A két korábbi Hearts of Iron játék már a saját korában is kilógott az átlagból (az első rész lokalizálva is megjelent Acélszív néven), hiszen sem RTS-ként, sem körökre osztott játékként nem lehetett definiálni ezeket. A Paradox csak "grand strategy wargame" (magyarul ezt nehéz fordítani, kb. annyit tesz, hogy "nagyszabású stratégiai hadijáték) néven aposztrofálta művét, és eme meghatározás összes szava éllel bírt. A játékos egy gigantikus világtérképet látott maga előtt, feladata pedig nem kisebb csaták, hanem egy globális háború levezénylése volt. Monumentálisan hangzik, nem igaz? Az is volt, de azt tegyük hozzá, hogy épp emiatt a Hearts of Iron sokkal inkább szimuláció lett, mint hétköznapi játék. A keményvonalas rajongók imádták, a szórakozni vágyó játékosok viszont kerülték, mint a tüzet. Lassan itt a várva várt harmadik felvonás is, és ennek örömére alkalmunk nyílt kipróbálni a béta-verziót.
A kampány négy oldalról (német, japán, amerikai és szovjet) dolgozza fel a második világháborút, és a végkimenetel persze tőlünk függ. A történelmi háttér olyan részletes, mint eddig még nem sehol. Van egy név a történelemkönyvedben, melynek tulajdonosa háborús hős volt, s kinek kíváncsi vagy a képességeire? Nosza, tessék megkeresni, és táncba küldeni! Ebben a játékban olyan részletes adatbázissal szembesülhetünk, hogy azt az enciklopédiaszerzők is megirigyelhetnék. Az egységek minden tulajdonságukkal és az összes létező aprósággal egyetemben szerves részeit képzik a csatáknak, és így rendkívül óvatosan kell eljárnunk a seregek összetételét illetően. A Hearts of Iron 3 kegyetlen játék, ami nem tolerálja a bénázást, így a kampány elindítása előtt mindenképp ajánlatos pár testre szabott meccset játszani. A diplomáciától kezdve a törvényes hadviselés aranyszabályainak betartásáig minden a mi dolgunk, és bár a skirmishben beállítható az MI irányítása, gondolom azt mondanom sem kell, hogy a számítógép sosem helyettesíthet egy éles eszű tábornokot.
Mivel a program még csak béta állapotban volt, nem mennék messzire annak végső verzióját illetően, de az már most kijelenthető, hogy a széria rajongói nem fognak csalódni. A HoI 3 komolyabb, nehezebb és realisztikusabb, mint valaha. Igazi nagyszabású háború. Az oktató módon még lehetne javítani, mert egyelőre poén, hogy Hitler tartja, de az már nem annyira, hogy teljesen magától értetődő dolgokat mond csak el, valamint beleszaladtam pár kisebb bugba is (pl. a mentések nem mindig indultak el). Ha viszont a fejlesztők tarják a megjelenési dátumot és kijavítják a hibákat, akkor augusztus 7-én egy minden részletre kiterjedő második világháborús stratégia kerül a boltok polcaira.
Acélos szív
Már most az elején le kell szögeznem, hogy a Hearts of Iron 3 nem az RTS-rajongóknak készült. Nincsen benne mesés 3D-s grafika, sem adrenalinpumpáló akció, de még a megszokott sallangok (mint az egységek közvetlen irányítása) is hiányoznak. Ehelyett az egész játékidőt egy világtérkép előtt töltjük, ahol ugyan látjuk háborús gépezetünk résztvevőinek energiáját, és valós időben tologathatjuk őket, a gép inkább a körökre osztott játékok "kő-papír-olló" rendszere alapján számolja ki a csata végeredményét. Észjáték ez a javából, kérem szépen, méghozzá olyannyira, hogy aki kicsit fáradtan vagy szórakozottabban ül le elé, az nagyon megbánja ezt a meggondolatlanságot.A kampány négy oldalról (német, japán, amerikai és szovjet) dolgozza fel a második világháborút, és a végkimenetel persze tőlünk függ. A történelmi háttér olyan részletes, mint eddig még nem sehol. Van egy név a történelemkönyvedben, melynek tulajdonosa háborús hős volt, s kinek kíváncsi vagy a képességeire? Nosza, tessék megkeresni, és táncba küldeni! Ebben a játékban olyan részletes adatbázissal szembesülhetünk, hogy azt az enciklopédiaszerzők is megirigyelhetnék. Az egységek minden tulajdonságukkal és az összes létező aprósággal egyetemben szerves részeit képzik a csatáknak, és így rendkívül óvatosan kell eljárnunk a seregek összetételét illetően. A Hearts of Iron 3 kegyetlen játék, ami nem tolerálja a bénázást, így a kampány elindítása előtt mindenképp ajánlatos pár testre szabott meccset játszani. A diplomáciától kezdve a törvényes hadviselés aranyszabályainak betartásáig minden a mi dolgunk, és bár a skirmishben beállítható az MI irányítása, gondolom azt mondanom sem kell, hogy a számítógép sosem helyettesíthet egy éles eszű tábornokot.
Acélos ész
Ha már szóba került a mesterséges intelligencia, meg kell mondjam, megdöbbentem, hogy a HoI 3-ban milyen ügyesen taktikázik az ellenfél. Az első két részben is okos volt a gép, de itt már olyannyira sokat tud, hogy el is felejtettem időnként, nem más emberek ellen állom a sarat. Bekerít, letámad, átver, s mind emellett kisujjában van a hadviselés minden csínja-bínja. Persze előbb-utóbb azért kiismerhetővé válik, és ha beleuntunk, akkor jön a többjátékos mód. Ez tipikusan az a része a programnak, amit viszont tényleg csak a ráérős mazochistáknak merek ajánlani. Ugyanolyan részletes és idegőrlő, mint az egyszemélyes játék, és a tetejébe egy-egy meccs hosszú órákra nyúlhat, ami egyébként az egész játékra jellemző. Itt aztán nem lesz panasz a program szavatosságára, az hót ziher.Acélos külső
A Hearts of Iron egyszerű, 2D-s grafikai megjelenítést használ, ami olyannyira puritán, hogy szinte bántja a szemünket. Az egész gyakorlatilag egy táblás társasjátékra emlékeztet. Nem azt mondom, hogy egy ilyen játékoz túl nagy vizualitás kellene, de egy kicsit nagyobb interaktivitásnak örülni tudtam volna. Kárpótlásul a betöltőképernyők és a menük nagyon szépek lettek, igazi kézzel festett remekmű egytől-egyig mind. A zene gyönyörű, a nagy klasszikus Wagnertől az amerikai háborús filmekre hajazó csatazajos melódiákig terjed, és igazán megragadja a játék hangulatát. Talán ez az a része a Hearts of Iron 3-nak, ami a legjobban sikerült: a hangulata.Mivel a program még csak béta állapotban volt, nem mennék messzire annak végső verzióját illetően, de az már most kijelenthető, hogy a széria rajongói nem fognak csalódni. A HoI 3 komolyabb, nehezebb és realisztikusabb, mint valaha. Igazi nagyszabású háború. Az oktató módon még lehetne javítani, mert egyelőre poén, hogy Hitler tartja, de az már nem annyira, hogy teljesen magától értetődő dolgokat mond csak el, valamint beleszaladtam pár kisebb bugba is (pl. a mentések nem mindig indultak el). Ha viszont a fejlesztők tarják a megjelenési dátumot és kijavítják a hibákat, akkor augusztus 7-én egy minden részletre kiterjedő második világháborús stratégia kerül a boltok polcaira.
A Demo-ban 1939 szept. 1.-jétől játszhatsz 1940 januárig, Németországgal, Angliával, Franciaországgal és Lengyelországgal.
2. MO-n hivatalosan Szeptember 30.-án lesz elérhető. Amerikában lesz Aug. 7.-én.
3. Várhatóan 10.800Ft-ba fog kerülni. (ami szerintem sok )
4. Szerintem mindenhol azonos áron lesz kapható.
Hagyták volna a 2. rész grafikáját, így nálam ez megbukott.
Za Rogyinu!
Végre ismét lerohanhatjuk a világot!
u.i.: Dantes, nem kell ide csatavezénylés, ez úgy jó, ahogy van!
Amúgy ha nagy csatákra vágysz, ott a Supreme Commander. Az a játék az RTS-ek Hearts of Ironja!
Egyáltalán nem kár, hogy nem lehet benne lejátszani a csatát.
Először is, ha gondolkodsz egy kicsit, rájössz, hogy ezekbe az időkbe, már egy-egy hadseregcsoport létszáma meghaladta a 200.000 főt.
Ebből, körülbelül 100.000 a harcoló egység.
Míg Empire Total War-ba maximum 2400 embered van.
Ha megnézel egy Total War-os pályát, az tök kicsi. Mert azokban az időkben, bizony tényleg akkora területeken folyt a csata.
De itt, a második világháborúban, ezek már óriási területek voltak.
Nincs az a gép, ami elbírna egy több százezres csatát, egy óriási nagy területen.
És mivel ez nem körökre osztott stratégiai játék, így ez a csata lejátszás megoldhatalan.
Továbbá ha tényleg lenne benne csata lejátszás, elrontaná az egész "grand strategy wargame" hangulatot.
Utálom azokat, akik minden egyes paradox játéknál a következő megjegyzéseket teszik:
-Kár hogy nem lehet benne csatát lejátszani
-De csúnya a grafikája stb...
Ezek rétegjátékok!
És nem a hülye "IQ light arcade gamesek" elégíti ki a jobbnál jobb grafikájával.
Lehet te ezt nem tudod, de ezeknek a játékoknak olyan hangulatok van, hogy nem bírok betelni velük.
Az FPS-ekkel már nem játszok, mert azokba csalódtam, (kivéve:OFP, ArmA, ArmA II.)
RTS-ekkel játszok, de max 4-5 órát, mert megunom őket.
De a Paradox játékok számomra megunhatalanok.
(pl:EU-1-2-3, Herat of Iron 1-2, Victoria: Revolution)
De nem kell messzire menni: Huszár Games
Bármelyik játékukkal (Ingyenes mind) több időt játszottam, mint a 10.000FT-ba kerülő Empire Total War-al.
Erről enyit.