"Sokan próbálták már és megbuktak?" -- "Sokan próbálták már és belepusztultak!" -- hallhatunk gyakran ilyen, vagy ehhez hasonló párbeszédeket sci-fi/fantasy kalandfilmekben, amikor a főhős egy lehetetlennek tűnő feladatról kérdez egy másik öreg, bölcs szereplőt. Valahogy ezt mondhatnánk el azokról az MMORPG-ről is, amelyek újra és újra -- meglehetősen izzadságszagúan -- próbálják a World of Warcraft receptjét lemásolni. A Blizzard ugyanis keményebb kézzel markolja az MMORPG-piac trónját, mint maga Arthas a Lich Kingét, és hiába is próbál a többi cég koppintani, mind messze-messze kullognak csak a WoW sikerétől. Nagyon könnyű példákat is találni: elég csak az olyan -- hosszú éveken keresztül fejlesztett -- MMORPG-kre gondolni, mint a Warhammer Online, az Age of Conan, vagy a Lord of the Rings Online.
Legalábbis erről beszélt Shane Dabri, a Blizzard egyik producere. "Bármennyire is hízelgő számunkra, hogy ennyire erőlködnek a többiek a World of Warcraft másolásával, mi csak azt látjuk, hogy ez bizony nem egy okos ötlet." -- nyilatkozta maró gúnnyal Dabri a PC Zone-nak adott interjújában. Dabri szerint nem ördöngösség azt végiggondolni, hogy amikor a játékosok a WoW helyett mással akarnak játszani, akkor legkevésbé sem szeretnének egy ugyanolyan MMOG-t betölteni, ahol nagyjából ugyanazt kell csinálni, csak más környezetben.
És hogy mire lenne szükség ehelyett? Dabri szerint a kulcsszó az innováció. "A piacnak olyan új MMOG-kre van szüksége, amelyek tényleg mást képesek felmutatni. Itt van például a City of Heroes -- ez legalább végre-valahára nem fantasy témájú játék."
Hogy Dabrinak mennyire van igaza, azt csak akkor tudhatnánk meg, ha tényleg készülne egy olyan MMORPG, amely radikálisan különbözik a WoW-tól. Szerintetek miben rejlik az MMOG-k jövője? További koppintásokban, csak ügyesebb módon, mint a fent említett játékoknál, vagy Dabrinek igaza van, és tényleg szükség lenne már radikálisan új típusú MMORPG-kre?
Legalábbis erről beszélt Shane Dabri, a Blizzard egyik producere. "Bármennyire is hízelgő számunkra, hogy ennyire erőlködnek a többiek a World of Warcraft másolásával, mi csak azt látjuk, hogy ez bizony nem egy okos ötlet." -- nyilatkozta maró gúnnyal Dabri a PC Zone-nak adott interjújában. Dabri szerint nem ördöngösség azt végiggondolni, hogy amikor a játékosok a WoW helyett mással akarnak játszani, akkor legkevésbé sem szeretnének egy ugyanolyan MMOG-t betölteni, ahol nagyjából ugyanazt kell csinálni, csak más környezetben.
És hogy mire lenne szükség ehelyett? Dabri szerint a kulcsszó az innováció. "A piacnak olyan új MMOG-kre van szüksége, amelyek tényleg mást képesek felmutatni. Itt van például a City of Heroes -- ez legalább végre-valahára nem fantasy témájú játék."
Hogy Dabrinak mennyire van igaza, azt csak akkor tudhatnánk meg, ha tényleg készülne egy olyan MMORPG, amely radikálisan különbözik a WoW-tól. Szerintetek miben rejlik az MMOG-k jövője? További koppintásokban, csak ügyesebb módon, mint a fent említett játékoknál, vagy Dabrinek igaza van, és tényleg szükség lenne már radikálisan új típusú MMORPG-kre?
A játékmenet szempontjából viszont teljesen mindegy. Attól, hogy Gyűrűk Ura világban játszódik egy átlagos játék (nem állítom, hogy a LOTRO az, mert nem nagyon ismerem, csak példaképpen mondom), még önmagában nem találták fel a spanyolviaszt, ráadásul annyi LOTR játék készült, hogy Dunát lehetne már rekeszteni velük...
Kicsit nagyképű kijelentés, persze van mire, de akkor is visszás. Nagyon jó a WoW, én is szeretem, de azért minden magára valamit is adó Warhammer-, Conan-, vagy LotR-fan meg tudja fogalmazni, mi a különbség a WoW és e világokon alapuló játékok között. Mert nem "más környezetek" ezek. Középfölde nem "más környezet", hanem egy olyan, amelyben sokan szeretnének kalandozni. Jó, hogy a játékmenet tök olyan, mint a WoW, de azért egy Lord of the Rings könyvet elolvasó játékosnak nagyon nem mindegy, hogy Stormwindben vagy Rivendellben kalandozik... Szóval maga a Világ is lehet egy különbség. Persze a tucatfantasykre igaz, amit mond, de a nagy nevekre nem. Ott pont a név és a szeretett világ a vonzerő, nem a játékmenet eredetisége.