A csütörtököt mondott nagyágyúkA független NPD kutatócsoport jelentése szerint a Crytek agyonhype-olt, és megjelenése után a kritikusok által is elismert FPS-e a november 13-i megjelenése óta mindössze 87 ezer példányban kelt el az USA-ban, ami elképesztően gyászos eredmény, és még az elemzőket is meglepte. Az Egyesült Királyságban a minden formátumot összesítő ChartTrack listán a nanoruhás sci-fi shooter a 11. helyen startolt, a rá következő héten visszacsúszott a 25. helyre, jelenleg pedig már a TOP 40 mezőnyében sem szerepel...

Hasonlóan elkeserítő az Unreal Tournament indulása. Az Államokban mindössze 33 995 példány talált gazdára eddig. Még meglepőbb, hogy a remek Call of Duty 4 Xbox 360-as verziója fantasztikus rajttal 1.57 millió példányban kelt el, miközben a PC-s változat eladásai olyan minimálisak, hogy nincs kimutatható eredmény ebben a szegmensben.

Eközben a konzolos címek szárnyalnak. Az említett CoD4-ből a PS3 verzióval együtt egy hónap alatt már kétmilliót kapkodtak szét a vevők, a Guitar Hero 3 ugyancsak konzolos változatai 1,9 millión állnak (de az októberi debütálás óta 3,3 milliós az összeladás), az Assassin’s Creedből a sajtó minden fanyalgása ellenére 1,3 millió darabot szívott fel a piac. Az immár több szempontból is történelminek nevezhető Super Mario Galaxy a maga 1,16 milliós értékesítésével nemcsak az élbolyban szerepel, de egyben a Wii históriájának legnagyobb bestsellere.

A csütörtököt mondott nagyágyúkSok tanulsága van ennek a felmérésnek, és sajnos visszhangja is lesz. Az EA például milliókat költött a Crysis marketingjére, ám eddig némi túlzással még a fejlesztés közben elfogyasztott kávé ára sem térült meg; ha azonban azt vesszük figyelembe, hogy milyen gépigénye van a játéknak, elég világossá válik, hogy a piac egyszerűen megrémült ettől. Ugyanez érezhető a CoD4 esetében: a konzolos cím mindenkinél egyformán néz ki és egyformán fut, ami például a multis csatáknál kiemelt jelentőségű, ráadásul olyan extrák, mint az achievement rendszer további pluszt ad a játékélményhez. A konzolverziók esetében a játékos berakja a lemezt a gépébe, és pár perc múlva az a látvány fogadja, amelyet a reklámkampány alatt kiadott képeken és videókon látott, míg PC-n ehhez százezreket kell a gépébe ölnie, és még akkor sem biztos, hogy minden úgy muzsikál, hogy a rendszere egy, a többivel nem kompatibilis részegysége miatt nem bukkan-e elő valami olyan bug, ami keresztbe tesz mindennek.

Miután az új generációs konzolok immár a világhálóra is ráköthetők, egyre kisebb a tere a PC-s játékoknak, ahol még előnyt élvezhetnek. Ez pedig már nagyon kevés, és ha ilyen rémisztő számokkal és siralmas eladásokkal szembesülnek a kiadók, nem túl bíztató a jövőkép: a fejlesztések fő iránya a konzol lesz, ahol az ismert specifikációk miatt egyszerű és könnyű a projekt hozzáigazítása a rendszerhez, a játékosokat számtalan extrával lehet kényeztetni, és mindenféle utólagos marketingfogásokkal, mint a letölthető tartalmak és társaik, további vásárlásokra ösztökélni. A PC tehát jelen állás szerint játékfronton erősen vesztésre áll...