Sok ilyen és ehhez hasonló állítás veheti el az ember kedvét egy-egy multi támogatásától, de a játékosok ellen elkövetett legnagyobb merényletek kétségívül a szenvedélyüket érintő változtatások. Jó példa erre az eredeti játékokat is élvezhetetlenné tevő DRM, a túlságosan magas ár, vagy az olyan üzleti döntések, melyek háttérbe szorítják a AAA-kategóriás programokat, és egyre nagyobb teret engednek a mikrotranzakciós rendszerrel működő, ingyenes játékoknak. A vásárlók ilyen esetekben magukból kikelve anyázzák a nagyvállalatokat, és minden létező rosszért őket teszik felelőssé -- jó példa erre, hogy az EA-t például nem is olyan régen a leggonoszabb amerikai vállalatnak választották.
Ti kértétek
Pedig ha jobban belegondolunk, nyilvánvalóvá válik, hogy a kiadóóriások csak a vásárlói igényeknek megfelelően változtatnak a stratégiáikon. Vegyük példának a -- sok olvasó szerint a sátán földi helytartója által vezetett -- Activisiont! Az amerikai székhelyű cég egyszer régen a minőségi FPS-ekről volt híres, ők adták ki többek között az id Software licencein alapuló játékokat is. Aztán 2007-ben történt valami, ami alapjaiban rengette meg az addigi üzleti elképzeléseket: a kiadó által eleinte ellenzett Call of Duty 4: Modern Warfare olyan népszerűségre tett szert, hogy képes volt megverni a Halo 3-at annak saját platformján. Az Activision rájött, hogy a CoD-dal hatalmasat lehet szakítani, és ezért sorozatgyártásba kezdett. A többi már történelem, hisz mind a Treyarch-féle Black Ops, mint pedig a tavalyi, kiherélt Infinity Ward által fejlesztett Modern Warfare 3 rekorddöntögető siker lett -- gyakorlatilag egyedül viszik a vállukon az Activision minden nem Blizzardhoz fűződő kiadását.
Call of Duty 4: Minden itt kezdődött...
De az EA nem épp szimpatikus DLC-áradata is érthető. A játékosok hajlandók fizetni a Battlefield 3 kiegészítőkért, akár előre is, anélkül, hogy bármi fogalmuk lenne róla, hogy mit rejtenek majd a letölthető extrák. És amíg a gamerek ennyire elkötelezettek, addig ne várjuk, hogy változni fog a világ. Sokszor hallani, hogy a nagy kiadók kinyírják az innovációt, lefölözik a tehetséges fejlesztőket és túl sokba kerülnek a munkálataik. Pedig mindez csak egy válasz a játékosok igényeire. Amíg 6 millió felett adnak el a Modern Warfare 3-ból első nap, s míg mindenki alig várja, hogy újra ráfizessen valamire, amit már egyszer megvett, addig semmi, mondom, SEMMI sem lesz más.
Az érem másik fele
Pedig nem vádolhatjuk a kiadókat azzal, hogy ők nem próbálkoztak. Emlékeztek még a Beyond Good & Evilre, melyet a Ubisoft finanszírozott sok-sok millió dollárból? Alig sikerült eladni belőle pár ezer darabot, és a francia cég még így is hajlandó volt rábólintani egy minden bizonnyal ennél is drágább folytatásra. Na és a Mirror’s Edge az EA-től, ami mellett teljes mellszélességgel kiálltak a kanadai nagyfőnökök? Hatalmasat bukott, mert mindenki az aktuális CoD-ot, Gears of Wart, akármit vette helyette.
Ilyenkor szokás mutogatni az ipari kannibalizmusra, mondván, hogy ha a kiadók okosabb stratégiákra váltanak, vagy ha jobban átgondolják a megjelenési kapukat, nem áll elő ez az áldatlan állapot. Csakhogy a tények akkor is tények: a játékosok tömegei nem ezek mellett a remek játékok mellett döntöttek. Őket jobban érdeklik az évente kiadott, alig-alig fejlődő sorozatok.
Erre viszont csak egy érdemi reakciója lehet minden olyan cégnek, ami pénzt akar csinálni: az, hogy ontani kezdik magukból a folytatásokat és csakis hosszasan tejeltethető franchise-okban fognak gondolkodni. Ez szimpla ok-okozati összefüggés: a kiadók profitot szeretnének termelni, csakúgy, mint a játékfejlesztők, és minél többet adnak el egy játékból, annál nagyobb bevételre tesznek szert. A konklúzió tehát annyi, hogy minden rajtunk, játékvásárlókon múlik. Nem a kalózokon, ahogy a Ubisoft állítja, és nem is a PC és a konzol közti alapvető különbségeken, ahogy azt a Battlefield sorozattal sugallja az EA.
A Dead Space 3 már egy kooperatív shooter.
Hát igen, ez kell a népnek.
Hogy változtassunk?
Egyszerű: igényes játékokat kell venni, és ha a kiadók látják, hogy nemcsak az adott évi CoD-dal, BF-fel és Assassin’s Creeddel lehet dollármilliókat szakítani, ők is változtatnak majd. Addig viszont, míg mindenki kooperatív módért sír az olyan, abszolút szólóra kihegyezett programok esetén, mint a Spec Ops: The Line, vagy nagy, bejárható területeket követel a klasszikus versenyjátékoktól, á la NFS, akkor ne tessék meglepődni rajta, ha egy nap nyakunkon lesz a Mass Effect MMORPG, a Dead Space 3 kooperatív akcióorgiává avanzsál, a játékok pedig semmit sem változnak évről évre. Szóval igen, az ipar jelen állása csakis nekünk köszönhető. Megesszük, amit főztünk?
Az Indieben meg szerintem nem minden szarabb minőségű , sőt...
Egyenes példa, csak 3 cég csinál kakót, az emberek veszik a zacskós kakaót, ami 99ft és drága, de megveszed, mert ez a 3 cég csinálja csak ezt a minőségi kakaót és lehet, hogy csak a csomagolása változik és az arculata, de te akkor is megveszed, mert rá vegy kényszerítve, nincs más.... vagyis van, csak szarabb minőség (indie játék, vagy noname),
Magyarul: A kiadók és azok menedzserei, direcktorai, alapítói kreálják a divatot, a grafikai szabványt a sztorit és nem mi, mi csak fogyasztók vagyunk és látszik, és sír mindenki, mert nem kell 30X Cod, de megveszik, mert NINCS ALTERNATÍVA...és mindig lesz az a 12-14 éves korosztály, akikek az új cod igen is nagy szám, nekem vagy egy chochonak már szar, de a 12 évesnek újdonság, így igen is az arcunkba lesz nyomva, már akinek az nyémbe biztos nem.