Engedjétek meg, hogy mielőtt nagyon belevágnék, egy személyes sztorival kezdjem: egészen kölyökkoromban, anyám munkahelyén találkoztam először komolyabb videójátékkal. Igen, az akkor még alig egy éve megjelent Dune 2 volt az, mely azonnal elvarázsolt, annak ellenére, hogy nagyjából egy mukkot sem értettem belőle, és sokáig képtelen voltam túljutni a negyedik misszión. Mikor sikerült, az maga volt a csoda, és újonnan szerzett tudásommal egészen az utolsó pályáig repítettem magam, a Harkonnen-ház élén. Azóta eltelt pár évtized, felnőtt egy generáció, és csak remélni tudom, hogy a Dune: Spice Wars másnak lesz olyan élmény, mint ez anno nekem volt – és erre minden esély megvan.

Régi csibészek

Megmondom őszintén, a tavaly év végén meglepetésszerűen bejelentett Dune: Spice Warstól az akkor bemutatott rövid CGI-jelenet hatására nem sokat vártam, gyakorlatilag semmit nem láttunk belőle, csak annyit lehetett tudni, hogy „valós idejű 4X játékként” aposztrofálja magát. Aztán mikor kiderült, hogy a Steam korai hozzáférésű játékai közt indul a pályafutása, egy picit még aggódni is kezdtem, de félelmeim megalapozatlannak bizonyultak. A Dűne-univerzum „megjátékosításának” jogait nem is olyan régen megszerző Funcom szerencsére nem avatatlan kezekbe adta Frank Herbert klasszikusát, hiszen a Shiro Games nem újonc, ha stratégiáról van szó. Korábban már bizonyítottak a Northgarddal, most pedig a fagyos északi fantasy mondavilágot a sivatag forró homokjára és a tudományos fantasztikumra váltva az Arrakisra látogattak – és velük együtt mi is, már csak azért is, mert Dennis Villeneuve filmjének hatására feltámadt Dűne-univerzumból utoljára a kétezres évek hajnalán láthattunk videójátékot.

Először is leszögezném, hogy a Dune: Spice Wars alapvető rendszerei már a helyükön vannak, és ha nem is feltétlenül kiegyensúlyozottan, de olajozottan működnek. A 4X-játékok védjegyeként először a felfedezés vár ránk, melynek nyomában az eleinte lassú terjeszkedés jár, mely gyorsuló termelésünkkel együtt fokozódik, és végül az elkerülhetetlen konfliktusban csúcsosodik ki. És hogy biztosan ne ülhessünk a babérjainkon, a Császár rendszeres és egyre növekedő fűszer-beszolgáltatást vár el, különben szankciókat vet ki ránk. Jó 4X-játékhoz méltón az Atreides- és a Harkonnen-házak mellett az őslakó Fremenek vagy a Csempészek alapvetően eltérő frakcióinak élére állva több különféle módon is győzelemre juthatunk: riválisaink teljes kiirtása mellett a hegemónia-pontok gyűjtögetésével és bolygókormányzói titulus megszerzésével és megőrzésével egyaránt magunkénak tudhatjuk az Arrakist.

Tervek a tervekben

De nemcsak a sivatag mélyén kell bizonyítanunk, hanem a politikai színtéren is: a rendszeresen összehívott gyűléseken szavazatainkat és befolyásunkat rendszeresen változó, magunkat lehetőleg segítő, ellenfeleinket pedig hátráltató határozatok meghozására fordíthatjuk. Emellett ügynököket vethetünk be a különböző frakcióknál és szervezeteknél való kémkedésre, és az egyéb passzív bónuszok mellett szerzett információt (megfelelő szintű beszivárgás mellett) pedig különleges műveletekre költhetjük el, melyek nem egyszer megfordíthatják egy-egy csata kimenetelét, vagy más, indirekt módon juttatnak előnyhöz. Na és persze alkudozhatunk riválisainkkal, köthetünk megnemtámadási szerződést, kutatási vagy kereskedelmi együttműködési megállapodást.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

Mindezen rendszerekkel érthető okokból azonban csak a Dune: Spice Wars végső megjelenésekor érdemes foglalkozni mélyrehatóbban. Az eddig látottak alapján tény, hogy roppant tematikusak, de ahogy fentebb már megjegyeztem, kiegyensúlyozatlanok és nem minden esetben mélyítik a játékot, inkább „csak” változatosabbá teszik azt. Emellett a Spice Wars az egyes elemeinek és rendszereinek működését alig magyarázza el, vagy ami még szebb, meg sem említi. Ennek ékes példája a bal fölső sarokban található csúszka, mellyel beállíthatjuk, hogy a kitermelt fűszernek mekkora hányadát raktározzuk el a Császár számára, és mennyit adunk el azonnal, növelve pénztermelésünket. Tapasztalat és kísérletező kedv nélkül aligha jöttem volna rá, hogy azt a pici bogyócskát lehet ám fel-alá húzogatni, holott elengedhetetlenül nagy segítség gazdaságunk kiegyensúlyozásában. Ugyancsak bosszantó, hogy az egyes eseményekről csak egy-egy minimális hangjelzés kíséretében feltűnő ikon figyelmeztet. Így, ha nem figyelünk, könnyen kimaradhatunk egy kormányzati ülésről, melynek egyenes következményeként igencsak kellemetlen meglepetésekben lehet részünk  például, ha híján vagyunk az éltető nedűnek, egy vízkorlátozási szabályozás először utánpótlásainkat, majd haderőnket is megtizedelheti.

Persze ezek olyan gondok, melyeket könnyedén javíthatnak a korai hozzáférés alatt, és remélhetőleg további tartalmi bővítésre is jut majd idő, új egységekkel (harci járművek még egyáltalán nincsenek) és finomhangolt rendszerekkel. A fejlesztőcsapat előre leszögezte, hogy új frakciót nem kapunk ez idő alatt, és egyelőre DLC sincsen tervben. A magam részéről ettől még nagyon reménykedem benne, hogy a Császár, az Ix, netán a Bene Gesserit vagy akár a Bene Tleilax is feltűnhet, ha nem is most, akkor majd egyszer, játszható frakcióként.

Sivatagi Show

A játék képi világa fantasztikus, a sziklás fennsíkok, a hullámzó homokdűnék, és a veszélyes mélysivatag mellett a vulkánok, fagyos sarkvidék és rejtett “zöldellő” szavannás területek is megférnek, hogy kicsit megtörjék az egyhangúságot. A megjelenést az ahhoz hibátlanul passzoló, iszonyatosan hangulatos zene teszi teljessé, mely olyan könnyedén simul a játékba, mint ahogy a homokférgek nyelik el a nyílt terepen harcolókat, vagy ahogy a villámló porvihar pusztítja el a túl mélyre merészkedő ornitoptert.

Ugyanilyen játszi könnyedséggel szippantott magába engem is a Dune: Spice Wars, mely egyáltalán nem nosztalgikus húrokat penget, hanem nagyon helyesen a maga útját járja. Egy kompakt, emészthető hosszúságú 4X-játék (első befejezett nekifutásra nagyjából 5 órámba telt meghódítani a bolgyót), mely relatív rövidsége ellenére mégis magában foglalja a műfaj esszenciáját, és még skirmish módban is újbóli nekifutásra hív. A stratégiai játékok rajongóinak figyelmére jelen állapotában is érdemes, megjelenésére egészen fantasztikus RTS-4X hibriddé válhat, ha sikerül lecsiszolni a durvább éleket és kitölteni a hiányosságok okozta hézagokat.