A hónap elején zárta be kapuit az egyik legnépszerűbb World of Warcraft privát vagy kalóz szerver, a Nostalrius, amin még a játék Burning Crusade előtti változata futott. A dolog nagy port kavart, már csak azért is, mert a szerver 800 ezer regisztrált taggal bírt, és 170 ezren aktívan játszottak vele, miközben a hivatalos WoW játékosainak száma folyamatosan csökken.
A dolog mögött természetesen a Blizzard érdekeinek védelme állt. Erről J. Allen Brack, a World of Warcraft executive producere őszintén beszélt a játék fórumán. „Ha nem védjük a szellemi tulajdonainkat, az árt a Blizzardnak. Ez vonatkozik mindenre, ami a WoW IP-t használja, beleértve a nem hivatalos szervereket is. Viszont megvizsgáltuk annak lehetőségét, hogy legális módon megvédhessük a Blizzard IP-jét és a kalóz szerver is működésben maradhasson” – írta. Mivel a Nostalrius bezárásra került, ilyen lehetőséget nyilván nem találtak, az pedig teljesen érthető és védhető, hogy elsősorban a saját érdekeiket tartják fontosnak.
Azonban Brack nem csak ezzel állt a nagyérdemű elé. Elmondta, hogy az ilyen klasszikus, úgynevezett vanília szerverekre, amiken a még érintetlen, kiegészítők és változtatások nélküli ős-WoW fut, nagyon nagy az igény, ezzel ők is tisztában vannak. Állandó téma a BlizzConon, a cégen belül is szóba került már párszor, az utóbbi hetekben pedig késő éjjelig tartó megbeszélésekre került sor ez ügyben.
A klasszikus szerverek működtetésének ötletétől nem zárkóznak el, a problémát a megvalósításban látják. „Ha megnyomhatnánk egy gombot, amivel mindez létrejönne, megtennénk. Azonban hatalmas kihívás lenne klasszikus szervereket integrálni, nem is beszélve, hogy milyen erőforrás-igényes lenne a különböző WoW-verziók élő támogatása.”
Az éveken át tartó ötletelések alatt viszont többször felmerült egy lehetőség, amit Brack csak úgy nevezett, hogy „tiszta birodalom”. Ez tulajdonképpen afféle alaphelyzetbe állítást jelent. Mindent nullára állítanának vagy lekapcsolnának: a karakterátvitelt, az örökölt felszereléseket, a karakter boostokat, a barátkereső bónuszt, a WOW tokeneket, a birodalmak közti hozzáférést, de még a csoportkeresőt is. Mindezt azért nem lépték még meg, mert egyrészt, továbbra is inkább csak beszélgetnek róla, mint lehetőségről, másrészt, nincsenek meggyőződve arról, hogy ez elnyerné a játékosok tetszését. Félő, hogy pont az ellenkező hatást váltanák ki.
Szóval látható, hogy a Blizzard nem a rajongóknak akar keresztbe tenni, amikor leállíttat egy privát/kalóz szervert, csak védi az érdekeit, miközben nem zárkózik el attól, hogy valamilyen mód a kedvébe járjon a World of Warcraft játékosainak. Azonban a cég lehetőségei sem korlátlanok, de úgy tűnik, igyekeznek egy megfelelő megoldást találni.
Szerintetek hogyan lehetne elérni, hogy a káposzta is megmaradjon, és a kecske is jól lakjon? Hogyan lehetne a klasszikus WoW-rajongók igényei kielégíteni a Blizzard érdekeinek megsértése nélkül? Lehetséges egyáltalán?
Felismerték, hogy van igény rá és valószínűleg fizetőképes kereslet is. A kettő nem feltétlenül egyenlő egymással. Ne feledjük, hogy aki az elején kezdett, az mára 15 évvel öregebb. Ha már akkor is volt pénze előfizetésre, mostanra valószínűleg csak még több pénze lett. Csak ideje kevesebb. Na ettől kétesélyes a classic szerverek fennmaradása meg az előfizu miatt.
Én a helyükben felszámolnék minden törtszervert, aztán menjen az anyázás. Jog szerinti szellemi tulajdonuk a játék, amit így is több százezer potenciális vásárlónak hagynak ingyen játszani.
(A "szerintem", "véleményem", "számomra" szavak azért kihangsúlyozandók, mert ez csupán az én véleményem, nem tényként közlöm őket, ha valaki élvezi a wowot, miattam ne érezze magát megsértve.)
Amúgy én egyáltalán nem is tudnék elképzelni semmilyen modellt f2p-hez, az egész játék arra épül, hogy bármikor, bármit csinálhatsz. Miért lehetne itt pénzt kérni? Kérjenek a raid contentekért vagy mi?
Sok játéknál van hibrid megoldása erre, mert felismerték, hogy hatékonyan úgy lehet játékost szerezni, ha van választási lehetősége és látja mi közül választhat a játékos.
Én nem sokallom a játékért a pénzt, mert fenn kell tartani a folyamatos fejlesztését és a munkát is díjazni kell, viszont a játék már nem eléggé vonzó az újabb generációknak, mivel nem tud olyan ütemben lépést tartani a korral. Nem teljes ingyenességre kellene rámenniük, de van számtalan kevésbé lehúzós módszer is, amivel pénzt is tud generálni a játék, meg élményt is nyújt és a játékost nem kötnek le erőszakkal. (Heartstone)
Vagyis a kecske is megmaradna, :) meg a káposzta is jóllakna. :D
Ezt a helyzetet esetleg úgy lehet megoldani, hogy békén hagyják a privát szervereket és ők is fenntartanak saját régi buildes szervereket azoknak, akik nosztalgiázni akarnak. Személy szerint nem akarok régebbivel játszani, de megértem azokat, akik egy állapotot szerettek és azzal akarnának játszani. Ezzel nyernének néhány embert és lenne nosztalgia szegmensük, amivel játszhatnának az emberek, persze azt ingyen és bérmentesen. Más kérdés, hogy nem tartalmaznának sok új extrát a régi buildes szerverek és hogy hány ember maradna a fizetős szegmensben, de szerintem váltani kell ingyenessé, máshogy nem fog tudni már embert bevonzani a játék. Egy jól működő mikrótranzakciós megoldással nyernének is és a vásárló/játékos se érezné magát lehúzva.
A különbség csak annyi lenne a tört és az eredeti között, hogy több szolgáltatást és stabilabbat tudna az eredeti adni, ez alapján meg az emberek mérlegelhetik, hogy melyiket választják.
A nagyobb baj az, hogy elég kevesen dolgoznak már a wowon, mivel a másik játékaik vesznek el erőforrást és emberanyagot a wowtól, felvenni meg nem vesznek fel, ameddig jól megy nekik anélkül is, viszont ha katasztrofális eredményt érnének el a kiegészítőkkel amik a jövőben jöhetnek, akkor elgondolkodnának pár dolgon.
Amúgy én egyáltalán nem is tudnék elképzelni semmilyen modellt f2p-hez, az egész játék arra épül, hogy bármikor, bármit csinálhatsz. Miért lehetne itt pénzt kérni? Kérjenek a raid contentekért vagy mi?
Ezt a helyzetet esetleg úgy lehet megoldani, hogy békén hagyják a privát szervereket és ők is fenntartanak saját régi buildes szervereket azoknak, akik nosztalgiázni akarnak. Személy szerint nem akarok régebbivel játszani, de megértem azokat, akik egy állapotot szerettek és azzal akarnának játszani. Ezzel nyernének néhány embert és lenne nosztalgia szegmensük, amivel játszhatnának az emberek, persze azt ingyen és bérmentesen. Más kérdés, hogy nem tartalmaznának sok új extrát a régi buildes szerverek és hogy hány ember maradna a fizetős szegmensben, de szerintem váltani kell ingyenessé, máshogy nem fog tudni már embert bevonzani a játék. Egy jól működő mikrótranzakciós megoldással nyernének is és a vásárló/játékos se érezné magát lehúzva.
A különbség csak annyi lenne a tört és az eredeti között, hogy több szolgáltatást és stabilabbat tudna az eredeti adni, ez alapján meg az emberek mérlegelhetik, hogy melyiket választják.
A nagyobb baj az, hogy elég kevesen dolgoznak már a wowon, mivel a másik játékaik vesznek el erőforrást és emberanyagot a wowtól, felvenni meg nem vesznek fel, ameddig jól megy nekik anélkül is, viszont ha katasztrofális eredményt érnének el a kiegészítőkkel amik a jövőben jöhetnek, akkor elgondolkodnának pár dolgon.
Én a helyükben felszámolnék minden törtszervert, aztán menjen az anyázás. Jog szerinti szellemi tulajdonuk a játék, amit így is több százezer potenciális vásárlónak hagynak ingyen játszani.
Egy garázsban elfut egy szerver de a blizard nem képes rá ? Na ne röhögtessenek. Ezek attól félnek hogy nem vennék meg az emberek a sz@hrabbnál sz@hrabb kiegészítőiket.
Ez egy bazi nagy maszlag csak. Nem akarnak ezek semmit se, csak próbálják magukat jó fényben felhozni.
A blizzard számomra évek óta csúszik lefel.
Nyilván ez is munkával járna, de egy akkora óriás, mint a Blizzard, könnyedén megtehetné - csak nem akarja. Hogy miért, azt úgyse tudjuk meg (de egy biztos: pénz van a dolog mögött), ez meg csak mókusvakítás - persze lehet hogy tévedek és őszinték.
A fenti persze magánvélemény, és nem tény.