Figyelem! A játékot emulátoron játszottam, egy Nintendo ROM-ot használva. Ne higgye senki, hogy eredeti SNES-en játszottam!
Szerencsére már elég alakalmasnak tartom magam hozzá, hogy leteszteljem a játékot (már vagy hússzor végigjátszottam, minden pályáját és titkát kívülről tudom ); és akkor el is kezdeném a kezdetektől fogva.
A Super Mario World című játék 1990-ben jelent meg Japánban, 1991-ben az USA-ban és 1992-ben Európában jelent meg a Super Nintendo Entertainment System nevű konzolra. Óriási sikert aratott, szerte a világban több millió példányban adták el. A sikerhez hozzájárult a remek játéktér, szórakoztató pályák és kimagasló játékélvezet elérése.
A nyitó screen
Történet
Nos, mit mondjak, egy Mario résznek sosincs nagyon kidolgozott, csavarokkal megtűzdelt szuper sztorija, de nem is ez a lényeg. Bowser, a gonosz sárkány nem adja föl a harcot, újból megtámadja Dinosaur Landet, és elrabolja Peach királykisasszonyt, az ország uralkodóját. Újból Mariora és Luigira hárul a feladat, hogy megmentsék a hercegnőt és helyreállítsák a békét. Bowser várához hosszú utat kell megtenniük, és közben útjukat akadályozzák Bowser alattvalói, a gonosz Koopalingek, számszerint heten, akiket a saját várukban kell legyőzni.(neveik sorrendben: Iggy, Morton, Lemmy, Ludwig, Roy, Wendy és Larry.)
Játékmenet, mozgások
A játék menüjébe érve először egy kis bejátszást kapunk, hogyan mozog Mario, egy kis kedvcsinálót a játékból. Aztán kiválaszthatjuk, melyik slotot választjuk játszásnak (ebből 3 van összesen), itt fogja a játék tárolni az eddig elért szintet. Ezután kiválasztjuk, hogy egyedül, vagy esetleg ketten akarunk játszani a játékkal (egyébként nem kell itt valami nagyra gondolni, kb. ez azt jelenti, hogy két karakterrel megy egy-egy játékos, a kontrollert egymás kezébe adogatva.).Elindul a játék, kapunk egy kis bevezető történetet, aztán egyszer csak egy térképre kerülünk. Tisztára mint a Super Mario Bros. 3-ban, csak még ennél interaktívabb, színesebb. Ezen a térképen láthatjuk a pályák neveit, itt választhatjuk ki, hogy melyik pályán akarunk indulni. Nagyon jó ez a dolog, nekem nagyon tetszik, főleg, hogy egy pálya megoldásával a környezet, a térkép teljesen változik. Minden pálya elvégzése után unlockolunk egy másik pályát, ekkor Mario átmegy a következő pontra. Összesen 96 féle kijárat van a játékban(ugyanis titkos kijárat is lehet)
A pályára belépve egy teljesen kétdimenziós világot kapunk, itt aztán lehet ugrálni bőven. Általában minden pályán vannak csövek, amelyekbe néha "lecsúszhatunk" némi extra cuccért. Amikor elkezdünk Marioval mozogni, furcsa, eddig nem tapasztalt dolgokat vehetünk észre. A normál ugrás mellett van egy második ugrásféle, egyfajta pörgőugrás, amivel igen hasznos dolgokat bírunk véghez vinni. Például a szúrós hátú Spiny-ra amúgy nem lehet ráugrani, de pörgőugrással igen, ugyanígy van a szellemekkel is. Emellé még kaptunk egyfajta gyorsító gombot, ezt lenyomva Mario gyorsabban fog futni.
Ellenségek
Na, ezekből aztán igazán bővelkedik a játék! Rengeteg olyan ellenség, amelyeket már előző Mario részekben is láthattunk, de jó sok olyan is, amelyek először itt jelentek meg (aztán később utánérzésként más Mario részekben, pl. Mario 64). A legfontosabbakat és leggyakrabban előfordulókat fölsorolnám és jellemezném:
Goomba:egy nagyon egyszerű ellenség, egy kis mászkáló gömb, ha ráugrunk, rögtön fejreáll. Ezután kézbefoghatjuk, és vihetjük akárhová, használhatjuk fegyverként. De vigyázat! Egy kis idő után újra lábra áll, és ezzel könnyen megsebezhet!
Koopa: teknősre emlékeztető lény, amelyre ha ráugrunk, kiesik páncéljából. Ezzel a páncéllal sokmindent kezdhetünk (pl. legyőzhetünk vele más lényeket, vagy megetetjük Yoshival). Talán a Koopák a legszínesebb "egyéniségek" a játékban, összesen négyféle van belőlük (zöld(legegyszerűbb és legbutább Yoshi csak kiköpi), piros (nem esik le a platformokról Yoshi tüzet hány utána), kék (ha talál egy üres páncélt, belerúg Yoshi repülni tud tőle), sárga (átugorja a guruló páncélt, belebújik másik páncélba és pörög Yoshi nagyot tud tőle dobbantani).
Boo: egyszerú szellem, a szellemházakban lakik és követ téged. Csak pörgőugrással ugorhatsz rá.
Lakitu:egy felhőben megbúvó manó, aki Spiny-ikat dobál Mario-ra.
Boney: várakban lakó csontlény, akire hiába ugrasz rá, mindig újjáéled.
Kamek: szintén várakban előforduó varázsló, aki mágiát szór rád.
Blaaargh: a lávából előbúvó sárkány, eléggé debill kinézete van.
Az egész világ Overworld-je
Power up-ok, switchek, titkok és miegyéb
A szokásos power up-okon kívül a Super Mario World-ben még egy plusz felszedhető dolog vált elérhetővé, ez a szárny. Tudom, hogy az SMB 3-ban is volt már egy mosómedvés-torz dolog, de mégiscsak ez az igazi. Most már igazán tudunk repülni, akár keresztül az egész pályákon, és pörgéssel megölhetjük az ellenséget. Hogy azért ne maradjon ki, megemlítem a többit is: Gomba (Mario nagyobbá, erősebbé változik), Virág (Mario ezután tűzlabdát tud dobálni), Csillag ( Mario egy ideig halhatatlan).
Egy másik különleges rendszert még beépítettek a játékba, ez pedig az, hogy ezeket a Power Up-okat el tudja menteni egy bizonyos fokon a játék. Ez gyakorlatban azt jelenti, hogy pl. nagy Mario-val vagyunk, de fölveszünk még egy gombát. Ez akkor nem veszik el a semmibe, hanem elraktározódik, és ha Mario megsebesül, akkor az egyszerűen lerepül az égből, és gyorsan fölkaphatjuk. Ez szerintem kiváló ötlet!
A Reznor
A harmadik nagy újítás a játékban a switchek bevezetése. Ezek a "váltók" hatalmas palotákban helyezkednek el, amiket titkos ajtók kinyitásával találhatunk meg. Ezek úgyis felfoghatók, mint nagy gombok, amiket ha lenyomunk, újabb blockok, vagyis "tömbök" jelennek meg a pályákon, és ezek esetleg segíthetnek további rejtélyeket megtalálni. Ilyen switch-ből összesen 4 darab van a játékban: sárga, piros, zöld és kék.
A switchek a játékban nem csak hatalmas, hanem kisebb gombokként is megtalálhatóak a játékban, pályák közben. A kék switch a pénzeket tömbökké változtatja és fordítva, a szellemházakban pedig titkos ajtókat nyit meg. A szürke switch az ellenségeket pénzzé változtatja.
Egy nagyon fontos jellemzője a játéknak a titkos ajtók, kulcsok megtalálása. Valamely pályákon (elég szemét módon) csak akkor tudunk továbblépni, ha a titkos kijáratot találjuk meg. A titok körülbelül annyiból áll, hogy találunk egy kulcsot, és azt bevisszük a kulcslyukba.
Ha nagyon titkos dolgokat megtalálunk, nagyon ügyesek vagyunk, akár eljuhatunk a csillagvilágba. Ez a titokzatos hely arra jó, hogy az egész Mario világban pár lépéssel más helyre kerülhetünk. Egyfajta "világokat összekötő rengeteg" ez (remélem értitek, mire célzok ). A csillagvilágon belül, ha nagyon ügyesek vagyunk, eljuthatunk a Speciális Zónába, ahol különleges és furcsa pályákat találhatunk ( pl. a bevezetőben látott pályát.) Aki ezeket is végigviszi, arra mondható, hogy Hardcore Mariozó. A Special Zone végigjátszása után az egész eddigi világ megváltozik: az Overworld (vagyis a térkép) más színeket vesz fel, az ellenségek megválznak.
Környezet, pályák és Yoshi
Azt igazán nem lehet mondani erre a Mario játékra, hogy egyhangú pályái vannak. Ha nem bánkátok, felsorolom a világokat, amelyekben barangolunk:
Yoshi's Island: Az első világ, a legkönnyebb, sima füves, dombos pályákkal.
Donut Plains: Ez sem sokkal különbözik az elsőtől, viszont sokkal nehezebb. És itt már titkok is vannak!
Vanillia Dome: Ez egy barlangos terület, sok denevérrel és páncélossal. Lávás pályák, Blarghh!
Butter Bridge: Egy hatalmas tó fölött ugrándozunk, fűrészek és repülő Koopák támadnak meg.
Forest of Illusions: Egy rejtélyes erdő, tele titokkal és ellenséggel. Vigyázz, könnyen eltévedhetsz!
Chocolate Islands: Egy fincsi, de annál veszélyesebb terület, veszélyes dínókkal és barlangokkal.
Bowser's Valley: Bowser völgye, avagy az utolsó pálya. Itt már látjuk a főellenség Disco palotáját (bizony az), egyre több ellenséggel találkozunk. És a végén ugye Bowserral.
Még egy fontosabb dologról nem beszéltem: Ez pedig Yoshi, az egyik legjobb és legkedveltebb mellékszereplő. Ő egy ilyen sárkány-béka keverék lény, aki a mi oldalunkon áll. Hagyja, hogy meglovagoljuk, megeszi az ellenségeket, szóval minden bajban velünk tart. Belőle is négyféle van: zöld, piros, sárga, kék (elég érdekes, hogy a játék e köré a négy szín köré épül fel ),ezek eltérő tulajdonságúak. Ami még érdekes a játékban, hogy ha fölülünk Yoshira, akkor megváltozik a pályán aktuálisan futó zene, egyfajta háttérdobolás veszi kezdetét. Ez nagyot dob a hangulaton, és remek ötlet!
Apropó: zene. Mivel a Mario zenék az egyik leghíresebb játékzenék a világon, ezért az SMW-t sem hagyhatták ki az örömből. Jó dallamok, kedves zenék különböző témákból, ismét (szerencsére) a japán mester, Koji Kondo tollából.
Összegzés
Remek, felejthetetlen, értékes és időtálló játék. Tömören ennyi összefoglalva. Midnenkinek ki kell próbálnia, egyszerűen ZSENIÁLIS!
Értékelés: 99%
Köszi, hogy elolvastad!
Köszi az ötöst.