A böngészőben játszható alkotások stílusa és minősége igencsak széles skálán mozog: míg némelyik mű megelégszik azzal, hogy a tízperces kávészünet alatt nyújtson kikapcsolódást, addig akadnak nagyobb szabású anyagok is, melyek esetenként egy-egy ismertebb univerzumban játszódnak (mint például a The Settlers Online vagy éppenséggel a Might & Magic Heroes Online), míg másokban egy saját, egyedi birodalmat építhetünk fel, majd gondoskodhatunk annak védelméről, mindennapjairól.
A VÁROS, AMELY SOSEM ALSZIK
A hazai Beholder Kft. korántsem tegnap kezdte a „szakmát“, a szerep- és kártyajátékok iránt érdeklődők már alighanem találkoztak a nevével, hiszen ők keltették életre még a ’90-es évek elején a Túlélők Földje című levelezős játékot, majd később a Hatalom Kártyáit, emellett számos, böngészőn keresztül elérhető cím (mint a Kalandok Földje, Sárkányölő, valamint a Végzetúr) mögött is ők állnak.
Ez alkalommal nem kisebb feladatot kapunk, minthogy némi induló tőkéből az élet minden területén egyenletesen jó teljesítményt érjünk el. Első lépésként hivatásunkat és nemünket választhatjuk ki; szakmánknak nincsen túlzottan nagy befolyása karrierünkre, mindössze a hozzátartozó területen biztosít csekély előnyt: míg például az orvos a kutatásban tűnik ki, addig az iparos több energiához jut, a kereskedő a pénz mestere, a vendéglátásban dolgozók pedig zenben, boldogságban gazdagabbak. Ezt követően nyersanyagokra lesz szükségünk, hogy megkezdhessük terjeszkedésünket a nagyvilágban: pénzre elsősorban épületek felhúzásával tehetünk szert, a laboratórium pedig a kutatáspontjainkat bővíti.
A befolyó bevétel elköltésére aztán számos lehetőség nyílik: már a történetünk elején rendelkezünk például egy robottal, amivel vérre menő csatákat vívhatunk. Kezdetben igencsak ütött-kopott lépegetőnk számára folyamatosan újabb felszereléseket kutathatunk ki, majd a győzelmekért kapott szintlépést követően vehetünk újabb monstrumokat.
Nem csupán robotunk fejlődik időről-időre, de cégünk is, amivel párhuzamosan növekszik a felépíthető bevételi források száma, valamint karakterünk is gyűjthet tapasztalati pontokat, ami egyre izgalmasabb módokat nyit meg: egy bizonyos szinten már saját garázsunk is lehet, amiben a felspécizett verdánkat tarthatjuk, továbbá szakértelmekkel dönthetjük el, mire kívánunk picivel több hangsúlyt fektetni.
Figyelmet kell fordítani a házi kedvencre is, aki két alapvető igénnyel rendelkezik: szeret enni és játszani. Ahhoz, hogy ne éhezzen és mindig jó kedve legyen, egyre összetettebb élelmet és játékokat fejleszthetünk ki. Jószágunkat aztán elküldhetjük szépségversenyre is, ahol mások szavazhatnak rá, később pedig az elvetemültebbek fúzionálhatnak is. Mellesleg nem csupán kedvencünket, hanem testre szabható külsejű főhősünket is megmérettethetjük egy szépségverseny keretében.
Birtokunk védelméről a Vendégházban lakó alkalmazottaink gondoskodnak. A kezdetben pár fős gárda tagjai egyedi képességekkel rendelkeznek és persze számukra is egyre erősebb felszerelést állíthatunk elő. Elküldhetjük őket is az arénába, hogy összemérjék erejüket másokkal, sokkal izgalmasabbak azonban a bányában zajló kalandok, ahol olykor csak néhány patkánnyal futunk össze, máskor azonban kémek ellen kellett felvenni a harcot, vagy éppenséggel utcára dobott, elfajzott kedvencekkel. Két komolyabb ütközet között a szökőkútnál pihenhetik ki a fáradalmakat, ahol bónusz tapasztalati pontokat gyűjthetnek.
A BIRODALOM TERJESZKEDIK
Nyersanyagot tehát elsősorban épületeink biztosítanak, de egyéb módon is stabilan tarthatjuk anyagi hátterünket: egyfelől a napi küldetések végrehajtása biztosít némi javakat, valamint gazdálkodhatunk a kertben is, ahol az elültetett és gondozott növények extra forrást jelentenek.
Amennyiben elvégeztünk minden fontosabb teendőt és megy magától az üzlet, elüthetjük az időt mini játékokkal is, melyek ügyességünket vagy éppenséggel logikánkat veszik igénybe: találhatunk többek között match 3 típusú játékot, lődözhetünk alienekre, esetleg autónkba bepattanva mehetünk egy kört, netán megpróbálhatunk egy megadott kedvencet kirakni.
A célunkhoz vezető utat nem szükséges magányosan bejárni, felvehetünk más játékosokat barátnak, illetve tagságot kérhetünk több birtokot magába foglaló városokhoz is, ahol közösen küzdhetünk meg egy-egy célért: térkapukon keresztül érkező rémségekkel, netán más városok ellen mérhetjük össze erőnket, de bizonyos intézményeket látogatva erőforráshoz is juthatunk.
A látványvilág egy böngészős anyaghoz elegendő, a kezelés egyszerű, a zene pedig attól függően változik, hogy éppen melyik területen foglalatoskodunk. Tennivalóból mindig bőven akad és ugyan az Argum City meglehetősen összetett, kezdetben egy rövid oktatómód segíti az eligazodást, és persze a játék nyelve is magyar. A bétateszt a napokban ért véget, a hamarosan induló végleges változatot az érdeklődők itt érhetik el: Argum City
Interjú
Sikerült Tihor Miklóssal, a Beholder Kft. igazgatójával egy mini interjút készíteni, amelyben a játék múltjáról és jövőjéről mesél:
Mi ihlette az Argum City ötletét?
A játék ötlete még 2006-ban született meg, erről bővebben itt lehet olvasni. Az első cím „Sikerjáték” volt, amely egyrészt arra utalt, hogy a játékban egy sikeres életet építesz fel egy jól menő vállalkozással, boldog családdal, másrészt pedig arra, hogy egy olyan játékot akartam csinálni, ami sikerélményt ad, szórakoztat, nincs benne kudarcélmény, nem veszik el, amit felépítettél. Az eredeti tervben még a leglényegesebb a cég felépítése, fejlesztése volt az alkalmazottak menedzsmentjével és a napi időbeosztással, de idővel ez csak egy lett a játék sok aspektusa közül. Az alkalmazottak pedig kikerültek az íróasztal mögül és atomvetőt, energiafegyvert kaptak a kezükbe, így mindjárt sokkal izgalmasabbak lettek.
Hozzávetőlegesen mennyi időt vett igénybe a fejlesztése? Mi jelentette a legnagyobb kihívást?
A fejlesztés közel 6 évet vett igénybe, amit egy teljes év tervezés előzött meg. A legnagyobb kihívást az alkalmazottak jelentették: ez egy igen összetett játékelem, embereinket számos módon lehet fejleszteni, különböző kalandokban, eseményekben vehetnek részt, számos lehetőség van a taktikázásra – ez már önmagában is megfelelne egy önálló játéknak, de itt csupán egy elem a sok közül.
Van-e a játéknak befejezése, végcélja?
Mint a legtöbb játékunk, ez is egy nyitott végű játék: nincs befejezés, amíg van érdeklődés, addig lehet fejlődni benne, lesznek új célok. Persze a játéknak van egy fő története, egy számos szálon futó sci-fi, amelynek résztvevői, irányítói vagyunk, ennek a történetnek lesz végkifejlete magasabb szinten.
Véglegesnek tekinthető a játék, vagy később érkeznek még frissítések, új tartalmak?
Terveink szerint a játékot a végtelenségig fejlesztjük, mindig lesznek újdonságok, új célok, új felfedeznivalók. Már most is több ötletünk van a jövőre nézve, mint amit rövidtávon biztosítani lehetne, de biztos vagyok benne, hogy a játékosok ehhez még rengeteget hozzátesznek. És az egy fontos szempont, hogy a játék úgy alakuljon, fejlődjön, ahogyan a
játékosok szeretnék.
Az Argum City számos minijátékot tartalmaz. Melyik részét tartod a legizgalmasabbnak, legjobban sikerültnek?
Nekem a kedvencem a bányajáték, ahol a retró Boulder Dash pályák közül a legnehezebbek még engem is megizzasztanak. A kedvenc kirakó játék pedig azért jó, mert más ellen játszol; a bétában volt jó pár játékos, akik ellen esélyem sem volt. (nevet) Az autóversenyre is büszkék vagyunk, az Argum City 1%-nyi részét képező dolog kedvéért lekódoltunk egy komplett autóverseny játékot (igaz, békebeli, retró grafikával).
Várható-e esetleg, hogy nem csupán böngészőből, de mondjuk Steamről is elérhető lesz a játék amolyan free-to-play címként?
Nem, nincs ilyen terv, a játéknak PC-n nincs olyan futtatható verziója, mint az Android alá készült app.