Pár hete indult a GameTrailers.com új műsora, az Annoyed Gamer, melyben az internetes magazin népszerű újságírója, Marcus Beer osztja meg gondolatait a nézőkkel. A legutóbbi részben egyikük a kalózkodásról kérdezte Marcust, aki magából kikelve mocskos tolvajnak titulált minden olyan emberi lényt, aki valaha bármit is letöltött illegálisan. Noha érthető Beer kirohanása, a kommentelők nem igazán értettek vele egyet. Holott Amerikában az átlagfizetés messze több, mint itthon. Felmerül hát a kérdés, hogy van-e valami más is a warez mögött, mint puszta illegalitás?
Guybrush egyike a játékipar megtűrt kalózainak
Van tehát olyan hely a világban, ahol a kalózok anyagi érdekeltségből szegik meg a törvényt, ha azonban a nyolcéves Pistike lemásolja osztálytársa Call of Duty DVD-jét, a jog szerint semmivel sem lesz jobb a profi bűnözőknél. Pistike csak egy tolvajjá válik a sok közül, az pedig, hogy az apukája munkanélküli és a számítógép az egyetlen mentsvára az iskolai bullyktól, senkit sem hat meg. Pedig számtalan ilyen történetet olvasni a fórumokon, főleg, ha valaki kirobbantja az örökké tartó warezes vitát.
Mindig van ugyanis pár olyan internetező, aki szentéletű, fehér páncélos lovagként jött a világra, hogy megszabadítsa az emberiséget a másolt szoftverek szorításából. Ezek az emberek csak azért nem ragadtattak el a Mennyekbe, mert a glóriájuk olyan nehéz, hogy a földön tartja őket -- ellenkező esetben már rég a fellegekben teljesítenének égi szolgálatot. Vitatkozni velük, érvelni ellenük képtelenség, mert megállás nélkül hányják magukból az unalmas közhelyeket, melyek szerint játékot másolni egyenértékű egy autó vagy egy nyaklánc ellopásával.
"Sosem bújhatsz el!" (kép forrása: Gaijinpot.com)
Felmerül viszont a kérdés, hogy ez igaz-e. Nos, nem, nem igaz: amikor lemásolunk egy szoftvert, az eredeti változat nem tűnik el, ugyanúgy hozzáférhető lesz. Ez azonban nem teszi kevésbé illegálissá a warezt. Sőt, ha jobban belegondolunk, csak tovább ront a helyzeten, mert ha egy autót ellopnak, akkor abból csak az az egy kerül ki a feketepiacra, míg ha egy szoftvert másolnak le, akkor végtelenségig lehet szaporítani a klónokat, mígnem az eredeti, sok ezer forintos lemez a kutyának sem kell majd.
De oda el is kell jutni: ha sosem tud játékot venni Pistike, akkor később sem lesz belőle jobb vásárló, mint egy átlagos casual gamer, akit kilóra megvesz a már emlegetett Call of Battlefield: Same Game Ever aktuális részének reklámkampánya.
Lopás és warez: Vajon egy és ugyanaz?
Szóval mi, jelenlegi játékosok csak két dologban reménykedhetünk utódaink „minőségbeli javulásával” kapcsolatban: vagy bízunk benne, hogy a mi generációnk többet vesz játékokat a gyerekeinek, vagy titkon azért fohászkodunk, hogy ők is kalózkodjanak és később, felelősségteljes felnőttként maguk is vásárlókká váljanak -- mint ahogy az olvasók közül sokan, gondolom.
Szerencse, hogy manapság azért akad alternatíva bőven. Megszámolni is képtelenség azt a sok free-2-play modellt használó játékot, amit az utóbbi időben bejelentettek. Szóval, míg tíz éve csak a warez maradt, mint mentsvár, immár léteznek legális utak, amiket érdemes megfontolni egy-egy torrentfájl letöltése előtt.
A KELETI BLOKK KALÓZAI
Kelet-Európa mindig is hírhedt volt a kalózkodás magas arányáról. Tőlünk arrébb egyre rosszabb a helyzet, Kínában pedig már ott tartanak, hogy államilag is támogatják a szoftverek és hardverek hamisítását – gondoljunk csak a népszerű „kínai iPhone-ra”.Guybrush egyike a játékipar megtűrt kalózainak
Van tehát olyan hely a világban, ahol a kalózok anyagi érdekeltségből szegik meg a törvényt, ha azonban a nyolcéves Pistike lemásolja osztálytársa Call of Duty DVD-jét, a jog szerint semmivel sem lesz jobb a profi bűnözőknél. Pistike csak egy tolvajjá válik a sok közül, az pedig, hogy az apukája munkanélküli és a számítógép az egyetlen mentsvára az iskolai bullyktól, senkit sem hat meg. Pedig számtalan ilyen történetet olvasni a fórumokon, főleg, ha valaki kirobbantja az örökké tartó warezes vitát.
Mindig van ugyanis pár olyan internetező, aki szentéletű, fehér páncélos lovagként jött a világra, hogy megszabadítsa az emberiséget a másolt szoftverek szorításából. Ezek az emberek csak azért nem ragadtattak el a Mennyekbe, mert a glóriájuk olyan nehéz, hogy a földön tartja őket -- ellenkező esetben már rég a fellegekben teljesítenének égi szolgálatot. Vitatkozni velük, érvelni ellenük képtelenség, mert megállás nélkül hányják magukból az unalmas közhelyeket, melyek szerint játékot másolni egyenértékű egy autó vagy egy nyaklánc ellopásával.
"Sosem bújhatsz el!" (kép forrása: Gaijinpot.com)
Felmerül viszont a kérdés, hogy ez igaz-e. Nos, nem, nem igaz: amikor lemásolunk egy szoftvert, az eredeti változat nem tűnik el, ugyanúgy hozzáférhető lesz. Ez azonban nem teszi kevésbé illegálissá a warezt. Sőt, ha jobban belegondolunk, csak tovább ront a helyzeten, mert ha egy autót ellopnak, akkor abból csak az az egy kerül ki a feketepiacra, míg ha egy szoftvert másolnak le, akkor végtelenségig lehet szaporítani a klónokat, mígnem az eredeti, sok ezer forintos lemez a kutyának sem kell majd.
BŰNÖZŐ VAGYOK?
Mivel a PC Guru egy játékokkal kapcsolatos magazin, maradjunk is a videojátékok háza táján, és a zeneszámokat, filmeket, vagy épp könyveket ne keverjük ide. Ehelyett, mint gamerek, nézzünk szépen a lelkünkbe és gondolkodjunk el rajta, hogy szégyelljük-e, ha lewarezolunk valamit! Az ember, ahogy idősödik, egyre több pénzt kapar össze, azaz valószínű, hogy huszonévesen több játékot vehet meg, mint addig.De oda el is kell jutni: ha sosem tud játékot venni Pistike, akkor később sem lesz belőle jobb vásárló, mint egy átlagos casual gamer, akit kilóra megvesz a már emlegetett Call of Battlefield: Same Game Ever aktuális részének reklámkampánya.
Lopás és warez: Vajon egy és ugyanaz?
Szóval mi, jelenlegi játékosok csak két dologban reménykedhetünk utódaink „minőségbeli javulásával” kapcsolatban: vagy bízunk benne, hogy a mi generációnk többet vesz játékokat a gyerekeinek, vagy titkon azért fohászkodunk, hogy ők is kalózkodjanak és később, felelősségteljes felnőttként maguk is vásárlókká váljanak -- mint ahogy az olvasók közül sokan, gondolom.
AZ IGAZSÁG
Innen nézve tehát a warez nem nyers lopás, ahogy Marcus Beer állította, és nem is szabadságharc, vagy lázadás, mint egyesek vélik. Másolatokkal még egy megacég anyagias hozzáállását sem sikerült megváltoztatni. A kalózkodás inkább afféle szükségmegoldásnak tűnik: ha az ember igazi gamer, akkor játszania kell, és ha nincs rá pénze is játszani fog.Szerencse, hogy manapság azért akad alternatíva bőven. Megszámolni is képtelenség azt a sok free-2-play modellt használó játékot, amit az utóbbi időben bejelentettek. Szóval, míg tíz éve csak a warez maradt, mint mentsvár, immár léteznek legális utak, amiket érdemes megfontolni egy-egy torrentfájl letöltése előtt.
Egy valamit viszont nem értek. Miért azokat okolják akik "letöltik" a játékot stb és miért nem azokat akik "feltöltik" azokat. Mindig azon a véleményen voltam, hogy azt kellene megbüntetni akik feltöltik vagy éppen feltörik azt a játékot vagy valamit... Szerintem ők azok kik ellopják, bár azt sem értem hogy ők honnan szerzik meg (most például egy crack csapat megveszi a játékot és ugy töri fel vagy hogy ezt nem értem??)
Tehát ami tetszik meg kell venni. Ami meg nem azt hagyni kell.
Biztos vannak kik megveszik utána, ezt elhiszem, de a többség nem fogja megvenni legalább is nem teljes áron. Ha már ment a letöltés x órát, akkor kipörgeti. Azt max megveszi budget áron, később. Ezért van nekem bajom ezzel a "próbával". A próba nem indok a warezolásra.
Nem a warezolást védem, ne érts félre, de miért okoz nagyobb kárt valaki egy cégnek azzal, h lewarezolja a játékot, mint te, aki le se warezolja, meg se veszi? Egyik esetben se, másik esetbe se nincs a fejlesztőknek, kiadónak haszna.
Demok híján pedig sokszor kénytelen az ember letölteni játékokat. Sokan nem keresnek annyit, h vaktában megvegyenek egy játékot, aztán vagy jó lesz vagy se. Ha nem tölti le, nem próbálja ki, akkor meg sose nem fogja megtudni, h tetszene-e neki és nem is fogja megvenni és ismét nincs semmi bevétele a játékokból a cégeknek. Hidd el, h van olyan, aki letölti a warez példányt, mert nem tudja, h jó-e a játék és aztán megtetszik neki és megveszi.
Ja és honnan tudod hogy neked ezek a játékok kellenek vásárlás előtt és nem hulladékok? Sehonnan mert nem divat manapság a megjelenés előtti próba verzió.
De amúgy a legnagyobb problémát én annál látom hogy a mostani játékok nagy részének az életciklusa fél év sincs. Maga a single rész 3-4 óra alatt végigvihető utána van még a multi, de azon már fél év múlva nagyítóval kell keresni a játékost. Ez a példa egy sláger játékra értendő mert egy ismeretlenebb cimnél a multi 2 hónap múlva már döglött. Ezért fizessen az ember 10ezret?
Na meg a dlc-k.. Annál nagyobb baromságot szerintem még nem találtak ki. Legtöbb játéknál úgy működik hogy a már összerakott játékból kivágdosnak karaktert felszerelést stb és eladják plusz pénzekért. Legjobban a mafia2-nél lehetetett tapasztalni ezt. Ha nincs meg a dlc hegy jó pénzekért akkor egy fél játékkal játszol 10ezerért.
Nah én is beszállok
Egyik oldalt sem kell félteni ám! Tény, hogy a warezolás nem tisztességes, viszont jogilag tilos.
De amit a nagy gigakiadók csinálnak arra a "nem tisztességes" igen enyhe kifejezés (persze van kivétel, bár nagyon kevés), ennek ellenére az nem ütközik törvénybe.
És akkor most szétoffolhatnám a hírt az élet más területén lévő emberileg, erkölcsileg megbocsáthatatlan, de jogilag el nem ítélhető dolgokkal, míg néha olyan törvényeket, hoznak, hogy a hajam égnek áll... És a tisztességes ember próbálja betartani, az őrültebbnél őrültebb törvényeket, ezáltal kihasználják őt. De ezt most hagyjuk is...
Szerinted az normélis, hogy a szerzői jogokat az emberélet elé helyezik? Egy nemi erőszaktevő kevesebbet kap, mint aki megszegi a szerzői jogokat. Normális?