Bár sokak számára végtelenül furcsának tűnt a farmszimulátor zsánerének felbukkanása (mi élvezetes lenne abban, hogy képernyő előtt játszunk őstermelőt?), a mezőgazdasági sandboxok zászlósfutára, a 2008-ban megjelent Farming Simulator végül számtalan folytatást kapott és önálló franchise-zá nőtte ki magát, ezzel bizonyítva az ilyen jellegű programok létjogosultságát. Idővel pedig megérkeztek a versenytársak is, melyek közül nem sokan tudtak újat mutatni, egészen biztatónak tűnik viszont egy maroknyi német csapat, a Masterbrain Bytes stúdiója fejlesztés alatt álló mezőgazdasági kalandja.
A független Masterbrain Bytes főleg azért érdekes, mert tagjai közt nemcsak az évek óta fejlesztésben mozgó dizájnereket, grafikusokat és programozókat tarthat számon, hanem olyan mezőgazdász múlttal rendelkező szakembereket is, akiknek az a céljuk, hogy valós életbeli tapasztalataikat egy részletgazdag szimulátorba ültessék át. A Steamen jelenleg korai hozzáférésben elérhető Cattle and Cropsot következő generációs farmszimulátorként nevezik, és az általuk felvázolt koncepció elég volt ahhoz, hogy egy 2013-ban indított Kickstarter-kampány során több mint a kétszeresét kalapozzák össze a fejlesztéshez szükséges összegnek. Részben annak is betudható volt a siker, hogy már akkor a hivatalos járműgyártók hátszelét tudhatták hátuk mögött a licencelt járgányokkal. Nem kis fába vágták azonban fejszéjüket, mert emellett az alkalmi játékosok igényeit is szeretnék kielégíteni, így számtalan játékmódot terveznek, a kampány mellett multi és sandbox mód is lesz, nem beszélve a modding erőteljes támogatásáról.
IZZON A VETÉSFORGÓ!
A Steamen jelenleg az első tartalmasabbnak mondható 0.1.1-es verzió érhető el, ami még korántsem a végleges változat (ennek megjelenését csak valamikor 2019-re várhatjuk), de a helyzet nem olyan vészes, mint sok alfaprogram esetében – az egyetlen megnyitható térképen már komplett küldetésekben kóstolhatunk bele a vidék ízébe, illetve egy techdemó is elérhető. A Cattle and Cropsban egy farmert kapunk kezünk alá, akit terelgethetünk TPS vagy akár FPS nézetből is, így értelemszerűen nem egy felülnézetes stratégiáról van szó. Ráadásul tapasztalati pontokkal a karakter is fejlődik, idővel újabb specializációkat választhat. A cél, hogy felvirágoztassuk a gazdaságunkat, és minél több bevételre tegyünk szert, és természetesen ez csak verejtékes munka árán érhető el: nemcsak, hogy megfelelő gépeket kell vásárolnunk a többféle talajtípus megműveléséhez, de állatokat gondozhatunk, növényeket termeszthetünk, az utunkba álló akadályok pedig azok lesznek, amik a valós életben is – az időjárás, az aszályos időszak, a terményeket és a jószágokat támadó betegségek. Ahogy fejlődik gazdaságunk, úgy kell még több szorgos kéz a kezünk alá, később bizonyos feladatokra munkásokat vehetünk fel, akik elvégzik a gyümölcsök szüretelését, a haszonjószágok hizlalását, az aratást. A tervek szerint rájuk is figyelnünk kell majd, képességeik szintje mellett boldogságuk is kihatással lesz arra, hogy mennyire hatékonyan sürögnek-forognak.
AZ IDŐKÉP TEGNAP MÉG NEM EZT MONDTA...
Az életszerű rendszer egyik alapfeltétele természetesen az, hogy a természet törvényei is úgy domináljanak, ahogy a valóságban, ezért a fejlesztők nagy hangsúlyt fektetnek a dinamikus környezetre, az időjárásra, évszakokra és a fizikára is. Olyannyira, hogy a járművek nyomokat is hagynak a talajon, hiszen ki látott már olyan traktort, ami nem húz maga után semmilyen csíkot? Ez azt is jelenti, hogy amiképp a valóságban is, egyes terepeken sokkal nehezebb lesz a munka, és az aratás és földművelés során is olyan technikákat kell választani, amik ésszerűek és működőképesek. Az alfaverzióban már az is megtapasztalható, hogy az általunk vezetett traktornak kezünk alatt tényleg érezzük a „súlyát”, és körülményesebb türelemjáték megszokni a vezetését, főleg a parkolást, vagy amikor eszközöket kell csatlakoztatni a járműre. Utóbbi egyébként úgy a legegyszerűbb, ha a jármű belsejéből irányítunk, a „cabin” nézetben, ekkor ugyanis visszapillantó tükrök fogják segíteni a dolgunkat amellett, hogy a fejlesztők azt is jelzik, hogy pontosan milyen szögben akaszthatunk be, mondjuk, egy ekét.
A fejlesztők fontosnak tartják a személyre szabhatóságot is, így az alkalmi játékosok kikapcsolhatnak olyan játékelemeket, amik nehezítik a küldetéseket vagy a kezelést, ilyen például az automata kézifék, de megadható az is, hogy a környezet mennyire legyen ellenségünk. A téma iránt rajongók vágyait a valós életben is létező modellek elégíthetik ki, a stúdió ehhez rengeteg partnertől szerezte be a szükséges licencjogokat, így a Mercedes-Benz, Stratmann, Hawe, Horsch, Damann modelljeibe is bármikor belevethetjük magunkat, hogy átfurikázzunk a szomszéd telekre, és ezt elég sokszor kell majd megtennünk. És ha már személyre szabhatóság: a járgányokat is kedvére dekorálhatja a játékos, ajtókat cserélhet, interaktív tükröket, horgonyokat vagy más kiegészítőket helyezhet beléjük, sőt emellett még az épületek is modulárisak.
NŐJÖN AZ A CEFRE!
A mezőgazdasági múlttal rendelkező fejlesztők komolyan veszik azt is, hogy a termény minősége rengeteg tényező függvénye: nedvesség- és páratartalom, tápanyagok és más. A végleges verzióban sokféle növényt várhatunk majd (alfában egyelőre csak a kukorica érhető el), és ahogy a valóságban, úgy minden egyes típusú növénynél másra kell figyelnünk, az sem lesz mindegy, hogy azokat milyen körülmények közt ültetjük el. A fejlesztők a dinamikus időjárás programozása során valódi statisztikai adatokat vettek alapul, ezek alapján dől el, hogy mikor jön eső és szárazság. Az évszakok és természeti tényezők pedig ugyebár hatással vannak a termőföldre, avagy arra, hogy milyen eszközökkel és járművekkel művelhető – ha rosszul döntünk, akár szépen bele is süppedhetünk a mocsaras talajba. A hosszabb ideig tartó aszály vagy esőzés pedig befolyásolja a hosszabb távú stratégiáinkat is, így bőven lesz mire figyelni – természetesen csak a végleges verzióban láthatjuk, hogy ez miként is áll majd össze egészként.
A MAGVAK EL VANNAK VETVE
Jelenleg inkább az alapvető mechanikai elemek finomításán és a tartalom bővítésén van a hangsúly, grafika terén már egy, a mostani állapotában is szép játékot láthatunk, amit a jobban kidolgozott textúrák a későbbiekben valószínűleg még látványosabbá tesznek. Már most nyitva áll a modding lehetősége is egy térképszerkesztő formájában, és a közösségi fejlesztés a későbbi tervek közt is kiemelt szerepet kap: a fejlesztők az eszközök mellett videós tutorial anyagokat is terveznek. Jövő év májusáig fogják folyamatosan adagolni az újabb járműveket és funkciókat, később pedig ingyenes DLC-k formájában szeretnék bővíteni a játékelemeket. A tartalom bővítése mellett a fizikán is bőven van mit dolgozni, nem beszélve a mesterséges intelligenciával ellátott karakterekről, járművekről, na és a multiplayer módról, amiben a barátok együtt eshetnek neki a tennivalóknak. A korai vásárlók eddig rendkívül pozitív kritikákkal illették a 33 eurós (10 300 forintos) programot, és úgy tűnik, ebből még valami jó is kisülhet, talán még a Farming Simulator jövőre érkező részét, vagy a napokban elstartoló Pure Farmingot is megszorongathatják a németek – amennyiben sikerül minden ígéretüket valóra váltani. Legalábbis PC-n, mivel konzolos változatot nem terveznek készíteni.