• James Cameron szerint nem úgy kell filmet készíteni, ahogy a DC és a Marvel teszi
  • Ugyanis karaktereik életéből hiányoznak a mindennapos témák, amik emberré tesznek minket
  • Ráadásul a szuperhősök koruktól függetlenül, ugyanúgy viselkednek
  • Szembeállította velük a szülői és közösségi felelősségvállalás kérdését boncolgató Avatar 2-t

Régi vitát hevít újra James Cameron: Martin Scorsese, Ridley Scott, Francis Ford Coppola, Jane Campion, Steven Spielberg és Ethan Hawke után A bolygó neve: Halál (Alien 2), a Terminátor és a Titanic rendezője is kritizálta a szuperhősfilmeket. Az Avatar 2 sajtókörútján beszélt arról, hogy a Marvel és a DC filmjeiből hiányzik az a mélység, ami megragadná a képzeletét. A hatvannyolc éves alkotó szerint ezeket a műveket nem úgy készítik, ahogy a filmeknek készülniük kell. A szuperhősmozikkal szembeállította saját közelgő munkáját, amiben a szülői és közösségi felelősségvállalás kérdését boncolgatja. Úgy véli, hogy ezek a mindennapi élethez kapcsolódó kérdések hiányoznak a MCU és a DCEU darabjaiból.

  • A december 15-én debütáló Avatar: A víz útja című második felvonásban visszatér az immár négy gyermeket, köztük három Na’vit és egy ember fiút nevelő Jake Sully és Neytiri, illetve megismerünk számos új karaktert. A folytatásban középpontba kerül a Metkayina nevű faj, akiket hüllőszerű vízi lényeken lovagolva láthatunk.

„Amikor ezeket a nagy, látványos filmeket látom – rátok nézek, Marvel és DC – nem számít, hogy a karakterek hány évesek, mindenki úgy viselkedik, mintha főiskolás lenne. Vannak kapcsolataik, de valójában nincsenek. Soha nem akasztják szögre a jelmezüket a gyerekeik miatt. Hol vannak a dolgok, amikből merítünk, amik erőt, szeretetet és célt adnak nekünk? Azok a karakterek nem élik meg ezeket, és szerintem nem ez a filmkészítés helyes módja” – fejtette ki véleményét Cameron.

rwf3ffqe-1.jpg
(James Cameron. A kép forrása: Collider)

Scorsese kritikája

A szuperhősfilmekkel szembeni kritikai lavináta Taxisofőr és a Casino szerzője, Scorsese indította néhány éve, amikor azt állította, hogy a Marvel alkotásai nem igazi filmek, hanem vidámparkhoz hasonlíthatók. Szerinte a színészek a legjobbjukat nyújtják bennük, de nem kapnak valódi teret a játékra, a filmek pedig nem szolgálnak pszichológiai-érzelmi élménnyel. Bár írásait több médiaorgánum háborús megjegyzésként tálalta, a rendező többször elmondta, hogy nem ellenségeskedni kíván, hanem azt szeretné, hogy a szuperhősfilmek mellé térjenek vissza a más típusú és narratív alkotások a mozikban.

Sokkal keményebben fogalmazott nemzedéki rendezőtársa, Coppola. A jelenleg nagyszabású sci-fin dolgozó direktor szerint a filmekből tanulni és inspirációt nyerni szoktunk, a Marvel munkái azonban nem szolgálnak ilyen tartalommal, ráadásul ugyanazt a filmet látjuk újra, meg újra. Hasonló véleményen van Ridley Scott, aki az intellektuális tartalmat, például a történelmi tanulságok levonását hiányolja a Moziverzumból. Ethan Hawke szerint a szuperhősfilmek nincsenek azonos művészi szinten Bresson és Bergman műveivel, csak egymáshoz érdemes viszonyítani őket.

A szuperhősfilmek alkotóinak válasza

A kritikákra azonnal reagált a kortárs blockbuster szcéna több alkotója. Joss Whedon rendező (Bosszúállók) és Karen Gillan színésznő leszögezték, hogy ugyanúgy szívvel-lélekkel készülnek a szuperhősmozik, mint bármelyik másik alkotás. A frissen DC-vezetővé előlépett James Gunn kifogásolta, hogy tisztelt rendezője, Scorsese anélkül minősítette A galaxis őrzőit, hogy megnézte volna azt. Szerinte ugyanazt a szerepet töltik be a szuperhősfilmek manapság, mint Klasszikus Hollywoodban (a húszas évektől a hatvanas évekig terjedő időszakban) a korabeli blockbusterek, például a régi westernek. Samuel L. Jackson és Robert Downey Jr. pedig nyilatkozataikban a vélemények sokféleségének tiszteletére hívták fel a figyelmet.