John Carmack a most is zajló texasi QuakeCon '13-on tartott, szokásos beszéde során természetesen a nextgen konzolokról magyarázott a legtöbbet. Engine John szerint az ősszel érkező PS4 és Xbox One nem fogja megváltani a világot, mert bár erősek lesznek, nem motiválják eléggé a játékkészítőket, hogy új utakat találjanak. Azaz a nextgen konzolok játékai nem sokban térnek majd el a már most is ismert modellektől. Ugyanakkor Carmack úgy látja, ez a stabilitás nagyon hosszú időre bebetonozza majd a következő konzolgenerációt. Hogy lesznek-e még új konzolok a jövőben, szerinte nem kérdés, bár azok formáját tekintve ő sem szívesen bocsátkozna jóslatokba. Egyébként úgy gondolja, hogy a felhőrendszerek felé való állandó kacsintgatás a távoli jövő nyitja.
Kitért továbbá az Xbox One elleni támadásokra is, melyeket nem tart teljesen jogosnak. Példának hozta fel saját magát, aki mindenét felhőben tárolja, legyen szó zenéről az iTuneson, vagy PC-s játékokról a Steamen. John régóta elhivatott harcosa a digitális átállásnak, és szerinte az Xbox One-nal szemben mutatott ellenállás csak elodázta az elkerülhetetlent. Állítja, nem is olyan sokára már a fejlesztői készletek is mind cloud-alapú megoldások és nem fix hardvereszközök vagy letöltött szoftverek lesznek.
És ha már Xbox One, Carmack szerint az új Kinect körüli kémkedési balhé is felfújt lufi csupán. Előadásában úgy érvelt, ha tíz évvel a múltban azzal állt volna elő valaki, hogy a mobiltelefonok mind GPS-vevők lesznek, kamerával felszerelve, azaz potenciális kémfelszereléssé fejlődnek, a felhasználók zöme megijedt volna, pedig manapság az okostelefon, mint olyan, fontos része a mindennapoknak. "Hozzá fogunk szokni mindehhez", mondta.
Ez paranoia, AMI egyébként egy hasznos dolog. A probléma nem az, hogy képes-e a kineckt 'megfigyelni', a telefon lehallgatni, a GPS lokalizálni, hanem, hogy érdeke-e valakinek az. Amíg a előírt normák szerint viselkedsz, nincs miről beszélni, mind addig amíg a normák 'normálisak'.
A gond az, hogy az emberek nem azok és hajlamos rajtuk eluralkodni a paranoia. Ez a 'másik oldalra' is igaz, ők is csak emberek. Ha nekik van félnivalójuk ( akár anyagi, akár pozícióbeli ) hajlamossá válhatnak paranoiássá válni. Gyakorlatilag ez történik már évtizedek óta például az USA-ban ( nyilván nem csak ott ) és a terror veszélytől való félelme okán vált a világ leghatalmasabb ( állami szintre emelkedett ) terroristává éppen maga az USA!
Visszatérve a cikk idevágó részére: pont, hogy a fejlesztők nem engedhetik meg maguknak, hogy cloudban ( ha csak nem egy saját zárt rendszerről beszélünk ) tároljanak minden adatot, mert az kész öngyilkosság... A cloud jó, egy játék világának tárolásához, játékosok virtuális összekapcsolásához, tartalmak továbbításához és még számtalan mindenre.
Másfelől arra azért kíváncsi lettem volna, hogy egy FAIR fej-fej melletti tisztességes versenyben ( DRM az X1-ben, kvázi töretlen HW/SW a PS4-ben ) esetén az Ms meddig jutott volna. Afelől nincsenek kétségeim, hogy ma nem lenne X1 ha az MS anno ugyanazt az utat választotta volna. Pláne, hogy most sem merték meglépni, amikor a Sony oldalán ez már a PS3 megjelenésétől adott volt... Ironikus és cinikus ez a 'gamer világ'. : D