Akik rendszeresen játszanak PC-n, jól tudják, hogy milyen idegesítő tud lenni a képtörés, angol szakszóval screen tearing; ez az a jelenség, amikor a képernyő és a képet közvetítő videokártya közötti szinkronizáció egy pillanatra megszakad, a monitort horizontálisan szétválasztva egy korábban feldolgozott, megjelenített és egy annál újabb képkockára. Bosszantó dolog ez, ami a 3D-s játékok hajnala óta van velünk – nagyon úgy tűnik viszont, hogy lassan eljő az alkonya, ehhez pedig nem kell más, minthogy a PG278Q-hoz hasonló, G-synces monitorok elterjedjenek. A G-sync egy olyan eljárás, ami a VGA és a kijelző szinkronizálását sebtapaszként kezelő V-sync hardveres utódjának mondható. Lényege, hogy a videokártya által kirajzolt képet maximálisan összehangolja a monitoron megjelenővel, kiküszöbölve a másodpercenkénti képkockamennyiség váltakozása okozta bakikat, a hardveres őskor emlékei közé száműzve a zavaró screen tearinget – örökre.

10,5 KILÓ LETT, MARADHAT?

A PG278Q egy hatalmas, 10 kilónál is nehezebb csomagban érkezik, ami első ránézésre akár egy masszív CRT-torzszülöttet is rejthetne. Kétségtelen, hogy a gyártó megadja a módját, ha a Republic of Gamers termékcsalád gyermekeiről van szó; a gigászi habszivacsszeletek által közrefogott monitor mellett egy telepítőlemezt, egy DisplayPort- és egy USB 3.0-s kábelt, külön tápegységet, a kötelező kellék leírást, illetve a RoG-tól megszokott matricát találjuk. Mindezek láttán ugyan felvetül a csomag jogos méretének kérdése, de legalább nem kell attól tartanunk, hogy a méregdrága készüléknek baja esik a szállítás során. Amikor végre kicsomagoljuk a monitort és felállítjuk az asztalunkra, jöhet az ámulás és bámulás, ugyanis a PG278Q valami egészen elképesztően jól néz ki. Nem elegáns, mint a luxusmonitorok többsége, hanem rusztikus, erőszakos benyomást kelt, azt sugallva a vásárló felé, hogy ezen jószággal az oldalán bizony senki sem packázhat vele. A szögletes, vadul vágott élek talán nem mindenkinek jönnek be, de még az elegancia megszállottjainak is el kell ismerniük, hogy az ASUS nagyon érti a játékoshardverek dizájnját.

ASUS PG278Q

Mindezt csak tetézi a tökéletes ergonómia: a PG278Q emelhető, dönthető, sőt, 90 fokban is elforgatható, így akár bizonyos munkák során is a segítségünkre lehet (na, nem mintha ebben az esetben ez túlságosan mérvadó feltétel lenne). Méretét tekintve a panel 27 hüvelykes, tehát hatalmas, ennek ellenére a kijelző mégis szépen simul bele a térbe. A merész külalakkal még azt a tényt is palástolni tudja az ASUS, hogy ezt a monstrumot bizony hűteni kell rendesen: a hátoldal két felére került szellőzők olyanok, mint egy tuningolt autó látványos motorházteteje. A gombsor és a monitor beállításaihoz elengedhetetlen joystick a jobb oldalra került, ezeken kívül pedig mindössze az a négy csatlakozó csúfítja el picit az amúgy tökéletes formavilágot, amik nélkül képtelenség lenne használni a PG278Q-t. És ez az első olyan pont, ahol nyafogni lehet, lévén a készülékre mindössze egy darab videocsatlakozó került. A G-sync alapfeltétele a DisplayPort megléte, ennélfogva a PG278Q-n csak és kizárólag ilyen bemenet található, mellé pedig három USB 3.0-s portot telepítettek a mérnökök, melyek viszont nagyon közel kerültek a DP-hez, ezzel gyakorlatilag ellehetetlenítve egy méretesebb flashdrive csatlakoztatását. A kifejezetten játékosoknak tervezett eszköz alapvetései miatt érthető a DisplayPort elsőbbsége, de azért egy HDMI-t elfogadtunk volna mellé.

RÉGI, MÉGIS ÚJ

A PG287Q persze nem kizárólag a külalakjával, hanem működésével is megpróbál lenyűgözni minket. A képernyő egy 2560x1440 natív pixelfelbontású, 109 PPI-s óriás, sajnos azonban az 1 ms-es TN fajtából – ez van, az IPS még mindig nem a legjobb választás, ha játékokhoz szeretnénk kijelzőt tervezni. A LED háttérvilágítás és a színek majdnem tökéletes kalibrációja azonban feledteti velünk, hogy egy TN panelt nézünk, ez pedig, bár nem kizárólag az ASUS termékére jellemző tulajdonság, bőven elég ahhoz, hogy szemet hunyjunk az elavult technológia felett – főleg úgy, hogy a PG287Q 144 Hz-es képfrissítéssel örvendezteti meg a vásárlót.

Örömünkre szolgált továbbá, hogy a bevilágítás mértéke minimális, a panel nem villódzik. Ami a betekintési szöget illeti, a megszokott 160-170 fokot kapjuk, mely a gyakorlatban annyit tesz, hogy a monitort szemből nézve, vagy ide-oda gurulva a székünkben is tűéles képet látunk. Az IPS-ektől megszokott brutálisan széles spektrumot azonban a TN már nem képes hozni, még akkor sem, ha megfeszül szegény PG287Q. Ez persze még nem kimondottan baj, hiszen gamer-monitorról van szó, ami alapvetően játékra lett kitalálva, a filmnézés és a többi multimédiás funkció ebben az esetben másodlagos. Nem véletlen, hogy jack-dugó sem került a kávára (ami egyébként olyan vékony, hogy szinte beleesünk a képbe).

SEBESSÉG ISTENE

A kép kalibrálásához a legújabb Nvidia illesztőprogram, valamint a négy oldalsó gomb lesz a segítségünkre (virtuális felületet ezúttal nem kapunk). Utóbbiak közül a legalsó a készülék ki- és bekapcsolására szolgál, felette pedig egy turbógombot találunk, amivel manuálisan váltogathatjuk a képfrissítést 60 és 144 Hz között. Az alulról harmadik Game Plus gomb egy időzítő (30-90 perc), valamint egy speciális célkereszt megjelenítését teszi lehetővé, hogy kicsit könnyebbek legyenek azok a játékok, amik amúgy nem használnak ilyesmit. Végül egy mindent visszavonó X és egy színkezelő gomb marad.

ASUS PG287Q

És hogy mit csinál a szoftver? Nos, igazából semmit, mármint azon túl, hogy vezérli a G-syncet, amennyiben megfelelő Nvidia videokártya lapul a gépünk mélyén; mi egy GeForce GTX 780-at vetettünk be a monitor képességeinek maximalizálása érdekében. A G-sync egyébként remekül szuperált a teszt alatt, játék során a PG287Q tényleg olyan gyors, hogy az emberi szem már nem is tudja nyomon követni a képfrissítés gyakoriságát. Ha épp leesik az fps-szám, akkor sem kell azon aggódni, hogy szétesik a kép, az átmenet ugyanis mindig folyamatos marad. Ugyan egy single-playerre összpontosító szerepjáték vagy egy ingyenes MOBA esetében túlzás a villámgyors kép, multiplayer lövöldözős játékok (Titanfall, Battlefield 4) vagy autószimulátorok esetén a technológia csodákra képes. Van azonban egy kis bibi: 144 Hz-es beállítások és kellően erős hardver birtokában (amit azért feltételezünk egy ilyen speciális periféria megvásárlása esetén) már sajnos nem nagyon lehet különbséget tenni a G-sync hathatós segítsége, illetve a magas képfrissítési gyakoriság nyújtotta természetes folyamatosság között. Mondhatni, hogy az aktív G-syncet „érzi”, semmint látja az ember, a kérdés azonban okvetlenül felvetül: megéri ez az extra finomság a PG287Q magas árát?

MAXIMALISTÁK ELŐNYBEN

A válasz attól függ, mennyire vesszük komolyan a PC-nk teljesítményének kiaknázását. Az ASUS monitora 240 ezer forint körül kapható a cikk írásakor (ez azóta sem sokat csökkent), ami egyáltalán nem kis összeg, pláne nem egy TN paneles készülékért. Ugyanakkor tény, hogy a tajvani mérnökök minden téren megpróbáltak a játékosok kegyében járni, és ez végső soron sikerült is nekik. A G-sync működik, a képernyő szép képet ad, a dizájn tiszteletet parancsol, és azt még nem is említettük, hogy akár 3D-ben is játszhatunk, ha van Nvidia-féle 3D Vision szemüvegünk (ezt egyébként sajnos nem tudtuk kipróbálni). A kevés csatlakozó, illetve azok elhelyezkedése egyszerűen nem elég negatívum ahhoz, hogy ne bólogassunk elismerően a PG287Q láttán, az árcédula pedig… Nos, a gamer luxusért elfogadhatónak, szükséges rossznak mondható, főleg úgy, hogy játékoshardverek terén az ASUS ismét bebizonyította, hogy a konkurensei előtt jár, és már régen nemcsak belső komponensek, de perifériák terén is számolni kell a jelenlétével. Ha nagyon kötözködni akarnánk, talán a káva anyagminősége miatt ríhatnánk pár sort, az ugyanis sötétszürke műanyag, az átlagos minőségű fajtából. Mindazonáltal a PG287Q nem recseg, nem hajlik, az illesztések szorosak és szépek, úgyhogy még ezt is el lehet nézni a gyártónak. Utolsó vásárlást befolyásoló tényezőként marad a talány, hogy a 2560x1440-es felbontás, vagy a 4K éri-e meg jobban, hisz ebben az árfekvésben bizony az UHD panelekkel is számolni kell. A választ az olvasókra bízzuk, elvégre szubjektív, hogy ki mikre gerjed – mi inkább választanánk a QHD-t 2014 vége felé, de ki tudja, mit hoz a holnap.

AJÁNLOTT

FIGYELEM:

A fent olvasható monitorteszt a PC Guru 2014/10-es számában jelent meg először egy olyan dobozzal kiegészítve, ami itt nem olvasható. Amennyiben érdekelnek a részletek, vásárold meg a lapszámot!