Dicséretes a Microsoft azon törekvése, hogy az Xbox One-ra megjelent játékokat PC-re is kiadja, az már viszont nem annyira, hogy nem egy a Steamen nem elérhető, legalábbis nem azonnal. Mert így a Windows Store-t vagyunk kénytelenek használni, ami finoman szólva sem a legjobb online bolt.
Ezt az Xbox főnöke, Phil Spencer is elismerte a The Verge-nek. Elmondása szerint még „sok tennivalójuk van a Windows-zal”, ami iránt rendkívül elkötelezett. Hallják a Store-ral kapcsolatos visszajelzéseket, és vezető szerepet vállal abban, hogy felülvizsgálják és jobbá tegyék a Microsoft online boltját.
Ez persze jól hangzik, de az a helyzet, hogy Spencer ezt már mondta 2015-ben, 2016-ban és 2017-ben is, az elmúlt három évben viszont nem sok előrelépés történt a Windows Store minőségével kapcsolatban.
A háttérben vélhetőleg a Microsoft megkezdte a Steamtől való függetlenedés kidolgozását (ez lehet az oka annak is, hogy nem kevés játékfejlesztő céget vásárol fel nagy hirtelen). A Steam-nél eközben vihargyorsasággal történik a Linux alapú Steam OS fejlesztése a háttérben (lásd augusztusi update - sok játék Linux alapon is működik már a Steam kliensén keresztül), valószínűleg éppen ezért. Közben már a GoG is saját, exkluzív új játékcímeket hirdet (ami Steamre hónapokkal később kerül), de a régebbi cuccokat is sokszor olcsóbban és több content-tel(!) adja DRM nélkül, mint a Steam (erre is vannak példák). Tudom, "nehogymáagóg, akkor inkább torrentezek".
Mi meg örülünk az idei +40-45 millió új Steam felhasználónak - 90 százalékuk kínai, bár az igaz: ott van pénz rendesen. Eközben az Apple ugye végleg elavultnak minősítette az OpenGL-t, a Valve is - vélhetően a Linux alapú OS miatt - "hibernálta" a VOGL-t, és a Vulkan API-s saját Proton rendszerét fejleszti (értsd: nem sajnálja a pénzt és az ezen dolgozó fejlesztők számát), de nagyon gyorsan, nagy tervekkel (már olyan címeket futtat publikusan, mint a Quake, Doom, Warhammer 40K címek, Star Wars címek, stb.) A Microsoftnak nagyjából mindegy, ott a DirectX, megoldják házon belül.
Miközben a játékosok gépein egyre több különböző "launcher" jelenik meg a desktopon... Lehet számolgatni, kinek mennyi van már.
Az igazi sírás akkor lesz, amikor a Steam követi a nagyok példáját (és az informatikai világ fejlődését) és egyszercsak pár év múlva bejelenti a streames hozzáférést - ők sem akarnak majd lemaradni az EA-tól, az Ubisoft-tól, vagy a Take-Two-tól. Kis szerencsével az elején még nem lesz havidíjas, vagy mondjuk lesz egy bevezető ár havi 30 EUR helyett mindössze 20 EUR. A játékok persze nem vesznek el a felhasználó könyvtárából, a havidíj fejében bármikor hozzáférhetsz a megvásárolt liszenszeidhez.
Kíváncsi leszek majd, ahogy eltűnt mondjuk a mindennapjainkból pld. az iwiw, vagy anno a piacot évekig uraló 3dfx - és vele együtt az egyébként szép Glide - stb. stb., mi és hogyan váltja majd a Steamet. Mert semmi nem tart örökké, főleg úgy, ha temérdek szeméttel töltjük be a kirakatot.
A Witcher 3 meg gyönyörűen fut Ubuntu alatt is...