszkál a játékmenet egyéb tényezőibe (lásd: WoW kiegészítők), mi több, magába a program technikai hátterébe – javítja a grafikát, a stabilitást, és így tovább. Még ha ezek a DLC-k/expanziók nem is futtathatóak önállóan (már amikor, mert ugye ellenpéldának ezúttal is hozhatjuk a Wolfenstein: The Old Bloodot), rengeteg játékelemet tartalmaznak és nagyon sok élményt biztosíthatnak. Sokat lehet velük játszani, hiszen nem csak annyi van bennük, hogy futhatunk rajtuk pár kört, vagy lelőhetünk velük pár ellenfelet, esetleg kék helyett sárga lesz a páncélunk. Ténylegesen játszhatunk velük.
Felmerült a kommentek között, hogy attól lesz valami játék, hogy leülnek a fejlesztők az üres motor elé és azt mondják, csinálunk egy játékot. De kérdem én, biztos jó megközelítés ez? Mert ugye, ha a játékipar éppen nem egy remake-kel vagy reboottal zaklat minket, akkor folytatást gyárt. És ha a fenti megállapítás a kritériuma egy játéknak, akkor az új játékok száma igen csak megcsappanhat, pláne, ha elkezdünk szemezgetni olyan sorozatok között, mint a Call of Duty, a Battlefield, az Assassin’s Creed, a Need for Speed, vagy az EA bármelyik sportjátéka. Hiszen mi is a legtöbb panasz a Call of Duty-val szemben? „Évről évre ugyanaz.” Milyen vádak szokták érni a Battlefieldet? „Egyik a másik reskinje.”
Míg egyes cégek DLC-ket készítenek, és azt teljes játéknak hívják, addig más cégek teljes játékot készítenek, amit DLC-nek neveznek.
És ezek nem alaptalan vélemények. Durván leegyszerűsítettek, de nem alaptalanok. Az évről évre jelentkező újabb és újabb epizódokat nem az alapoktól építik meg, és távolról sem nevezhetjük ezeket újabbaknak, mint egy Fallout 4: Far Harbort. Tegyük csak egymás mellé a két elhatározást:
- Készítek egy harmadik részt.
- Készítek egy single player DLC-t.
Annyira más a jelentésbeli tartalom? Ugye, hogy nem. A végeredmény ugyanaz: a készítők csinálnak egy programot, amivel majd az embere játszanak. Hogy annak Titanfall 2 vagy Blood and Wine a címe, az szinte lényegtelen a végén, legalábbis a cikk címében feltett kérdés szempontjából.
Szóba jöhetne a játékidő, de ezzel kár dobálózni, mert léteznek harminc órát felölelő sztori alapú DLC-ék és négy órát sem lefedő teljes játékok, és persze vica versa. Ugyanígy a fejlesztési idő és a beleölt munkát sem érzem relevánsak, mivel sok történet központú DLC fejlesztésébe ugyanúgy hosszú hónapokat ölnek bele (sok DLC-nek általában már jóval az alapjáték kiadása előtt nekiállnak), akárcsak egy teljes értékű játékba. Lehet, hogy az assetek többségét nem kell megalkotni, de így is létre kell hozni újakat, felvenni új párbeszédeket és hangokat, megírni a történeteket, stb. Sőt, bizonyos szempontból egy ilyen bővítmény megalkotása még macerásabb is, hiszen a készítők kevesebb pénzt és időt kapnak rá, ráadásul sok esetben bonyolítja az életét, hogy adott karakter megformálóját lehet, hogy költségvetési okok miatt vagy idő hiányában nem tudják visszahívni. A társaink nem véletlen némaleventék a Mass Effect DLC-iben.
Az ár sem számíthat egy játék meghatározásánál, hiszen néha a DLC annyiba kerül, mint egy teljes játék, és akár boltban is hozzájuthatok. Erre megint jó példa a Witcher 3, hiszen a két nagy kiegészítője megvásárolható boltban, és egyik sem 3000 forint. Hogy csak egy kód van a dobozokban? Miért, a Half-Life 2 talán DVD-ről telepíthető? Hát a Mass Effect 3?
Még elgondolkodhatunk azon, van-e lényeges különbség egy hagyományos expanzió és egy sztori alapú DLC között, vagy nyugodtan használhatjuk őket egymás szinonimájának. Nos, véleményem szerint az egyik eb, a másik kutya. Maradjunk a Blood and Wine-nál és a The Old Bloodnál. Nálam az a faramuci helyzet áll fenn, hogy a Witcher DLC-k vannak meg dobozosan, a Wolfenstein kiegészítője meg csak digitálisan. És ezzel le is festettem, mennyire nem számít a beszerzési forma eme kérdésben. Persze a DLC-k nagy többsége nem kapható dobozosan, de az a nagy büdös helyzet, hogy az expanzióktól sem roskadoznak a polcok, és legtöbbször ezek pont DLC formájában jelennek meg, mert a mai, szélessávú internettel átszőtt világban sokkal könnyebb így kiadni egy játékot. És az bizony nem számít témánkat illetően, hogy az Old Blood a Steam könyvtárban a New Order alatt van, míg a Blood and Wine-t a GOG az Extra dowloads listán jegyzi. Már csak azért sem, mert a Steam például a Doom 3: Resurrection of Evilt is külön jegyzi a könyvtárban, aztán mégsem futtathatjuk az alap Doom 3 nélkül. A határok önállóan futtatható és alapjáték nélkül nem indítható expanziók, valamint a sztori központú DLC-k között mára elmosodótak, sőt, továbbmegyek, megszűntek.
Összegezve tehát: egy történet alapú DLC szinte minden tekintetben megfelel egy játéknak. Annak, ami eszünkbe jut, ha egy videojátékra gondolunk. És bizony a fő szempont a tartalom, vagyis több játékelemből áll össze, van rendes játékmenete, a játék élményét adja, jó esetben hosszú órákra leköt, az áruk is néha eléri egy önálló játék árát, stb. Minden, amiről fentebb megemlékeztem.
Igen, ezeket DLC-nek nevezik. Ez lett a nevük, de ez még nem zárja ki egyiket sem a játék kategóriából. Ha lenne ilyen lexikon (lehet, hogy van), nem a szövegszerkesztők, hanem a videojátékok címszó alatt találjuk meg a DLC szót. És attól, hogy a DLC-k túlnyomó többsége csak kozmetikai csomag, vagy elemi bővítés, ezáltal valóban nem játékok, attól még igenis van olyan DLC, ami viszont játék, mert sokkal-sokkal több tartalommal bír. Mert a tartalma elég egy játékra.
És ezzel, illetve egy kérdéssel zárnám a gondolataimat: Teszem azt, a Star Wars: Battlefront valóban „játékabb” a Witcher 3: Blood and Wine-nál, csak azért, mert az előbbi futtatásához nem kell egy másik játékprogram?
A véleményeket pro és kontra ezúttal is szívesen fogadjuk a kommentekben.
(A Fallout széria negyedik számozott....darabját)
Mielőtt egyáltalán méltatnám a cikk feltevését:
A vita eredetileg nem arról szólt, hogy a DLC az valóban JÁTÉK-e. Hanem, hogy lehet -e a hónap JÁTÉKA egy DLC. Ezt a kérdést már az előző cikk kommentjei közt is sikerrel mostuk el, külön fáj, hogy egy teljes cikk készült ebből a "hibás" feltevésből...
Konkrétan a cikkhez:
Kár ennyire túl lihegni. Ez nem tartalom kérdés (és ez az a pont ahol nem értünk egyet) , és még csak nem is a név a döntő.
A DLC sem, és a kiegészítő sem játék. Mindkettő egy játék toldaléka. Ha feltelepíted a B&W-t akkor mit játszol? Witcher 3-at (a Witcher széria harmadik láthatóan és jelentősen elkülönülő darabját). Far Harbor esetén? Fallout 4-et (A Fallout széria negyedik időben és technikailag is könnyen elkülöníthatő darabja). Az teljesen lényegtelen, hogy amit te telepítettél az két páncél vagy két napnyi játékidő, a tényen nem változtat, hogy csupán hozzátoldott a játékhoz, ahhoz a játékhoz amit korábban már megvettél. És képzeld azért "találod meg a videójátékok címszó alatt meg a DLC szót" mert videójátékokhoz készül... A barometrikus magasságmérőt is a repülés címszó alatt találod mégsem repülő, és mégsem repül...
Mint azt te is említed az egyetlen "kérdés" itt igazábol az önállóan futtatható kiegek esete (bár a kiinduló problémában általam megjegyzett egyik cím sem az). Mint írtam, itt technikailag szinte semmi különbség nincs, időben gyorsan követi az "alapjátékot", így számomra az egyetlen szempont amiben döntenék az maga a megvalósítás.
- Far Cry: Blood Dragon DLC, Expansion, vagy játék? Szerintem folytatás / mellékszál, és ennek jogán (mivel legalább annyi eltérést találunk benne mint a Primal - 4 között) játék.
- XCOM: Enemy within - Kiegészítő, hozzáad új mechanikákat de lényegében teljesen ugyanazt csinálod.
- Kedvenc példám: Starcraft 2. Ez konkrétan egy trilógia. ÍGY kell 3 külön játékot kiadni. Folytatásos story (nem mellékszál), folyamatosan csiszolt elemek... Lényegében a COD megfelelője.
És akkor itt tegyünk egy gyors kitérőt... Miért értékelem külön játékként a COD/AC/NFS következő részét ha minden évben panaszkodunk, hogy ugyanazt kapjuk ugyanazt kapjuk? Mert, mint a fenti példákból látható, nem azt fájlaljuk, hogy a játék ugyanazt próbálja csinálni... Ettől sorozat és franchise... Játéktechnikailag nem hajlandóak fejlődni... Nem véletlenül lett siker a Black Flag... És az, hogy a játék más grafikus motorral pár év után vált Olaszországból Amerikába (és csináltatja teljesen ugyanazt monoton módon) már elég különbség a szemembe, hogy ne "toldalékként" tekintsek rá.
Következő pont...
IGEN a Battlefront akármennyire is tartalmatlan és ostoba csak-csak egy külön játék, egy folytatás, ami az elődjéhez képest újításokat hozott (jót vagy rosszat teljesen mindegy) szinte minden téren.
Míg a B&W sok általad "gagyinak" bélyegzett DLC egybe csomagolva (páncélok, szörnyek, küldik stb.), és így valóban kiad egy impozáns csomagot (mint ahogy azt a lengyelektől megszoktuk) de ettől nem válik önnálló fejezetté a Witcher szériában, nem jelent akkora fejlődést a sorozat számára mint a 2-3 közti.
+1 Akármennyire is akarják ezt letolni a torkunkon, a Telltale programok (és társaik) nem játékok, hanem videó novellák vagy interaktív filmek. A játékokkal az ember játszik. Ha valaki játéknak érzi, hogy néhány percenként megnyom egy gombot a mozi közben akkor szívesen hallgatom a definícóját a "játszik" szavunkról ( segítek: szabad cselekvés örömszerzés céljából) és a listát, hogy akkor szerinte a világon ma mire NEM alkalmazhatjuk így... Mert erősen kétlem, hogy bárkinek is eszébe jutna a játszik szavunkat alkalmazni egy tömeggyilkosra ámokfutás közben...
Ezer szónak is egy a vége... Ha te ráhajtasz a frissen átadott útSZAKASZra az attól még ugyanaz az út lesz... külön nem fogod kiemelni azt a 100m-es részt mint "a város legszebb UTCÁJA" még akkor sem ha valóban szép, mert az utca nem csupán abból a 100m-ből áll. Ellenben ha lekanyarodsz róla és más néven, más minőségben és akár más irányban is haladsz tovább, az már más út lesz...
Véleményem szerint, pedig kicsit sincs túldramatizálva. Egyrészt, remek gondolatgyakorlat, hogy meghúzzuk egy adott definíció határait, illetve átgondoljuk, hogy mikre is kéne használni, másrészt a jelenlegi eladási stratégiák mellett szerintem elég fontos, hogy ezt a témát kicsit jobban ismerjük, és ne vegyük egy kalap alá a CoD fegyver skineket a példaként oly sokszor felhozott Blood and Wine-al.
aki egy kalap ala veszi a CoD skineket a Blood and Wine-nal annak nem kalap kell hanem kenyszerzubbony. Mellesleg a B&W-t a CDP a kezdetektol kezdve Expansion Pack-kent reklamozta, minden promon ott ficeg a Blood & Wine felirat felett szep nagy betukkel, hogy "Expansion Pack"
habar valamilyen szinten egyetertek a hatarhuzogatassal, azert valamennyire mondjuk lehet eloiteletes vagyok, en a lassan 20 eves jatektapasztalatommal meg csak elvetve se neveztem ezeket a DLC maszlagokat Expansion-nek vagy vice-versa, nekem egyertelmu a kulonbseg a ket dolog kozott
Én azokat a programokat különálló de mégis az alapjátékhoz közelállónak tartom, amiknek az indító fájlja magától elindul az alapjáték indító fájlja nélkül. A felsorolásból kimaradt a dolog, de tulajdonképpen az EA teremtette meg ezt a dolgot azáltal, hogy éves szinten kezdték szállítani a sport játékaikat és ami szintén kimaradt az a Sims sorozat, azóta átvették mások is ezt a megoldást. Aki játszott a simsekkel az tudja, hogy vannak nagyobb önálló kiegészítők, amik félig meddig igénylik az alapjátékot, de a saját indítójával tudod indítani, meg vannak kisebb tartalmak, amik csak esztétikai dolgokat adnak hozzá. Játékosként senki se szereti, ha apróságokat tesznek bele egy egy kiegészítőbe és azért elkérnek egy teljes játék árat, mert mindenki úgy érzi az a jogos, ha legalább annyi és annyira komplex tartalmat tesznek bele, mint amilyen a játék maga. Ezzel nem érdemes vitatkozni, viszont ezekkel is van munka és nem feltétlen csak annyi az egész, hogy ctrl+c ctrl+v és hadd menjen.
A lényeges amit már mások is előttem hozzászóltak, hogy a játék szórakoztasson és az igényeidnek megfelelő legyen tartalmilag a többi apróság elhanyagolható.
Witcher 3: Blood and Wine minőségi letölthető tartalom
csak nem mind1 5óra dlc/bohockodás amit élvezel COOPba vagy 20óra játék amit újra kiakarsz vinni máshogy dönteni és kimaradt küldiket meg csinálni mert engem is zavar ha egy játékba nem tudom összes küldit megcsinálni.
Star Wars: Battlefront kevés tartalom kevés űrbéli lövölde
Utálom ezt pénzlehúzásos gerinctelen agyhalott dolgot! Nem is veszek dlc-t! Mindig megvárom a Goty verziót és azt veszem meg akciósan!
BF4-nél se vettem meg a premiumot, most meg osztogatják ingyen a dlc-et...
a jatek az jatek, a dlc az dlc, az expansion pack meg expansion pack
ugyhogy igen, az SW:BF "jatekabb" a W3:B&W-nal, mert az elobbi az egy konkret "uj" jatek, mig az utobbi "csak" egy expanzio
Véleményem szerint, pedig kicsit sincs túldramatizálva. Egyrészt, remek gondolatgyakorlat, hogy meghúzzuk egy adott definíció határait, illetve átgondoljuk, hogy mikre is kéne használni, másrészt a jelenlegi eladási stratégiák mellett szerintem elég fontos, hogy ezt a témát kicsit jobban ismerjük, és ne vegyük egy kalap alá a CoD fegyver skineket a példaként oly sokszor felhozott Blood and Wine-al.
Mindenkinek magának kell eldöntenie, hogy neki megéri e a beruházást. Végülis a cél az, hogy a pénzünkért jól szórakozzunk.
Nagyjából benne van a véleményem (üres motor és csináljuk).
Én a remastered-eket nem tekintem új játéknak. Újratextúrázást meg nagyobb felbontást megengedését egy játékban (mindezt csak azért mert a gépek fejlődtek, nem pedig a program...) röhejesnek tartom.
A reboot érdekesebb. Ha arról van szó mint például most a SystemShock akkor elfogadom, elvégre tényleg nekiültek és csinálnak egy játékot, rengeteg munkát ölnek bele és a régi verzióból az ötleteken kívül nem sok mindent tudnak majd áthozni. Ugyanez a 13-mas Tomb Raider is, egy teljesen új játék ami ugyan egy Reboot, de mégsem abból áll, hogy egy régi játékot újra elővettek és feltupíroztak.
És igen ott vannak az említett sorozatok, a CoD, majdnem minden amit az Ubi csinál és mostmár talán a BF is. Én ezeket nem tekintem új játékoknak, meg sem vettem őket. Miért? Na ebbe kb az összes kommentelő bele fog kötni. Mert szerintem nem azok és kész. Erre nem tudok jobb indokot mondani, nincs rá érvelésem, nincs rá semmi frappáns hasonlatom. Egyszerűen mikor egymás mellé teszem két játékukat azt látom, hogy minimális munkával jutottak el egyikből a másikba. Annyira kevés munkával, hogy már fáj néznem. Cserébe, ha valaki azt mondja hogy márpedig ezek játékok akkor bólintok, hogy okés, erre nem tudok mit mondani.
Nem gondoltam, hogy ennyire nehéz téma, hogy hol húzódik a határ a játék és DLC között (nem mellesleg... mintha lenne értelme húzogatni ezt a határt, a világ sorsa múlik rajta és mindannyian ráugrottunk). Próbáltam az EXE-s példát felhozni, persze ezt mindenki kisarkította, ott van a játékmotoros megközelítésem ami szerintem nagyjából tükrözi mire gondolok. Szerintem akkor új egy játék ha kellő mennyiségű új ötlet és munka van benne az előző részeihez képest. Mennyi az a kellő mennyiség? Foggalmam sincs, ez nem egy mérhető dolog, szerintem mindenkinek magának kell eldöntenie.
Viszont a DLC-ket én nem fogom külön játéknak tekinteni se a Witcher se a Wolfenstein esetében (pedig mindkettőnek hatalmas rajongója vagyok). Egy kész játékhoz utólag anyagot hozzátenni minimális munka. A Witcher-t is évekig fejlesztették erre a két DLC kijött hozzá 1 év alatt úgy hogy közbe ment a terméktámogatás és update-ek. Érezhető mennyivel kevesebbet kellett velük dolgozniuk az alapjátékhoz képest. (Egyébként a Guild Wars 2-nek az ingyenes Living World frissítései micsodák? DLC-k? Én nem tekintem azoknak, de ennyi erővel simán)
Nagyon agresszíven ráugrottam, hogy MÁRPEDIG EZEK NEM DLC-K és most, hogy próbálok érvelni mellette rájövök, hogy ezt nem is egyszerű megindokolni. Egyik oldalát sem...
a jatek az jatek, a dlc az dlc, az expansion pack meg expansion pack
ugyhogy igen, az SW:BF "jatekabb" a W3:B&W-nal, mert az elobbi az egy konkret "uj" jatek, mig az utobbi "csak" egy expanzio