Az Egyesült Államokban holnap, azaz november 15-én jelenik meg a PS4, a Sony negyedik konzolja, amitől az Xbox One sorozatos lebőgése (lesz DRM, nem lesz DRM, 1080p, nem 1080p, lassú, nem lassú...) és a Wii U majdnem teljes eltűnése után mindenki csodákat vár. Eleinte úgy tűnt, hogy a startcímek is erős felhozatalt jelentenek majd, pedig ez általában nem szokott így lenni egy új konzol bemutatkozásakor. Mégis, a játékosok epekedve várták a Killzone: Shadow Fall, a Knack vagy épp a DriveClub megjelenését. Sajnos azonban idővel sok PS4-es premiercímet elhalasztottak (se Watch Dogs, se DriveClub), a megmaradt alkotások pedig nem szerepeltek túl jól a tegnap megjelent első újságírói tesztek során.
Lássuk a puszta tényeket! A legjobban értékelt PS4-es játék a Metcacriticen a Battlefield 4, ami 87 százalékon áll a hír írásának pillanatában -- bár azt érdemes megyjegyezni, hogy az ezt összehozó tíz cikk közül csak néhány tér ki külön a PS4-es változatra. A Battlefield 4 mögött a Resogun című odschool shooter található, 80 százalékkal, 12 értékelés alapján, amikből mindössze kettő "mixed" státuszú, azaz nem teljesen pozitív. A harmadik hely az Assassin's Creed 4-et illeti meg, szintén 82 százalékkal, majd negyedik helyre a Call of Duty: Ghostsot zárkózott fel, 78 százalékkal. A kikötés él, akárcsak a Battlefield 4-nél, miszerint vegyes platformokkal foglalkozó cikkekből állnak össze a százalékok. A felsoroltak közül csak a Resogun exkluzív cím.
És most jön a feketeleves. A Killzone: Shadow Fall már nem kapott zöld jelzést a Metacritictől, az ugyanis csak 75 százalék felett jár -- maradt a már emlegetett sárga "mixed", 74 százalékos átlaggal, 18 kritika szerint. Ezek közül a Destructoid adott egyedül 90-et a Guerilla FPS-ére; a Gamespot és a Eurogamer 7-7 ponttal intézte el a szerintük "klisés és unalmas" shootert, a Polygon pedig megalázó 50 százalékkal ásta el a programot. 67 százalékon áll a Contracts című noir-kalandjáték, de csak három újság írt róla eddig, szóval nem kellene messzemenő következtetéseket levonni. Ellenben a Knack című platformert, ami a PS4 egyik legtöbbször mutogatott startcíme, alaposan földbe döngölték: 17 cikk szerepel a Metacritic adatbázisában, ezek közül csak a Game Informer 83 százalékos értékelése pozitív, a többi jórészt tömény fikázás. A Gamespot és a Eurogamer kéz a kézben járnak itt is, 4 pontot kapott nálunk a Knack, a Joystiq pedig 30 százalékra büntette a japán játékot.
Josida Suhei e nem túl magas értékelések után a GamesIndustrynak beszélt csalódottságáról. Mint elmondta: ugyan nem volt még ideje minden cikket végigolvasni, de eddig úgy tűnik, hogy a kritikusok megosztottak a PS4-es játékokkal kapcsolatban. Hozzátette, hogy attól függetlenül, mit mond a sajtó, szeretné hinni, hogy a vásárlók többsége jól fog szórakozni. A kifejezetten rosszul szereplő Knackre persze külön kitért. Elvetette azokat a vádakat, melyek szerint a PS4 főmérnöki feladatait is ellátó játéktervező, Mark Cerny elhanyagolta volna a projektet; állítja, hogy Cerny a munkával töltött idejének csaknem negyedét áldozta a programra, és havonta egy teljes hetet töltött Japánban a fejlesztőcsapattal. A nemtörődöm hozzáállás helyett más magyarázattal állt elő.
"A játékot [Knack] nem az értékelések kedvéért terveztük. Mindössze három gombot használ, szóval nem egy olyan játék, amit a tesztelők szeretni szoktak egy új gép indulásakor. Ahogy mi hívjuk, a Knack egy »második vétel«: a vásárlók először megveszik a Call of Dutyt vagy a Killzone-t, és mellé a kosárba rakják a Knacket is, amit aztán a családdal vagy a gyerekekkel játszanak együtt."
Josida üzenetként értékeli a Knacket: így kívánja egyértelművé tenni a Sony, hogy nemcsak a keményvonalas játékosokat, de a casual réteget is kiszolgálják a PS4-gyel. Ugyanakkor tisztázta: a PS4-es generáció sokkal komolyabb és érettebb lesz elődeinél, ezt pedig a "tradicionális" utat követve éri el, azaz szebb garfikát, jobb technológiai támogatást és fejlesztett online környezetet nyújt.
A PS4 Magyarországon december 13-tól lesz kapható, 127.900 forintos ajánlott áron.