A Left 4 Dead-szériát valószínűleg senkinek sem kell bemutatni, aki 2010 környékén már játszott: a Turtle Rock Studios és a Valve zombis lövöldéi valósággal letarolták az ipart, és sokan mind a mai napig előveszik valamelyik programot, ha némi kooperatív mókára vágynak. Hogy mást ne mondjunk, a 2009-es második felvonás tavaly kapott egy elég combos hivatalos frissítést, melyet egy az egyben a közösség munkáiból raktak össze, ez pedig jól jelzi, hogy még mindig mekkora az érdeklődés a játék iránt.
Hiába azonban az első két rész kritikai és anyagi sikere, a Left 4 Dead 3 a mai napig nem készült el, sőt a Turtle Rock Studios 2011-ben végleg maga mögött hagyta az IP-t, hogy a 2K Games szárnyai alatt elkészíthessék az Evolve-ot. És bár tavaly felröppent pár pletyka arról, hogy a Valve kész trilógiává bővíteni a Left 4 Dead-szériát, ebből végül nem lett semmi. Aggodalomra azonban semmi ok! Még idén érkezik ugyanis a Turtle Rock Studios új alkotása, a Back 4 Blood, mely az Evolve bukásából tanulva azt a véres, kooperatív irányvonalat viszi tovább, amivel a csapat anno híres lett…
A zombihorda sosem megy ki a divatból
A Back 4 Blood története egy posztapokaliptikus világban játszódik, több évvel a zombik elszabadulása és az emberiség bukása után. A helyzet, ahogy azt egy ilyen háttérvilágtól várni lehet, egyáltalán nem rózsás: a városok romjait élőholt hordák lepték el, a túlélők pedig apró, a külvilágtól elzárt közösségekben tengetik mindennapjaikat. Mégis, a fejlesztők szerint a Back 4 Blood története jóval felemelőbb lesz, mint az átlag zombis játékoké, itt ugyanis nem a puszta túlélés és a menekülés a céll, a remény legkisebb szikrája nélkül, hanem a civilizáció újjáépítése.
Ennek megfelelően a játék főszereplői sem egyszerű átlagemberek, mint a két Left 4 Dead esetében, hanem úgynevezett Cleanerek, akik az apokalipszis veterán, zombiharapásra immunis katonáinak számítanak, és mint ilyen, egyáltalán nem félnek a nyakukba szakadó élőholt hordától, ez pedig érződik is minden megnyilvánulásukon. Emellett pedig azt is érdemes lehet megjegyezni, hogy a Back 4 Blood sztorija jóval komolyabbnak és összetettebbnek várható, mint a korábbi Turtle Rock Studios-játékok története.
Egész pontosan kapunk majd egy HUB-ként működő települést, Fort Hope-ot, amit szabadon bejárhatunk karakterünkkel, más túlélőkkel ismerkedve vagy épp új megbízások után kutatva. A Turtle Rock Studios társalapítója, Chris Ashton elárulta, hogy minden küldetés kap egy intrót és egy outrót is, a terepen pedig rádión kommunikálhatunk Fort Hope személyzetével, hogy a játék sose csapjon át egyhangú mészárlásba. Nem árt azonban vigyázni: Ashton szerint simán előfordulhat majd, hogy pár missziónk igen csúnyán félresiklik…
Nem Left 4 Dead 3
Játékmenetét tekintve a Back 4 Blood le sem tagadhatná, honnan érkezett, avagy a Turtle Rock Studios legújabb alkotásán nagyon érezni, hogy lényegében egy Left 4 Dead 3, csak a jogi viták elkerülése miatt más néven. Itt is maximum négyen nézhetünk szembe a nyakunkba szakadó hordával, amit a pályán talált közelharci- és lőfegyverekkel egyaránt ritkíthatunk, de akadnak a pályán mutáns élőholtak, akik speciális képességeikkel boldogítanak minket, valamint biztonságos szobák is, melyekben kifújhatjuk magunkat egy-egy összecsapás után.
Visszatér továbbá a Left 4 Dead-játékokban már megismert Director, avagy a Rendező is, ami folyamatosan figyeli teljesítményünket, és ez alapján változtatja a nyakunkba szakadó élőholtak és speciális mutánsok számát, hogy sose legyen unalmas vagy épp frusztrálóan nehéz a játék, és hogy folyamatosan pörögjön az akció. Ha pedig nem akarjuk a gépre bízni, hogy megnehezítse mások életét, akkor sincs baj, a Turtle Rock Studios új alkotásában ugyanis visszatér a PvP mód, ahol mutáns zombikat irányítva próbálhatunk beleköpni a többi játékos levesébe.
De persze nemcsak egy egyszerű Left 4 Dead-klónt kapunk a Back 4 Blood képében. A leghangsúlyosabb újításnak a kártyák bevezetése mondható, melyek különféle bónuszokat biztosítanak a karakterünknek, és tulajdonképpen a fejlődésünket szimbolizálják. Minden küldetés előtt össze tudunk állítani egy paklit, ami nagyban befolyásolhatja, hogyan játszunk, a missziók teljesítéséért pedig új, erősebb lapokat kaphatunk, melyekkel már a keményebb kihívásokba is bele lehet vágni. Nem árt azonban figyelni, ugyanis a Rendezőnek is van egy paklija, amivel pont minket szívathat…
Emellett érdemes lehet megemlíteni, hogy a Left 4 Dead négy karaktere helyett ezúttal már nyolcból válogathatunk, akik mind saját személyiséggel bírnak, és az egyes környezeti elemekre is máshogy reagálnak, valamint az is fontos, hogy fegyvereinket ezúttal módosíthatjuk. Az egyes puskák ugyanis modulárisan épülnek fel, a komponenseket pedig úgy cserélgethetjük, ahogy jónak látjuk, akár a küldetés előtti nyugodt percekben, akár a vad vérengzés kellős közepén, ha találunk a földön valami ritka jó irányzékot.
Élet az apokalipszis után
Végezetül pedig érdemes pár szót ejteni arról is, hogy mi vár ránk a Back 4 Blood megjelenése után, mert a fejlesztők ezen a téren sem árulnak zsákbamacskát. Elmondásuk alapján összesen 3 DLC készül a játékhoz, melyek többek között új küldetéseket, új karaktereket és új mutáns zombikat is hoznak magukkal, bár hogy ezek pontosan mikor érkeznek, azt még nem tudni.
A nagy visszatérés
Mindent összevetve a Back 4 Blood le sem tagadhatná, hogy a Left 4 Dead szellemi örököse, ahogy arról mindenki meggyőződhetett, aki leült a tavaly decemberben tartott nyílt alfateszt elé. Az alapkoncepció és a játékmechanikák nagyja ennek megfelelően valószínűleg első pillantásra ismerős lesz azoknak, akik a Turtle Rock Studios korábbi címeibe is beleöltek néhány órát, a kártyarendszer, a fegyverek módosítása és a komolyabb sztori azonban gondoskodik róla, hogy ezek a veteránok se unatkozzanak, miközben egy élhetőbb holnap reményében szembeszállnak az élőholtak hordáival.
A Back 4 Blood 2021. június 22-án jelenik meg PS5-re, Xbox Series X-re és S-re, PS4-re, Xbox One-ra valamint PC-re, utóbbi platformon pedig mind az Epic Store, mind a Steam kínálatában kapható lesz az első naptól fogva.