Blizzard: a negyedik projekt...A német Onlinewelten portál Rob Pardóval, a Blizzard ügyvezető alelnökével készített interjút, melyet alant megtekinthettek. Pardo elmondta, hogy a Diablo III már Bill Roperék távozásakor fejlesztés alatt állt, ez ugye azt jelenti, hogy minimum öt éve készül, hiszen a Flagshipet megalakító „disszidensek” 2003-ban távoztak a cégtől. Először úgy gondolták, a játékot az első két részért felelős Blizzard North fogja elkészíteni, ám ugye innen vándoroltak ki Roperék, így aztán végül úgy döntöttek, hogy az akkor sokkal stabilabb és egységesebb központi, irvine-i stúdióban fogják tető alá hozni a cuccot. Hogy mindhárom készülő projektet megfelelő szinten tudják összekalapálni, szép lassan, apró lépésekben megerősítették az egyes teameket. Ezzel azt is elérték, hogy mindegyik csapat egymástól függetlenül, egymást nem akadályozva dolgozhasson, így tehát nem kell a WoW-rajongóknak attól tartani, hogy a most bejelentett Diablo III vagy a StarCraft II miatt bármilyen késedelmet szenvedne a WotLK kiegészítő. Jelenleg egyébként – ahogy korábban már írtuk a Dio3 kapcsán - keményen dolgoznak a Battle.net fejlesztésén, rengeteg mindennel fel akarják pimpelni, ezeket az újdonságokat reményeik szerint a StarCraft II bétája körül fogják a nyilvánosság elé tárni.

Arra a pletykára, mely szerint a három játékot az elkövetkező három évben – idén, jövőre és 2010-ben -, egymás után dobnák piacra, azt felelte: nagyon jó lenne, de a dolog nem így megy náluk: továbbra is elsődleges filozófiájuk az „akkor adjuk ki, amikor kész” elv – hiszen ez a fajta maximalizmus sikerük egyik titka is -, és ezt az Activision égisze alatt is fenntartják. A negyedik, titkos, következő generációs MMO projekttel kapcsolatban, melyre korábban embereket kerestek (lásd kapcsolódó hírünket), annyit megerősített, hogy nincs összefüggésben a Diablo III-mal, azt egy teljesen független team készíti, de ennél többet egyelőre nem árult el – ami hírünk következő szakaszában válik érdekessé, a beágyazott videó alatt (mely nagyobb felbontásban megtekinthető és letölthető az Onlinewelten portálról).


Blizzard: a negyedik projekt...Paul Sams, az ügyvezető igazgató a Gamasutra interjúalanya volt. Általánosságban kifejtette, hogy fejlesztéseik alapelve mindig az volt, hogy minél szélesebb réteg számára elérhetővé tegyék játékaikat, így megpróbálják a gépigényt a lehető legalacsonyabban tartani – nem szeretnék, ha a vásárlóiknak mindig, ha egy új játék megjelenik, gépet kellene fejlesztenie. Arra a kérdésre, hogy a Diablo III „sima” dobozos termék lesz-e vagy valamilyen előfizetéses elemet is tartalmaz majd, Sams azt válaszolta: korai még erről beszélni, hiszen egyelőre a játékmenetre fókuszálnak, és azt próbálják meg kitalálni, milyen legyen a játékélmény, merre fejlődjön a sztori, miképp jelenjen meg a Dio3 a Battle.net rendszeren, és ott milyen tulajdonságokkal, lehetőségekkel legyen felvértezve - mindez egyébként a Starcraft II-re is érvényes. Érdekességképpen hozzátette, hogy a World of Warcraft esetében az üzleti modell végső formájában mindössze a játék piacra kerülése előtt fél évvel alakult ki.

Utóbbi játékkal kapcsolatban – meglepő őszinteséggel - azt is leszögezte, hogy nincs szándékukban ingyenessé tenni, hiszen minden piacon jól muzsikál, no meg az egészet erre az előfizetős rendszerre lőtték be, és a fiatalabb korosztály részére sem akarnak egy „megengedősebb” spin-off verziót készíteni. Amit viszont vizsgálnak, az a modok kérdése: nagyon sok jó modifikáció készült már a játékhoz, és gondolkodnak rajta, hogy valamilyen formában, akár pénzt fizetve értve, a legjobbakat felkarolják és hivatalossá, támogatottá teszik, de mindez még igen képlékeny. Szintén felmerült bennük a közösség által készített tartalmak olyan integrálása, mint amit a Spore kínál, ez is egy lehetséges fejlesztés lehet a jövőben.

Érdekes módon egy második Blizzard MMO-ról Sams csak elvi síkon beszélt: ha eszükbe jutna egy játék ötlete, és kiderülne, az a leginkább egy MMO-modellben valósítható meg, akkor belevágnának, nem félnének tőle. Úgy érzi, van annyi kurázsi a fejlesztőcsapataikban, hogy kitörjenek a WoW árnyékából, és egy teljesen más élményt kínálva akár még egy masszívan online címet is sikerre vigyenek. (Őszintén, én tényleg nem értem, mire a feltételes mód, ha már egyszer elismerték, hogy készül egy ilyen cím...)

A kissé provokatív kérdésre, mely szerint a cégnek nagyon erős franchise-ai vannak, de mind a múlt században jöttek létre, az igazgató azt válaszolta: ez igaz, de ez inkább a fejlesztőknek köszönhető, hiszen ők mindig egy-egy újabb részt szerettek volna elkészíteni a három népszerű és bestseller termékvonalból. Abban a pillanatban, ha felmerül bennük az igény egy új címre, nekilátnak, és ez a lehetőség már sokakat izgat a vállalatnál, de ugye az említett nagy hármas kötelez, igencsak magasra tették a lécet saját maguk számára is. Idézem: „Ki fogunk adni valamikor egy új játékot? A válaszom: abszolút biztos, hogy igen – egyszer. Csak ezt nem tudom, hogy mikor.”

Megjegyzem, ha ezt a kijelentést (és egyben az egész beszélgetést) a fenti Pardo-interjúval összevetjük, tovább ráncolhatjuk a homlokunkat: most akkor a már tutira készülő MMO az a Diablo vagy Starcraft univerzumban fog játszódni, vagy egy teljesen új IP lesz - vagy itt megint némi ködösítésnek vagyunk tanúi és áldozatai, melyet már megszokhattunk a Blizzardtól, és majd jól meglepődünk (vagy nem...), ha majd bejelentik az új cuccot? Meglátjuk, addig marad a találgatás és a reménykedés...