A digitális disztribúció egyik nagy hátránya, hogy a megvásárolt tartalmakat egy felhőrendszer tárolja és köti össze egy virtuális profillal, ergo nincs igazi fizikai produktum a vevő birtokában. Ennek velejárója, hogy a már kifizetett termék nem ruházható át másra, és az értékét is egyből elveszíti, olyan, mintha a semmiért fizetnénk. Ezt a legtöbb játékos elfogadta az évek során, mert cserébe stabil és jó rendszereket kap, folyamatos terméktámogatással és kialakult közösséggel -- különösen a Steam esetében, ugyebár. De persze mindig lesznek, akik nincsenek megelégedve, és követelik, hogy az internetes felhasználói szerződések igenis tegyék lehetővé a termékek árusítását.
Egy ilyen morcos tagokat tömörítő, vásárlói érdekeket képviselő csoport, a VZVB most pert indított a Steamet üzemeltető cég, a Valve ellen, amiért a Steam-profilokhoz kötött videojátékok nem értékesíthetők tovább. Az eset pikantériája, hogy a VZVB már 2010-ben is be akarta perelni Gabe Newellt és kompániáját, de akkor a német legfelsőbb bíróság alaptalannak találta a vádakat. A mostani ügyet a Steam felhasználói szerződésének vitákat szító, tavaly augusztusi módosítása tette lehetővé, ami gyakorlatilag ellehetetlenítette a steames panaszok okán indított pereket. Ez persze elég sarkított megfogalmazás, de a lényegen nem változtat: a Valve-nek szembe kell néznie a döntés okozta felháborodással és a vásárlók követeléseivel.
Hogy a német érdekképviselet elér-e valamit a vállalattal szemben, kérdéses, bár amennyi pénze a Valve-nak van, nem biztos, hogy a legjobb ötlet bíróságra vinni az ügyet. Főleg, hogy nemcsak a Steamen, de más digitális értékesítő rendszereken sincs utólagos eladás -- úgy látszik, az Origint már nem merte piszkálni a VZVB.
Szerintem a német ürgék nem ragaszkodnak hozzá, hogy a Steam rendszerén keresztül legyen lehetőség eladni, csupán ahhoz, hogy egyáltalán legyen. Nagy különbség.
Plusz Origin szintén, UPlay, etc.
Steamnek van saját item shop-ja. Ha jól tudom, a tradelhető játékok is így kezelhetőek. Ha a meglévők is tradelhetőek lennének, nem lenne probléma. Viszont ez nem kicsit felborítaná a piacot.
Más. Miért olyan nehéz elképzelni, hogy egy ( prefix ) játéknév ( suffix ) + egy random kódot baromian kényelmesen kézben lehet tartani például egy Excell ( tm ) táblázatban... Huszadik század calling, ne legyünk már annyira együgyűek ... : D
Na már most, hogy a cikkhez is hozzászóljak. Ez egy teljesen jogosan elvárható dolog. Én úgy gondolom, hogy az lenne a kiadóktól a korrekt hozzáállás, hogy a játék ára eleve két részből állna: Single-player és multi-online-pass. Én életemben egyszer nem játszottam multis játékkal, mégis kifizetem a multis rész fejlesztési költségét, marketingjét és a szerverek karbantartási díját ( nyilván ezek mind részei a játék kalkulált árának, vagy legalábbis kéne, hogy legyen ).
Teszem azt valaki eladja a játékot, ahhoz a kiadónak semmi köze, viszont a multiért szerintem teljesen jogosan mondja azt, hogy vegyél online-pass-t. Valami ilyen módon kellene megoldani a dolgot.
Jelen esetben a Steam meg szedhetne némi tranzakciós díjat, hiszen mégis az Ő rendszerükön keresztül adod el, ez így korekt. ( Aztán, hogy abból visszaoszt-e a kiadónak, az már egy más kérdés... )