David Jaffe, a God of War kiagyalója szerint a művészetnek nem kell, hogy köze legyen a játékokhoz. A szabad szájáról ismert fejlesztő blogjában írta le gondolatait.
"Sokan kritizálnak játékokat azért, mert nincs bennük elég művészi mélység, élethű ábrázolásmód, világnézetről fogalmazott gondolat, vagy nőkről alkotott tökéletes kép. Előfordulhat azonban, hogy vannak, akik SZERETIK azokat a játékokat, amik nem akarnak művészetté válni. Talán vagyunk páran, akik inkább a játékvilág Jerry Bruckheimerei szeretnénk lenni az Orson Wellsek helyett. Talán néhányan szeretjük képregényesebben ábrázolni a nőket (persze ez értendő a férfiakra is). Talán páran nem azért töltjük be a játékainkat, hogy politikai és filozófiai gondolatokba merüljünk." -- írta Jaffe.
Érthető a dolog, hisz sok játék épp a kissé sematikus ábrázolásmódja miatt lett népszerű vagy jó, gondolhatunk itt a Gears of War vagy God of War sorozatokra. Érdekes egyébként, hogy a játékoknak művészetté kell-e fejlődniük vagy sem, de akárhogy is, mindkét irányzat jó eredményeket szülhet. Ti mit gondoltok? Művészet vagy tiszta szórakozás kell legyen egy játék célja?
(A képek a God of War III-ból származnak.)
"Sokan kritizálnak játékokat azért, mert nincs bennük elég művészi mélység, élethű ábrázolásmód, világnézetről fogalmazott gondolat, vagy nőkről alkotott tökéletes kép. Előfordulhat azonban, hogy vannak, akik SZERETIK azokat a játékokat, amik nem akarnak művészetté válni. Talán vagyunk páran, akik inkább a játékvilág Jerry Bruckheimerei szeretnénk lenni az Orson Wellsek helyett. Talán néhányan szeretjük képregényesebben ábrázolni a nőket (persze ez értendő a férfiakra is). Talán páran nem azért töltjük be a játékainkat, hogy politikai és filozófiai gondolatokba merüljünk." -- írta Jaffe.
Érthető a dolog, hisz sok játék épp a kissé sematikus ábrázolásmódja miatt lett népszerű vagy jó, gondolhatunk itt a Gears of War vagy God of War sorozatokra. Érdekes egyébként, hogy a játékoknak művészetté kell-e fejlődniük vagy sem, de akárhogy is, mindkét irányzat jó eredményeket szülhet. Ti mit gondoltok? Művészet vagy tiszta szórakozás kell legyen egy játék célja?
(A képek a God of War III-ból származnak.)
Egyébként már elég régóta vannak olyan játékok, amelyeket túlzás nélkül lehet művészinek mondani. Így kapásból a Silent Hill 2 vagy a Braid jut eszembe, de lehetne sorolni különböző szerep-, és kalandjátékokat is, amelyeknek igazi lelke van. Ezek eddig is nagyon jól megfértek a bugyuta, üres cuccok mellett. Szóval gond egy szál se.
Rendkívül rossz a példája is. Orson Welles pont arról híres, hogy sikerült egyszerre szórakoztató és valóban művészi, egyedi szerzői filmeket készítenie...
Abban egyetértek, hogy nem kell mindenbe művészetet erőltetni. De pont az ilyen elcseszett gondolkodásmódú ürgék miatt kevés az olyan próbálkozás, ami SZERETNÉ KIHASZNÁLNI a játékok adta lehetőséget a művészi önkifejezésre., és nem csupán összedobni valami újabb csilivili szarságot, amivel pénzt lehet lehúzni a játékosokról. Hiszen, aki nem látja ebben a médiumban a potenciált, az szimplán nem ért hozzá.
Mellesleg egy műalkotás rohadtul nem attól művészet, hogy "politikai és filozófiai" gondolatokat közvetít. Igen, egy bizonyos fajta művészet (concept art) valóban ezt tűzte ki célul. De nem minden művészet erről szól... A művészet lényege pont az, hogy sokkal általánosabb dolgokról (még csak nem is problémákról) képes úgy beszélni, ahogy semmi más. Főleg, ha egy történetmesélő médiumról van szó, minthogy történetekbe öntve lehet a legtöbbet elmondani egy bizonyos témakörről, mivel az ember ok-okozati összefüggésekben gondolkodik.
Látszik, hogy egy vérbeli "iparos" nyilatkozott meg. Kb. fingja nincs a művészetről.
Szerintem a kettő nem zárja ki egymást. Amúgy meg mindkétféle játékból jó ha van minél több. Annyiban nem értek egyet Jaffe-vel, hogy attól, hogy nem realisztikusan ábrázol valamit, még lehet művészi a megjelenítés. Sőt, úgy még egyszerűbb.