A tavalyi év egyik legmegdöbbentőbb híre volt, hogy a BioWare-t alapító Dr. Ray Muzyka és Dr. Greg Zeschuk elhagyták a játékipart évekig erősen meghatározó csapatot. Sokan a Mass Effect 3 körül kirobbant botrányt látták a dolog mögött, mások az EA erőszakos tulajdonlási politikája miatt csóválták a fejüket. Valódi okot azonban egyikük sem mondott, de persze a szokásos "új kihívásokra vágyunk"-szöveg mindkettejük szájából elhangzott.
Nos, most az épp sörfőzéssel foglalkozó Greg Zeschuk szóba állt a GamesIndustry újságírójával, az interjúból pedig több érdekességet is megtudtunk a legendás tervezőről. Többek között azt, hogy esze ágában sincs új játékfejlesztő csapatot alakítani, sőt, összességében elege van a játékokból, már nem fűti a belső tűz, és legfeljebb tanácsadóként hajlandó foglalkozni a témával. Greg az EA-vel ápolt kapcsolatról is pozitívan nyilatkozott, sőt, szerinte remek döntés volt eladni a BioWare-t, és személy szerint nagyon élvezte, hogy beleláthat egy multinacionális vállalat működésébe.
Az új konzolokról is beszélt egy keveset, ám nem olyan pozitívan, mint a legtöbb fejlesztő szokott.
"Mindenki az új konzolokban reménykedik, holott szerintem nem lesznek olyan nagy durranások. Sokat aggódom, hogy ha a Microsoft és a Sony nem húz elő valami csodát a varázskalapból, akkor minden marad a régiben, újracsomagolva, és nem hiszem, hogy változtatnának a mostani üzleti berendezkedésen. Nem is látom, hogyan lehetne -- ilyen az ipar és kész."
És hogy milyen az az "ilyen"? Beteg:
"A régimódi játékvilág beteg iparát éljük -- azaz a tradicionális játékeladások idejét --, és ahogy az EA átállt a digitális útra, úgy változott vele a piac. Csakhogy ez a változás nem tömi ki a réseket."
Az Activison Blizzard a BioWare alapítója szerint egyelőre jól keveri a kártyákat, de sikere nem tarthat ki olyan sokáig.
"Az Activison Blizzard nagyon jól dolgozik, mert fókuszáltan, egy-egy ágazatra figyelve fejlesztenek. De meddig tarthat ez, most komolyan? A Blizzard kevés cím gyártására állt rá, csakhogy egy franchise sem tart örökké. És nyilvánvaló, hogy keményen küzdenek, hogy kitöltsék a játékaik közti űrt."
Greg a konzolos játékeladások csökkenését is az elavult módszerek eredményeként értelmezi, és nem érti, miért mondott le John Riccitiello, hisz egy csomó játékot eladtak az elnöksége alatt. Párhuzamot vont ugyanakkor az EA elnökének távozása és a Square Enix feje, Vada Joicsi felmondása között, aki szerinte szintén jó vezető, mégis le kellett lépnie. Ray Muzykáról ellenben egy szót sem szólt -- reméljük, azért róla is hallunk a közeljövőben.
Muzyka meg kapott volna tiszteletet,ha nem csinált volna bárcás kurvát a cégből amit alapított."azzal hogy eladták a komájával az EA-nek"
Régen nagyon szerettem a Bioware játékokat,de mióta kiadták a DA2-t meg a mass effect 3at,valahogy nemtudok már nekik még minimális bizalmat se adni,hogy majd javul a helyzet.
Most beleugrottak ebbe a frostbite engine őrületbe,kívánom,hogy jó legyen a DA3 meg a Mass Effect 4,de ha nemlesznek azok,azon se csodálkoznék.
Még annyit azért hozzátennék,ehhez a 2 nagymenő doktor úrhoz,hogy ők aztán tudják hogyan kell gyáva szarok módjára menekülni a szégyen elől.
nem kell száz példa,sőt egy se kell,mert senki nem mondta hogy a Bioware jobb lenne,én csak azt akartam megmagyarázni hogy a Blizz se olyan egetverően csodálatos fejlesztő cég mint ahogy te azt be akarod állítani - mondjuk szerintem 10 példát se tudnál felhozni nem hogy 100-at
A Blizz be van állva a 3 legsikeresebb IP-jük csiszolgatására és mivel gyakorlatilag kuriózum ha kiadnak egy játékot így mindenki megveszi azt,ennyi a nagy profiságuk titka,szinte nem is adnak maguknak lehetőséget a hibázásra,de még így is sikerült nekik mellényúlni a Diablo 3-mal,ami most,egy évvel a megjelenés után kezd olyan formát ölteni,hogy együtt lehessen emlegetni az előző két résszel,mégis megvették 10+ millióan mert "OMFGDIABLO" - ezen nem fog változtatni az hogy a Biowaret teljesen bekebelezi-e az EA vagy sem
és azt mondani hogy a Diablo 3 körül nemvolt akkora botrány mint pl a Mass Effect 3 körül kb nagyobb hülyeség mint az "1-1 játékot fejlesztenek" gondolatod...
halvány gőzöd nincs miről beszélsz,csak hozod a blizzfanboy mentalitást (mondom ezt úgy hogy nekem is vannak a birtokomban Blizzard játékok,de attól még nem fogom vakon isteníteni őket)
gyávaságról meg menekülésről meglehetne kérdezni ám Jay "FuckThatLoser" Wilson-t is,ez a kommented már abszolút szükségtelen volt,20 év után hagyták ott a játékipart,ne aggódj,Blizzard "öregekből" se sok van már cégen belül,mit gondolsz miért lett akkora fail a D3 a D2-höz képest?(amúgy Muzyka tényleg orvos,úgyhogy egy minimális tiszteletet megérdemelne)
Még annyit azért hozzátennék,ehhez a 2 nagymenő doktor úrhoz,hogy ők aztán tudják hogyan kell gyáva szarok módjára menekülni a szégyen elől.
Majd meglátjuk,hogy a kettő közül,melyik éli túl a másikat,abból a szempontból,hogy az acti nem ugat a Blizzard dolgaiba semmilyen téren,csak a termékeiket adják ki,azzal szemben,hogy az EA szép lassan már a nevét is átírja a Biowarenek,mert az övék,nem kérdéses melyik fog.
De mondhattok itt kígyót békát 100 példát fellehetne hozni arra,miért jobb a Blizz,ésmost nem azért,mert sablonos,hanem mert független,és többet ad el.
Valamint az se egy utolsó szempont,hogy a Blizzard körül még sose volt akkora botrány a BW játékai körül.Még a Diablo 3 körül se,ami szerintem se sikerült jóra+2. aranyszar,gratulálunk az EA-nek hozzá,és ebben a bioware is bennevan,mert a részük.
De részemről befejezetem ezt a vitát,meglátjuk,melyiket fogja az idő hamarabb felzabálni.
meg azért erősen túlzás szemétnek nevezni amit a Bioware csinált,oké hogy pár dologban mellényúltak az elmúlt pár évben de azért a szeméttől még így is elég messze van a Dragon Age meg a Mass Effect is,próbáltak újítani a játékaikon,nem jött össze úgy ahogy gondolták,
a hiperprofi Blizzard is igencsak elszúrta a Diablo 3-at,ha jól emlékszem mostanában fognak kijönni a bétából is pár AH meg (isten tudja hanyadik) dropváltoztatással,a kasztokat már úgyahogy rendbetették(Jay "kikapcsolnám az AH-t ha tehetném" Wilson meg ment az új projecthez,mindenki legnagyobb örömére)
de mondjuk lehet igazad van hisz tényleg,a Starcraft 2 a folytatások iskolapéldája,tele innovatív megoldásokkal...ja várj csak,nem is,tök ugyanaz mint az első rész csak modernebb a grafika meg kaptunk egy szinte már minden játékba kötelező fejlődési lehetőséget SP-be meg egy interaktív menüt két küldetés között...ja meg külön meg kell venni minden SP kampányt a fajokhoz amiből eddig sikerült 2 darabot összehozniuk x+3 év alatt...
20 éve ugyanabból a 3 címből élnek és igazából semmi újdonságot nem tudtak felmutatni,tükrözi is ezt a tendenciát a Blizzard (DotA) All-Stars is amibe belepréselik mind a 3 franchise karaktereit egy MOBA-ba,meg a Hearthstone online kártyajátékuk....milyen rohadtul eredeti mindkét ötlet...
És nagyon jól teszik,hogy fókuszáltan 1-1 játékot fejlesztenek,lehet évek alatt készül el,de legalább nemlesz akkora szar,mint az EA álltal kiadott szemetek.
Jópofa dolog egy olyan fejlesztőbrigáddal példálódzni,aminek a bioware soha nem volt,és nemis lesz még a cipője talpát se méltó nyalni.
Ez a Zeschuk is inkább fogná be a száját.
meg azért erősen túlzás szemétnek nevezni amit a Bioware csinált,oké hogy pár dologban mellényúltak az elmúlt pár évben de azért a szeméttől még így is elég messze van a Dragon Age meg a Mass Effect is,próbáltak újítani a játékaikon,nem jött össze úgy ahogy gondolták,
a hiperprofi Blizzard is igencsak elszúrta a Diablo 3-at,ha jól emlékszem mostanában fognak kijönni a bétából is pár AH meg (isten tudja hanyadik) dropváltoztatással,a kasztokat már úgyahogy rendbetették(Jay "kikapcsolnám az AH-t ha tehetném" Wilson meg ment az új projecthez,mindenki legnagyobb örömére)
de mondjuk lehet igazad van hisz tényleg,a Starcraft 2 a folytatások iskolapéldája,tele innovatív megoldásokkal...ja várj csak,nem is,tök ugyanaz mint az első rész csak modernebb a grafika meg kaptunk egy szinte már minden játékba kötelező fejlődési lehetőséget SP-be meg egy interaktív menüt két küldetés között...ja meg külön meg kell venni minden SP kampányt a fajokhoz amiből eddig sikerült 2 darabot összehozniuk x+3 év alatt...
20 éve ugyanabból a 3 címből élnek és igazából semmi újdonságot nem tudtak felmutatni,tükrözi is ezt a tendenciát a Blizzard (DotA) All-Stars is amibe belepréselik mind a 3 franchise karaktereit egy MOBA-ba,meg a Hearthstone online kártyajátékuk....milyen rohadtul eredeti mindkét ötlet...
És nagyon jól teszik,hogy fókuszáltan 1-1 játékot fejlesztenek,lehet évek alatt készül el,de legalább nemlesz akkora szar,mint az EA álltal kiadott szemetek.
Jópofa dolog egy olyan fejlesztőbrigáddal példálódzni,aminek a bioware soha nem volt,és nemis lesz még a cipője talpát se méltó nyalni.
Ez a Zeschuk is inkább fogná be a száját.
D3-ról meg ne is beszéljünk. De ez csaj egyéni vélemény.
És nagyon jól teszik,hogy fókuszáltan 1-1 játékot fejlesztenek,lehet évek alatt készül el,de legalább nemlesz akkora szar,mint az EA álltal kiadott szemetek.
Jópofa dolog egy olyan fejlesztőbrigáddal példálódzni,aminek a bioware soha nem volt,és nemis lesz még a cipője talpát se méltó nyalni.
Ez a Zeschuk is inkább fogná be a száját.
. Én is manapság csak apróbb játékokkal játszom mert 1. nincs atom meghajtású gépem hogy 3D-ben 16AA minden maxon legyen...valahogy nekem ez már nem járja. 2. baromira meguntam hogy sok játék esetében nagyok voltak az elvárásaim..erre valami gőzölgő fekáliát tesznek elém (lásd Aliens vagy Rage(mai napig nem voltak képesek optimalizálni..pénzt meg nem adok ki hogy olyan játékkal játszak amit megígértek hogy huh optimalizálva van sálálá) és társai) 3. túl sok lett a mainstream cucc...nekem ettől már frusztráltság érzés fog el...
Eskü hogy a The Walking Dead (telltale) százszor jobban lekötött mint mondjuk egy mai fps tps vagy mmo meg inkább Dota 2-zöm. Vagy ez csak azért lehet mert már "kiégtem"? Ezért nem igényelem az AAA asd asd facepwn retinaszaggató játékokat?
Szerintem a játékiparra ráférne egy masszív reneszánsz. Adni a tehetséges fiataloknak teret hogy kifejezhessék magukat...pl Steam Greenlighton elég sok pofás játék lett..pl Kentucky Route Zero(amit félig egy magyar srác csinált asszem..már ezért pirospont) és az is mennyire hangulatos lett...nekem ilyenek kellenek. :) Amikre azt tudom mondani hogy hu meg ha..mégse kell hozzá high end gép meg marketing hogy a wc papíródón is tudd hogy jön egy játék. :)
Hát azt elhiszem, hogy szerinte az volt, meg hát gondolom nem két fillért kaptak érte...