A Valve-féle Steam Machines-program 2015-ben indul be teljes gőzzel (hehe, "gőzzel", ééérted), és az asztali konzolok világán túl a hordozható játékgépek piacát is meg fogja rengetni -- legalábbis sokan szeretnének hinni a dologban, a konkurens gyártók viszont nem aggódnak.
Scott Rohde, a Sony Worldwide Studios elnöke az Ars Technicának mondta el, hogy bár esze ágában sincs lebecsülni a Valve eredményeit, de úgy gondolja, hogy a Steam Machines "majd egy napon" lesz erős, nem jövőre, és még csak nem is ebben a generációban.
"Nem szeretnék arrogánsnak tűnni ezzel a kijelentésemmel. Nem azt mondjuk, hogy á, emiatt nem aggódunk. Azt hiszem, nyugodtan mondhatom, hogy minden a területünkre merészkedő termék érdekel bennünket. Valójában viszont nem tudjuk, mi is ez tulajdonképpen, mikor jön, és pontosan mit is csinál majd. Azt hiszem, egyelőre csak a kontrollerben biztosak. De még az is változhat." -- fogalmazott Scott a Vave-vel kapcsolatban.
Hozzátette továbbá, hogy akármilyen jók is legyenek az első hivatalos Steam Machine-ek, a globális hardverterjesztés nem egyszerű trükk, akkor sem, ha a Valve elbízza magát a hatalmas szoftveres előnye miatt. Ráadásul Rohde szerint a licencelős koncepció (azaz hogy gyakorlatilag bárki gyárthat Steam Machine-t) a 3DO konzolt idézi, ami nem valami jó ómen.
Engem is ez idegesít, már mióta pörögnek ezekkel az izékkel, de még mindig nem értem, mire lesz jó. Egyáltalán miért akarna ilyet vennie bárki is...
Egy hónapja raktam össze egy kisebb, SilverStone ML03 Slim HTPC házon alapuló pc-t a tv alá.
A hardware ami benne van nem túl combos, de gondoltam, elég lesz pár játékhoz a közeljövőben. A Valve játékai, már ami megjelent linuxra egész jól futnak, bár a TF2 csinál néha egész érdekes bugokat. Egy kis segítséggel az xbox 360 kontroller is működik és most azt használom vele. Az elképzelés nekem bejön, hogy egy egyszerűen használható, a nappalit megcélzó operációs rendszert készítsenek és köré építsék a steamet. Azonban a steam jelenlegi Big Picture felülete egy xbox one vagy ps4 felhasználói felületéhez képest nagyon nagy lemaradásban van. Ráadásul béta lévén, amit szerintem helyesebb lenne alfának nevezni, bugos, de nagyon. Látszik, hogy próbálkoznak natív dolgokat beletenni, mint a saját profil és a barátok profilja is megtekinthető lenne natívan internet böngésző használata nélkül, ha működne. Ugyanis jelenleg be sem tölt.
Ha a jövőben hozná azt a rugalmasságot és használhatóságot mint amit a PS4/xbox one tud dashboard szinten, akkor nálam lesz esélye. Feltettem rá egy xbmc-t, így a filmjeimet is megtudom nézni a tv-n ha épp arra lenne kedvem, azonban mint olyan sok minden, egy hirtelen jött frissítés ezt is használhatatlanná teheti.
Én nem tartom fontosnak az exkluzív címeket Steamos-re. Ha jönne erre is a HL3 a többi Valve játék mellett, akkor elégedett lennék. Ami számomra fontosabb az a konzoloknál nem igazán jellemző játékhonosítások jelenléte vagy telepíthetősége. Én jobban élvezem a játékot ha legalább felirat van hozzá. Olyan jól pedig nem beszélem az angolt, hogy minden egyes gyorsan előjövő és eltűnő feliratot azonnal megértsek. A visszaolvasás meg megtöri a játék lendületét számomra. És én őszintén bevallom számomra elegendő ez a pár száz cím, úgyse játszok mindegyikkel. Valamint az is számít nekem, hogy itt nem kell fizetni egyelőre a multiért, mint a két nagy konzolon és olcsóbban megkaphatom az itt is megjelenő játékokat. Mindent összevetve nagyon sokat kell dolgoznia a Steamos-en a Valvenak, hogy az emberek ne asztali, hanem egy nappali os-ként tekintsenek rá, bár a gyártók sem fogták fel teljesen még, hogy mi is akar ez lenni és ez elég nagy probléma.
Amivel szerintem odapörkölne a Steam Machine:
- Ha a Linux disztrójuk teljes értékű desktop operációs rendszerként is működne (akár egy átskinelt Ubuntu). Akár hasonlóan, mint most a W8 esetében. Alapból Big Picture-re bootol, de lehet váltani a gnome-os asztalra.
- Több játékot és egyéb szoftvert natívan Steam Machine-ra írva, nem pedig emulálva. Egy kelendő Steam OS katalizátora lenne a professzionális kereskedelmi szoftverek megjelenésének pingvinre.
- Ha sokkal inkább fix hardverkonfigurációval dolgoznának, például csak Intel Haswell és Nvidia Maxwell vagy Kepler lapkákkal kaphatná meg a plecsnit. Nem mondom, hogy ez, csak random megneveztem valamit. Így nem kéne OpenGL-lel vagy DX emulálással szarakodni, a gyártókkal közösen kifejleszthetnének egy saját API-t a végletekig finomhangolt driverekkel.
- Ebből kifolyólag sokkal inkább neki lehetne feküdni az optimalizációnak. Ha annyira nem is lenne kezes, mint egy konzol, a PC-knél még így is jobb. Ha van mondjuk egy olcsóbb i3+GTX750 Ti és egy drágább i5+GTX770, és csak ennyire kellene odafigyelni.
- Legalább 3-4 év lenne az egyes Steam Machine generációk között. Ilyen konfigurációkkal és megfelelő optimalizációval simán kihúzhatnák addig.
- Legalább ideiglenes exkluzivitás legalább a Valve saját játékaira. Ha a Steam Machine-nal együtt jönne a Half-Life 3 akár csak fél éves exkluzivitással, a megjelenés másnapján minden háztartásban lenne egy.
Szerintem annyit fognak majd egy ilyenért kérni amiből lehet gamer PCt és mellé egy Xbox Onet vagy egy PS4t venni