Bár ebben a hónapban is olyan történetek kerültek terítékre, amik már ismerősek lehetnek a hazai közönségnek, a nyolcvanas évekből érkezett klasszikus sztoriknak hála az eddigi legerősebb páros látott napvilágot a májusi két kötet oldalain. Superman egy eredettörténettel mutatja meg abszolút emberi oldalát, míg Batman Joker után nyomozva kerül olyan helyzetbe, ami tragikus és drámai befejezést nyer, méghozzá a régmúlt olvasóinak hála. A sorozat indulása óta várt képregények ezek, amikért már megérte elkezdeni a DC-gyűjtemény kiadását. 

superman-batman-robin.JPG

Superman: Az Acélember

Mindenki ismeri a Kripton bolygóról az utolsó pillanatban elreptetett kisbaba történetét, akit aztán földlakók fogadtak magukhoz, neveltek fel Clark Kentként, aki később szupererejét megismerve civilizációnk egyik legfontosabb védelmezőjévé vált. Ez a klasszikus mese elevenedik meg újra, méghozzá a nyolcvanhatos-nyolcvanhetes minisorozat képében, amely új lendületet ad a karakternek, kapcsolatainak és jellemfejlődésének. Az ifjú Clark itt még csak bontogatja a szárnyait, élvezi egyre erősödő képességeit, majd nevelőszülei intelmei után fogja vissza magát és húzódik háttérbe, hogy helyét a kitalált figura, az alteregóként létező Superman vegye át, ha bármiféle veszély, gond van. Így sikerül megismerni az újságírónőt, Lois Lane-t, így találkozik Batmannal, akivel az embereket gyilkoló Szarkát sikerül lefülelni (és egyben ez mutatja meg neki, mennyi szörnyűségre képesek az emberek), valamint így kerül a képbe a gazdag, befolyásos, és elképzelhetetlenül gonosz Lex Luthor is, akinek sikerül alaposan a tyúkszemére lépni. Ezzel megalapozva egy sok-sok éven keresztül kiéleződő háborút.

Noha a harmincas évek végétől kezdve Superman köré egy teljes mitológia épült fel, a nagyszerű író, John Byrne ragyogó és emberi formában építette újra a kriptoni fiú felnőtté válásának legizgalmasabb pillanatait, amik aztán nagy kalandokhoz vezették őt. A karakter itt kifejezetten szerethető, ráadásul jobban képbe kerülünk földi kapcsolatait illetően is. Gondolok itt a családi életére, amely rendkívül fontos számára, vagy gyermekkori barátságára, ami akár máshogy is alakulhatott volna. Persze mindez mit sem érne megfelelő látvány nélkül, ám Byrne nemcsak a történetíráshoz értett, hanem a rajzoláshoz is. A mindig csibészes mosolyú Superman szinte önálló életre kel a képkockákon, a remek beállításoknak hála majdhogynem mozgásba lendül a képregény, az érzelmek pedig leolvashatók a szereplők arcáról.

Hogy mindezt már olvashattuk itthon, méghozzá a legelső szériában, az semmit sem vesz el a képregény olvasásának élvezetéből, ráadásul elég régen volt már az a megjelenés ahhoz, hogy ne is kelljen ilyesmivel foglalkozni – különösen arra való tekintettel, hogy ezúttal egybegyűjtve, kötetes formában sikerült megjelentetni az eredettörténetet. A kiadvány igényes, mint mindig, az extra információkon és eredeti borítóképeken túl pedig Superman ’38-as színrelépését is megismerhetjük, ami egyébként inkább csak érdekesség, mai szemmel azért nem nagy szám.

superman1.JPG

Batman: Halál a családban

Lehet, nem mindenki osztozik a véleményemen, de szerintem kevés ikonikusabb sorozata van a DC-nek, mint a Halál a családban, amely a Gyilkos tréfa után szintúgy rávilágít arra a tényre, hogy Gotham nem egy barátságos hely, ahol tényleg bármi megtörténhet, sőt meg is történik, akár egy „szuperhős” halála is. Mivel a borító ismeretében (és manapság amúgy sem) nem túl nagy spoiler leírni, ez a történet bizony Robin (Jason Todd) haláláról szól, aki a szülei elvesztését követően soha nem tudott megbékélni a tragédiákkal, ezért nyomozásba kezdett, aminek során fény derült egy kisebb titokra. Emiatt indult a Közel-Keletre, hogy ráleljen vérszerinti anyjára, a felgöngyölített szálak azonban egyben Joker egy kétes üzletét is előtérbe helyezik, ami végül nem várt tragédiához vezet.

Emberi és nagyon drámai. Leginkább így lehet jellemezni azt a sztorit, aminek végeredményét, kiteljesedését a sorozat olvasói határozhatták meg telefonos szavazással. Amire pedig a szavazás lezárult, az öt éves pályafutása alatt meggondolatlansága és forrófejűsége miatt népszerűségét alaposan elvesztő Robin már halott volt. De nem is a haláleset az, ami igazán megrázó ebben a történetben (bár a holttestet megölelő és felemelő Batman látványa a nyolcvanas évek egyik legerősebb képe), hanem Robin vágya a szeretetre és valódi vérkapcsolatra, ami halálos csapdába csalja. SPOILER! Az, ahogyan anyja végignézi, miközben fiát Joker agyba-főbe veri, és ezután Jason utolsó erejével még odakúszik hozzá, hogy megmentse, óvja.

Jim Starlin nagyszerű történetét Jim Aparo rajzai keltik szó szerint életre, aminek hála a sztori különösen erőssé válik. Joker szinte nem evilági külseje, a drámai pillanatok lecsupaszított realitása erősen hozzátesz az élményhez, ami a mai napig egy sokat emlegetett, ikonikus befejezéshez vezet. A kötetben egyébként a megszokott információkon és borítórajzokon, a plusz történeten (Jason ’83-as színrelépésével) túl az alternatív befejezés is látható, ami Robin életben maradását mutatja be egyetlen oldal képében. A Halál a családban majdhogynem mindenkinek ajánlható, szinte kötelező darab, amit vétek kihagyni, ráadásul a ’88-as (’89-ig húzódó) sztori a megszokott keretet fekete hátterével semlegesítő borítója az eddigi legszebb a gyűjteményben. A május tehát nagyon erős volt, mindkét kötet kimondottan ajánlott a képregények kedvelőinek, mivel ezek klasszikus darabok, végre nemcsak az elmúlt húsz év megváltozott világépítésének szüleményei.

batman1.JPG

Megjelenési tervezet

  • Lex Luthor: Az Acélember
  • Az Igazság Ligája: Föld kettő
  • Zöld Íjász: Tegez
  • Superman: Agyzseni
  • Lobo: Féktelenül