Call of Duty: Black Ops 3 teszt
Két dolgot mindenképpen tisztázzunk már az elején! Az Activision kapcsán sok rosszat el lehet mondani, de az tény, hogy a Call of Duty-szériának meglehetősen nagy figyelmet szentel a kiadóóriás, az aktuális epizódok pedig teljes játékként jelennek meg, nem félbevágott csomagként, ami akár egyben is a piacra kerülhetett volna. A season pass csak egy opció, amivel negyedévente új tartalmakkal bővül a szolgáltatás, miközben már a csomagban a kezdetektől ott lévő felhozatal is kellően változatos, nem lehet mellette unatkozni. És akkor a másik fontos tényező: sokan leszólják az utolsó részt, miszerint ez a falon futkosós, repkedős multi már nem is CoD, meg hülyeség az egész a színes ruhákkal együtt. Nos, igen, már valóban nem 2003-at, nem 2005-öt írunk, hogy ugyanazt kapjuk, mint a Call of Duty vagy a Call of Duty 2 esetében, azóta változott az ipar, változtak az elvárások is, emiatt meg aztán az sem meglepő, ha a 12 játékos nem teljesen egyformán néz ki, hanem kedve és igénye szerint formálhatja a rendelkezésre álló, eleve eltérő karaktereket. Tudjuk, régen minden jobb volt.
Már persze csak akkor, ha nem vesszük figyelembe a tényt, hogy a Black Ops 3 a századik, csak síkban, a földön futkározva levezényelt csatákat nyújtó programot hozta volna minden változatosság nélkül. Ehelyett azonban megkaptuk a szabadság és a választás lehetőségét, aminek hála rohangálhatunk, lassan haladva lövöldözhetünk, üldögélhetünk egy sarokban (amíg valaki nyakon nem vág), továbbá, ha skilljeink engedik, felugorhatunk a levegőbe, hogy onnan szedjük le a szemből érkezőket, sőt még a falakon is végigrohanhatunk, így lepve meg a frontális támadásra számító játékosokat. A szinte korlátok nélküli akció pedig igazi vérfrissítés a sorozatban, ami ügyesen javítja az Advanced Warfare exoskeletonjainak ötletét (azokat sokan nem tudták rendesen irányítani), eközben pedig ragyogó érzékkel ragadja ki a Titanfall játékmeneti sikerének egyik legfontosabb összetevőjét. A felhasználók egy része ugyanis már nem akar lapulni a földben, nem akar folyamatosan sunnyogni, erre megvannak a megfelelő videojátékok. Sokan egyszerűen a rush-t részesítik előnyben, amikor a gyors és hatékony csapás felemészti az ellenséges csapatot, majd a pálya túloldalára köpi azt. A jó képességek pedig ide aztán pláne kellenek, nem lehet szöszölni, meg mellé lőni, ha egyszerre hárman ugrálnak és szaladnak az ember felé. Ismerni kell a pályákat, a lehetséges beszületési pontokat, a rejtekhelyeket, az opcionális reakciókat az emberi intelligencia részéről. Tehát aki azt mondja, hogy a CoD buta és ötlettelen, túlságosan a fantázia felé elszabadult játék, az téved, és alig fordított több figyelmet rá annál, hogy ránézett az első trailekre és kikerült bemutatókra. Igen, a jövőben játszódik, ezt ügyesen ki is aknázza, de mindösszesen ennyiről van szó.
Tartalmi bővítés
Ha pedig nem lenne elég az immáron háttérbe szoruló kampány, a sokféle módot kínáló multi és az alap pályák meglehetősen bő választéka, bárki megvásárolhatja a négy nagy csomagot magában foglaló szezonbérletet. Eleddig három (PS4-re már elérhető a Descent) pakk jelent meg, mindegyik sikeresen vette a startot – jó, az elsőnél azért voltak komolyabb problémák a Splash nevű pályán, ahol simán be lehetett mászni a falakba (ott meg lehetetlen volt megsebezni az illetékeseket), vagy olyan magaslati pontokra kerülhettünk, ahonnan senki sem számított támadásra. Mert ugye vannak, akik mindenáron nyerni akarnak, akiknek csak a kill számít, ezért falakba épülnek, a földön fetrengenek, a sarokban ülnek, fittyet hányva a gyorsaságra épülő szisztematikára (nem, még mindig nem a Verdun vagy a Battlefield van terítéken, ez a Black Ops 3). Az eszköz és a tiszta játék nem számít, de jelentem, hála az égnek az alkotók rájuk is lecsapnak idővel, a javítási munkálatok meg nem igényeltek félévnyi átfutási időt. Szóval, ha valaki áldozott a kiegészítésekre, már 12 új térképet birtokolhat, plusz három további zombis fejezetet a négyfős kooperációhoz, illetve még mindig nem beszéltünk azokról az újításokról, amik az elmúlt hónapokban kerültek bevezetésre, méghozzá mindenki számára elérhető módon, a season pass vásárlásától függetlenül.
De ez még mindig kevés lehet, ha az embereket egy bizonyos cím mellett akarják tartani a fejlesztők. A Treyarch dolgos munkatársai pedig alaposan utánajártak, mitől döglik az a bizonyos légy – ez már a specialisták jelenlétén is meglátszódott, elvégre az eltérő képességű, sajátos fegyverekkel rendelkező hősök mintha csak az utóbbi évek slágerműfajából, a MOBA-világból léptek volna elő. Azonban ezek bevezetése még mindig nem elég a teljes üdvözüléshez, így az alkotók körbenéztek az MMO-k, azaz a masszívan online tartalomra épülő produkciók piacán. Ott, milyen meglepő, napi és heti kihívásokat találtak az egyre vadabb testreszabási lehetőségeken túl. Mindezt pedig ügyesen beleépítették a Black Ops 3-ba.
Mint említettem, manapság már senki nem akar ugyanúgy kinéző, futószalagról lelépett karaktereket a pályákon, hogy utána úgy nézzen ki a csata, mintha csak ikreket soroznának be a seregbe. A teljesített összecsapások után kapott Cryptokey-ek ezen segítenek, amikből aztán 10 vagy 30 darabot beáldozva ládákat nyithatunk meg. Új matricák, ruhák, fegyverskinek, megnyerési mozdulatok – mindenféle finomságot összeszedhetünk, ráadásul gyakori, ritka, epikus és legendás formában, ami persze nincs akkora hatással a játékmenetre, mint mondjuk egy RPG esetében, de így is jó ötletről beszélünk. Az utóbbi időben pedig erre az opcióra építve újabb tartalmat kaptunk a Contract intézményének hála. Van napi és heti feladat, adott fegyverrel vagy játékmódban kell 10-25-100 ellenfelet ölnünk, csatát nyernünk, ezért pedig nemcsak 10-30 Cryptokey üti a markunkat, de a heti kihívást kipörgetve egy „új” karakter is a listánkra kerül, bár csak ideiglenesen. Blackjack vagy másnéven Gambler / Rogue minden specialista fegyverét, vagy a képességeiket birtokolja, azok közül a feltöltődést követően választhatunk, hogy ne a véletlenszerűen kiosztott ulti rombolja le teljesen a közérzetünket.
Ennek hála aztán a Black Ops 3 továbbra is hatalmas bázissal bír, rengetegen mennek fel a világhálóra nap, mint nap, ami teljesen érthető. Barátnőmmel is napi pár órát beáldozunk a speciális küldetések miatt, fejenként immáron 360 óránál tartunk, ami átlagosan nézve az egyik legjobb ár / érték eredményt hozza. Persze nem volt szó a dupla XP, dupla weapon XP, dupla Cryptokey hétvégékről sem, ami szintén elképzelhetetlen mennyiségű embert megmozgat minden egyes alkalommal.
Megérte?
Az Activision és a Treyarch tehát nem aludt az elmúlt háromnegyed évben, hanem figyelte a piacot, felmérte az igényeket, a Black Ops 3-at pedig ennek megfelelően alakította, ami látszódik is a játékon. A sikeres elemek tökéletesítgetése, a nagyobb kihívás egybeépítése a gyors akciókkal, a MOBA- és MMO-irányzat összetevőinek mértani pontosságú beleforrasztása a játékmechanikába szinte(!) példátlan az FPS-műfajban. Innentől kezdve pedig az is túlzás, amikor a még meg sem jelent Infinite Warfare-t már most temetik az emberek, elvégre bár függ az eredmény a fejlesztőktől is (a Ghosts remek példa volt erre), a széria nemcsak ereje teljében van, de sikeresen veszi a naponta változó elvárások okozta buktatókat is. Ha pedig azt kell megmondani, melyik 2015-ös megjelenés érte meg leginkább a rá fordított anyagiakat, akkor az utolsó CoD egyértelműen a The Witcher 3 és a Dying Light mellé sorolható, már ha a játékórákat és ezen címek szórakoztató mivoltát tekintjük. Ha pedig valakinek nincs pénze havonta, félévente mindenféle 8-10-20 órás, félkész állapotú, megritkított tartalmú termékekre, befektetés terén kevés jobb alanyra lelhet. Reméljük, a következő lépés is hasonlóan megfontolt és előremutató lesz.
És amúgy Taszi kolléga leírta a lényeget. Unalmasak a futószalagon gyártott játékok. Assassin's Creed is ugyan ebbe bukott bele (bár megjegyzem Ubisoft rájött végre hogy nem kéne évente kiköhögni egy részt, hanem várni legalább 1 talán 2 évet a részek között, hogy ennyi idő alatt ne ugyan azt kapjuk újra és újra). BO3-ban ezzel szemben kaptunk egy toplistás játékstílusokból összevágott multit, ami lehet hogy nem rossz, de összességében zéró kreativitást mutat, legalábbis számomra.
- Figyeljetek fiúk, nem tudunk semmi újat kitalálni már, nézzük meg azt a fránya piacot mit is akar a nép.
Szerintem ez mehet Activisonnél egy új rész előtt. És ez, legalábbis szerintem szánalmas. Inkább hanyagolni kéne, egy erős páncélajtó mögé rejteni az egész CoD szériát legalább 4-5, de akár több évre is, és aztán újra elővenni. Addigra talán sikerül a fejlesztőknek is előkeríteniük a kreativitásukat. És számomra ezért vált ki gyűlöletet az új cod, sőt nem csak az új cod, még BO3-at is ide sorolhatom. Zéró kreativitás, újrahasznosított anyagok, és erre merik mondani hogy teljes értékű játék. Jó nem mondom, használják újra a népszerű mapokat, mert azért Dice is ezt teszi Battlefieldben, de mikor mindezt olyan környezetben teszik amiről rikít, hogy összeollózott valami, na az számomra már semmi jót nem jelent.
Kiváncsian várom a Steep-et, szerintem szolíd siker lesz csak, nem sportjátékot akartak a játékosok szerintem.
Steepre én is kíváncsi vagyok, a megboldogult DC Sega Extreme Sportja jut róla az eszembe, ami remek kis móka volt. :)
És amúgy Taszi kolléga leírta a lényeget. Unalmasak a futószalagon gyártott játékok. Assassin's Creed is ugyan ebbe bukott bele (bár megjegyzem Ubisoft rájött végre hogy nem kéne évente kiköhögni egy részt, hanem várni legalább 1 talán 2 évet a részek között, hogy ennyi idő alatt ne ugyan azt kapjuk újra és újra). BO3-ban ezzel szemben kaptunk egy toplistás játékstílusokból összevágott multit, ami lehet hogy nem rossz, de összességében zéró kreativitást mutat, legalábbis számomra.
- Figyeljetek fiúk, nem tudunk semmi újat kitalálni már, nézzük meg azt a fránya piacot mit is akar a nép.
Szerintem ez mehet Activisonnél egy új rész előtt. És ez, legalábbis szerintem szánalmas. Inkább hanyagolni kéne, egy erős páncélajtó mögé rejteni az egész CoD szériát legalább 4-5, de akár több évre is, és aztán újra elővenni. Addigra talán sikerül a fejlesztőknek is előkeríteniük a kreativitásukat. És számomra ezért vált ki gyűlöletet az új cod, sőt nem csak az új cod, még BO3-at is ide sorolhatom. Zéró kreativitás, újrahasznosított anyagok, és erre merik mondani hogy teljes értékű játék. Jó nem mondom, használják újra a népszerű mapokat, mert azért Dice is ezt teszi Battlefieldben, de mikor mindezt olyan környezetben teszik amiről rikít, hogy összeollózott valami, na az számomra már semmi jót nem jelent.
Én igazából mindig csak utólag szoktam tudni eldönteni, hogy mennyire érte meg egy játék.
A Witcher 3 nagy kedvenc, viszont SP-al együtt kb 17k-ba van Steamen, játszottam vele 200 órát.
BO3 dobozosan lett meg, most nem tudom, 10 vagy 12k volt, van benne most 440 órám.
Ha így veszem, hogy idő/ár, akkor teljesen más arányok jönnek ki, szóval ez az ár/érték si egy elég sokoldalú dolog.
És amúgy Taszi kolléga leírta a lényeget. Unalmasak a futószalagon gyártott játékok. Assassin's Creed is ugyan ebbe bukott bele (bár megjegyzem Ubisoft rájött végre hogy nem kéne évente kiköhögni egy részt, hanem várni legalább 1 talán 2 évet a részek között, hogy ennyi idő alatt ne ugyan azt kapjuk újra és újra). BO3-ban ezzel szemben kaptunk egy toplistás játékstílusokból összevágott multit, ami lehet hogy nem rossz, de összességében zéró kreativitást mutat, legalábbis számomra.
- Figyeljetek fiúk, nem tudunk semmi újat kitalálni már, nézzük meg azt a fránya piacot mit is akar a nép.
Szerintem ez mehet Activisonnél egy új rész előtt. És ez, legalábbis szerintem szánalmas. Inkább hanyagolni kéne, egy erős páncélajtó mögé rejteni az egész CoD szériát legalább 4-5, de akár több évre is, és aztán újra elővenni. Addigra talán sikerül a fejlesztőknek is előkeríteniük a kreativitásukat. És számomra ezért vált ki gyűlöletet az új cod, sőt nem csak az új cod, még BO3-at is ide sorolhatom. Zéró kreativitás, újrahasznosított anyagok, és erre merik mondani hogy teljes értékű játék. Jó nem mondom, használják újra a népszerű mapokat, mert azért Dice is ezt teszi Battlefieldben, de mikor mindezt olyan környezetben teszik amiről rikít, hogy összeollózott valami, na az számomra már semmi jót nem jelent.
És amúgy Taszi kolléga leírta a lényeget. Unalmasak a futószalagon gyártott játékok. Assassin's Creed is ugyan ebbe bukott bele (bár megjegyzem Ubisoft rájött végre hogy nem kéne évente kiköhögni egy részt, hanem várni legalább 1 talán 2 évet a részek között, hogy ennyi idő alatt ne ugyan azt kapjuk újra és újra). BO3-ban ezzel szemben kaptunk egy toplistás játékstílusokból összevágott multit, ami lehet hogy nem rossz, de összességében zéró kreativitást mutat, legalábbis számomra.
- Figyeljetek fiúk, nem tudunk semmi újat kitalálni már, nézzük meg azt a fránya piacot mit is akar a nép.
Szerintem ez mehet Activisonnél egy új rész előtt. És ez, legalábbis szerintem szánalmas. Inkább hanyagolni kéne, egy erős páncélajtó mögé rejteni az egész CoD szériát legalább 4-5, de akár több évre is, és aztán újra elővenni. Addigra talán sikerül a fejlesztőknek is előkeríteniük a kreativitásukat. És számomra ezért vált ki gyűlöletet az új cod, sőt nem csak az új cod, még BO3-at is ide sorolhatom. Zéró kreativitás, újrahasznosított anyagok, és erre merik mondani hogy teljes értékű játék. Jó nem mondom, használják újra a népszerű mapokat, mert azért Dice is ezt teszi Battlefieldben, de mikor mindezt olyan környezetben teszik amiről rikít, hogy összeollózott valami, na az számomra már semmi jót nem jelent.
Kiváncsian várom a Steep-et, szerintem szolíd siker lesz csak, nem sportjátékot akartak a játékosok szerintem.
Szerintem a ghosts sokkal jobb volt mint ez legfőképp pl netkód az valami hányinger ebbe a játékban bele lősz fél tárat az emberbe ő meg két golyóval "elolvaszt" a ghostsban legalább volt weapon balance és még a fegyvereknek festéseknek is azért reálisabb hangualta volt.
Szerintem a ghosts sokkal jobb volt mint ez legfőképp pl netkód az valami hányinger ebbe a játékban bele lősz fél tárat az emberbe ő meg két golyóval "elolvaszt" a ghostsban legalább volt weapon balance és még a fegyvereknek festéseknek is azért reálisabb hangualta volt.