Külső szemlélő számára meglepően véres viták tudnak kialakulni, mikor felmerül az a kérdés, hogy melyik játék a jobb, a Dota 2 vagy a League of Legends. Mindkét oldalnak megvan a kialakult, szilárd véleménye arról, hogy miért az ő kedvence a kategória legjobbja, s azt is szívesen elmondják, hogy miért téved a másik, mikor a riválist méltatja. Ezzel persze egyáltalán nincs gond, sőt egy jó, fröcsögéstől mentes vita kifejezetten érdekes is tud lenni minden résztvevő számára, így most ismét feltesszük a kérdést, amit már oly sokszor feszegettek: DotA 2 vagy League of Legends?
A kérdést persze nem olyan könnyű megválaszolni, hiszen mindkét játék a MOBA zsánert bővíti, s nagy vonalakban hasonló játékmenet szerint kell végigharcolni a meccseket -- ám aki egy kicsit is jobban beleásta már magát a szóban forgó programokba, az nagyon is jól tudja, hogy egészen nagy különbségek húzódnak meg a riválisok között, ha egyszer elkezd játszani az ember.
A játékmenet részletei eltérőek a hősöktől a képességeken át az előttünk álló lehetőségekig, így más és más megközelítést igényelnek, ezek a különbségek pedig döntő szerepet játszanak abban, hogy a két játéknak meglegyen a maga stílusa a kategórián belül, illetve valami olyat nyújtson a játékosoknak, amit a másikban, s ideális esetben sehol máshol nem találhatnak meg. Ezek az egyedi mechanizmusok váltják ki a legnagyobb vitákat, s ezeknek köszönhető az, hogy egyesek a Valve játéka, míg mások a Riot Games alkotása mellett teszik le a voksukat, két, egymásra acsarkodó tábort alkotva, akik még a saját tagjaikat is keményen bírálják.
Közös vonás viszont az, hogy könnyű elkezdeni mindkét játékot -- a free-to-play mivoltukból fakadóan fizetni nem kell, bárki letöltheti a klienst, a gond csak ott kezdődik, mennyire tud eligazodni az ember az elsőre idegen kifejezések és szabályok tengerében, merthogy ezek egy bonyolult szabályrendszer természetes velejárói. Sok mindent kell észben tartani, például az elérhető hősök képességeit, a pálya kiosztását, vagy éppen a támadások hatását, ezek alapvető, jól érthető ismertetése nélkül pedig gyorsan elvérzik a szerencsétlen játékos. Persze mindkét játék segít abban, hogy nekikezdjük a meccseknek, de attól függően, kit kérdezünk, változó, hogy melyik játék az inkább felhasználóbarát, arról pedig még inkább, hogy melyik játék nyújtja a nagyobb kihívást.
Természetesen mind a DotA 2, mind pedig a LoL lehetőséget biztosít arra, hogy a felületes, éppen csak az elkezdéshez elég tudásbázis kiépítésén túl valaki mélyen beleáshassa magát a játékmenet finom részleteibe és taktikai opcióiba, a tudását pedig be is bizonyíthassa mások előtt. Mindkét játék ugyanis nagyon komoly eSport-közösséggel rendelkezik, ezek tagjai pedig az év folyamán folyamatosan tartanak valahol valamilyen bajnokságot, s nagy, nemzetközi játékosokat összegyűjtő tornák is vannak, ahol az összdíjazásban mára már a millió dolláros összeg lett az általános. Aki tehát rendelkezik elég aspirációval, az a csúcsig mehet -- sőt, ha a LoL-t választja, az amerikai törvény szeme előtt igazi atlétának számít. Egyik vagy másik játék mesterévé válni azonban nem egyszerű, rengeteg-rengeteg gyakorlást igényel, amit a nagy többség inkább meg sem próbál, maradva az egyszerűbb szórakozásnál.
Bonyolult, a laikusok számára kissé talán még ijesztőnek is ható játékokról van szó, ehhez semmi kétség sem fér, de mint sok más, hasonlóan összetett program esetében, ha valaki elég időt szán rájuk, akkor kielégítő játékélményben lehet része. Nyilván az, hogy melyik játék lesz a kedvenc, függ a személyes preferenciáktól is, eme új rovatnak pedig éppen az a célja, hogy ti, kedves olvasók megosszátok velünk és egymással azt, hogy mit gondoltok a két rivalizáló játékról. Arra vagyunk kíváncsiak, hogy szerinted melyik játék a jobb, neked miért tetszik, s miért kellene a másik oldalnak kipróbálni a kedvencedet. Szívesen látjuk továbbá a személyes tapasztalatokat, azokat az élményeket, amelyek megmaradtak veletek, s azokat a negatív tapasztalatokat is, amik miatt úgy döntöttetek, hogy elég lesz az adott játékból.
Tekintsétek ezt egy kis vitafórumnak, ahol (hangsúlyozottan kulturált formában) elmondhatjátok a véleményeteket, és kit tudja, talán még meg is tudtok győzni az igazatokról néhány embert. Most rajtatok a sor, hogy megmondjátok, melyik játék a jobb, egyszer s mindenkorra!
LoL - én pozitívumok közé elsősorban azt sorolnám, hogy gyorsan behív meccsekbe, nincs 3-5 perces várakozás mint a konkurenciánál; valamint a game-ek is rövidebbek 20-30 perc átlagosan. Ez tökéletes azoknak, akik munka/suli után hazajönnek egy rövid üdítő kikapcsolódásra vagynak 1-2 meccs erejéig.
A hősök nagyon sablonosak. Láttál egy ADC-t kb láttad az összeset. Megvan az alap 5-6 fajta képesség, és gyakorlatilag csak ezeket kombinálod. Pálya és a hozzá tartozó jungel is úgy le van butítva már, hogy a 6 éves húgom is eljátszik rajta csukott szemmel. Tutorial része bántóan unalmas és túl van bonyolítva. Balance mint olyan nincs a játékban, van minden lane-re (top,jungel,mid stb) 2-3 hős, ami sokkal erősebb a többinél. Magyarul van 20-30 használható karakter a többi csak fun.
Van benne mastery meg runa rendszer is. Mindenhol meg van az alap, mit ki kell rakni, változtatni nemigen érdemes - ez is csak felesleges és + előnyhöz juttat azokkal szemben, akik kevesebbet játszottak. A 12 summoner spell meg szépen hangzik, de gyakorlatilag (flash,ignite) kettősön kívül nemigen fogsz mást használni a játékban 12-30. szintig
Dota2 - Minden hős különböző. Pálya sokkal részletesebb, rombolható. Számít az éjszaka/nappal, a magasság és a mélység. Taktikázásra sokkal nagyobb teret nyújt.
A turorial/kiképzés módja az eddigi legjobb amit valaha láttam. Komolyan mondom, akit nem érdekel a dota vagy maga a moba műfaj se, az is próbálja ki, mert nagyot alkottak a Valve-es srácok.
Viszont itt a LoL-lal ellentétben nem lehet feladni. Egy átlag meccs 40-50 perc. Ez betudható annak is, hogy fordítottam már meg meccset én is 0-25ről (kill), míg a riotgames alkotásánál erre esélyed nincs. Dota2 mögött a Valve áll + Steam kell hozzá. Ezzel nem lehet sztem hosszú távon versenyezni.
Összesítve én játszok mind2-vel. Ha kevés az időm/unatkozom szívesen eljátszok a LoL-lal ( unalmamat mi sem bizonyítja jobban mint a 2000+win), de ott már csak ismerősökkel, mert egyedül dögunalmas. Viszont ha időm engedi, egyértelműen a dota2 a favorit. Viszont mivel az nem megy laptopomon, így ha épp nem otthon vagyok hanem koleszbe ( már pedig nemigen vagyok otthon) akkor marad a lol...
LoL - én pozitívumok közé elsősorban azt sorolnám, hogy gyorsan behív meccsekbe, nincs 3-5 perces várakozás mint a konkurenciánál; valamint a game-ek is rövidebbek 20-30 perc átlagosan. Ez tökéletes azoknak, akik munka/suli után hazajönnek egy rövid üdítő kikapcsolódásra vagynak 1-2 meccs erejéig.
A hősök nagyon sablonosak. Láttál egy ADC-t kb láttad az összeset. Megvan az alap 5-6 fajta képesség, és gyakorlatilag csak ezeket kombinálod. Pálya és a hozzá tartozó jungel is úgy le van butítva már, hogy a 6 éves húgom is eljátszik rajta csukott szemmel. Tutorial része bántóan unalmas és túl van bonyolítva. Balance mint olyan nincs a játékban, van minden lane-re (top,jungel,mid stb) 2-3 hős, ami sokkal erősebb a többinél. Magyarul van 20-30 használható karakter a többi csak fun.
Van benne mastery meg runa rendszer is. Mindenhol meg van az alap, mit ki kell rakni, változtatni nemigen érdemes - ez is csak felesleges és + előnyhöz juttat azokkal szemben, akik kevesebbet játszottak. A 12 summoner spell meg szépen hangzik, de gyakorlatilag (flash,ignite) kettősön kívül nemigen fogsz mást használni a játékban 12-30. szintig
Dota2 - Minden hős különböző. Pálya sokkal részletesebb, rombolható. Számít az éjszaka/nappal, a magasság és a mélység. Taktikázásra sokkal nagyobb teret nyújt.
A turorial/kiképzés módja az eddigi legjobb amit valaha láttam. Komolyan mondom, akit nem érdekel a dota vagy maga a moba műfaj se, az is próbálja ki, mert nagyot alkottak a Valve-es srácok.
Viszont itt a LoL-lal ellentétben nem lehet feladni. Egy átlag meccs 40-50 perc. Ez betudható annak is, hogy fordítottam már meg meccset én is 0-25ről (kill), míg a riotgames alkotásánál erre esélyed nincs. Dota2 mögött a Valve áll + Steam kell hozzá. Ezzel nem lehet sztem hosszú távon versenyezni.
Összesítve én játszok mind2-vel. Ha kevés az időm/unatkozom szívesen eljátszok a LoL-lal ( unalmamat mi sem bizonyítja jobban mint a 2000+win), de ott már csak ismerősökkel, mert egyedül dögunalmas. Viszont ha időm engedi, egyértelműen a dota2 a favorit. Viszont mivel az nem megy laptopomon, így ha épp nem otthon vagyok hanem koleszbe ( már pedig nemigen vagyok otthon) akkor marad a lol...
én régen próbáltam az alap dotat, mentem kb 2 meccset nagyon nem tetszett, a dota 2-vel is ugyanez volt a helyzet, de még közben kipróbáltam a lol-t nah az nagyon beszippantott, mint mások is irták előttem ott van miért játszani, napi ip bonus pl, vagy championok feloldása. igaz nem igazán játszottam a dotával de ugy olvasom ott ilyen nincs.
én régen próbáltam az alap dotat, mentem kb 2 meccset nagyon nem tetszett, a dota 2-vel is ugyanez volt a helyzet, de még közben kipróbáltam a lol-t nah az nagyon beszippantott, mint mások is irták előttem ott van miért játszani, napi ip bonus pl, vagy championok feloldása. igaz nem igazán játszottam a dotával de ugy olvasom ott ilyen nincs.
Játszottam original dota-t vagy 2 évig és DOTA 2-t is 2-3 hónapot majd mikor láttam ezt a lol-t mondom kipróbálom egy két meccs-re, hogy mégis milyen, mert alapból úgy áltam hozzá, hogy ez tuti valami .... utánzat lesz. Persze jött a hatalmas tévedés és azóta is több mint fél éve csak LOL-t játszom. Véleményem szerint a DOTA 2 nehezebb játék majdnem minden szempontból. Ha az elejétől veszem egy totál kezdő játékos talán egy két meccs után haggyja is a fenébe mert szerintem nem annyira jól átlátható mint a LOL. GOndolok itt a telepítés utánni dolgokra. LOl-ban egyből ki lehet választani, hogy kezdő-profi játékos vagy és ez sokat segít(DOTA 2-ben nincs ilyen ha jól emlékszem). Akkor egy kezdő játékosnak az hogy mindjárt kezdésnek az összes hőst használhatja ez nem a legjobb megoldás ugyanis elveszik az ember bennük, egyikhez sem fog érteni csak nagyon minimálisat és nincs ösztönzés. LOL-ban minden héten van 10 ingyenes hős és ki lehet őket próbálni, ha pedig teszik meg is lehet venni őket. Csak annyi a dolga az embernek hogy játszon. Ez a dolog mindenképpen a LOL javára egy + pont. MIvel a LOL-ban karakter vásárlás van ezért sokkal átláthatóbb minden a karikkal kapcsolatban. Az item vásárlás majdnem ugyanaz mindekét helyen, szerintem abba nem lehet belekötni egyiknél sem, max az, hogy a LOL-ban minden hősnek megcsinálhatod a saját item set-jét. Dota2-ben nem tudok róla, hogy van ilyen. Akkor az early játékmenet terén is a DOTA2 sztem nehezebb. Nagyon sok olyan kari van ahol elnyomsz 1-2 képességet és nincs manád semmire, csak passivan játszani(van olyan ahol konkrétan csak egy képességre van manád az elején). LOL-ban ez pont fordítva van ott minden hőssel legalább 5-6 képesség kifér a manából az elején-> eseménydúsabb early game. Gondolom az itteni hozzászólók ismerik a Last Hit fogalmát. DOTA2-ben a saját kreep-t, is Last Hitelni kell, ezzel is hátrányba juttatni az ellenfelet(magad előnyöz). LOL-ban csak az ellenfél creepjeit kell Last Hitelni ezzel is elősegíti, hogy a játékos másra tudjon jobban focusalni. Akkor ott van a hazajutás dolog. LOL-ban nagyon egyszerű nyomsz egy B-t vagy kattolsz a BACK-re és hazateleportál a hős ingyen. DOTA2-ben papírt kell venni rá, viszont valamennyire ki van egyensúlyozva azzal, hogy lehet venni pet-t ami elhozza az itemeket és fent is meg lent is van egy kis bolt ahol bizonyos itemeket meg lehet venni ezzel segíti a játékos, hogy tovább kint tudjon maradni lane-n. A pályán lévő buffokról nem írok mert szerintem az egal-ban van. MIndegyik jétákban megvan a maga előnye, hátránya. Akkor ott vannak a bossok. Sztem azért jobb a LOL-os boss( BARON), mert egész csapatra ad buffot míg a DOTA2(ROshan) csak egy embernek újraéledést, ha mákja van a teamnek akkor egy sajtot is dob ami egy carry esetében full mana+hp. SZal mondjuk egyik helyen 5 ember kap bonuszt a másikon max 2. A Summoner spellek is a LOL javára írhatók mert színesebbé teszi ka játékot. Akkor a LOL mellett szólnak még a Rúna oldalak + Mastery oldalak. Ezek kombinálásával még jobban ki tudod fejezni a saját játékstílusod. DOTA2-ben nincsenek ilyenek. Ja és persze 3 dologgal többet kell ugye a meccs elején beállítani(summoner spells, runa meg mastery), de könynen rá lehet jönni a dolgokra mivel csak fokozatosan, szintlépésekkel lehet mindig többet és többet elérni. Tapasztalatom alapján általában egyik hős sem tud lehozni egyedül vagy majdnem egyedül egy gamet, de a DOTA2-ben hamarabb előfordulhat, hogy egy ember lehozza a gamet, mert elején jó feedet kapott. A DOTA2 annyiból is nehezebb, hogy halál esetén pénzt + XP-t von le és amíg halott vagy addig is a másik fejlődik és gyűjti a pénzt tovább, egyszóval early game-ben egy halál döntő lehet a későbbi játékra. MEg ott van az is, hogy DOTA2 ben, ha jól emlékszem van több 3000 feletti item sőt 3800 ért is van. AZokat elég nehéz így kivenni. LOL-ban csak pénzt kap az ellenfél aki megöl + ugye ő is tud tovább fejlődni stb.. De még sem olyan drasztikus, hogy még le is von xp-t meg pénzt.
Akkor itt jön egy érdekes dolog a hősök felépítéséről. DOTA2-ben mindig minden adott. Ez a képesség ennyit sebez, az annyit és kész. LOL-ban viszont ott van az alap sebzése a spellnek + valamilyen szorzó. Max életerő, attack damage vagy ability power. Ezek a dolgok főleg a spelles hősök és a tankok mellett szólnak ugyanis szerintem DOTA2-ben a legtöbb spelles hős superlategame-re használhatalan.(persze a legtöbb játék nem éri meg a superlategamet) LOL-ban viszont a Spelles hős is felveszi a versenyt egy ad carry-vel.
Nah elég sokminden leírtam és biztos kimaradt 1-2 dolog. Amit a LOL-ból hiányolok az az abszolút láthatatlan kari. MInt a DOTA2-ben RIkimaru( illetve nem abszolú mert csak itemmel vagy turet alatt lehet őket látni). MEg Dota 2-ben átlagban jobb itemek vannak mint LOL-ban szerintem.
A vége az, hogy kezdő MOBA-soknak a LOL-t ajánlom kipróbálni, mert felépítéséből adódóan könnyeb megtanulni. Aztán csak utánna a DOTA2-t, ha a LOL nem teszik annyira.
Játszottam original dota-t vagy 2 évig és DOTA 2-t is 2-3 hónapot majd mikor láttam ezt a lol-t mondom kipróbálom egy két meccs-re, hogy mégis milyen, mert alapból úgy áltam hozzá, hogy ez tuti valami .... utánzat lesz. Persze jött a hatalmas tévedés és azóta is több mint fél éve csak LOL-t játszom. Véleményem szerint a DOTA 2 nehezebb játék majdnem minden szempontból. Ha az elejétől veszem egy totál kezdő játékos talán egy két meccs után haggyja is a fenébe mert szerintem nem annyira jól átlátható mint a LOL. GOndolok itt a telepítés utánni dolgokra. LOl-ban egyből ki lehet választani, hogy kezdő-profi játékos vagy és ez sokat segít(DOTA 2-ben nincs ilyen ha jól emlékszem). Akkor egy kezdő játékosnak az hogy mindjárt kezdésnek az összes hőst használhatja ez nem a legjobb megoldás ugyanis elveszik az ember bennük, egyikhez sem fog érteni csak nagyon minimálisat és nincs ösztönzés. LOL-ban minden héten van 10 ingyenes hős és ki lehet őket próbálni, ha pedig teszik meg is lehet venni őket. Csak annyi a dolga az embernek hogy játszon. Ez a dolog mindenképpen a LOL javára egy + pont. MIvel a LOL-ban karakter vásárlás van ezért sokkal átláthatóbb minden a karikkal kapcsolatban. Az item vásárlás majdnem ugyanaz mindekét helyen, szerintem abba nem lehet belekötni egyiknél sem, max az, hogy a LOL-ban minden hősnek megcsinálhatod a saját item set-jét. Dota2-ben nem tudok róla, hogy van ilyen. Akkor az early játékmenet terén is a DOTA2 sztem nehezebb. Nagyon sok olyan kari van ahol elnyomsz 1-2 képességet és nincs manád semmire, csak passivan játszani(van olyan ahol konkrétan csak egy képességre van manád az elején). LOL-ban ez pont fordítva van ott minden hőssel legalább 5-6 képesség kifér a manából az elején-> eseménydúsabb early game. Gondolom az itteni hozzászólók ismerik a Last Hit fogalmát. DOTA2-ben a saját kreep-t, is Last Hitelni kell, ezzel is hátrányba juttatni az ellenfelet(magad előnyöz). LOL-ban csak az ellenfél creepjeit kell Last Hitelni ezzel is elősegíti, hogy a játékos másra tudjon jobban focusalni. Akkor ott van a hazajutás dolog. LOL-ban nagyon egyszerű nyomsz egy B-t vagy kattolsz a BACK-re és hazateleportál a hős ingyen. DOTA2-ben papírt kell venni rá, viszont valamennyire ki van egyensúlyozva azzal, hogy lehet venni pet-t ami elhozza az itemeket és fent is meg lent is van egy kis bolt ahol bizonyos itemeket meg lehet venni ezzel segíti a játékos, hogy tovább kint tudjon maradni lane-n. A pályán lévő buffokról nem írok mert szerintem az egal-ban van. MIndegyik jétákban megvan a maga előnye, hátránya. Akkor ott vannak a bossok. Sztem azért jobb a LOL-os boss( BARON), mert egész csapatra ad buffot míg a DOTA2(ROshan) csak egy embernek újraéledést, ha mákja van a teamnek akkor egy sajtot is dob ami egy carry esetében full mana+hp. SZal mondjuk egyik helyen 5 ember kap bonuszt a másikon max 2. A Summoner spellek is a LOL javára írhatók mert színesebbé teszi ka játékot. Akkor a LOL mellett szólnak még a Rúna oldalak + Mastery oldalak. Ezek kombinálásával még jobban ki tudod fejezni a saját játékstílusod. DOTA2-ben nincsenek ilyenek. Ja és persze 3 dologgal többet kell ugye a meccs elején beállítani(summoner spells, runa meg mastery), de könynen rá lehet jönni a dolgokra mivel csak fokozatosan, szintlépésekkel lehet mindig többet és többet elérni. Tapasztalatom alapján általában egyik hős sem tud lehozni egyedül vagy majdnem egyedül egy gamet, de a DOTA2-ben hamarabb előfordulhat, hogy egy ember lehozza a gamet, mert elején jó feedet kapott. A DOTA2 annyiból is nehezebb, hogy halál esetén pénzt + XP-t von le és amíg halott vagy addig is a másik fejlődik és gyűjti a pénzt tovább, egyszóval early game-ben egy halál döntő lehet a későbbi játékra. MEg ott van az is, hogy DOTA2 ben, ha jól emlékszem van több 3000 feletti item sőt 3800 ért is van. AZokat elég nehéz így kivenni. LOL-ban csak pénzt kap az ellenfél aki megöl + ugye ő is tud tovább fejlődni stb.. De még sem olyan drasztikus, hogy még le is von xp-t meg pénzt.
Akkor itt jön egy érdekes dolog a hősök felépítéséről. DOTA2-ben mindig minden adott. Ez a képesség ennyit sebez, az annyit és kész. LOL-ban viszont ott van az alap sebzése a spellnek + valamilyen szorzó. Max életerő, attack damage vagy ability power. Ezek a dolgok főleg a spelles hősök és a tankok mellett szólnak ugyanis szerintem DOTA2-ben a legtöbb spelles hős superlategame-re használhatalan.(persze a legtöbb játék nem éri meg a superlategamet) LOL-ban viszont a Spelles hős is felveszi a versenyt egy ad carry-vel.
Nah elég sokminden leírtam és biztos kimaradt 1-2 dolog. Amit a LOL-ból hiányolok az az abszolút láthatatlan kari. MInt a DOTA2-ben RIkimaru( illetve nem abszolú mert csak itemmel vagy turet alatt lehet őket látni). MEg Dota 2-ben átlagban jobb itemek vannak mint LOL-ban szerintem.
A vége az, hogy kezdő MOBA-soknak a LOL-t ajánlom kipróbálni, mert felépítéséből adódóan könnyeb megtanulni. Aztán csak utánna a DOTA2-t, ha a LOL nem teszik annyira.
Én mindekinek ajánlom a Lolt ki kell próbálni, nem bánjátok meg!
Ez az én véleményem, és nem kérek rá vissza
a riot embereinek van egy nagyon jó módszere: ha egy karakter kicsit op 1-2 hónao mulva annyira lenerfelik hogy senki nem fog játszani úgyhogy senkit nem fog zavarni.
Lol-ban is vannak bonyolult hősök és dotában is egyszerűek. Amikor egy heronak csak 1-2aktív képessége van és csak autoattackolni kell, azért az nem olyan nagy kihívás.
Dota2-ben lévő 1 pálya kevés lesz egy idő utána és kihullanak azok akik nem akarnak komolyan játszani, mert például egy dominion vagy ARAM pályán jobban lehet szórakozni nincs olyan nagy nyomás az emberen.
(nem tudom dotában van-e a hősöknek háttér története, de személy szerint imádom ezeket olvasgatni lolban, és ezek még ingame eventeket is elindítanak bizonyos körülmények között = alien versus predator )
(felmerült itt naruto vs bleach... akkor már inkább one piece xd)