Ami az tavaly megjelent Fallout: New Vegast illeti, máig nem értem, hogy miért nevezték sokan egy nagyra nőtt Fallout 3 kiegészítőlemeznek? Csak mert ugyanazt a játékmotort használja? Mert hasonló a játékmenet? Akkor a Mass Effect 2, Modern Warfare 2-3, és kb az összes mai folytatás kiegészítőnek nevezhető. Aki szerepjátékos szemmel közelít a játékhoz, annak nyilvánvaló, hogy a New Vegas a Fallout 3 fölé emelkedik. Új képességek, javított fegyverhasználat, nem-harci képességek erőteljes használata, jobban megírt párbeszédek ésatöbbi. Azt se felejtsük el, hogy a történetet illetően a New Vegas inkább tekinthető a Fallout 2 folytatásának, mint a sok mindent a feje tetejére állító harmadik rész.


Fallout: New Vegas


Na és persze itt van a stúdió egyetlen saját ötlete alapján készült játéka, az Alpha Protocol, amit sokan csak a szegény ember Mass Effectjének neveznek. Sokan sokfélét mondtak erről a játékról, de az optimalizálatlan játékmotoron és kissé döcögősre sikerült irányításon kívül jómagam nem találtam benne komoly kivetnivaló. Az AI néha bugos, de ez tucatnyi más játékra is elmondható, cserébe kaptunk egy zseniális, dinamikus párbeszédrendszert, ahol a válaszok komolyan befolyásolják a történet végkimenetelét. A döntések-következmények „rendszer” köröket ver Bioware üdvöskéjére, ráadásul a képességrendszer is részletesebb, mint például az ME2-ben, ami az RPG elemeket tekintve komoly visszalépés volt az első részhez képest. A legnagyobb kritika talán az akció részeket érte a játékban, hiszen rengetegszer előfordul, hogy hiába célzunk pontosan, nem találjuk el az ellenfelünket. Ellentétben a „nagytesó” Mass Effecttel, amelyben ha a célkereszt az ellenfélen volt, akkor biztosan sebzést okoztunk a fegyverrel. Erre gonoszan csak azt szoktam mondani, hogy míg az ME egy szerepjáték-bőrbe bújtatott akciójáték, addig az AP egy akciójáték-bőrbe bújtatott szerepjáték volt. Itt minden lövésnél ment a háttérben a matekozás, és a karakterünk statisztikája, valamint az ellenfél páncélja (állóképessége) döntötte el a találatot. Lehet vitatkozni azzal, hogy melyik az élvezetesebb, de véleményem szerint egy RPG-ben inkább a játékbeli karakterünk képességei kell, hogy döntsenek, és nem a monitor előtt ülő játékosé. Ezzel nem azt mondom, hogy nem élveztem a Mass Effect játékokat, mert jó TPS-ek, de az Alpha Protocol képes volt azt a pluszt nyújtani, amit elvárok egy Obsidian RPG-től. Persze az sem utolsó szempont, hogy oda vagyok a kémsztorikért.



Alpha Protocol


A stúdió utolsó játéka a Dungeon Siege III volt, ami összességében korrekt értékeléseket kapott a sajtótól. Bár élveztem a játékot, mégis ezt tartom az Obsidian eddigi leggyengébb munkájának, mert bár egy teljesen polírozott, bugmentes programot sikerült összehozniuk, viszont így is csak egy ambíciók nélküli, átlagos hack&slash lett belőle. Leginkább amúgy egy korábbi Black Isle játékra, a Baldur’s Gate: Dark Alliance-ra hajaz a DS3, tehát teljesen eltér a széria korábbi részeitől. Remélhetőleg pénzügyileg kellően jól teljesít a program ahhoz, hogy belevághassanak a fejlesztők egy komoly szerepjátékba. Már nagyon hiányzik a piacról. A madarak az Icewind Dale 3-ról is csicseregnek, nem lenne semmi egy ilyen bejelentés. Bár valószínűbb, hogy a Wheel of Time regényeken alapuló szerepjátékon dolgoznak a srácok.


Dungeon Siege III


Furcsa kettősség jellemzi tehát az Obsidian munkáit. Technikailag nem mindig sikerül megvalósítaniuk, amit szeretnének, de mindig próbálják új elemekkel, érdekes ötletekkel feldobni játékaikat. Ez pedig az én könyvemben pirospontot ér, hiszen egyre kevesebb az olyan fejlesztő, amelyik nem elvesz, hanem hozzáad az általuk fejlesztett RPG-hez.