A konzolok kontra PC vitában mindig előkerül az a téma, hogy mivel jobb irányítani a játékokat: egy direkt erre a célra kitalált perifériával, vagy billentyűzet és egér párosával? Ebben a témakörben az ergonómiától a precizitásig hosszan lehet sorolni az érveket arról, hogy melyik metódus a jobb, merthogy erről is van mindenkinek egy jól körvonalazódott véleménye -- a Kontra rovatunk eheti részében arra vagyunk kíváncsiak, hogy nektek melyik irányítási módszer áll a legjobban a kezetekre.
Az egér és a billentyűzet elengedhetetlen kelléke a személyi számítógépeknek, mégpedig elsősorban munkára: klaviatúrával írást, egérrel pedig grafikai munkát és alapvető navigációt tudunk végezni -- ám a fejlesztők hamar rájöttek arra, hogy játékokat is irányíthatunk ezzel a két perifériával. Az agyunkba azóta belevésődött a WASD négyese és az, hogy a bal egérgombbal elsüthetjük a fegyverüket, illetve az lövöldéknél összetettebb kezelést igénylő játékoknál megtanultuk, melyik billentyűparancs mit csinál a képernyőn. Lényegében tehát egy teljesen multifunkciós szerkezettel van dolgunk, ami nemcsak munkavégzésre, hanem szórakozásra is egyaránt jó, így sokaknak pusztán praktikusság miatt sincs kedvük gamepadra váltani, illetve az is fontos szempont, hogy erre állt rá a kezük.
A billentyűzet és az egér azonban korántsem ideális arra, hogy minden típusú játékot irányíthassunk: egy FPS-hez, egy stratégiai játékhoz vagy éppen egy point and click kalandhoz persze tökéletesen jól működik, sőt jobban, mint egy gamepad, de ha már egy versenyjáték, sportjáték, vagy egy komolyabb szimuláció kerül elénk, rögtön meglátszanak a billentyűzet és egér kombinációjának hátrányai. A finom mozdulatok nem jönnek át a gépelésre kitalált billentyűk csak az on és az off állást ismerő gombjaival, így egy enyhe gázadagolás, egy kormánymozdulat nem valósítható meg, komoly szimuláció esetében pedig nem is érdemes ezzel próbálkozni, dedikált hardverre van szükségünk.
Amennyire a billentyűzet és az egér a sokrétűséget és a pontosságot jelképezi, úgy jelenti a kényelmet egy gamepad. Egy jól, ergonomikusan megtervezett kontrollert jó kézbe fogni, a gombok nincsenek se túl távol, se túl közel, egyszerűen minden pontosan kézre esik. Ezenfelül súlyra könnyű, kanapéban vagy egy kényelmes székben hátradőlve, ölünkbe tett kézzel hódolhatunk a szenvedélyünknek, s még plusz kis élményt is kapunk a rezgő visszajelzésnek köszönhetően, mely ma már ugyan alapvető dolog s könnyen elfeledkezünk róla, mégis hiányozna, ha egyszercsak eltűnne. Mindezen felül pedig természetesen nem szabad elmennünk a speciális kontrollerek mellett, melyeket az igazán komoly játékosoknak szánnak, a virtuális versenyzőknek, harcosoknak és pilótáknak.
A gamepadoknak is van azonban hátulütője, nem is kevés. Egyrészt a kényelem oltárán a pontosságot mindenképpen fel kell áldoznunk, egy analóg karral ugyanis megközelítően sem tudunk olyan pontosan lőni (lásd: célzásrásegítés), mint egy hagyományos egérrel, nemhogy egy játékosoknak szánt rágcsálóval! Ezenkívül a gyorsparancsoknak is búcsút inthetünk, ezzel ellehetetlenítve azt, hogy egy RTS-t olyan sebességgel tudjunk irányítani, ahogyan az PC-n megszokott norma, illetve bármennyire is kézre álló egy gamepad, a gombok száma és ezek kombinációja limitált, így lesz olyan funkció, amit így nem érhetünk el, miközben billentyűzeten erre jut elég gomb; várhatóan sem az Xbox One, sem pedig a PS4 nem fog tudni ezeken a területeken tökéletesen helytállni.
Az már mindenkinek szíve joga eldönteni, hogy melyik metódust választja, a Kontra rovatunk pedig nem is arról szól, hogy mi jól megmondjuk, mit válasszatok, hanem arról, hogy egymás közt megbeszélhessétek a gondolataitokat az eheti témáról. Azt kérem/kérjük tehát tőletek, hogy írjátok meg a véleményeteket: lehet ez egy rövid válasz, vagy egy hosszú, példákkal és tapasztalatokkal kiegészített kifejtése egy évek során kialakult véleménynek, a lényeg csak az, hogy beszélgessünk. Mint mindig, most is, ez itt elsősorban a TI lehetőségetek arra, hogy megírjátok, mit gondoltok!
De inkább a billentyű-egér kombót használom gyakrabban
A témához hozzászólva:
Anno kifelyezetten a Sands of Time miatt vetem egy saitek joypadot, addig csak egér+bill volt az irányítás, aztán a BF 2142-ben a légi járműveket is ezzel irányítottam, a Gears of War PC-s részénél azonban algurult a gyógyszer és beszereztem egy XBOX 360 kontrollert, és azzal toltam. Eközben csodálkozva olvastam, hogy gamer újságírók lepontozzák a pécés konzolátiratokat az úgymond "pocsék irányítás" miatt, ahelyett hogy egy "kontroller erősen javallott az élvezetes játékhoz" kitétellel túltették volna magukat ezeken az apróságokon. (Silent Hill 2-t kontrollerrel toltam és a mai napig nem tudom egérrel irányítani )
DIablo III : nem oly rossz kontrollerrel irányítani, kíváncsi lennék PC-n ez műköni fog e valaha, vagy ez csak álom marad
Azon vitázni hogy melyik a jobb teljesen felesleges, mint ahogy azon si hogy konzol vagy pc. Igazságot nem lehet és nem is kell tenni.
RTS-t vagy FPS-t el nem tudnám képzelni, hogy gamepad-el játszam, hiányozna az egérrel való célzás/kijelölés, és a billentyűzetről pedig a shortcut-ok.
Pl. autós játékokat biztos kényelmesebb lenne gamepad-el (a cikkben említett óvatosabb gáz adás, nem teljes erőből kanyarodás miatt), de ahogy már írtam, billentyűzethez szoktam, szóval eszembe se jut elővenni a gamepad-et, hacsak nem horrorisztikus az irányítás bill.-egér kombóval - mert ilyen is van.
de amugy szerintem csakis A MEGSZOKÁS KÉRDÉSE
mivel az analóggal való célzás enyhén szólva is pocsék, így a konzolos FPS-eknél bevált módszer a célzás rásegítése,ezt több féle módon oldják meg
az első az auto aim/aim assist,elvileg két külön dolog de nagyon hasonlóak és igazából fejlesztője válogatja ki melyik módszert minek nevezi,ezt gondolom nem kell ragozni,de azért megteszem:
ha a célkereszt közelébe kerül az ellenfél akkor "hozzácsapódik"/vonzódik hozzá a célkereszt,a játék nem engedi hogy túlhúzd a célkeresztet,segít a célzásban,korrigálja az X/Y kooridnátákat,sőt mozgó ellenfélnél még a "vezetésben"(leading) is besegít,megjegyzi hogy hol volt a célkereszt a ravasz meghúzása előtt,stb - ez általában csak addig van működésben amíg a célkeresztet mozgatod,közhiedelemmel ellentétben nem céloz 100%-ban helyetted a program,de azért igencsak jelentős segítséget nyújt
a másik ilyen kis móka a Halo-ban az úgynevezett "magnetism",ez a kilőtt lövedékek pályáját térití el/görbíti meg pár fokkal,ez fegyvertől függően asszem olyan 5-15 fok közötti érték
mindkét mechanika működésbe lép már akár 100 láb távolságra is az ellenféltől,a magnetism általában kétszer ekkora távolságról is
a harmadik pedig a régi néven hit-box,mostanában már inkább collision hull-ként emlegetik,ez az a terület ahol találatnak minősül a lövésed a modellen,konzolverzióknál ezt nagyobbra szokták venni,régi játékoknál szó szerint egy doboz(box) volt a modelre húzva,a mostani modern játékoknál viszont úgy kell elképzelni a dolgot mintha jókora cső-lufikat húznának a modellek végtagjaira,testére,fejére,mint egy héjat(hull),szóval mintha kigyúrt pálcikaemberek lennének
szóval igen,nagyon jó a Halo-val, kontrollerrel lövöldözni,mert a játék ehhez a perifériához van igazítva,ha az auto aimet még ki is lehet kapcsolni,az aim assist és a magnetism,na meg a nagyobb hitbox továbbra is ott van hogy besegítsen,multiplayerben további segítségek is vannak a lag ellensúlyozására