A "Hogyan szervezzünk fesztivált?" kérdésre egy bécsi egyetemista, bizonyos Johannes Gäbler prezentált a minap egy igen érdekes választ a Steamen. A srác szólóban, tehát teljesen egyedül fejleszti üzleti szimulátorát, amely az első kapavágástól a rendezvény teljes levezényléséig bemutatja a fesztiválszervezők munkáját, ráadásul a sandbox alap mellé egy karrier-módot is odapakolt, jelezve, hogy szakmailag is van hová fejlődni. A Korai hozzáférés állapotában leledző biznisz-szimulátor jelenleg három pályát tartalmaz (kis-közepes-nagy), ebből a Stonehenge-re hajazó legkisebb parcella például épp csak arra elég, hogy kiszórjunk egy beléptető-kaput, egy kisebb színpadot, meg pár toj-tojt és italbodegát, míg a lepukkant atomerőművet modellező legnagyobb placcra már több színpad felfér, ahogy komplett üzletsorok, de akár a VIP szektortól a dodzsemen át a tengerparti bárt idéző komplexumig minden mehet. A vállalkozás életben tartása persze most még nem igazán jelent komoly kihívást, ellenben minden fesztivál végén rangsorolnak, és nagyon tud fájni, ha egy jól sikerült buli is csak az 50. helyre elég.
Virítsd a lóvét!
Az anyagi oldalt tekintve egyébként ebben az iparban a pénz három dologból folyik be: jegyeladásból, vendéglátásból és szponzorokból. Apropó szponzor, minden cég, és fellépő neve random generált, tehát kitalált, már ha A kitüntetett csokoládébolt tábornok, vagy az Egy horgászbot atyafi (rock ill. metál) formációk nevéből ez nem lenne az első pillanatban világos. A finanszírozási modell egyszerű, mint a faék: keríts egy-két szponzort, persze, amelyik sok pénzt hoz, többet is vár el, minthogy a latrina fölé ki legyen írva a neve – minimum a nagyszínpad, és pár, a Holdról is látható hirdetőfelület az elvárás, plusz minden ATM-en ott virítson a céglogó! A játék első fele pedig a saját büdzsé és a szponzorlóvé elköltéséről, kvázi az építkezésről, valamint a produkciók összeválogatásáról szól, és amikor minden elem a helyén, akkor a lejátszás gombbal elindul a fesztivál, amit már ”csak” menedzselni kell.
Fellép a kívánságszörny és a rinyagép!
A zenekarok összelegózása a játék egyik legnehezebb feladata, ugyanis minden együttesnek komoly követelései és elvárásai vannak, hogy milyen stílusú zenekarokkal hajlandók fellépni, kell-e lakókocsi, zöld szoba, nyugágy, toronyóra láncostul, és a legtöbben még azt is kikötik, hogy mikor hajlandóak felmenni a színpadra. Minél menőbb egy banda, annál hosszabb a lista, hozzáteszem, hogy a negyvenvalahány formáció mindegyikéhez Johannes gyártott egy rövid, egyedi hanganyagot, miközben a fények, a beállások, a pogozó vagy szeletelő tömeg, avagy minden szinkronban van a színpadképpel. A fellépések szervezése ráadásul hasonlóan a szponzorációs megoldáshoz egy igencsak jól sikerült, ötletes kezelőfelületbe van csomagolva. Fontos megemlíteni, hogy karrier-módban a fesztivál végén a szponzorok és fellépők is értékelnek minket, tehát a jövőbeli kapcsolatok fényében nem árt, ha pozitív érzésekkel távoznak.
Amit ma megépítesz, holnap szétrúgják
A bulizást megelőző építkezési fázis a tycoon-játékok szabályainak megfelelő szigorú mértan szerint zajlik, magyarul az egyes szolgáltatások által lefedett köröket kell összebűvészkedni a külcsínnel, és szabadon hagyni annyi teret, hogy a jónép el tudjon vánszorogni az egyik pénznyelőtől a másikig. A vendéglátás egyébként, a piától a barbequig, ajándéktárgyaktól a telefontöltő placcokig mindent letakar, rákfenéje, hogy az aktív (a fesztivál elindítását követő) fázisban a pavilonok készleteit folyamatosan tölteni kell, az infrastruktúrát pedig javítani, mert a minecraftos figurákra hajazó fesztiválozó tömeg tulajdonképpen mindent tönkretesz, amihez hozzáér – még a dartsot vagy az ugráló-várat is! Aki a virágot szereti… (meg a többi díszes csetreszt és követ), állítólag rossz ember nem lehet, de ettől még minden éjszaka összevernek pár arcot, úgyhogy a biztonsági szolgálat mellett az egészségügyiseket se hanyagoljuk el, na meg, ha zavar a térdig érő szemétáradat, akkor a takarítókra is legyen gond – persze utóbbi pont egy olyan meló, amit az egérrel mi magunk is elvégezhetünk.
Ahhoz képest, hogy emberünk egyedül hozta tető alá a produkciót a látvány egész kellemes, különösen a Minecraft-emberkékre hajazó tömeg tűnik telitalálatnak, a menedzsment rész sem rossz, egyedül a tartalom, ami még hibádzik – a három pályán, vagy a szinte csak halloweeni díszleteket tartalmazó tematikus részlegen kéne egy komolyat bővíteni. Remélhetőleg idővel ez is megvalósul. Figyelemre és támogatásra akár már most is érdemes produkcióról beszélünk, szóval kövessétek, hogy áll a fejlesztés.