A Gran Turismo-sorozat 25 éves, ami nem kis dolog. A széria szépen illeszkedik a jubiláló PlayStation-játékok sorába, az ünnepet pedig a hetedik rész érkezése koronázza. Jamaucsi Kazunori (a sorozat producere) áll velünk szemben a monitoron, 2022 szellemiségének megfelelően egy online előadás virtuális pódiumán, és azzal kezdi prezentációját, hogy a Gran Turismo 7 a sorozat eddigi legteljesebb élményét ígéri. Car culture, azaz autós kultúra, a GT-sorozat erős fundamentuma. A mester szerint ma már nem annyira divatos autóőrültnek lenni, így egy új GT játék fejleszsésekor az új kor szellemével is meg kell küzdeni. Fontos cél, hogy az automotive világ népszerűsítése mellett mindenki találjon magának kedves elemet egy ilyesfajta játékban. Tudjátok, aki még nem találkozott a benzingőz mámorító illatával, azt is meg kell érinteni valahogy. Nagy vállalás, és a hetedik Gran Turismo ezt tűzi ki céljául.
A program egyfajta autós élet-szimulátorként épül fel, de ez nem csak lózung. Egy ilyen komplex játék hetedik részének egyszerre kell építenie a masszív tartalomra, a grafikus motorra, a napszak és időjárás változására, a nyomvonalak felületének dinamikus változásaira, a tuningra, a tartalom készítésének lehetőségére, az online-ra és a replay rendszerre. A GT7 ezeket ígéri egy csomagba összegyúrva.
A játék az első naptól kezdve 34 helyszínnel készül, 97 leosztás formájában. A klasszikus módok mellett, circuit experience, time trial, drift trial, és mindenféle egyedi verseny is megtalálható a kínálatban. A versenypályák között lesznek klasszikus aszfaltcsíkok és régi fantázia nyomvonalak is. A pályák betanulását sok-sok apró kihívás és licenc-teszt segíti – ahogy a régi szép időkben. Lesz split-screen versenyzés is, a készítők szerint így a családi nappaliban is elérhetővé a kompetitív versenyzés élménye. De természetesen klassszikus online versenyekre is lehet készülni – a multiplayer csatákat viszont annyira nem részletezték a mostani bemutatókban. Jamaucsi-szan a kérdezz-felelek szekcióban is csak annyit mondott, hogy az online lehtőségek sora a Sports szintjét minimum el fogja érni, ami azért bíztató.
A tartalmat tekintve Polyphonyék azt szeretnék, hogy ne legyen klasszikus "vége" a játéknak. A sok jövőbeni frissítés mellett így már tényleg sok az ígéret és a lehetőség. Ahhoz, hogy ezt áttekinthessük, egy világtérképet kapunk, amolyan JRPG-s stílusban. Itt érhető el minden tartalom, mint egy homokozóban, vagy akár egy nyaralóközpontban, ahová az ember szívesen vonul vissza a mindennapok nyüzsgéséből. Mit is találhatunk itt? Például márkaközpontot, a 2001. óta készült új autókkal. Az autómárkák komolyan részt vettek a GT7-projektben, az adott gyártók történetét is megismerhetjük, archív fotókkal, történelmi kitekintésekkel. A térképen ezen túl ott tanyázik a használtautós, és a legendás autók dílere – utóbbinál valódi ikonikus kínálattal találkozhatunk majd.
A Gran Turismo 7 egyik legizgalmasabb újítása a kávézó. A Cafe gyakorlatilag a kampányt jelenti. Itt Menu Bookokat kapunk és az ezen felsorolt versenyeket kell teljesítenünk. Közben a kávézó tulajdonosa és az adott autók valódi tervezői mesélnek a teljesített feladatokról és a modellek mögötti történetről, kulturális jelenségről. Több mint harminc menükártyával készülnek a Polyphonynál, ezek a kártyák jelentik kvázi a kampányt, a sztorimódot.
Fontos tartalmi újítás emellett a Music Replay, amely visszajátszáskor a zenére váltja a kameraállásokat, így minden alkalommal más-más (a készítők szerint filmes, szerintünk inkább videoklip-szerű) visszajátszást kaphatunk a versenyek után. A prezentáció végén kaptunk egy bemutatót, de annyira nem jött át a dinamikus váltogatás – a State of Play-anyagban sokkal jobban látszik, hogy mit is akartak ezzel kezdeni a fejlsztők. Sokan amúgy úgy játszanak a GT-játékokkal, hogy kikapcsolják a háttérzenét, így a motorhang és keréknyekergés lehet a középpontban. A Music Rally mód megfordítja ezt, és célul tűzi ki, hogy a játékos a zenére lazítva vagy bólogatva vezethessen. Mindez meg lesz tekerve azzal, hogy időkapuk vannak, az időszeleteket pedig a zene ütemére vonja le a játék, és így válik végül a chill autózásból egy ütemre hangolt time-trial mód.
Beszéljünk egy kicsit a játék grafikájáról is, mert érdemes. A játék PlayStation 5 platformon kétféle lehetőséggel készül. A Frame Rate Mode standardként a 60 fps-alapú képfrissítést ígéri. A Ray Tracing Mode értelemszerűen megkeveri a bevilágítást, ami a visszajátszásoknál, a 3D-alapú tereken és a photo mode-nál jelenik majd meg. Mutattak egy pár villanást a két lehetőségről. Ami érdekes, hogy a gyorsabb látvány magasabb felbontással, talán egy fokkal jobb textúrákkal dolgozik, mint a RT mód – de ezt csak a szemrevételezés után mondjuk. Az RT-nél természetesen minden felületen sokkal kifinomultabbak a tükröződések és árnyékok – azaz nem élesek a határok, elkentebb, organikusabb a fényelés, szabadtéren sokkal jobb a mélységérzet, és az árnyékok szélei sem röcögtek. De az összkép mégis homályosabb, ami miatt lehet, hogy sokan maradnak a Frame Rate mód tisztább megjelenésénél. A látvány amúgy még mindig jellegzetesen gétés, finom menükkel, fotorealisztikus bevilágítással. Az UX tényleg igényes és japános, viszont a stock-fotókból felbukkanó, dialógusban részt vevő emberek kissé oda nem illőek. Összességében tehát a látvány frenetikusnak tűnik, kis botlásokkal, villódzó árnyékokkal, vagy távolban fel- és eltűnő assetekkel, tereptárgyakkal.
A bemutató során kaptunk egy kis okosítást a felhők fizikájáról is – a játékban a skybox és a felhők alakulása az egyes lokációkra jellemzően, időjárás szerint fog valós időben változni. A csillagtérkép soha nem látott részletességű, több rétegnyi csillaggal és galaxissal. A földön is hasonló részletességgel találkozhatunk. A gumik dinamikusan hagynak nyomot az aszfalton, de annál is fontosabb, hogy a felületek változása, az eső, a szárazság is változik, ez pedig az autók kezelhetőségét is alaposan megváltoztatja. Ezt egy gyorsított felvétellel prezentálták, egy pálya kiemelt fontosságú kanyarjában. A száraz aszfalton nyomot hagytak a kerekek a jellegzetes íven, és ezek a nyomok változtak idővel. Majd jött az eső, ami elmosta a keréknyomokat. Ahogy elállt a zuhé, az aszfalton kezdett felszáradni az út, a külső íven, ahol az autók nem jártak, viszont még mindig megmaradtak a pocsolyák. Mindez hely és időspecifikusan fogja tehát dinamikus módon befolyásolni a versenyt.
Ha már PlayStation 5-fejlesztés, nem lehet elmenni a spéci hangmegoldások mellett. Spatial audio, harmadik rendű Ambisonics, 16 csatornás hangkép, hangvisszaverődés és hangkitakarás-effektus várja a kulcsszavakra és hifi gaming audióra gerjedő pilótákat. Ha jól értettük, az Ambisonics elven futó hangmotor egyszerre több száz hangszórót szimulál, amiből mindig annyi szól, amit a HRTF-kalkuláció (head related transfer function) a 2 csatornás fejhallgatóba ki tud küldeni, ami még az esőcseppek kopogását is képes kiemelni a pilóta körüli kasztnin. A hangvisszaverődés és a rengeteg hangforrás pedig eddig nem látott audiószimulációt tesz lehetővé. Gimmick? Lehet, de az is tuti, hogy ilyen részletes hangszimuláció nem volt még autóversenyes játékban. A zenével sem aprózzák el a dolgokat: az OST-n 75 előadótól, 300 dal sorakozik. Classic, Jazz, Hiphop, Electro, Lounge zsánereket jelölt meg a fejlesztő, de a bemutatók alatt vastagon szólt a gitár és pörgött a dob is, szóval nem kell attól félni, hogy csak a japán kávézó-jazz meg a dümmdümm között váltogat a hangszekció.
Jamaucsi szan-ék emellett a DualSense-t is megjáratják. A kis motor 20-200 Hz között berreg majd a kezünkben, hiszen egyszerűen van olyan dinamikus érzés, amit nem lehet hangmegoldásokkal átvinni a játékos fiziológiai terébe. A haptikus vezérlésnek köszönhetően elkülönülnek az aszfaltfelületek, érezhető az első kerekek megcsúszása, a motor, a hajtáslánc vibációja, és a kocsi belső rezonanciája. Az adaptív ravaszok pedig az ABS és hasonló segédfunkciók érzékeltetésében lesznek majd segítségünkre.
Kusztomizáció, tuning – ez régóta a GT-rajongók egyik kedvenc lehetősége. A GT7 egy minijátékkal készül, ami kvázi egy szimuláció alapú munkapont-beállítást jelent a GT7 szövetébe épülve. A tuningablak olyan szintű táblázatokkal, részletes kvantitatív beállítási lehetőségekkel érkezik, ami konzolos játékoktól szokatlan, és lehet, sokakat el is idegenít majd. A háttérben lévő számítás elég komplexnek tűnik, de ha megvagyunk a beállításokkal, egy measure gombot kell csak lenyomni, és a program így kalkulálja ki a megváltozott menettulajdonságok összességét. Ez Jamaucsi-szan egyik kedvenc lehetősége, de szerintem az átlag játékos nem mer majd túlságosan mélyen belemenni a szöszmötölésbe. Amúgy CFD-jellegű aerodinamikai szimuláció is van a játék mögött. Mindez egyben azt hozza majd, hogy az autókkal lenyomott körök a valós köridőkkel egyező értékeket mutatnak.
A 400 rendelkezésre álló autó mellett kreatív felhasználói tartalmakat is hoz a játék. Minden megosztható, a friss matricázási lehetőségektől kezdve a beállításokon át az aerodinamikai szöszmötölésekig. Ezeket a lehetőségeket a Showcase menüben fogjuk megtalálni. A Scapes is új fotós lehetőségeket kínál, ahol a kedvenc autóidat fotózhatod rengeteg, egészen pontosan 2573 helyszínen, HDR fényelési lehetőségekkel, és rengeteg olyan fotós post-processz trükk alkalmazásával, amit a való életben iszonyat nehéz lenne elérni hardveresen és szoftveresen is. A fotózási lehetőségek természetesen a versenyek alatt is elérhetővé válnak.
Amikor a kérdezz-felelek szekció során beolvassák a kérdésem, a 25 éves GT-utazás legmegkapóbb élménye kapcsán, Jamaucsi-szan csendben ül hosszú másodpercekig. Aztán jön a válasz: minden rész érkezése egy csoda. Amikor egy új Gran Turismo-epizód megszületik, az számára mindig megváltoztatja a világot. Március 4-e után, reméljük a miénk is megváltozik majd.