Mark Cerny, a PS4 vezető mérnöke, mellékesen pedig húsz éve prominens játékkészítő és ipari szakértő, a Polygonnak adott interjút a konzol legutóbbi, New York-i bemutatója alkalmával. A beszélgetés során a PS3 kissé problémás indulása is szóba jött, Cerny pedig kertelés nélkül elismerte, hogy a géppel voltak nehézségek, amikből sokat tanult a Sony, ezért tűnik olyan jónak a PS4.
"A PS2 nagyon ment, úgy értem... azt hiszem, a piac 75 százalékát uraltuk, vagy valami ilyesmi, aztán pedig jött a PS3, amit úgy kellett összefoltozni. Nagyon sok munkánk volt a gép vásárlói oldalával, mert nagyon drága volt. Ezért is lett elsődleges cél a PS4-nél, hogy megfizethető legyen az első naptól kezdve. De a PS3 még fejlesztői szempontból is hírhedt volt, mert roppant nehéz volt dolgozni vele. Én már csak tudom, dolgoztam startcímen, így nagyon szerettem volna, hogy a PS4-re könnyen átállhassanak a programozók, és ne kelljen minden nap új dolgokat megtanulniuk a hardverrel kapcsolatban." -- fogalmazott Mark a maga kendőzetlen, őszinte módján.
Persze hogy mi a megfizethető, az eléggé relatív. A PS4 Magyarországon 127.900 forintba kerül a premierkor, ami a hazai játékosok pénztárcájának szűkösségét ismerve azért még korántsem fog kígyózó sorokat eredményezni a boltok előtt. Nyugatabbra persze más a helyzet, a kezdőár egész barátinak hathat.
Ehhez csak ennyiért kéne VGA-t venned, hogy windows-on így fusson.
A Sony azért nem megy feljebb, mert megfizethető konzolt akar, ki akarja használni, hogy a PC-k ár/érték aránya ls a konzoloké ég és föld. Gyakorlatilag nevetségesnek tűnik az, hogy 120k-ért VGA-t vegyen az ember, amivel elvan 4-5 évig, mikor egy konzolon egy teljes gépet vesz, ami ugyan úgy futtat mindent, ugyan olyan részletességgel (persze lesznek minimális, nevetségesen kicsi eltérések, de az a 120k-s VGA is öregszik, pont ahogy a konzol). Papíron persze gyengébb, de ez senkit nem fog érdekelni, mikor a PC-s API-k borzalmasak. A Nexus One is bitang erős volt papíron, csúnyán verte az ájfónokat, csakhogy azokon normális rendszer futott, a One pedig az 1Ghz-el is akadt mint a bűn. A GPU pedig fejlettebb volt a szifonokban tehát még 3D-ben is verve volt a "fejlettebb, erősebb" telefon. Konzoloknál is így van ez. Az XO Move engine-jeit nem látod sehol PC-n, ahogy az egységes 8Gb GDDR5-öt sem.
Itt én inkább ezt a hardveres konzolfikát érzem, ami elég régóta megy. Egy konzol jobban megéri árban. Kevesebbért nyújtja ugyan azt, mindezt azért, mert szoftveresen nem egy kalap szar. Ennyire egyszerű. A Sony nem fogja elbukni a jó árat azért, mert lehetne gyorsabb. Persze, minden lehetne gyorsabb. A határ a csillagos ég. Valahol viszont meg kell húzni a határt.
Egyébként ha kiderülne, hogy mennyi idő volt az új konzolok fejlesztési ideje, szerintem meglepődnénk. Emlékszem korábban már 2008 körültől pletykálták, hogy fejleszti, de az AMD APU felhasználása nagyon nem erre utal, rekord idő alatt dobhatták össze ezeket. Nem véletlen olvasni, hogy a One szoftveres háttere állítólag még mindig tiszta bug, illetve hogy talán már megjelenésükkor lesznek rájuk javítások. Az egész azt sugallja, hogy azért lesznek az új konzolok, mert már ideje.
Persze lehet példálózni pl a közös memóriacímmel, de a tény akkor is tény: egy ~HD7790 és 2x4 szégyenletesen egyszerű és alacsony órajelen járó x86 Jaguar mag társul egy olcsón gyártható APU-n belül. Az összteljesítmény elmegy, a gyártási költség minimalizálódik, ez kell a Sonynak, Ms-nek. Aztán a propaganda szöveget meg sokan benyelik... Amúgy ha a teljesítmény orientáltság lenne az elsődleges szempont, akkor a nem túl távoli jövőt szem előtt tartva akár a 4K-s gamelés is lebeghetett volna a szemük előtt...
Ehhez csak ennyiért kéne VGA-t venned, hogy windows-on így fusson.
A Sony azért nem megy feljebb, mert megfizethető konzolt akar, ki akarja használni, hogy a PC-k ár/érték aránya ls a konzoloké ég és föld. Gyakorlatilag nevetségesnek tűnik az, hogy 120k-ért VGA-t vegyen az ember, amivel elvan 4-5 évig, mikor egy konzolon egy teljes gépet vesz, ami ugyan úgy futtat mindent, ugyan olyan részletességgel (persze lesznek minimális, nevetségesen kicsi eltérések, de az a 120k-s VGA is öregszik, pont ahogy a konzol). Papíron persze gyengébb, de ez senkit nem fog érdekelni, mikor a PC-s API-k borzalmasak. A Nexus One is bitang erős volt papíron, csúnyán verte az ájfónokat, csakhogy azokon normális rendszer futott, a One pedig az 1Ghz-el is akadt mint a bűn. A GPU pedig fejlettebb volt a szifonokban tehát még 3D-ben is verve volt a "fejlettebb, erősebb" telefon. Konzoloknál is így van ez. Az XO Move engine-jeit nem látod sehol PC-n, ahogy az egységes 8Gb GDDR5-öt sem.
Itt én inkább ezt a hardveres konzolfikát érzem, ami elég régóta megy. Egy konzol jobban megéri árban. Kevesebbért nyújtja ugyan azt, mindezt azért, mert szoftveresen nem egy kalap szar. Ennyire egyszerű. A Sony nem fogja elbukni a jó árat azért, mert lehetne gyorsabb. Persze, minden lehetne gyorsabb. A határ a csillagos ég. Valahol viszont meg kell húzni a határt.
A link szövege...
Persze lehet példálózni pl a közös memóriacímmel, de a tény akkor is tény: egy ~HD7790 és 2x4 szégyenletesen egyszerű és alacsony órajelen járó x86 Jaguar mag társul egy olcsón gyártható APU-n belül. Az összteljesítmény elmegy, a gyártási költség minimalizálódik, ez kell a Sonynak, Ms-nek. Aztán a propaganda szöveget meg sokan benyelik... Amúgy ha a teljesítmény orientáltság lenne az elsődleges szempont, akkor a nem túl távoli jövőt szem előtt tartva akár a 4K-s gamelés is lebeghetett volna a szemük előtt...
Akár az Ms, akár a Sony egy sokkal acélosabb, különálló CPU+GPU párosítást választott volna, ha valóban a teljesítmény és nem a gyártási költségek lettek volna elsődlegesek. Csak az a baj, hogy ~150eFt-tól akkor sem igen tudnák drágábban adni a konzolt, a ráfordításuk meg sokkal több lenne.
A link szövege...
Akár az Ms, akár a Sony egy sokkal acélosabb, különálló CPU+GPU párosítást választott volna, ha valóban a teljesítmény és nem a gyártási költségek lettek volna elsődlegesek. Csak az a baj, hogy ~150eFt-tól akkor sem igen tudnák drágábban adni a konzolt, a ráfordításuk meg sokkal több lenne.
(a WiiU a kontroller miatt volt drága, a PS4-en pedig a Sony közel sem biztos, hogy igazi hasznot termel. A hardvert éppen le lehet még gyártani 399-en, de a szolgáltatások már sokkal húzósabbak.)
Viszont még most sem érted, mit akarok mondani. Te azt monod, spórol a Sony. Nyilván mindenki spórol, de ha tényleg ez lenne a cél, egy harmatgyenge konzolt kapnál. Itt az ár/érték arány a lényeg, mert van egy határ, ami alá teljesítményben semmiképp sem mennének.
140k-ért pedig az a teljesítmény amit itt kapsz több, mint tökéletes. Sem a Sony, sem az MS nem ment volna külön CPU-GPU párossal. Nem lett volna lényegesen olcsóbb, vagy egyáltalán nem, viszont nagyobb és több hőt termel, hűteni pedig sokkal nehezebb.
És egyébként sincs semmi értelme az ennél komolyabb vasnak, nem akarnak ők a PC-k nevetségesen magas áraival indulni.
Egyébként meg csak APU-k jöhettek szóba. 28nm-en leginkább azt érdemes, és az energiafogyasztás és a hőtermelés baromi fontos faktor. Az MS is egybetokozta a Xenos-t és a Xenon-t.
Itt szó sem volt spórolásról. Ár/érték arányt akartak. Ha spórolnának, egy filléres IBM-Power-t használnának, mint a WiiU.
Akár az Ms, akár a Sony egy sokkal acélosabb, különálló CPU+GPU párosítást választott volna, ha valóban a teljesítmény és nem a gyártási költségek lettek volna elsődlegesek. Csak az a baj, hogy ~150eFt-tól akkor sem igen tudnák drágábban adni a konzolt, a ráfordításuk meg sokkal több lenne.
Egyébként meg csak APU-k jöhettek szóba. 28nm-en leginkább azt érdemes, és az energiafogyasztás és a hőtermelés baromi fontos faktor. Az MS is egybetokozta a Xenos-t és a Xenon-t.
Itt szó sem volt spórolásról. Ár/érték arányt akartak. Ha spórolnának, egy filléres IBM-Power-t használnának, mint a WiiU.
Battlefield 4 = 17.990
PS Plus = 13.990
össz: 157.000 Ft. Nekem ennyibe fáj de csak azért 125 ezer a konzol mert áprilisban előrendeltem a konzolvilágban és árgaranciát vállaltak :D
Ha jól emlékszem a PS3 startja körül is hasonló volt a játékok ára, de ez akkor is túlzás.
Ha jól emlékszem a PS3 startja körül is hasonló volt a játékok ára, de ez akkor is túlzás.