A videojátékok kedvelőinek ötödénél jelentkeznek valamilyen mértékben a problémás játékhasználat jelei – mutatta ki egy ELTE-n készült kutatás, amelyben 3400 fiatal vett részt. A magyar játékosok 3%-a súlyosan, 15%-a pedig a közepesen veszélyeztetett kategóriába tartozik - ez nem jelenti feltétlenül azt, hogy ténylegesen függők lennének, ugyanakkor érdemes odafigyelni rájuk. Meglepő, hogy a közhiedelemmel ellentétben nem a játékkal töltött idő mennyisége, hanem sokkal inkább a személyiség, a szociális háttér és a játékhoz való hozzáállás a meghatározó tényezők.
„A videojáték-függőség kutatása még relatíve új tudományterület, így hivatalosan nem is tartozik a mentális betegségek közé, pedig a nemzetközi kutatások a problémás játékosok arányát 3% és 20% közé becsülik, és Magyarországon is több százra tehető a számuk” – mondta Bányai Fanni, az ELTE Klinikai Pszichológia és Addiktológia tanszékének doktorandusza, a Chio Mozdulj Gamer Mozgalom szakértője.
A függőség tünetei
- Fantáziálás: gondolatban akkor is a játékról álmodozik, amikor éppen nem játszik
- Megvonási tünetek: hiányérzet és feszültség keletkezik benne, amikor nem játszhat
- Túlhasználat: nem tudja kontrollálni a játék mennyiségét, pedig szeretné
- Belefeledkezés: elveszti az időérzékét, teljesen elmerül a játékban és emiatt elhanyagolja a feladatait
- Konfliktusok: a fenti okokból összetűzésbe kerül a környezetével, gyakran hazudik a játékkal töltött idő mennyiségéről
- Elszigetelődés: elhanyagolja a barátait, kapcsolatait, így magányossá válik
Ezen felül olyan testi tünetek is jelentkeznek a problémás játékosoknál, mint az elhízás/fogyás, a szem megerőltetése, hátfájás és egyéb mozgásszervi betegségek, valamint általános fáradság és kimerültség.
Hogyan segíthet a család?
A pszichológus szakértő szerint semmiképpen sem agresszióval és eltiltással. Ha valóban problémás játékosról van szó, úgy abban kell segítenünk neki, hogy visszataláljon az egészséges használathoz. A legjobb stratégia, ha elkezdünk vele beszélgetni a játékról, hogy megismerjük, milyen az a virtuális világ, amelyben a napjait tölti. Fiatalabb játékosoknál ez megkönnyíti azt is, hogy közösen alakítsuk ki a játékra vonatkozó szabályokat, amelyek mindkét fél számára elfogadhatók, vagy közösen választunk ki játékokat a hivatalos besorolás alapján, és határozzuk meg a napi vagy heti játékidőt. Bátorítsuk, hogy játsszon együtt az „offline” barátaival, mert így fejlődhetnek a személyes kapcsolatai, és a játékban tanult készségeket is könnyebben használhatja majd a valós élethelyzetekben.
„Jó, ha a játékosnak van más hobbija, amire szülőként építeni tudunk. Szervezzünk közös programokat, amelyekben szerepet kap a játék és a testmozgás is. Erre kiváló lehetőséget biztosítanak az ingyenes Chio Mozdulj Gamer rendezvények, ahol a játékosok új sportokat próbálhatnak ki, közben pedig ismerkedhetnek a hasonló érdeklődésű fiatalokkal. Erre legközelebb a budapesti PlayIT Show keretében, április 29-én lesz alkalom” – tanácsolja Bányai Fanni.
A Chio Mozdulj Gamer Mozgalom
2015 szeptemberében indult útjára az a kezdeményezés, amelynek célja egyfelől, hogy a számítógépes, illetve digitális játékokkal játszókat, azaz a gamereket egészséges életmódra ösztönözze, másrészt lebontsa a velük szembeni előítéleteket. A mozgalom mögött az ország legnagyobb gamer rendezvénysorozata, a PlayIT szervezői állnak. A programhoz 2016 áprilisában névadó szponzorként csatlakozott az Intersnack Magyarország Kft. is. A Mozgalom minden hónapban ingyenesen látogatható, változatos sportprogramokat, életmód tanácsadást kínál azzal a céllal, hogy megmozgassa a magyarországi játékos közösséget.
Elszigetelődés: elhanyagolja a barátait, kapcsolatait, így magányossá válik"
Eleve ezt a két pontot csak a meg nem értett magányos tini keretében tudom elképzelni. Ők pedig bármire rákattanhatnak ami pótcselekvés.
Ezért kell törekedni arra, hogy hasonló érdeklődésű embereket találj, nem mindenkinek van szerencséje az elején és nem mindenki passzol a másikhoz, főleg hogy gyarapszik a népesség így nehezebb megtalálni a potenciálisan sok emberből azt a keveset, akinek a társaságában jól éreznéd magad.
Nem látok semmi rosszat abban, ha valaki belefeledkezik a játékba, pláne ha ráér. Abban sem, ha ez a hobbi a szenvedélyévé válik.
A listát olvasava meg az az érzésem, hogy függő vagyok. Pláne az utolsó két pont alapján. Ott már egy hazudozó agresszor, aki elidegenedik a környezetétől. :)
Amúgy kimondom helyetted, függő vagy.
Nekem a lista alapján nagyon alacsonynak tűnik a küszöb - persze az is lehet, hogy durván függő vagyok :)
De őszintént ismertek ti olyan játékost, aki nem FELEDKEZIK BELE? Eleve, hogy lehet úgy játszani, hogy nem éled bele magad és elrepül az idő?
Vagy, hogy ne lenne elvonási tünet? Ha egy jó játékkal játszol biztos téma a suliba, esetleg várod, hogy játszhass vele ha hazaérsz, vagy este munka után?
Azelszigetelődés kvázi gamer mítosz, mert online közösségek alakulnak, akikkel azt rendezvényen találkozhatsz. Sőt könnyen lehet, hogy társas életed színesebb. Miért rosszabb ez, mint a facebook? Ma már online alakítjuk kapcsolataink nagy részét...
Amúgy a függőséget úgy lehetne definiálni, hogy ami ártalmas az ember "normális" működésére nézve, viszont itt a normális (biológiai működést) leszámítva megint egy olyan fogalom, amit sosem tisztáznak, mindig csak egy ideálképet festenek le róla, de nem tudják megfogalmazni sem.
Az embernek meg kell szórakozás, hogy tudjon élni, ez nem jelenti azt, hogy rosszabb leszel.
Az ELTÉN még ezen át kell rágniuk magukat.
Egy jó kajálásba mindig benne vagyok, de a környéken még azt sem lehet. Ha nincs pénz, nincs lehetőség, még mindig értelmesebb otthon dögleni, mint céltalanul mászkálni, mert az annyira "egészséges".
Legalább is szerintem.
A pénz faktor fontos, az nagyban befolyásolja a lehetőségeket, de ha kevés pénzed van és nem pénzes tevékenységek is érdekelnek, akkor feltalálod magad és találsz érdekes dolgokat is. Szociálisabb nem lesz ez, de a szocializálódás erőltetése is hülyeség.
Jelentkezzen, akit megkérdeztek a kutatók! :D
"Belefeledkezés: elveszti az időérzékét, teljesen elmerül a játékban és emiatt elhanyagolja a feladatait"
Ez mondjuk nem tudom miért itt van, bármi mással is szintén előfordulhat, ott még sem kezelik "problémaként"...
"Szervezzünk közös programokat, amelyekben szerepet kap a játék és a testmozgás is. Erre kiváló lehetőséget biztosítanak az ingyenes Chio Mozdulj Gamer rendezvények, ahol a játékosok új sportokat próbálhatnak ki, közben pedig ismerkedhetnek a hasonló érdeklődésű fiatalokkal."
Ez valami Chio reklám? Egyébként a hasonló érdeklődésű fiatalok nagy eséllyel egymásra találnak, legfeljebb a hasonló érdeklődést valamelyik WoW insta jelenti. :D
A belefeledkezés pl igaz a munkára, könyvek olvasására, sportolásba, egyéb hobbi tevékenységekbe. Eleve az a fogalom, hogy függőség már kérdőjeles, mivel mindentől függ az ember, ha nem lenne oxigén, akkor nincs mit a szervezeted belélegezzen és hasznosítson, akkor hulla vagy, mégse reklamálnak érte.
Az olvasást meg általában véve jó dolognak szokták tartani, ott leszoktak erről, hogy cseszegessék az embert, hogy ha olvasol valamit. Ugyanez a jelenség igaz a telefonokra is, hogy mindenki kattogtatja és folyamatosan elvonja a figyelmet mástól, ilyen a menet közben levő zene hallgatás is, tehát sok dolog van végső soron, amibe belefeledkezel, igazából itt a mérték a hangsúly mindenben, amúgy meg mindig lesznek emberek, akiknek szúrja a szemét egy dolog és belekötnek.
Alapvetően az ember ilyen, hogy kötekedik.
A hasonló érdeklődésűek meg az interneten már bármikor egymásra találhatnak, már ha elindítasz egy játékot akkor ott is ismerkedhetsz hasonló érdeklődésűekkel, eleve ugyanazt a játékot játsszátok, tehát már van közös pont. Szociális kapcsolatokat könnyű lenne alapvetően kiépíteni, inkább a probléma abban van, hogy az emberek elzárkóznak és nem nyitnak kellően mások fele és mindenki mástól várja a kezdeményezést és sok dolog elhal.
Csak egy példa a sport egészséges igaz? Akkor miért halnak meg többen a pályán szívelégtelenségben mint, játékosok a monitor előtt?
Amúgy meg a sport egészséges, ha nem versenyszerűen csinálják, mert ott a határokat már túlfeszítik és ebből adódnak komplikációk, mondjuk ezt mindenki maga dönti el, hogy mit vesz be az életébe szokásnak és mit szeret csinálni, feltéve, hogy az nem árt másnak.
Elszigetelődés: elhanyagolja a barátait, kapcsolatait, így magányossá válik"
Eleve ezt a két pontot csak a meg nem értett magányos tini keretében tudom elképzelni. Ők pedig bármire rákattanhatnak ami pótcselekvés.
Szerintem a függőség az amikor abba akarod hagyni, de nemtudod. És akkor itt jön a következő kérdés, hogy ki akarja örökre "letenni" az egeret/kontrollert?
Nem látok semmi rosszat abban, ha valaki belefeledkezik a játékba, pláne ha ráér. Abban sem, ha ez a hobbi a szenvedélyévé válik.
A listát olvasava meg az az érzésem, hogy függő vagyok. Pláne az utolsó két pont alapján. Ott már egy hazudozó agresszor, aki elidegenedik a környezetétől. :)
Nekem a lista alapján nagyon alacsonynak tűnik a küszöb - persze az is lehet, hogy durván függő vagyok :)
De őszintént ismertek ti olyan játékost, aki nem FELEDKEZIK BELE? Eleve, hogy lehet úgy játszani, hogy nem éled bele magad és elrepül az idő?
Vagy, hogy ne lenne elvonási tünet? Ha egy jó játékkal játszol biztos téma a suliba, esetleg várod, hogy játszhass vele ha hazaérsz, vagy este munka után?
Azelszigetelődés kvázi gamer mítosz, mert online közösségek alakulnak, akikkel azt rendezvényen találkozhatsz. Sőt könnyen lehet, hogy társas életed színesebb. Miért rosszabb ez, mint a facebook? Ma már online alakítjuk kapcsolataink nagy részét...
Szerintem a függőség az amikor abba akarod hagyni, de nemtudod. És akkor itt jön a következő kérdés, hogy ki akarja örökre "letenni" az egeret/kontrollert?
Egy jó kajálásba mindig benne vagyok, de a környéken még azt sem lehet. Ha nincs pénz, nincs lehetőség, még mindig értelmesebb otthon dögleni, mint céltalanul mászkálni, mert az annyira "egészséges".
Legalább is szerintem.
Nekem a lista alapján nagyon alacsonynak tűnik a küszöb - persze az is lehet, hogy durván függő vagyok :)
De őszintént ismertek ti olyan játékost, aki nem FELEDKEZIK BELE? Eleve, hogy lehet úgy játszani, hogy nem éled bele magad és elrepül az idő?
Vagy, hogy ne lenne elvonási tünet? Ha egy jó játékkal játszol biztos téma a suliba, esetleg várod, hogy játszhass vele ha hazaérsz, vagy este munka után?
Azelszigetelődés kvázi gamer mítosz, mert online közösségek alakulnak, akikkel azt rendezvényen találkozhatsz. Sőt könnyen lehet, hogy társas életed színesebb. Miért rosszabb ez, mint a facebook? Ma már online alakítjuk kapcsolataink nagy részét...
Jelentkezzen, akit megkérdeztek a kutatók! :D
"Belefeledkezés: elveszti az időérzékét, teljesen elmerül a játékban és emiatt elhanyagolja a feladatait"
Ez mondjuk nem tudom miért itt van, bármi mással is szintén előfordulhat, ott még sem kezelik "problémaként"...
"Szervezzünk közös programokat, amelyekben szerepet kap a játék és a testmozgás is. Erre kiváló lehetőséget biztosítanak az ingyenes Chio Mozdulj Gamer rendezvények, ahol a játékosok új sportokat próbálhatnak ki, közben pedig ismerkedhetnek a hasonló érdeklődésű fiatalokkal."
Ez valami Chio reklám? Egyébként a hasonló érdeklődésű fiatalok nagy eséllyel egymásra találnak, legfeljebb a hasonló érdeklődést valamelyik WoW insta jelenti. :D