- Két nap alatt másfél évnyi előnyt vesztett az Nvidia
- A részvények értéke pár nap leforgása alatt a felére esett vissza
- E mellett a teljes elektronikai piac zsugorodása látszik
Az Nvidia részvényei az elmúlt két napban meredeken zuhanni kezdtek, elsősorban a csalódást keltő harmadik negyedéves üzleti jelentésük nyomán, másodsorban olyan téves információk is befolyásolhatták, mint az RTX 2080 Ti kártyák gyártási hibákból adódó visszahívása. Az októberi csúcshoz képest (289 dollár) a tegnapi tőzsdezáráskor csupán 144 dollárért futottak az Nvidia részvényei, ezzel 50%-ra növelve a hétvége előtti értékesést. Ezzel a cég értékpapírjaival gyakorlatilag a tavaly nyári árfolyamon kereskednek.
Hogy megérthessük a folyamatot, több dolgot kell észben tartani, egyrészt az eddigi elkönyvelt növekedésben jelentős szerepet játszott a kriptovaluta-őrület, ez a lufi mára ha nem is kidurrant, de leeresztett. Ehhez adódik hozzá a negyedéves jelentés, a dezinformációk, és végül az emberi tényező: a csökkenő árfolyam pánikszerű eladási hullámot indít be, a többség még haszonnal akar megszabadulni részvényeitől.
Nagyobb távlatból nézve a félvezetők piacán mindenki esést könyvelhetett el - még ha nem is akkorát, mint az Nvidia, de az elmúlt cirka fél évben a piac zsugorodása látszik. Az egyelőre kérdéses, hogy a történtek milyen hatással lesznek a piac egészét tekintve.
Lábjegyzetben pusztán érdekességként idebiggyesztenénk, hogy bár összefüggés nincs, az Activision-Blizzard papírjainak nemrég jelentett mélyrepülése azóta sem ért véget, bár stabilizálódni látszik az árfolyam.
Nézzük a tényeket: a Gamescomon a Shadow of the Tomb Raider raytracinggel 1080p-ben nem tudta elérni a 60 fps-t (2080Ti kártyával). Ugyanez a kártya ugyanezen bemutatón ugyanezzel a játékkal 4K felbontásban simán száguldott.
Miközben a 1080Ti és 2080 kártyák közt a tesztelők 2%(!) teljesítménynövekedésről beszélnek - a GPU órajel 1480 MHz-ről 1515-re növelése miatt -, a két kártya árkülönbözete itthon (és a világon máshol is ilyen árkülönbözet arányok vannak) több mint 50.000 Ft (238.000-292.000). Kérdés: megér-e több, mint 50.000 Ft felárat a raytracing??? (Arról nem is beszélve, hogy a 2080Ti már csak átszámítva is 500.000 Ft körül van...)
A sima 1080-hoz képest persze a 2080 teljesít 20% teljesítménykülönbséget, de ha az árakra nézünk (175.000 és 292.000 Ft.) az bizony nem 20%! Ráadásul az 1080 teljesítményszintjén ott sorakozik a Radeon RX Vega 64 is - igaz 300 W fogyasztással és kb. 10% felárral (a Radeon most inkább az Intelnek okoz fejfájást, a féláron, fele fogyasztással ugyanazt a teljesítményt hozó Ryzen asztali processzorokkal, de az más történet).
A két generáció közti 20%-os teljesítménykülönbözetet pld. a német Chip így kommentálta: " az elmúlt 10 év legkisebb előrelépése". A közel kétszerannyi tranzisztort (7,2 milliárd - 13,6 milliárd) nem teljesítménynövelésre, hanem extrákra pazarolták. Raytracing.
Meglátjuk mi lesz majd. A piac most ítéletet mondott (ma már mászott fel kicsit egyébként).
Tehát nincsen egyértelmű jele, hogy mi okozhatta ezt, talán az egyetlen oka az lehet, amit a cikkben is írtak, a pánikszerű eladáshullám.
Nézzük a tényeket: a Gamescomon a Shadow of the Tomb Raider raytracinggel 1080p-ben nem tudta elérni a 60 fps-t (2080Ti kártyával). Ugyanez a kártya ugyanezen bemutatón ugyanezzel a játékkal 4K felbontásban simán száguldott.
Miközben a 1080Ti és 2080 kártyák közt a tesztelők 2%(!) teljesítménynövekedésről beszélnek - a GPU órajel 1480 MHz-ről 1515-re növelése miatt -, a két kártya árkülönbözete itthon (és a világon máshol is ilyen árkülönbözet arányok vannak) több mint 50.000 Ft (238.000-292.000). Kérdés: megér-e több, mint 50.000 Ft felárat a raytracing??? (Arról nem is beszélve, hogy a 2080Ti már csak átszámítva is 500.000 Ft körül van...)
A sima 1080-hoz képest persze a 2080 teljesít 20% teljesítménykülönbséget, de ha az árakra nézünk (175.000 és 292.000 Ft.) az bizony nem 20%! Ráadásul az 1080 teljesítményszintjén ott sorakozik a Radeon RX Vega 64 is - igaz 300 W fogyasztással és kb. 10% felárral (a Radeon most inkább az Intelnek okoz fejfájást, a féláron, fele fogyasztással ugyanazt a teljesítményt hozó Ryzen asztali processzorokkal, de az más történet).
A két generáció közti 20%-os teljesítménykülönbözetet pld. a német Chip így kommentálta: " az elmúlt 10 év legkisebb előrelépése". A közel kétszerannyi tranzisztort (7,2 milliárd - 13,6 milliárd) nem teljesítménynövelésre, hanem extrákra pazarolták. Raytracing.