Brendan O'Connor belügyminiszter a hét elején kiadott egy hivatalos vitaindítványt (letölthető innen, angolul), amely tulajdonképpen egyféle népszavazás, és egyetlen kérdést tesz fel: bővüljön-e ki az ausztrál besorolási rendszer egy 18+-os kategóriával a videojátékok terén?
Hogy kicsit képben legyünk a jelenlegi helyzettel: a filmek esetében van ilyen kategória, mindjárt kétféle is, az R18 és az X18, az utóbbi tulajdonképpen a pornó. Fura módon a játékoknál a besorolás felső határa MA15+, amely azt jelenti, hogy csak 15 éven felüli láthatja vagy játszhat rajta, azt is csak szülői felügyelettel. Bármely más, ennél durvábbnak minősített videojáték (legyen az a benne lévő szexualitás vagy erőszak miatt „nem kívánatos”) az RC billogot kapja meg, amely azt jelenti, hogy ezeket nem lehet az országban eladni, bérelni, kiállítani, demózni, reklámozni.
A hivatalos indoklás szerint (ezt tartalmazza a szóban forgó dokumentum is) ennek oka az, hogy az erőszakos videojátékok negatív hatása nagyobb, mintha ugyanezt a dózist filmen kapná meg a delikvens, mivel kutatások szerint az ilyen játékok fokozzák az agresszióra való hajlamot. Ugyanakkor szerencsére megemlíti azt is az anyag, hogy ezek a kutatások erősen megosztottak, mások szerint el van túlozva a dolog, vagy nem megfelelően kutatott és/vagy bizonyított, alátámasztott. Azt is hozzáteszik, hogy a videojátékokkal általában otthon szokás játszani, így aztán a megvásárlásuk után már a szülőké és más felnőtteké a felelősség, hogy a termék ne kerüljön a kisebbek kezébe. A másik szempont, hogy az egész tiltás tulajdonképpen diszkrimináció is, ugyanis bár ezzel óvják a gyermekeket, ugyanakkor megfosztják ezektől a játékoktól a felnőtteket, márpedig egy statisztika szerint a játékosok átlagéletkora 30 év körül mozog. Végül ott a gazdasági hatás is: kb. 50 fejlesztőcég dolgozik Ausztráliában, ezek 1500 főt foglalkoztatnak, és éves bevételük 140 millió dollár -- a tiltás ezen stúdiók versenyképességét is rontja, és persze ezzel együtt erősíti a fekete importot és a kalózkodást, amely pedig ugye a terjesztők és értékesítők (ezen keresztül a kincstár) zsebéből is jelentős összeget „kispórol”.
A pró és kontra véleményeket a törvényhozók 2010 február 28-ig várják e-mailben, egy, a dokumentumhoz csatolt, megfelelően kitöltött űrlapon. Most tehát az ausztrálokon a világ szeme, meglátjuk, a nagy zúgolódást sikerül-e tettekre váltani, és megszűnik-e végre ez a szerintem (de ez szigorú magánvélemény) meglehetősen szűk látókörű korlátozás.
Hogy kicsit képben legyünk a jelenlegi helyzettel: a filmek esetében van ilyen kategória, mindjárt kétféle is, az R18 és az X18, az utóbbi tulajdonképpen a pornó. Fura módon a játékoknál a besorolás felső határa MA15+, amely azt jelenti, hogy csak 15 éven felüli láthatja vagy játszhat rajta, azt is csak szülői felügyelettel. Bármely más, ennél durvábbnak minősített videojáték (legyen az a benne lévő szexualitás vagy erőszak miatt „nem kívánatos”) az RC billogot kapja meg, amely azt jelenti, hogy ezeket nem lehet az országban eladni, bérelni, kiállítani, demózni, reklámozni.
A hivatalos indoklás szerint (ezt tartalmazza a szóban forgó dokumentum is) ennek oka az, hogy az erőszakos videojátékok negatív hatása nagyobb, mintha ugyanezt a dózist filmen kapná meg a delikvens, mivel kutatások szerint az ilyen játékok fokozzák az agresszióra való hajlamot. Ugyanakkor szerencsére megemlíti azt is az anyag, hogy ezek a kutatások erősen megosztottak, mások szerint el van túlozva a dolog, vagy nem megfelelően kutatott és/vagy bizonyított, alátámasztott. Azt is hozzáteszik, hogy a videojátékokkal általában otthon szokás játszani, így aztán a megvásárlásuk után már a szülőké és más felnőtteké a felelősség, hogy a termék ne kerüljön a kisebbek kezébe. A másik szempont, hogy az egész tiltás tulajdonképpen diszkrimináció is, ugyanis bár ezzel óvják a gyermekeket, ugyanakkor megfosztják ezektől a játékoktól a felnőtteket, márpedig egy statisztika szerint a játékosok átlagéletkora 30 év körül mozog. Végül ott a gazdasági hatás is: kb. 50 fejlesztőcég dolgozik Ausztráliában, ezek 1500 főt foglalkoztatnak, és éves bevételük 140 millió dollár -- a tiltás ezen stúdiók versenyképességét is rontja, és persze ezzel együtt erősíti a fekete importot és a kalózkodást, amely pedig ugye a terjesztők és értékesítők (ezen keresztül a kincstár) zsebéből is jelentős összeget „kispórol”.
A pró és kontra véleményeket a törvényhozók 2010 február 28-ig várják e-mailben, egy, a dokumentumhoz csatolt, megfelelően kitöltött űrlapon. Most tehát az ausztrálokon a világ szeme, meglátjuk, a nagy zúgolódást sikerül-e tettekre váltani, és megszűnik-e végre ez a szerintem (de ez szigorú magánvélemény) meglehetősen szűk látókörű korlátozás.
Amúgy, ezeknek a fafejeknek semmi nem megfelelő szóval nem látok rá esélyt hogy megvalósul a dolog.
Ezek tökhülyék. Mondjuk ezt eddig is tudtuk, de ilyen "érvelés" után aztán abszolút. Nem az a lényeg, hogy valaki agresszív filmet néz vagy játékot játszik, hanem az azonosulás mértéke. A beleélés valóban kiválthat érzelmeket, legyen az agresszió vagy könnyezés. Ezt hívjuk tulajdonképpen katarzisnak. De akkor tiltsák be a kemény zenéket is, mert azok hatására aztán tényleg törni-zúzni kezd az ember... (Legalábbis én sokszor vagyok úgy, ha megy egy jó pörgős metalszám, akkor zúzni támad kedvem . )
Nem mellesleg az sokkal nagyobb agressziót vált ki, ha látom a neten, hogy a Left 4 Dead 2-t más országokban milyen tök jó trancsírozás kíséretében játszhatják, én meg csak összeeső marionettbábuk ellen mehetek... Ez sokkal inkább sarkall tetlegességre, mintha kiélhetném az agressziót a játékban.
Mert egy zene felkeltheti az agressziót, s akkor mondjuk odacsapok valaminek. Egy jól koreografált akciójelenet felkeltheti az agressziót, és utána utánozhatom a főszereplőt a valóságban, puszta játékból, beleélésből (gondolom, a Mátrix-láz idején nem voltunk egyedül haverjaimmal a "golyókerülgetés-ügyben" ). Egy játék viszont felkelti az agressziót, mert mondjuk 1000000000000 zombit tol az arcunkba, viszont mi ezt még a játékon belül levezethetjük, mégpedig úgy, hogy baltával vagy gitárral kenjük szét az agyvelejüket (már, ami megmaradt ) a falon. Úgyhogy ennyit a hozzáértő nyilatkozatukról.
"kb. 50 fejlesztőcég dolgozik Ausztráliában, ezek 1500 főt foglalkoztatnak, és éves bevételük 140 millió dollár -- a tiltás ezen stúdiók versenyképességét is rontja, és persze ezzel együtt erősíti a fekete importot és a kalózkodást, amely pedig ugye a terjesztők és értékesítők (ezen keresztül a kincstár) zsebéből is jelentős összeget „kispórol”."
Na végre, hogy ezt felfedezték... Na, meg azt, hogy az országukban vannak döntésre képes, felnőtt emberek, nemcsak tizenéves kamaszokból álla a társadalom -,-.
Amugy sztem korlátozni nincs értelme, mert aki meg akarja szerezni akk akárhogyis de meg fogja...
És akinek a szülei engedik, megveszik az ien játékokat koruk ellenére, azt én mondjuk nem helyeslem, de nemhiszem, hogy építő lenne a gyereknek...
Ennyi, a felnőttek dolga, hogy megválogassák hogy ki játsszon vagy ne játsszon a dolgokkal. Nem a fejlesztők munkája ilyenekkel bajlódni. Ez egy szolgáltatás, mindenkinek meg van az egyéni véleménye, megteheti hogy nem emeli le a polcról és elfordítja a fejét. Másokat ne piszkáljon és kényszerítse rájuk a saját szoc problémáját.