- Nem sokkal a The Day Before megjelenése után csődöt jelentett a Fntastic
- Az eseményt pedig ki is használta 1-2 stúdió
- Nevezetesen a DayZ és a Rust fejlesztőcsapata
- A két cég lényegében viccet csinált az ügyből
Túlzás nélkül vászonra (vagy épp streamingre) kívánkozik a The Day Before tragikomédiába hajló históriája, hiszen már a játék bejelentésekor is látszott, hogy valami nem kerek ebben a történetben. Akkor azért, mert nemes egyszerűséggel túl szépnek tűnt ahhoz, hogy igaz legyen, később pedig azért, mert eléggé egyértelművé vált, hogy valóban volt egy "kis" ferdítés a fejlesztők részéről. A december 7-i Early Access megjelenés után aztán kiderült, hogy a szkeptikusoknak lett igazuk, mert bár létezik a játék, az bizony olyan messze áll az open world MMO-tól, mint innen mondjuk a Hold (bár inkább maga a Nap). Egy The Division-szériára hajazó lövölde helyett ugyanis egy zsákmány kimenekítésre épülő extraction shooter lett a türelmes felhasználók jutalma, ami ráadásul olyan sok sebből vérzett, hogy azt vélhetően egyetlen tapasz sem tudta volna megmenteni. Nem csoda, hogy a debütálást követően rohamtempóban kezdett el csökkenni az érdeklődés a The Day Before iránt, ami pillanatok alatt a Steam legutáltabb címei között találta magát, a Fntastic pedig tegnap be is jelentette, hogy ennyi volt, lehúzza a rolót. Ez utóbbi fejlemény egyébként még minket is meglepett egy picit (persze várható volt, de nem négy nappal a start után), más stúdiók azonban kapva kaptak az alkalmon, hogy élcelődjenek picit az eseményen.
A trollkodást (elnézést, jelen körülmények között nem igazán van erre jobb szó) a rendkívül sikeres DayZ mögött álló Bohemia Interactive kezdte, a csapat ugyanis egy, a Fntastic írásához nagyon hasonló közleményben jelezte, hogy már 10 éves lett a játék korai hozzáférésű változata (bár igazából erre még várni kell pár napot), miközben megköszönte a rajongók kitartását és támogatását. A meglehetősen szarkasztikus hangvételű levélben többször is kiemeli a cég, hogy az ő játéka bizony egy nyílt világú, túlélő elemeket is tartalmazo MMO, odaszúrva ezzel picit cikkünk alanyának, amit ugyebár szintén így reklámoztak anno. A Bohemia még azt is megjegyzi, hogy a DayZ-ben már a kezdetektől fogva volt közelharc, az 1.0-s verzióba pedig a vault-rendszer is bekerült.
A Rust című túlélőjátékot jegyző Facepunch Studios aztán fogta, és lemásolta a Bohemia házi feladatát, hiszen ugyanazt a közleményt adta ki, csak épp az ő játékát írta a DayZ helyére, plusz megváltoztatott 1-2 dolgot az 1.0-s frissítéssel és a DLC-vel kapcsolatban. A két csapat tehát hamar meglátta az üzleti lehetőséget a Fntastic csődjében, hiszen elég jó marketingnek bizonyulhat ez a kis poénkodás – bár igazából mindkét cím van annyira sikeres, hogy ne legyen szüksége reklámra.