Az erőszakos videojátékok elleni felszólalások lassan már közhelynek számítanak, de legalábbis lejárt lemeznek. Sok esetben tényleg csak azért rántják elő őket, mert szenzációt (és bűnbakot) jelent, ha egy kisgyerek véletlenül lelövi a nagymamáját az asztalon felejtett fegyverrel, és a PS3-ban egy GTA lapult. Nosza, kapcsoljuk össze őket, és máris megugrik a példányszám vagy a nézettség.

Néha azonban egyesek előjönnek új, sőt érdekes ötletekkel. Ebbe a kategóriába tartozik a Nemzetközi Vöröskereszt állásfoglalása is. A szervezetnek az erőszakos játékokkal ugyan nincsen különösebb gondja, de tagjai szerint az egyes programokban elkövetett háborús bűnöket büntetni kellene.

„Azok a játékok, amelyek csatatereket mutatnak be, nagyon realisztikusak, valójában nagyon nehéz megmondani, hogy mi a különbség a valódi és a játékokban szereplő felvételek között” -- mondta Francois Senechaud a BBC-nek. -- „Úgy gondoljuk, hogy ennél is közelebb kellene hozni a programokat a valósághoz, azáltal, hogy beléjük teszik a háború szabályait.”

Egy szó mint száz, úgy vélik, hogy a játékok világában sem szabadna tolerálni a civilek lelövését (Call of Duty: Modern Warfare 2), a dögcédulák ellopását az ellenfél halottaitól (Metal Gear Solid 2), vagy a foglyok kínzását (Splinter Cell: Blacklist). A valóságban ezekért a háborús bűnökért jó esetben börtönbüntetés, rosszban kivégzés jár -- már persze, ha kiderül a dolog.

A Vöröskereszt álláspontja szerint nem kellene minden játékba belevinni eme tettek következményeit, csak amelyek realisztikusan ábrázolják azokat. A Call of Dutyba és társaiba viszont feltétlen szükségét érzik, hogy az efféle tetteknek a történetek „hősei” valóságszerű megtorlásban is részesüljenek, ha háborús büntetett követnek el.

Ti mit gondoltok? Életszerűbb lenne egy olyan jövőbeli Splinter Cell, amely Sam Fisher tárgyalásával kezdődik?

Sok kritika éri a Call of Duty: Modern Warfare 2-t a reptéri mészárlás miatt, de tulajdonképpen végig azon dolgozunk a történtben, hogy a háborús bűnösök meglakoljanak.