- Jöhet a sugárkövetés a következő generációs konzolokra
- Ehhez csak elég sok és elég gyors processzormag kell
A Metro: Exodus fejlesztőinek nem ismeretlen terep a ray tracing, játékukban elég meggyőző eredményeket produkáltak, ahogy azt az előzetes videók alapján már sejteni lehetett. Már több fejlesztő is elmondta, hogy szerintük mire számíthatunk akár a PlayStation 5-öt illetően hardver szempontjából, most pedig a 4A Games szakijai nyilatkoztak arról, hogy egyáltalán lehetséges-e a sugárkövetés a közeljövőben megjelenő konzolokon.
“A sugárkövetéshez nincs szükség speciális RTX számítási egységekre, nem ez az egyetlen dolog, ami számít a technológia esetében. Ez csak fix funkciójú hardver, ami felgyorsítja a számításokat a BVH* tesztekben. Ezeket a számításokat azonban a megszokott számítási egységeken is el lehet végezni, feltéve, hogy elegendő és kellően gyors maggal rendelkezünk, ami szerintem a következő konzolgeneráció egyik tulajdonsága lesz. Tulajdonképpen bármelyik DirectX 12-t futtató videokártya képes erre, hiszen a DXR csupán a DX12 kiterjesztése.
A másik dolog a BVH-t generáló algoritmus, melyet az API kezel és gyors memóriára van szükség. A ray tracing egyik hátulütője, hogy - szemben például az SSAO-val - véletlenszerűen éri el a memóriát. Az SSAO egy halom texeladatot használ fel egy adott textúraterületről, ebből adódóan egymáshoz közeli memóriaterületeket kell elérnünk. Ráadásul az egyik pixelről a másikra haladva gyakorlatilag ugyanazt a mintát használjuk. Így sokkal kevesebbet kell töltenünk a memóriából, mert rengeteg adatot cache-be helyezhetünk.
A már cache-ben lévő adatokkal való munka rettentően felgyorsít bármilyen folyamatot. Sajnos a sugarak nem ilyen koherensek. Véletlenszerűen a jelenet geometriájának bármely pontját elérhetik, a következő pixelnél pedig megint ugyanez a helyzet. Vagyis ugyan fontos a specializált hardver a visszaverődések számításának felgyorsítására, a gyors számítási egységek és gyors memória szintén lehetséges alternatíva a valós idejű sugárkövetés létrehozásában” - mondta el Benjamin Archard a Eurogamernek adott interjúban.
A lényeg a vége: ha kellő mennyiségű és gyorsaságú számítási egységet és kellően gyors memóriát kapnak a következő konzolok, lehetséges lesz rajtuk valamilyen szintű ray tracing futtatása. Persze ennek tényszerű kijelentésével még várnánk addig, amíg az AMD leleplezi a Navi architektúrát, mely várhatóan az új konzolok erejét adja majd.
*BVH (Bounding Volume Hierarchy): konyhanyelven a geometriai formák csoportokba rendezése, hogy azokon az ütközésekkel - sugárkövetés esetében a fényvisszaverődések is ide tartoznak - kapcsolatos számításokat egyszerűsíteni, gyorsítani lehessen.