Ezek a hasonlóságok

A chiptuning és a motoroptimalizálás esetében is az a cél, hogy szoftveres módosítás segítségével jobb teljesítményt és akár alacsonyabb fogyasztást lehessen elérni egy adott gépkocsi esetében. Mindkét szituációban megtörténik a szoftver kiolvasása és átdolgozása, majd a motorvezérlő számítógépbe történő visszatöltése. Ugyanakkor az átdolgozás mikéntjében mutatkoznak eltérések.

Végeredményben ha minden a terv szerint történik, akkor jobb menetdinamikájú lesz az adott járgány, és a sofőr számára jobb lesz a vezetési élmény. Ez a módosított paramétereknek köszönhetően tud megvalósulni.

Ezért nem azonos a kettő

Akár azt is mondhatjuk, hogy a motoroptimalizálás egyfajta finomra hangolt chiptuning. Optimalizációhoz mindenképpen hiteles mérésekre van szükség, amit például DYNO teljesítménymérő fékpaddal lehet elvégezni.

Teljesítménymérő fékpad hiányában több kérdés is felmerül. Ilyenkor ugyanis általában az történik, hogy végeznek valamiféle diagnosztikát, elviszik a kocsit egy próbakörre. Ezután kiolvassák a szoftvert, amit átdolgoznak, ezt követően pedig visszatöltik az autóra.

Mivel fékpaddal történő teljesítménymérés nem történik, így a tulajdonosnak érzésre kell megmondania, változott-e valami pozitív irányba. Az ember ha el akar hinni valamit, akkor el is fogja, még akkor is, ha valós teljesítménynövekedés nem is történt.

Erre kell ügyelni a motor optimalizálásakor

Az, hogy a forgalmi engedélyben milyen adatok szerepelnek egy autó esetében, egy dolog. Gyakran a valóságban attól eltérőek a fizikai adatok, amiket méréssel lehet megállapítani. Erre való a DYNO teljesítménymérő pad.

https-wwwecotuninghu-2023-junius-cikk2.jpeg

Az egyéb teljesítménymérő módszerek, mint az utcai mérés, a GPS alapú eszközök és ezek társai nem kellően pontosak. Egyszerűen nem lehet velük elég pontos adatokat kapni. Márpedig a motor optimalizáláshoz mindenképpen tudni kell az autó eredeti teljesítményét.

Ezt követően lehet kiolvasni a szoftvert, majd beállítani az optimalizált értéket. Mivel nincs két tökéletesen azonos autó, így másképp is reagálhatnak a beállításokra. Ezért amikor a program visszatöltésre kerül a motorvezérlőbe, kontroll teljesítménymérést kell végrehajtani. Ezután tovább lehet finomhangolni a beállításokat, amelyet mindig mérésnek kell követnie.

Érzékszervekre hagyatkozva nem lehet jó munkát végezni. Csak mérésekkel lehet megállapítani, hogy melyik fordulatszámon miként, mennyit nőtt vagy éppen csökkent egy járgány teljesítménye, nyomatéka. A motoroptimalizálás lényege, hogy pontos és kiértékelhető mérések alapján kell dolgozni.