Talán hallottatok már erről a játékról, talán nem, ezért tisztázzuk az alapokat: a Lara Croft and the Guardian of Light (továbbiakban legyen inkább csak GoL) egy, a szokásos Tomb Raider alapoktól erősen elütő mellékág, amely kizárólag digitális terjesztéssel érhető el, jelenleg egyelőre csak XBox 360-on (Live), de szeptember végén PC-n (Steam) és PS3-on (PSN) is. A szokásos TPS-nézetet egy külső nézetes, izometrikus kameraállás váltja fel, az inkább fejtörőkre és útkeresésre építő játékmenetet pedig akciódúsabb, pergőbb megközelítésre cserélte a Crystal Dinamics (akiknek amúgy a sorozat újjáéledését köszönhetjük, a Tomb Raider Legend-Anniversary-Underworld játékok képében).
A játék, mint említettem, fix állású, izometrikus nézetben játszódik, Larát pedig ennek megfelelően irányítjuk. A konzolos irányításba nagyon nem mennék bele, PC-n billentyűzeten biztos másabb lesz (valószínűleg kevésbé kényelmes), de ugye ez még a jövő zenéje.
Lara mozgástára az új nézet miatt egyszerűsödött: a hagyományos platform-játékokhoz hasonlóan tud ugrani, vetődni, illetve szegélyeken felkapaszkodni. Az eszköztárában megtalálható az új generációkból kihagyhatatlan csáklya (és az ezzel járó falon himbálózás is), emellett bombákat tud rakni, amikkel csapdákat hatástalaníthat, vagy ellenfelet ölhet. Fegyverként az elmaradhatatlan pisztolyok mellett még egy lándzsát is kapott a történet miatt, amit a fegyverként való felhasználáson túl a falakba szúrva afféle lépcsőként, kapaszkodóként használhat.
A játékmenet igazi árkádos stílusú lett, így aztán vannak gyűjthető kincsek, amelyek pontot adnak, illetve pályánként tíz vörös koponya, amelyeket kicsit eldugottabb helyeken kell keresni. Emellett pedig rengeteg ellenfél tör Lara életére, még az egyébként is akciódúsabbra sikerült újabb Tomb Raider részekhez képest is.
Szerencsére a harc mellett néhány fejtörő is maradt, kapcsolólenyomás, óriás kőgolyók tologatása, tűzcsapdák hatástalanítása, és gondolom még sok egyéb várható a későbbi pályákon (a Live-on elérhető ingyenes trial csak az első pályát tartalmazta, ez alapján írok). Bizonyos részeken eldugott termeket is találhatunk, melyek opcionálisan teljesíthetőek, a jutalomért azonban az átlagnál jobban meg kell szenvedni, ugyanis ezek a helyszínek a kötelező pályarészeknél nehezebbek.
Szintén az árkádos vonalat erősítik a pályákra érvényes kihívások is, melyek különböző célok kitűzésével nyújthatják ki a játékidőt. Ilyen lehet az egyre nagyobb pontszámok elérése, vagy a gyorsabb pályateljesítés, esetleg az olyan egzotikusabb feladatok, mint hogy leesés nélkül ugráljunk végig egy-egy szakaszon, vagy találjuk meg az összes koponyát. A normál fegyverek mellett relikviákat is szerezhetünk, melyek különleges tulajdonságokat, vagy ritkán használható támadásokat adhatnak, és kifejezetten sok van belőlük a játék folyamán, összeszedegetésükkel gondolom el lehet majd lenni egy jódarabig.
A sztoriról azért nem beszéltem még, mert gyakorlatilag nincs: Lara egy maja kincset talált, de egy gonosz bandavezér ellopta előle, és közben kiszabadított egy gonosz ellenfelet, Lara meg megy legyőzni, és ennyi.
A játék egyik nagy újítása, hogy lehet multiban is játszani, maximum ketten, kooperatív módban. Ilyenkor a másik játékos a varázstárgy által kiszabadított maja harcost irányítja, és ő kezeli a lándzsát, amit szólóban játszva Lara kapna meg. Elvileg különféle együttes mozdulatokra is képesek, de a játékot úgy tervezték, hogy szólóban is végig lehessen vinni. Sajnos kipróbálni nem tudtam, ugyanis egyelőre csak egy gépen, két kontrollerrel lehet játszani, Live-on keresztül még nem... PC-n és PS3-on tudtommal már megjelenéskor is elérhető lesz a netes játék, az XBox-osokat pedig egy ingyenes DLC-vel fogják majd kárpótolni a kellemetlenségért.
A játék ára kb 15 dollár, azaz nagyjából háromezer forint, amiért 14 pályát kapunk. A trial az első pályát tartalmazta, ami nekem első nekifutásra, alapos felfedezéssel cirka 20-25 perc volt, vagyis mondjuk fél órás átlaggal számolva olyan 7-8 órás játékidőre számíthatunk alap fokozaton, és akkor még ott van a számtalan gyűjtögethető extra, és egyéb kihívás, ha fogékonyak vagyunk rá. Mindez háromezer forintért szerintem igen jó ajánlat, én valószínűleg beruházok majd a Steames változatba (PC-n azért mégiscsak szebb lesz).
A Guardian of Light szórakoztató, ötletes, változatos, szép, egyszóval egy kifejezetten jól sikerült akciójáték. Bár biztos vagyok benne, hogy sok Tomb Raider rajongó fog morogni amiatt, hogy így megváltoztatták a sorozatot, és tény, hogy elég éles fordulat a felfedezős-fejtörős játékmenetből egy akciódús ugrabugrát faragni, azért a végeredmény önmagában nézve rendkívül szórakoztató, frissítő alkotás.