Bizony, a legjelentősebbeket, nem a legjobbakat: ez nem egy toplista, nem az volt a fő szempont az összeállításakor, hogy mely programok sikerültek a legjobban, hanem hogy mik voltak azok a játékok, amik leginkább meghatározták az ipar fejlődését. Mert bizony ez utóbbi faktor nem minden esetben minőség függvénye -- igaz, az alant felsorolt alkotások közül egyik sem nevezhető gyenge eresztésnek. Sorrend nincs, mindegyik címnek megvolt a maga szerepe abban, hogy a játékvilág elnyerje a ma ismert formáját.
Gears of War
Kezdjük is rögtön egy aktuális klasszikussal, elvégre az első Gears of War most épp ingyenes az Xbox Live Gold tagjai számára. A játék minőségéről lehet vitatkozni (egyesek szerint zseniális volt, mások csak grafikai erődemonstrációt láttak benne), egy azonban biztos: a Gears of War felelős a modern TPS akciójátékok rohamos elterjedéséért. Noha korábban is voltak már fedezékrendszeres shooterek (Kill.Switch, például), az Epic programja jókor volt jó helyen. Az Xbox 360 kontrollere, a gép erőforrásai, illetve a játék körül csapott hatalmas felhajtás segített abban, hogy sztenderddé váljon a Gears of War játékmechanikája, és ma már rengeteg akciójáték alapoz a Microsoft második legfontosabb exkluzív franchise-ának építőköveire.
Uncharted
Az első Uncharted még nem kapta meg a neki járó reflektorfényt, de a második rész olyan minőségi magasságokba tört, hogy sokan a modern akció-kalandjáték prototípusának tekintik. Még úgy is, hogy a műfaj régóta létezett, csak tetszhalott volt, mert az alapjait szállító Tomb Raidert lassan, de biztosan tönkretette az Eidos folytatásokra építő üzletpolitikája. A stílus már-már eltűnt az elfeledett játékokat rejtő, ősi templom romjai alatt, mikor is jött a Naughty Dog és feltámasztotta az Uncharteddel, amiben újra fontos szerep jutott a platformerszerű ugrabugrának, a logikai feladványoknak, és a magát komolyan nem vevő, Indiana Jonesra hajazó főszereplőnek. Nem mellesleg az Uncharted segített eladni a PS3-at, mostanra pedig a gép legnagyobb amerikai és európai piacot célzó exkluzív sorozata lett.
Guitar Hero
A Guitar Hero legnagyobb erénye nem az Activision pénztárcájának felhizlalása, hanem hogy népszerűvé tette a Japánban már régen létező zenés-táncos játékokat nyugatabbra is. Egyedül senki sem élvezi ezeket a programokat, na de ha összegyűlnek a haverok, és bontanak pár üveg sört (vagy málnaszörpöt, fő a korbeli korrektség), hamar csúcsra jár a hangulat és mindenki muzsikálni akar. Mivel pedig a valódi hangszerekhez tehetség és gyakorlás kell, sokkal jobb egy ritmusjáték, amin csak az ujjaink sebessége számít, a hallásunk már mellékes. A Guitar Heróból rengeteget eladtak, aztán jött a Rock Band, a DJ Hero, a sok kinectes, Wii-s és Move-os táncdal-játék… és végül az egész ritmusjáték-lufi kidurrant, amikor az Activision már eleget keresett az üzleten. Szép volt, jó volt, ennyi volt -- várjuk a visszatérést!
Call of Duty 4: Modern Warfare
A Call of Duty 4: Modern Warfare egy igazi forradalom volt 2007-ben. Először is, a játéktól nem sokan vártak komoly fejlődést, egyedül a grafika és az akkor még szokatlan, modern környezet miatt érdekelte a leendő vásárlókat. Másodszor, az Infinity Ward játéka majdnem egyszerre jelent meg az Xbox 360-as Halo 3-mal, és emiatt az Activision nem számított kiemelt bevételre a legelterjedtebb HD konzolon. Aztán jött a sokk: az új CoD a saját platformján verte péppé a Halo 3-at, sőt, megteremtette a modern multiplayer FPS-ek szabályrendszerét. Tudjátok, mire gondolunk: perkek, fejlődés, loadoutok, DLC-kben bővített pálya- és játékmód-kínálat. Az Activision, bár eleinte nem bízott a CoD 4 koncepciójában (részletek itt), végül aranytojást tojó tyúkot tenyésztett ki, ami máig dollármilliárdokkal jutalmazza gazdáját.
Braid
A Braidre sok PC-s játékos is emlékezhet, hisz az aranyos, ám mégis mély mondanivalóval megáldott platformer kis idő elteltével személyi számítógépeken is tiszteletét tette. A játékban egy Tim nevű fickót irányítva kell átverekednünk magunkat a Super Mario Worldre emlékeztető pályákon, az időt manipulálva oldva meg néhány logikai feladványt. A Braid igazi kritikus- és gamerkedvenc, milliók rajonganak érte -- és nem mellesleg egy személyben felelős az Xbox Live Arcade koncepció sikeréért! Az olcsó, letölthető játékok piaca ugyanis az MS minden erőfeszítése ellenére stagnált, egészen addig, míg a Braid fel nem lendítette az XBLA-t, megadva neki a kellő löketet. Ha nincs Braid, lehet, hogy ma már XBLA sincs, ami pedig a teljes letöltős-, illetve indie-szféra számára megnehezítette volna a növekedést. Az persze már a sors iróniája, hogy pár évvel később a Microsoft vaskalapos szabályai állították a földbe az egész XBLA-t, minden indie fejlesztőt vagy a PC-re, vagy a PSN-re kergetve át…
Wii Sports
Újabb vitatható minőségű játék, ami azonban a Wii casual-barát megoldásai segítségével 3-tól 300 éves korig népszerűvé tette a videojátékokat. A Wii megjelenése előtt a legtöbb anyuka, apuka, nagymami, nagypapi, hugica, kiscica nem volt hajlandó videojátékokkal foglalkozni, mert azok többsége egyszerűen túl bonyolult volt a nem digitális korban nevelkedett réteg számára. Aztán jött a Wii, vele a Wii Sports, és egyszeriben az egész család a tévé előtt termett, mindenki játszani, szórakozni akart. A Wii Sports az alapcsomag részeként igazi telitalálat, gyakorlatilag egymaga felelős azért, hogy létrejött a casual játékok piaca, aminek eszenciáját később a Kinect és a Move is koppintani próbálta, persze sikertelenül. A Wii mára egybeforrt a „Nintendo” fogalmával, csakúgy, mint 30 éve a NES, ez pedig nagyon nagy szó. Kár, hogy a Wii U-ra kifogyott a szufla, az alkalmi gamerek pedig átálltak az okostelefonokra.
Portal
A videojátékos mémekről külön cikksorozatunk van a PGO-n (első és második rész), így most a jelenség ismertetése helyett csak leírjuk, miért a Portalé a legnagyobb szerep… vagy szelet? Nos, egyszerű: a Valve logikai játéka a tortás hazugsággal (tudjátok, „The cake is a lie!”) tudta megtörni a jeget, betörve a mémek tanácsadó állatkákkal és vírusvideókkal körülbástyázott birodalmába: már előtte is voltak szélesebb körben ismert humorbombák, de a legújabb is minimum egy évtizedes volt. Ha a Portal nincs, akkor valószínűleg a térdbe kapott íjak legendája sem terjed el olyan gyorsan, vagy legalábbis hiányzott volna hozzá a megfelelő internet-kulturális háttér.
GTA 4
A messiásként várt GTA 4 szinte rivális nélkül került a boltokba, hiszen sandbox-játékból Xbox 360-on és PS3-on szinte egyáltalán nem volt... egészen ennek megjelenéséig, hiszen a Rockstar valóságos lavinát indított el. Ma már minden valamire való kiadó birtokol egy „GTA-klónt”: Watch Dogs, Sleeping Dogs, Saints Row, Mafia, sőt, egyre több, eddig zárt pályás franchise dönti le a behatárolt pályák ősöreg falainak határait (Thief, például). A GTA 4 előtt is voltak próbálkozások (True Crime, valaki?), de rendre elhasaltak. Miután viszont kijött a Rockstar Games alkotása, a játékosok megtanulták tisztelni a konzoljaikban rejtőző erőt, és elvárták a többi kiadótól, hogy hasonlóan nagyszabású programokat építsenek. Az eredmény a sandbox stílus gombamód szaporulata, ami valószínűleg az új generációban is folytatódni fog.
Assassin’s Creed
Pont nemrég volt cikkünk a kiadók legszemetebb húzásairól, amik között az évenkénti folytatások erőltetése is szerepet kapott. Egészen 2010-ig mindenki szentül hitte, hogy egy annuális franchise csakis igénytelenséget hozhat magával az évek folyamán, ám amikor megérkezett az Assassin’s Creed: Brotherhood, egyértelmű lett, hogy ez nem igaz. A Ubisoft egyre nagyobbá, jobbá tette az AC-sorozatot, megdöntve a korábbi sztereotípiákat. Jó példa erre a most megjelent Assassin’s Creed 4: Black Flag is. Amikor bejelentették, sokan fanyalogtak, hogy az Assassin’s Creed 3 is csak egy éve került boltokba, most viszont szinte mindenki odavan a kalózos felvonásért. Igaz ugyan, hogy az AC-k játékmenete nem változik sokat a különböző részek között, de ez addig nem baj, míg a játékok szórakoztatók, jók, és lekötik a hozzánk hasonló, szőrösszívű kritikusokat.
Super Mario Galaxy
Sajnos a 3D-s platformerek műfaja gyakorlatilag kihalóban van -- amennyiben nincs a pár napja kapható Super Mario 3D World, ha szorongatnak, sem tudok másik példát említeni 2013-ból. Hiába, az egykor annyira Nintendóhoz kötődő stílus hosszas vargabetűk után tér vissza a nagy N-hez, ez azonban egyáltalán nem baj, hisz ugyanilyen minta íródott le a generáció hajnalán. A Super Mario Galaxy volt az a platformjáték, amit nemcsak minden idők egyik legjobb videojátékaként tart számon a szakma, de egyben felelős a régi koncepció új köntösbe öltöztetéséért, lévén a mozgásérzékeléses irányítás és a Mario 64-féle pályatervezés ötvözete a minden irányból megközelíthető kisbolygók nélkül talán sosem lett volna akkora durranás, mint amekkora 2007-ben lett. A játékot jómagam most játszom először Wii-n, és nagyon élvezem, elfeledve az SD felbontást -- mi ez, ha nem színtiszta zsenialitás?
Ez persze csak a mi listánk, de a ti véleményetekre is kíváncsiak vagyunk! Melyek voltak az elmúlt konzolgeneráció legfontosabb játékai? Osszátok meg véleményeteket a kommentek között!
1. Gears of War. Oké, igen meghatározó, fedezék rendszer, mindenkinek tetszett, rohadt jó volt, egyedi ok.
2. Uncahrted What? Most ez mitől forradalom, a rejtvények benne, meg a külső nézet? Ráadásul PS tulajoknak?
3. G. Hero What? Ez minden, csak nem meghatározó játék.
4. Akkor Cod, de mondjuk a kettő, nem a 4. A kettő volt az emlékezetes, multis forradalom, nem a négy.
5. Bradi ez mi?
6. Wii Sport What?
7. Portal is inkább egy logikai játék és nem forradalom.
8. GTA4??? Már ehhez szóéni se tudok, akkor a 3 nem? A San Andreas.... mert előbb volt, a négy a bugokban forradalom volt, nem a játékipar megrettentő játéka.
9. AssassinS Creed Pipa nem is kell mit hozzáfűzni.
10. Super Mario oké, de a Galaxy??
Doom? Mass Effect? Elder Scrolls Morrovind? Hitman? Sőt, Wolfeinstent is betenném. Autós játékok? Tehát nem értem az egészet
Az előző generáció kiemelkedő alkotásairól volt szó, tehát Xbox360-as, PS3-as, és Wii-s játékokról. Az általad felsoroltak sokkal régebben jelentek meg, nem?
Illetve nálam a Bayonetta az ami iszonyatos nagy mérföldkő volt. A harcrendszere szerintem, a valaha készített legátgondoltabb és legkezelhetőbb, a hack 'n' slash műfajban. Nem csoda, hogy a Metal Gear Rising alapjai is innen köszönnek vissza. Könnyű megtanulni, kézre áll, eszméletlenül létvényos, és annyi lehetőség van benne, hogy szinte összeszámolni sem lehet! Egyébként is minden téren szuperál az a játék. Csak annyira Japán a tálalás, hogy sokakat elriaszt magától. Pedig a káosz mögött bizony rendszer van!
1. Gears of War. Oké, igen meghatározó, fedezék rendszer, mindenkinek tetszett, rohadt jó volt, egyedi ok.
2. Uncahrted What? Most ez mitől forradalom, a rejtvények benne, meg a külső nézet? Ráadásul PS tulajoknak?
3. G. Hero What? Ez minden, csak nem meghatározó játék.
4. Akkor Cod, de mondjuk a kettő, nem a 4. A kettő volt az emlékezetes, multis forradalom, nem a négy.
5. Bradi ez mi?
6. Wii Sport What?
7. Portal is inkább egy logikai játék és nem forradalom.
8. GTA4??? Már ehhez szóéni se tudok, akkor a 3 nem? A San Andreas.... mert előbb volt, a négy a bugokban forradalom volt, nem a játékipar megrettentő játéka.
9. AssassinS Creed Pipa nem is kell mit hozzáfűzni.
10. Super Mario oké, de a Galaxy??
Doom? Mass Effect? Elder Scrolls Morrovind? Hitman? Sőt, Wolfeinstent is betenném. Autós játékok? Tehát nem értem az egészet
1. Gears of War. Oké, igen meghatározó, fedezék rendszer, mindenkinek tetszett, rohadt jó volt, egyedi ok.
2. Uncahrted What? Most ez mitől forradalom, a rejtvények benne, meg a külső nézet? Ráadásul PS tulajoknak?
3. G. Hero What? Ez minden, csak nem meghatározó játék.
4. Akkor Cod, de mondjuk a kettő, nem a 4. A kettő volt az emlékezetes, multis forradalom, nem a négy.
5. Bradi ez mi?
6. Wii Sport What?
7. Portal is inkább egy logikai játék és nem forradalom.
8. GTA4??? Már ehhez szóéni se tudok, akkor a 3 nem? A San Andreas.... mert előbb volt, a négy a bugokban forradalom volt, nem a játékipar megrettentő játéka.
9. AssassinS Creed Pipa nem is kell mit hozzáfűzni.
10. Super Mario oké, de a Galaxy??
Doom? Mass Effect? Elder Scrolls Morrovind? Hitman? Sőt, Wolfeinstent is betenném. Autós játékok? Tehát nem értem az egészet