Nos, ide tévedt hívatlan és nem hívatlan olvasóim... Warez. Ismerjük ezt a szót. Csúnya, piszok dolog. Azt jelenti: ellopni valamit, letölteni valamit úgy, hogy azért egy fillért sem fizetünk. Megkárosítani a kiadókat és a szoftver fejlesztőket. Azonban ez nem volt mindig így!

Az idők hajnalán, még kis tacskó koromban, mikor még a CD olvasó és a pendrive tervbe sem volt véve, illetőleg az internet nem hogy mobilon nem, de még a tehetős otthonokban is csak vágyálom volt, kétféleképpen lehetett játszani az elérhető gépeken: vagy elment az ember és a fejlesztőkkel lebratyizott egy pofa sörre, vagy megpróbálta az elég szűk értékesítési csatornákon át megvenni... vagy... hozta a haver, aki minimum hacker volt, ha le tudta egyáltalán másolni az adott címet, ha még meg is tudta törni, akkor imába foglalták a nevét.

Akik most ezt olvassák, nehezen értik meg azt, hogy létezett egy olyan kor, mikor egyszerűen nem tehetted meg, hogy lesétálsz szépen és megveszed, ami neked tetszik. Ilyen nem volt. A játékokat csak "beavatottak" játszhatták, többnyire nagy egyetemi gépeken... vagy... Volt egy kis gép, ami ebben az időben "forradalmi" volt. Igen, a Commodore C64-es modell, ha a címből nem esett volna le valakinek eddig.

A kis masinát nyilvánvalóan nem arra tervezték, hogy... mire is tervezték? Hisz személyi számítógép volt. Viszont az a csoport, akik addig az erős egyetemi szerveren játszottak, horror árakon hozzájutott egy-egy ilyen kis kütyühöz. Hozzá kell tenni a történethez, hogy nekem soha sem volt ilyenem, csak mindig valahol lógtam, ahol éppen meg tudták fizetni, vagy máshogy beszerezni... Az a kérdés viszont továbbra is nyitott maradt, hogy honnan is lehetne -uram bocsá'- játékot lopni rá. Mert hát mire is jó a kis gép, ha az égvilágon SEMMI sem megy alapban rajta?! Szebben megfogalmazva: nincsen tartalom szolgáltatása a készüléknek. Nem lehet rajta netezni, nem lehet rajta zenét hallgatni, még képeket nézegetni sem jó... de lehet rajta játszani! Nem is akár mivel!

Azt hiszitek a Duke.. (Igen, az a Duke! ), olyan játék, ami sokáig készült? Van nekünk egy kis magyar csapatunk és van egy játékuk, amit anno pont erre a kis vasra kezdtek el megírni. Newcomer a címe. Amikor megjelent "A játékgyűjtők álmai" cikk sorozat, akkor írtam, hogy ez a játék megvolt nekem eredeti floppy lemezeken. Konkrétan 6db, kétoldalas lemezről van szó, amiből, ha jól emlékszem 400db csomag kelt el összesen.

Hogy hová lett? Fogalmam nincsen. Valószínű valamelyik költözködés során már nem költözött velem... Azóta sem hagy nyugodni, hogy 95-ben a játékot félbe kellett hagynom, saját gép híján, így keresgéltem a neten, hátha megtalálom. Közben megtudtam, hogy magyar "srácok" (azért az idézőjel, mert az évek alatt felnőtt, okmoly emberekről kellene inkább beszélni) írják. Írtam nekik nemrég, hogy elérhető-e valahol valami formában. Tudom, hogy 2001-ben megjelent egy bővített verzió, de ebben csak angol nyelv van. Az eredeti 94'-es kiadást képtelenség emulátorban futtatni, de megtaláltam...

A játék elején lévő felvezető zenét elég egyszer hallani, hogy beégjen az ember agyába. Annyira jellegzetes az a prüttyögés, hogy nem tudod elengedni. Íme:



A slussz poént az adja, hogy amikor ez készült, akkor még hírből sem ismertem a Fallout szériát, ahogy más sem, hisz előtte járunk csaknem 5 évvel. hogy jön ide a Fallout? Úgy kedves olvasóim, hogy az a Bassman, aka Gonda Zoltán, aki ezt a kis csodát fejleszti immár 20 éve(!), volt olyan kedves és időközben lefordította nekünk a Fallout játékokat magyarra.

Engedelmetekkel megosztanám veletek milyen egyszerű egy-egy ilyen hardverre bármit is csinálni. Az első kiadás zip-je mellett találtam egy pofás kis leírást, íme:

A .ZIP file-bol a Newcomer 1.0 magyar valtozat (-nak a GaRy/TRD
'94-es "feltort" verzioja) egy valodi C64-en kb. 2-3 orai munkaval
rekonstrualhato, a kovetkezo modon:

0.) Ha van mukodokepes ZipCode II nevu utility-d C64 floppy lemezen,
akkor GOTO 4.)

1.) A zipco2_1.d64 es zipco2_2.d64-eket masold ki lemezre (celszeruen egy
floppylemez ket oldalara).

2.) Az elso lemezoldalt tedd be a C64 lemezegysegebe, majd
LOAD"ZIPCODE",8,1. Az elso kerdesre 2 (UnZip), a bekodolt file neve ZIPCOD
(nagybetuvel), es mielott Return-t nyomnal, forditsd meg a lemezt (igy a
masodik lemezoldal lesz bent, az 1!ZIPCOD, 2!ZIPCOD, ... file-okkal). Ezek
utan keri a destination disk-et, ekkor forditsd vissza a lemezt az elso
oldalara (ott volt a ZIPCODE program es a ZIPCODE.DOC SEQ file). A
destination disk-et meg KELL formazni, de az F1 (fast format) mehet. Ezek
utan ertelemszeruen forgasd a lemezt (source disk = masodik oldal,
dest.disk = elso oldal). Ha vegzett (Pass 4 - writing befejezodott),
RESET.

3.) Ezek utan az iment hasznalt floppy lemez elso oldalan ott lapul harcra
keszen egy ZipCode II. Ez sok mindenre alkalmas, de leginkabb arra, hogy
egy C64 floppy lemez teljes tartalmat 4, ill. 6 db tomoritett PRG file-ba
konvertalja, amely file-ok utana mas platformra (pl. PC) is konnyen
atvihetok, ott tarolhatok, valamint igeny szerint valodi C64-en lemezre
visszairhatok. Szerencsere nemcsak a "hagyomanyos", 35 trackes, ervenyes
es egyforma ID-ju szektor headerekkel ellatott lemezoldalakkal boldogul,
hanem a max. 40 trackes, osszevissza szektor headerekkel + esetleg
killertrack-kel rendelkezo lemezeket is fel tudja dolgozni (azaz olyan
lemezeket, amelyet nem lehet .D64 file-ban tarolni). Ezen felul pofas,
helyzeterzekeny on-line helpje is van ;-) Persze a ZipCode II sajat maga
is olyan, hogy nem lehet .D64 formaban tarolni; ezert kellett a fenti
bonyolult 2.) lepes.

A ZipCode II-t CSAK ugy lehet inditani, hogy LOAD"*",8,1 !!!

4.) Az NCR-BOO1.D64 es NCR-BOO2.D64-et masold ki egy lemez ket oldalara
(a tovabbiakban ez lesz a munkalemez) es keszits elo 5 db tovabbi lemezt.

5.) Toltsd be a ZipCode II-t es valaszd ki az UnSixPack opciot.
Forraslemezkent tedd be a munkalemez elso oldalat, a bekodolt file nevenek
ird be: NCOMR (nagybetukkel), cellemezkent pedig az 5 db lemez kozul az
elsonek a felso oldalat (erre felirhatod: NEWCOMER BOOT). Ertelemszeruen
cserelgesd a lemezeket (forraslemezkent az elso 3 alkalommal a munkalemez
elso oldalat kell betenni, a masodik 6 alkalommal a masik oldalat; a
cellemez vegig a NEWCOMER BOOT oldal).
Ha kesz van, lepj ki a ZipCode II-bol (nem restart, hanem quit - erre
reseteli a C64-et).

6.) Tedd be a munkalemez elso oldalat. LOAD"NEWCOMER VEDELEM",8,1 (de nem
RUN!). Tedd be a NEWCOMER BOOT oldalt. Most RUN. A kepernyo elsotetedik, a
lemezegyseg egy ideig molyol, majd elalszik a LED (a motor megy tovabb).
Ekkor ismet reset.

7.) Az NCR-S_B1.D64 es NCR-S_B2.D64-et masold ki a munkalemez ket oldalara.

8.) Toltsd be a ZipCode II-t es valaszd ki az UnSixPack opciot.
Forraslemezkent tedd be a munkalemez elso oldalat, a bekodolt file nevenek
ird be: NCR-B (nagybetukkel), cellemezkent pedig az 5 db lemez kozul a
MASODIKNAK a felso oldalat (erre felirhatod: NEWCOMER SIDE B).
Ertelemszeruen cserelgesd a lemezeket (forraslemezkent az elso 3
alkalommal a munkalemez elso oldalat kell betenni, a masodik 6 alkalommal
a masik oldalat; a cellemez vegig a NEWCOMER SIDE B oldal).

9.) Ezen a ponton mar a kezedben van egy minimalis lemezkeszlet, amellyel
ki tudod probalni, hogy a Newcomer megy-e a gepeden. Reset utan a NEWCOMER
BOOT oldalt tedd be, majd LOAD"INTRO",8,1. Nezd vegig az introt (nagyon
ql!); amikor megjelenik kb. az a szoveg, hogy "Should I accompany you to
Father Mulcahy then?", akkor vege van, bar a zene megy tovabb.
(Megjegyzes: a magyar verzio introja IS angol nyelvu!)

Az ajulasbol magadhoz terve reset, majd LOAD"NEWCOMER",8,1. Indulas utan
bejon egy kezdokep, majd nagy valoszinuse ggel szornyen vonyitani, sipolni
v. zakatolni kezd a gep (ez a GaRy/TRD ur altal benyomott scrolltext
mellekhatasa, de amugy artalmatlan) es megkerdezi, hogy akarsz-e allast
visszatolteni. Ne akarj (a mentett allasok a SIDE A-n vannak, ami meg
nincs kesz), hanem gyorsan haladj tovabb. Amikor keri a SIDE B-t, tedd be
es SPACE. Roviddel ezutan a bal felso sarokban lathato "bogyo" hunyorogni
kezd, majd nemsokara a zorej elhallgat es indul a jatek.

Ha a zorej nem hallgat el, hanem a gep heveny "IO Error"-okat kiabal,
akkor peched van:

- koszos a 1541 feje
- elallitodott a lemez fordulatszama
- ocska floppylemezt tettel be (pl. PC-s 1.2 MB-osat - azt nem nagyon
birja a 1541 ;-)
- hibas a SID chip a C64-ben (ezt a CID-esek mondtak, hogy emiatt is
kiakadhat, akkor is, ha mas jateknal nem
hallasz semmi gyanusat)

Az elso harom esetben (ne'mi hardware masszirozas utan) a 7.)-8.) pontok
megismetlesevel lehet ujra probalkozni.

10.) Ha idaig minden OK, akkor jon a rabszolgamunka: a 7.)-8.) pontok
ertelemszeru permutalasaval a tobbi 8 lemezoldal kimasolasa. Egy hajszal-
nyit gyorsit az ugymeneten (es kimeli a tapfesz kapcsolot ;-), hogy a
ZipCode II-t ujra lehet tolteni egy UnSixPack menet utan, ha visszateszed
a ZipCode II lemezt es restart-olsz.

A lemezoldalakat az 5 db cellemezen celszeru BOOT/A, B/C, D/E, F/G, H/J
alakzatban elhelyezni. (A J oldal szandekosan J es nem I!) Az A oldalon
tarolhatok a mentesek (max. 8 db), igy azt az oldalt irasvedetlenul kell
hagyni (vagy tobb peldanyban eloallitani).

Hat ennyi.

Udv

ifj. Petri Andras


Hát ennyi! Nem ám bemásoljuk a cracket, meg lehúzzuk a netről. Francokat! Itt bizony tudni kellett mit akarsz, mert a lemez vagy a kazetta baromi drága játék volt ahhoz, hogy elöleld és nem lehetett a sarki közértben kapni másikat helyette, ha elfeküdt! Arról már nem is beszélve, hogy ha elszállt a kódsor, akkor egy-egy ilyen címet lehetett is felejteni szépen. Nem úgy ment, hogy "majd letöltöm újra..."

Nyitva KELL hagyjam azt a kérdést, mert senki sem tudja megmondani, melyik volt jobb, a mostani állapot, hogy a warez bűncselekmény, vagy hallgatólagos belenyugvás és a törekvés, hogy egy-egy játékot a minősége miatt megvegyenek akkor is, ha szinte elérhetetlen. Felkelteni a vágyat, hogy nekem KELL az a cím, és ha kell fizetek érte, vagy azt mondani, hogy "Dögölj meg, ha nincs pénzed, nem kell játszanod" Tényleg nem kell és továbbra sem vagyok híve annak ami most megy. Miért? Azért, mert van olyan baromarcú, aki az ingyenes alkalmazást is a torrenten vadássza. Azért mert itt koránt sem arról van szó, hogy valami kellene is. Itt arról van szó, hogy hogy a fejekben rendet kéne tenni!

Hülyének nézitek aki ingyen dolgozik, vagy felnéztek rá? Ezt kéne eldönteni! A nemrég megjelent Black Mesa ékes példája annak, hogy baromira nem számít a pénz! Igenis lehet szenvedélyből csinálni! Legendás címek akkor születnek, ha valaki magasról tesz arra, hogy mennyi haszna lesz abból!

Nagyon csúnya dolog viszont ezzel visszaélni. Mindenkinek jól esik a hála, de azt nem lehet megenni... Volt régen egy szabály, a warez oldalakon: ha tetszik, vedd meg! Igen, ezt kéne követni! Nem ott kezdődnek a gondok, hogy honnan vannak azok a címek, amik nagy kedvencek, hanem ott, mikor nem csak azok vannak és mellé még egy jó nagy adag hülyeség is társul. Letölti a hülyegyereke a kól of dgyútit aztán feleszi a fene valahová sírni, hogy "nem megy ez a fos, pedig meg is crackeltem"... "Azért, mert egy idióta vagy! Jobb lett volna ha anyádék vízbe folytanak, ahelyett hogy gépet vegyenek neked..."

Na ez megint egy jó szedett-vedett poszt lett.... Jöhet az egyes! Sziasztok!