- A BioWare minden erejével az Anthem-re koncentrál
- Ez minden erőforrást elvon a Dragon Age 4-től
Mike Laidlaw tavaly októberben hagyta ott a BioWare-t és a mostani GDC konferencián megerősítette, hogy a Dragon Age 4-et fejlesztő csapatot a lehető legkisebb létszámra vágták vissza. Idén januárban még azt olvashattuk a BioWare-től, hogy „keményen dolgoznak” a játékon, ami végül is lehet igaz, csak nem mindegy, hogy 5, 50 vagy 150 ember „dolgozik keményen”.
Az ügy, mint ismeretes, igen összetett. A Mass Effect: Andromeda körüli fiaskó, majd a Star Wars: Battlefront 2 lootbox botránya és a Destiny 2 láttán az Electronic Arts úgy döntött, hogy kicsit át kell szabni az Anthem-et. Továbbá a soron következő Battlefield-del való ütközés elkerülése végett a játék megjelenése a jövő évre csúszott. Belső források szerint ettől a projekttől függ a BioWare sorsa, és könnyen lehet, hogy ezzel együtt a Dragon Age 4-é szintúgy.
Miért mondjuk ezt? Ha az Anthem sikert hoz, könnyen lehet, hogy a csapat kénytelen lesz ezzel a játékkal foglalkozni továbbra is, ha pedig ne adj’ isten bukás a vége, akkor könnyen lehet, hogy a stúdiót felszabdalják és/vagy beolvasztják (ahogy az történt a BioWare Montréal-lal is az Andromeda után). Persze ne legyen igazunk.
A költségeket nem mutatják sosem sehol, nem mutatják mennyibe került elkészíteni a kiló kenyeret, hány szem gabonát és rozst használtak el rá, mennyi ideig termesztették a növényt és végkép hogy mennyibe került a gazdának és mennyiért vette át a beszállító/forgalmazó.
Itt csak saccolni lehet a sikerességét, de nyilván a cél, hogy legalább 5-10x bevételt termeljen, mert akkor fizeti ki a részvényeseket, dolgozókat, térül meg a fejlesztés és marketing költség és az egyéb járulékos költségek, mint az áram használat és a víz-gáz-fűtés kajáltatás. Ezeket nézve nem mondja az ember olcsónak, de ezekből a dolgokból is lehet spórolni illetve megnézni mire megy el és mi fölösleges. Az alapnak értelemszerűen meg kell lennie, mert ki dolgozna egy hideg irodában, de a túlzott költekezés sem egészséges, plusz az Amerikai dolgozok fizetése lényegesen nagyobb, mint az Európa, Ázsia, Afrika dolgozóinak a fizetése.
Úgy lehetne korrektül intézni a dolgokat, ha feltüntetnék a költségeket (megjegyzem a számlán ott van) és egy körülbelüli számot adnának meg, ami mutatja, hogy a játék fejlesztése mennyi időt vett el és mennyi pénzt fektettek bele. Ettől függetlenül az átlag embereknek még mindig ott lesz az érzete, hogy kizsákmányolják, mert van amikor ténylegesen az történik, nem minden esetben olyan drámaiak az általam felvázolt költségek és van ami folyamatosan fial khm fifa-sims khm sorozatok, amikkel relatíve kevés munka van és garantált a bevétel.
Vegyük példának a Mass Effect Andromeda-t. Az is simán visszahozta a fejlesztési költségét (habár annál nem is volt nagy), de mivel nem járt elég nagy profittal, ezért a vezetőség túl nagy kockázatnak látja az azonnali folytatást.
Az Anthem akkor lesz siker, ha a várt bevételeket (amikkel az EA jövőbeli tervei megalapozhatóak) hozni tudja.
Ha a kisebb stúdiók (Obsidian, InXile stb) képesek úgy gazdálkodni, hogy egy játék fejlesztésével párhuzamosan megkezdődnek a következő előmunkálatai, akkor nehogy már egy EA ne tudja ezt... pláne egy saját áruházban, ahol nem kell sápot fizetnie senkinek. Azt aláírom, hogy sok savat kapnak, ami igazság szerint másnak is kijár (khm... activision... khhh ubisoft ... khrhrm... valve), de ne akarjunk már mártírt csinálni a kiadóból.
Hacsak a "túl nagy kockázat"-ot nem úgy értetted, hogy "várhatóan nem hoz sok lóvét baromi gyorsan"-ra :D
Tehát simán lehet "siker" az Anthem (nem nullszaldós, hanem pozitív), csak ha EA bácsi azt mondja nem elég, akkor van baj.
Vegyük példának a Mass Effect Andromeda-t. Az is simán visszahozta a fejlesztési költségét (habár annál nem is volt nagy), de mivel nem járt elég nagy profittal, ezért a vezetőség túl nagy kockázatnak látja az azonnali folytatást.
Az Anthem akkor lesz siker, ha a várt bevételeket (amikkel az EA jövőbeli tervei megalapozhatóak) hozni tudja.
Mondom ezt úgy hogy egyszer sem vettem semmit in-game , minden content-el el lehet érni.
Így valószínűleg akik megvették azok is tudják ezt. Amúgy meg elég sok idő van arra hogy az emberek
ezt elfelejtsék, és ha nem is mindenki felejti el, kb mind1, mert ha jó játék lesz úgyis megveszik.
Mondom ezt úgy hogy egyszer sem vettem semmit in-game , minden content-el el lehet érni.
Így valószínűleg akik megvették azok is tudják ezt. Amúgy meg elég sok idő van arra hogy az emberek
ezt elfelejtsék, és ha nem is mindenki felejti el, kb mind1, mert ha jó játék lesz úgyis megveszik.
Ha akkor nem jön ki az AC UNITY akkor a 3. Rész let volna a legbugosabb játék abban az évben. Pedig akkor még fejlesztés közbe nem is írtak problémáról mint most.
Tehát simán lehet "siker" az Anthem (nem nullszaldós, hanem pozitív), csak ha EA bácsi azt mondja nem elég, akkor van baj.