Nem túlzás azt állítani, hogy a Commodore 64 az egyik legjelentősebb hardver volt a videojátékok történelmében, ami 1982-ben indult hódító útjára, méghozzá egy új irányvonal mentén, melyet Jack Tramiel határozott meg. Az itt az idő, hogy ne osztályoknak, hanem tömegeknek készüljenek komputerek elv mentén pedig olyan masina született meg, amire sokan emlékezünk mind a mai napig. Jómagam ’84 magasságában, hatévesen találkoztam először a géppel, télen, egy, a Lánchíd oldalában állomásozó hajón, amin éppen bemutatásra került az új csoda, fél évvel később pedig fejest ugrottam az újfajta élvezetbe – először még a számlálót fontos feladattal ellátó magnóval, majd pedig az ezt leváltó, kényelmesebb és modernebb floppy-meghajtóval. The Last Ninja, Paradroid, Barbarian, Impossible Mission, International Karate… a klasszikus címek beleégtek a memóriámba, hogy még évtizedekkel később is kellemes emlékekkel lássanak el. A Bitmap Books kibővített, előző verziójában is nagy sikert arató könyve, a Commodore 64: A Visual Commpendium pedig ennek az időszaknak állít méltó emléket, úgy, ahogyan azt a korábban kitárgyalt Super Famicom: The Box Art Collection is tette, csak még izgalmasabb és igényesebb formában.

commodore-64-a-visual-commpendium-pc-guru.jpg

A több mint 470 oldalnyi összegzés keményfedeles formában, rengeteg illusztrációval jelent meg, ráadásul ezúttal nemcsak a box artoknak ad helyet, hanem minden egyéb finomságnak, ami kicsit is érdekelheti a retró megszállottjait. Alap, hogy a kor és a platform legnagyobb produkciói is terítékre kerülnek egy-egy, a játékból készült fotóval, menüképpel, ráadásul a rövid leírások nem merülnek ki abban, miért is volt jó és egyedi az a bizonyos program. Sokszor ugyanis maguk a fejlesztők, alkotók szólalnak meg pár sor erejéig, hogy még jobban belássunk a kulisszák mögé. Így tudjuk meg például Jeff Mintertől, az Attack of the Mutant Camels alkotójától, hogy a The Empire Strikes Back-videojáték egy kritikájában írták le a lépegetőket egyfajta óriási, mechanikus teveként, és ebből jött számára az ötlet a játékhoz. De olvashatunk még a Space Taxiról, aminél a fejlesztő John F. Kutcher napi egy-két pályát hozott össze, az utasok hangját pedig saját maga vette fel, miközben azt eltérő sebességgel lejátszva oldotta meg a különböző hangfekvéseket. Megtudhatjuk, hogy a Paradroid bár az eredeti elképzelés alapján készült, az utolsó pillanatban kétszer is meg lett változtatva a harcrendszer, hogy valóban működjön, illetve olyan személyes élményekkel ismerkedhetünk meg, mint amikor John Hare arról mesél, hogy a Parallax elkészítése előtt szerződött le a Sensible Software az Oceannel, ami egy 1000 fontos csekket eredményezett – így a kis csapat a vonaton hazafelé egyből szivarral ünnepelte meg a nagy eseményt.

commodore-64-a-visual-commpendium-01.jpg

Persze a könyv nem csak visszaemlékezéseknek és játékoknak lett szentelve, hiszen a különböző kiadókról és fejlesztő stúdiókról is olvashatunk, találhatunk oldalain interjúkat is, ráadásul meg nem jelent játékok is bemutatásra kerülnek. Plusz a platformnak dedikált, egykori magazinok is kapnak egy kiemelt helyet a gyűjteményben, mint például a Commodore User, a Commodore Format, vagy éppen a Zzap!64, ami Oliver Frey cover artjával vált ikonikussá a műfajban. Ha pedig szóba került az alkotó, akkor érdemes megjegyezni, hogy a művészember eleve nagy szereppel bír a Commpendiumban, hiszen kultikus alkotásai rendre felbukkannak a könyvben, egy-egy teljes oldalt beterítve.

A Commodore 64: a visual Commpendium tehát egy rendkívül igényes, érdekes és nem utolsó sorban rengeteg fontos információt tartalmazó összegzése egy méltán népszerű időszaknak, amikor még szinte minden a C64-ről szólt. Így tehát ha valaki rajongója a gépnek, annak a kornak és játékainak, vagy éppen kutatója a háttér-információknak, mindenképpen érdemes lecsapni az egyébként nem olcsó, kábé 10 600 forintos könyvre. Már csak azért is, mert abban szinte minden elfeledett kedvencünkre rálelhetünk, kezdve a Blue Max-től, Lode Runnertől, egészen a North & South-ig és Uridiumig, miközben olyan dolgokat tudhatunk meg az akkori iparról, amiket abszolút nem is tudtunk.

commodore-64-a-visual-commpendium-02.jpg

A Commodore 64: a visual Commpendium a FunStock Retro honlapján rendelhető meg 29,99 fontért.

Írói vélemény: Fantasztikus és minőségi összegzése egy régen elfeledett kornak, amit a Commodore 64-nek köszönhettünk. Minden rajongónak ajánlott, már csak a töméntelen információ miatt is, ami a szép képeken túl kapott helyett a majdnem 500 oldalon.

funstock-digital-retro.jpg