Kérjük jelentkezz be!
Need for Speed: Most Wanted

Amikor a folytatás lekörözte az elődöt – Az NFS: Most Wanted feltette a koronát a széria fejére

Több olyan folytatás is napvilágot látott már a videójátékok történetében, ami képes volt felülmúlni az előző felvonást, ezek közül szedtünk össze néhányat.

Ha a lassan 30 esztendős Need for Speed-széria csúcspontját kívánjuk meghatározni, nagyjából garantált, hogy a rajongók jelentős része az Underground, Underground 2, Most Wanted, Carbon kvartettből választja ki a maga kedvencét – nem véletlenül, hiszen a megboldogult EA Black Box elképesztően elemében volt a 2000-es évek elején. Ezen rovat keretében már górcső alá vettük a kötött versenyzést szabadon bejárható világra cserélő Underground 2-t, így aztán evidensnek véltük, hogy a már PS3-ra és Xbox 360-ra optimalizált (de azért korábbi konzolokra is megjelent) Most Wantedet sem szabad kihagynunk a szórásból, ami tuningolás terén ugyan kevesebbet nyújtott, mint a híres-neves elődje, ám cserébe annyi extrával szolgált, hogy sok rajongó (jelen!) máig a franchise legjobb epizódjának tartja.

need-for-speed-most-wanted-3.jpg

A kép forrása: Need for Speed Wiki

A 2005. november 11-én kifarolt versenyjáték természetesen folytatta az Underground 2-vel megkezdett utat, tehát ismételten egy szabadon bejárható térképet kaptunk, és bár Rockport fiktív városa közel sem volt annyira csillogó és színpompás, mint Bayview (akkoriban eleve kötelező kelléknek számított a mindent átható barna szűrő), sem a méretére, sem pedig a változatosságára nem igazán lehetett panasz, így aztán kevés embert zavart, hogy a belváros nem fürdik a neonfényben. Ez utóbbi már csak azért sem volt túl releváns, mert a Most Wanted nappalra cserélte az örökös éjszakát, így a sötétség leple helyett világosban zajlott az illegális gumiégetés, ami elég jó fogadtatásra lelt az emberek körében – persze az lett volna az igazi, ha mindkét napszak szerepel az étlapon.

Szintén nem elhanyagolható tényező, hogy történet és cselekmény terén is történt némi előrelépés, hiszen a 15 riválist felvonultató feketelista rövidebbé tétele kellő motivációval szolgált ahhoz, hogy folytassuk a száguldozást, a tényleges átvezetőknek köszönhetően pedig egy picikét közelebb kerülhettünk a karakterekhez – leginkább ugye az antagonista szerepét betöltő Razorhoz (Derek Hamilton) és az ügyeletes „jó csajként” tündöklő Miához (Josie Maran). Persze a sztori azért így sem nagyon kongatta meg a magas művészet harangjait, de bőven elegendőnek bizonyult ahhoz, hogy keretbe foglalja a gázpedál szűntelen nyomkodását, valamint azt a macska-egér játékot, ami nélkül, a Most Wanted nem lett volna más, mint egy nappali műszakba került rókabőr.

need-for-speed-most-wanted-2.jpg

A kép forrása: IGDB

Merthogy cikkünk alanyának sava-borsát egyértelműen a rendőri erők jelenléte adta, ami óriási pluszt jelentett az Underground 2-höz képest, amelyben a végére már kissé ellaposodott a tét nélküli furikázás. A Black Box szakijai ráadásul rendkívül ügyesen implementálták a kopókat, hiszen minden szinten egyre több és erősebb egységet kaptunk a nyakunkba, magasabb fokozatokon pedig már nemcsak a vezetési képességeinkre és a kellő mennyiségű lóerőre, de a helyismeretünkre is szükség volt, ha ép bőrrel (pontosabban kasztnival) kívántuk megúszni a fogócskát. Ugyancsak remekül feldobta az üldözéseket, hogy egyes pályaelemeket (például a benzinkutakat vagy a fánkozók dekorációját) a mögöttünk villogó rendőrök ellen fordíthattunk – kifejezetten sajnálom, hogy ez a mechanika már nincs bent az újabb részekben, bár azokban ugye kaptunk néhány új játékszert a zsaruk semlegesítésére.

Üröm az örömben, hogy a törvény őreinek agilitása és gyorsasága némileg élét vette a komolyságnak, szerintem legalábbis rendkívül komikusan festett, ahogy a mezei járőrkocsik pillanatokon belül utolérték a szénné tuningolt Porsche Carrera GT-t. Szintén a negatívumok közé sorolhatjuk a nehézségi szintek hiányát, ami azt eredményezte, hogy a műfajban kevésbé jártas játékosok alaposan megizzadhattak egy-egy „főellenféllel” való megmérettetés során, míg azok, akiknek spoiler volt a jelük az oviban, játszi könnyedséggel küzdötték fel magukat a csúcsig, hogy visszaszerezzék az azóta a sorozat ikonikus járművének tekinthető BMW M3-at.

need-for-speed-most-wanted-1.jpg

A kép forrása: IGDB

A rendőrök tehát önmagukban véve is gondoskodtak arról, hogy a Most Wanted jobb (de mindenképp izgalmasabb) élményt kínáljon, mint az Underground 2, ám volt még egy olyan eleme, amely garantálta az idézőjeles trónfosztást, ez pedig maga a sebességérzet. Egy autós játék esetében ugyebár nem elhanyagolható tényező, hogy mennyire érezzük gyorsnak az adott négykerekűt, a 2005-ös etapban pedig olyannyira magasan szállt a sebességmámor (pláne a legerősebb verdák esetén), hogy ahhoz képest az elődben tapasztalt száguldás csupán egy egyszerű sétakocsikázásnak tűnt. Ha pedig már szóba kerültek a járgányok, én személy szerint egyáltalán nem bántam, hogy az utcai járgányok mellett olyan luxusmárkák is szerepeltek a repertoárban, mint a Dodge, a Lamborghini, a Porsche vagy az Aston Martin, mivel így valamennyire hihetőbbnek tűnt, hogy képesek vagyunk lerázni egy kisebb hadsereget. Ugyancsak a benzinfalókhoz köthető, hogy az új hardvereknek köszönhetően elképesztő látványvilág tárult elénk az indítást követően, ami főként a csodásan lemodellezett kocsikat érintette, de a textúrák és az árnyékok is pazarul festettek cirka 19 évvel ezelőtt.

A zenékről azért nem szeretnék külön értekezni, mert egyéni ízlés kérdése, hogy kinek melyik rész felhozatala tetszett jobban (én speciel nem is nagyon tudnék választani közülük), ahogy az Underground 2 elemi részét képező tuningolás kérdése is eléggé szubjektív, mert bár a Most Wantedben eléggé megcsappant a lehetőségek száma, bizonyára többen is pozitívumnak vették, hogy nem kellett annyit pepecselni a neonokkal vagy a hangrendszerrel. Összességében véve viszont az a konszenzus (legalábbis a hozzászólások és a toplisták alapján), hogy a Need for Speed rajongók jelentős része inkább a 2005-ös felvonást preferálja, hála a rendőrök által biztosított izgalomnak, a valamivel jobban kidolgozott történetnek és a kimagasló sebességérzetnek, ami a széria összes korábbi epizódját múlt időbe tette. Nem véletlen, hogy az emberek zöme máig könyörög egy érdemi felújításért (ez amúgy az Underground 2 esetében is igaz), bár eddig sajnos minden ima süket fülekre talált az EA-nél, szóval kötve hinném, hogy valaha is megvalósul ez a kérés. Nektek melyik a kedvenc részetek a franchise-ból?

A rovat korábbi cikkeit INNEN tudjátok elérni!

A borítókép forrása: EA, sabukaru

Támogass minket!

Kapcsolódó információk

Need for Speed: Most Wanted gépigény: CPU: 1400 MHz, RAM: 256 MB, VGA: 32 MB, HDD: 3 GB