Jól emlékszem azokra az időkre, amikor a VR (virtual reality), mint új szórakoztatási forma, megjelent a piacon. Eleinte elérhetetlennek tűnt, hiszen annyira drága vétel volt, amit egy átlag magyar háztartás nem igazán engedhetett meg magának. Ezért maradt a YouTube, ahol a legkülönfélébb külföldi és hazai csatornákon nézhettük, amint mások rettegnek, káromkodva kiabálnak, vagy épp visonganak a VR-sisakokban. Mindezek után jött el a Sony és a PSVR ideje, amiről érdemes kicsit többet beszélni, hiszen ez hozta el a kvázi ’’lakossági VR-élményt’’ a nappalikba. Maga a headset meglepően könnyű lett, pedig a hivatalos infók szerint 610 grammot nyom, ergo a súlyelosztást tökéletesen oldották meg. Nem húzza le a fejet, kényelmes, a kihúzható pánttal pedig egyszerűen vehetjük fel. Kifejezetten futurisztikus dizájnt kapott belül is, a gumiborítás pedig megakadályozza, hogy a külvilág beszűrődjön a headseten belülre, és ez a készülék igazi vonzereje: átveri az agyad, és elfeledteti veled, hogy épp a nappalidban ülsz, a verőfényes napsütésben, miközben egy olyan virtuális világba kerülsz, ahol például éjszaka van, és szakad az eső.

Az OLED-kijelző a korai modellekben sajnos csak 960x1080p felbontást és 100 fokos látószöget kapott, ami azt jelenti, hogy az 1080p felbontást szemenként megfelezte. A VR Worlds-nél ez nem észrevehető, azonban egy Resident Evil 7 bizony már képes szörnyen pixelessé válni. Oké, ez nyilván csak a közelről szemlélődéskor tűnik fel, de aki hozzászokott a 4K és HDR látványhoz, annak igen zavaró lehet. Engem speciel nem érdekelt, hiszen maga a játék így is ezerszer nagyobb élményt nyújtott, mint VR nélkül, és tulajdonképpen ez minden VR-támogatást kapott címről elmondható, azaz, hogy külső szemlélőként a tévé képernyőjén látva lehet, hogy szörnyen unalmasnak találjuk például a VR Worlds high-tech labdafejelgetős minijátékát, azonban headsettel a fejünkön, éppen átélve az egészet, mindez hatalmas élmény, és akár órákra képes lekötni.

Egyértelműen sokáig a PSVR volt a Sony aranytojást tojó tyúkja, hiszen nagyjából minden bokorban nőtt egy-egy játék hozzá – mondjuk a minőség már más tészta. Akadnak rettenetesen jók, ugyanakkor szörnyen bénák is. Nagyon nagyot mentek például a horrorjátékok, teljesen érthető okból: sokkal, de sokkal félelmetesebb, ha VR-ral a fejünkön éljük át a hátborzongató hangulatot és a jumpscare-parádét. Nem nyugtat meg a kislámpánk fénye, vagy az ágy szélén heverésző macskánk társasága, mert ha benne vagyunk egy VR-horrorjátékban, akkor ott bizony maximális szinten pörög a félelem-faktor. A legjobb példa erre egyértelműen a Resident Evil 7, de a címeket böngészve nagyon sok egyéb ijesztő alkotással (AFFECTED: The Manor, A Chair in a Room, The Exorcist Legion stb.) találkozhatunk, a legtöbb pedig nagyon baráti áron kapható.

Fontos megjegyezni, hogy vannak úgynevezett "experience" programok, amik inkább csak az élményre koncentrálnak. Nálunk a családnak a legjobban az tetszett, mikor csak a tengerparton üldögélve hallgathattunk kellemes zenéket (ez az Anywhere VR, ami ráadásul ingyenes is), de ha csak szemlélődni szeretnénk, akkor elbarangolhatunk Csernobilba (Chernobyl VR Project), megszemlélhetjük a Titanic-ot (Titanic VR), de akár a Mount Everest csúcsára is feljuthatunk az EVEREST VR által. A kínálat pedig szépen gyarapodik még manapság is. Nyilván a Steam sokkal szélesebb választékban, sokkal egyedibb játékokat is fel tud mutatni (akár 18+-os kategóriában is), de az Oculus Quest vagy a HTC Vive még mindig elég borsos áron kapható, pláne ha azt nézzük, hogy a PSVR-t a töredékéért megkapjuk, játékokkal és Move-kontrollerekkel együtt.

A nagy VR-láz viszont amilyen hamar jött, olyan hamar ki is fújt. Többen rájöttek, hogy hosszabb távon nem tudnak benne maradni egy-egy játékban, mert megfájdul a fejük, vagy hányingerük lesz, míg mások egyszerűen ráuntak az egészre, és félredobták a szettet, a polc mélyére porosodni. Hiába a Move- és Aim-kontroller-támogatás, hiába a kellően nagy hype-ot kapott címek (Blood & Truth, Iron Man VR stb.), ha a játékosok többsége már nem kíváncsi erre. A kifejezetten VR-játékokra fókuszáló YouTube-csatornák zöme ma már átalakult, stílust váltott, és ahogy berobbant a virtuális valóság, azzal a lendülettel le is csengett.

Nemrég került bejelentésre a PSVR 2, ami a VR-élmény egy egészen új generációját hozhatja magával. OLED-kijelző, szemenként 2000x2040 pixel, 4K HDR-támogatás, 3D audio és szemmozgást is érzékelő technika… lesz itt minden. Promózták is az eszközt a Horizon Call of the Mountainnal, ami az első újgenerációs VR-élmény, de azóta felröppentek pletykák, hogy talán a Half-Life: Alyx is érkezhet a Sony és a Valve közös megállapodásának részeként. Ez egyelőre a jövő zenéje, és talán idén nem láthatunk még az egészből semmit, de bízzunk azért benne, hogy 2022-ben már feltehetjük fejünkre az új sisakot, és átadhatjuk magunkat egy teljesen új, minden eddiginél valósághűbb virtuális élménynek.