SPEC OPS: THE LINE
A több évre elnyújtott fejlesztés, a csapnivalóan borzalmas, sok évvel ezelőtti multiplayer alfateszt, illetve a Yager portfólióját látva is lenyűgöző teljesítmény, hogy a Spec Ops elkészült, hát még az, hogy több lett egy botrányosan rossz, teljesen semmilyen shooternél. Tartalmat, mondanivalót vinni minden idők egyik legéretlenebb és legsemmitmondóbb játékstílusába lenyűgöző eredmény. A Spec Ops: The Line TPS-nek ugyan tényleg nem szól nagyot, de története olyan élményt ad, amit nem lehet elfelejteni. Nincs még egy olyan akciójáték a piacon, ahol a gyilkolás és az akció nem élvezetes, hanem fájó - a felkavaró jelenetek, a teljes kilátástalanság miatt szabályosan rossz érzés fogja el az embert, mikor egy-egy nagyobb tűzharcba keveredik, főleg, ha megszemléli a végeredményt. Ezért fontos a The Line: érettebb, mint bármi, ami eddig stílusában megjelent - csoda lesz, ha valaha lesz méltó kihívója.
THE WALKING DEAD
A bejelentésekor senki se tudta, hogyan lehet egy ilyen képregényből játékot készíteni, de a Telltale minden képzeletet felülmúlóan jól vette az akadályt. Kalandjátéknak ugyan sovány, interaktív történetmesélésnek viszont közel tökéletes. A Walking Dead rémisztőbb, szívbemarkolóbb, mint a nagyköltségvetésű sorozat-változat: karakterei egytől egyig szerethetőek vagy épp utálhatóak, Clementine pedig minden idők legkidolgozottabb, leghitelesebb videojáték-kölyke.
HOTLINE MIAMI
Minden idők egyik legjobb soundtrackje minden idők egyik legstílusosabb körítésével, és egy imádnivalóan elmebeteg történettel. Indie-áldozat a céltalan mészárlás oltárán, ízléses polgárpukkasztással.
MAX PAYNE 3
Minden idők legjobb TPS-e. Pont.
FORZA HORIZON
Aki ismer, tudja, hogy az autós játékok 99 százalékán el tudok aludni. Hat-hét évesen még én is imádtam az autós lapokat forgatni, és turborágóból képeket albumba gyűjteni, de ebből kinőttem. Kivételt csak kevés sorozat jelent: a Burnout, egészen a harmadik részig bezárólag, mert ott volt a legélvezetesebb a száguldás, illetve a Project Gotham Racing, mert az csak félig volt szimulátor, a másik felében viszont hihetetlenül izgalmas, elképesztően látványos hullámvasút. Sajnos a PGR nyugdíjba vonult, de a Forza Horizon személyében méltó utódra lelt. Nem elég, hogy ez az egyik legszebb játék, ami X360-ra valaha megjelent, de mellé még olyan vezetési élményt is ad (a soundtracknek hála bődületesen jó hangulattal megfejelve), ami miatt komplett napokat töltöttem el a szikláshegység birodalmának virtuális másában.
XCOM: ENEMY UNKNOWN
Nagyon itt volt már az ideje egy olyan játéknak a Sid Meier csapattól, aminek a nevében nem szerepel a Civilization szó semmilyen összetételben. Sose voltam igazán nagy XCOM rajongó: az Enemy Unknown nagysága pont abban rejlik, hogy fanatikusokat képez még a legzöldfülőbb újoncokból is. Úgy sikerült mélyre és gazdagra csinálni a játékmenetet, hogy nem kell menütengerrel, hosszadalmas és száraz betanuló időszakkal bajlódni - az alapok percek alatt elsajátíthatók, minden más pedig jön magától. Főleg a random halálok a csapattársak körében!
MASS EFFECT 3
Még kínzás alatt is azt vallanám, hogy a Mass Effect rendelkezik minden idők legjobb sci-fi univerzumával, pedig még azt is hajlandó vagyok bevallani, hogy tizenegy-két évesen Star Trek klubba is jártam... Az utolsó egy óráig a Mass Effect 3 minden idők egyik leghangulatosabb sci-fije: ennyire jól még egy játék se kapta el a világmegmentés fonalát. Itt egyáltalán nem volt elcsépelt, tényleg érezni lehetett a vészt, azt a bajt, amin látszólag semmilyen nem isteni lény nem tud felülkerekedni, Shepard kapitánynak mégis sikerült. A végét pedig inkább felejtsük el - ha lesz időgépem, az első dolgom lesz kitörölni.
NATURAL SELECTION 2
Hazudnék, ha azt mondanám, hogy különösebben vártam a Natural Selection 2-t, pedig lett volna rá lehetőség: a bétateszt még valamikor 2009-2010 felé indult, így már ebből is látható, hogy ez mindig is a játékélményről és a tökéletesség eléréséről szólt, és nem a gyors pénzcsinálásról. A végeredmény mégis minden képzeletet felülmúlóan jó lett - ennél tökéletesebb csapatjáték egyszerűen nincs ebben a stílusban. Ha még az Aliens franchiseot is a nyakába kapná, talán ez lenne minden idők legjobb multiplayer játéka!
2012: Az év legjobbjai
Imádom a listákat - annyira, hogy van róluk könyvem, sőt, hajdanán még egy külön blogot is szenteltem nekik. Éppen ezért mindig várom az vég végét, mert listázhatok. Mi volt az év tíz legjobb lemeze. Melyek voltak a legjobb új sorozatok. Mik voltak az év legjobb játékai? Ez idén egyáltalán nem volt könnyű, mert akadt ugyan jó pár kiváló jelentkező, de igazán egyik se vett le a lábamról, a zseniális, a januári számban bemutatásra kerülő Thomas Was Alone-t leszámítva. Nem lenne azonban fair a 2012-es lineup-pal szemben, ha nem szedném össze az összes fontosabb címet, amilyen valamilyen módon komoly hatással volt rám. Íme, ők lennének azok: