The SimsThe SimsThe Sims

Kezdetek


The SimsInduláskor az első feladatod a szereplők karaktereinek megformálása. Ez fontos lépés, de hacsak nem alkotsz teljesen kiegyensúlyozatlan embereket, nem kell, hogy órákig rágd a körmöd, mire kiizzadod a legelőnyösebbnek tartott tulajdonságokkal felruházott Simjeidet. A legfontosabb, hogy az „outgoing”, „nice” és az „active” tulajdonságokat minél magasabbra tornászd fel. A „neatness” a legkevésbé fontos, hisz mindenképpen érdemes házvezetőnőt alkalmaznod, hogy ne kelljen vesződnöd a takarítással, mosogatással és az egyéb ház körüli teendőkkel. Ő mintegy tíz dollingeredbe kerül naponta, de rengeteg időt és fáradtságot spórolhatsz meg vele. Nem érdemes egyébként az első családnak (különben az elején ajánlott inkább egyfős háztartást kialakítani) a saját vezetéknevedet ajándékozni, hisz rengeteg bakit követsz majd el, ne a saját famíliád bukjon bele az első szárnypróbálgatásaidba! Ha a Newbie család segítségével megismerkedtél a játék irányításának alapjaival, célszerű kilakoltatni őket, és beköltöztetni saját emberkédet e házba, mert kezdetnek tökéletesen megteszi. Később nyugodtan költsd a pénzed a minél kényelmesebb otthon létrehozásának szent feladatára; ha az építkező család tönkremegy, őket kiköltöztetve a következő tulajdonosokkal már csak a bútorozás költségeit kell vállalnod. Házad építésekor minél nagyobb és minél egyénibb (gy. k.: nem téglalap) alakú szobákat alakíts ki, mivel tárolókapacitás és kényelem szempontjából a lakosok ezeket kedvelik leginkább. A belső hellyel spórolandó akár külső lépcsőt is építhetsz az emeletek közé. A kertben célszerű kis utakat kijelölnöd (flooring tool), az emberkék azokon közlekednek, ha nem esnek messze a tervezett útvonaluktól, és ily módon biztos lehetsz benne, hogy a szórakozott Sim úr nem tapossa le a kedvenc virágaidat. Érdekes lehetőség a kegyes csalásra az irányítás ama sajátossága, hogy ha a kurzorral rámutatsz bármelyik nem kiválasztott emberre, annak mozgása lelassul, ha pedig a kiválasztottadat célzod meg, gyorsabban kezd tevékenykedni. Ezt kihasználva előnyre tehetsz szert pl., ha bombázó tűnik fel a színen, és rajtad kívül a szomszéd suttyó is rá akar startolni.

Lakberendezés


A berendezés megválasztásakor nem árt néhány célszerűségi szempontot figyelembe venned. Feltétlenül vegyél hűtőszekrényt, telefont, ágyat vagy jobbfajta díványt, WC-t, zuhanyfülkét vagy fürdőkádat, valamint hagyományos vagy mikrohullámú sütőt. Ezek persze csak a minimum szükséges darabok, kell majd TV készülék a szórakozáshoz, könyvespolc a főzési, vagy szerelési munkálatok megtanulása céljából, esetleg festőállvány a kreatív pihenéshez. A választott munkahelyed is utat mutat a vásárláshoz. Ha a fejedet használod, sakk-készletet, ha a testedet, akkor edzőfelszerelést, ha pedig az előnyös megjelenésedet kívánod kamatoztatni, akkor tükröt érdemes beszerezned. Fontos még a kellő világítás biztosítása, hogy Simék jól érezzék magukat otthon. Minden helyiségbe építs ablakokat, és állíts legalább egy világítótestet, a fürdőszobába a kis vízszintes diszkrét nyílászárók elhelyezése esetleg meggondolandó, ha nem kívánod szomszédaidat intim pillanataid látványával szórakoztatni! Mindig vedd fel a telefont, ha hívásod érkezik! Kapcsolj „pause” módba, és add ki a legközelebbi családtagnak a parancsot, nehogy lemaradj valami kellemes meglepetésről!

Sajnos időnként betörők látogatnak meg majd, akik legértékesebb cuccaidtól szabadítanak meg előszeretettel, mégpedig akár öttől is egyszerre. Jól megtervezett rendszert építve riasztók felszerelésével védekezhetsz ellenük. Ez nem nehéz, állíts két szabadon álló falat a telek két szélén, mindegyikre szerelj egy-egy riasztót, így olcsóbban kijössz, mintha minden szobádat külön-külön ellátnád védelemmel. A riasztó jelére a rendőrök a helyszínre száguldanak, és elkapják az óvatlan tolvaj grabancát. Ha minden óvintézkedés ellenére (vagy hiánya miatt) mégis rabló téved a portádra, tedd a következőt: várd meg, míg elhagyja a házat, majd a „P” billentyű lenyomásával állítsd meg a játékot. „Build” módba kapcsolva a „Wall & Fence Tool” segítségével építs a tehetetlen martalóc köré ablaktalan, zárt helységet, ezután „Live” módba visszatérve hívd ki a rendőrséget. Amint megérkeznek, ne feledd megbontani a falat, hogy kihalászhassák, és bekasztlizhassák a pancser rablót! Ekkor az elrabolt tárgyak bizonyítékok lévén nem kerülnek vissza a birtokodba, de a biztosítód fizet, és ráadásul 1000 dollár jutalom is üti a markodat!

Igények


The SimsNagyon fontos emberkéid minden alapvető igényét folyamatosan kielégítened. Állíts munkaasztalt a konyhába, hogy elő tudják készíteni az ételt, ne kelljen konzervbabot kanalazniuk a dobozból a konyha közepén állva. Amíg főzési tudományod nem éri el legalább a második szintet, használj mikrosütőt, nehogy ügyetlenkedve felgyújtsd a lakást lánggal sütés közben! A kényelem is nagyon fontos, jó minőségű ülő- és fekvőalkalmatosságok beszerzésével biztosíthatod kegyenceid komfortérzését. A jó forró fürdő is megteszi, amivel ráadásul a higiénés igények is kielégítést nyernek egyszerre. A WC használata is rendszeresen szükségeltetik, ellenkező esetben emberkéd bepisilhet, ami ugyan lenullázza az aktuális budihiányt, de jelentősen lejjebb viszi az egyén higiénia-mutatóját is, talán nem kell megmagyaráznom, miért! Szórakozási lehetőséget is biztosítanod kell kis kreatúráidnak, valamint rendszeresen időt kell szakítanod némi pihenésre is. Megteszi egy kis szunyókálás a kanapén, vagy a kényelmes fotelben, de igazán a piruettszerű pizsibe bújás utáni mély alvás hozza vissza a fogyatkozó energiákat. Célszerű ébresztőórát vásárolni, az beállítva minden nap két órával a munkába citáló autó érkezése előtt felébreszt mindenkit, aki az adott szobában alszik.

Társadalmi viszonyok


Feltétlenül törekedned kell a környéken lakókkal minél szorosabb barátságba kerülni; ez a szociális igények kielégítésén kívül karriered építésében is a segítségedre lehet. Először is minden házba szereltess telefont, mert ez az egyetlen hosszú távon használható módja barátaid elérésének. Minden feléd járót állíts meg legalább egy pillanatra, mert akinek bemutatkozol, az felkerül a telefonon elérhető személyek listájára, így később nem kell vadászgatnod rá az utcán bóklászva. A legmagasabb ismerősönként elérhető „friendship” pontszám a 100, ennek megszerzése azonban nem könnyű feladat. Óvatosan kell válogatnod az egyre bővülő interakciós lehetőségek közül, ha nem akarod elrettenteni magadtól új ismerőseidet. Például 20 körüli pontszámmal még nem érdemes az adott személyt szórakoztatni próbálnod (entertain), mert épp ellenkező hatást érhetsz el vele. Ugyanilyen körültekintő óvatossággal kell pl. az ölelkezést, flörtölést és csókolózást is kezdeményezned az ellenkező nem képviselőivel szemben. Ami beválik, azt érdemes többször is kezdeményezni, ha történetesen vevők a poénjaidra, fűzz több tréfát a beszélgetésbe. Úgy tűnik egyébként, hogy a tánc, aztán szórakoztatás, majd tréfálkozás triumvirátus alkalmazása hozza a legtöbb pontot, tornászd fel a mutatót 100-ra, majd küldd haza a delikvenst, és kezdj el fűzni valaki mást. A látogatókat el kell foglalnod valamivel, ha nem akarod, hogy unalmukban elhúzzák a csíkot. Ültesd le őket, ha lehet, akár a vacsora mellé, vagy a TV elé, esetleg sakkozni egyet, így jókedvük nem lankad, barátságpontjaid pedig szemet gyönyörködtetően gyarapodnak. Ha csak egyetlen család mindennapi gondjait tervezed a nyakadba venni, a szomszédságba népes famíliákat telepíts le, hogy barátokban sose szűkölködj. Sokat nem kell velük vesződnöd, berendezésként elég egy frigót, telefont (hogy fel tudd hívni őket), WC-t és valami alvóalkalmatosságot berámolnod a házukba, aztán boldogulnak maguktól is. Érdekes tapasztalat lehet egyszerre több lánnyal is bensőséges kapcsolatot fenntartani, csak arra vigyázz, hogy míg az egyikkel cicázol, a másikat (másikakat) foglald el valamivel, hogy ne jöjjenek rá a turpisságra. Ültesd ő(ke)t a TV elé egy izgalmas show idejére, vagy küldd át a másik szobába, a lényeg, hogy ne lássa meg, hogy csókolózol a másik lánnyal, mert akkor kitör a balhé. Törött szívek darabjai csilingelnek a padlóra esve, veszekedés, sőt verekedés törhet ki, ami kellemes látvány ugyan, de a „happiness” mutatót negatívan befolyásolja. Ha kapcsolatod valamelyik lánnyal már kellő mélységeket ért el, megkérheted a kezét. Ha igent mond, az esküvői szertartás villámgyorsan lezajlik, és az ara a házadba, jövedelme pedig onnantól kezdve a zsebedbe vándorol. Ha gyakran és érzelmesen csókolózol partnereddel, egy az öthöz eséllyel a játék felajánlja a gyerek vállalásának lehetőségét. Ha pozitívan nyilatkozol, csiribí-csiribá a baba ott terem, sajnos nem kísérheted figyelemmel életre hívásának izgalmas mozzanatait! Három egész napig etetgetned kell őt, játszani vele és énekelni neki, ebből csak a játék jut automatikusan Simék eszébe, a másik kettőre neked kell figyelned, különben legvégső esetben érte jön a Gyermekvédelmi Hivatal zord munkatársa, és búcsút mondhatsz neki. Ha nem viseled gondját rendesen, azt sírással jelzi. Ekkor etesd meg, hogy éhségét csillapítsd, ha pedig még ezután sem nyugszik meg, énekeld álomba őt, hogy kipihenhesse fáradtságát. A negyedik napra viszont hipp-hopp, a bébi gyerekké serdül, és azontúl nem kell minden percedet neki szentelned. A gyerekekre ugyanazok az igények jellemzők, mint a felnőttekre. Az ő munkahelyük az iskola, figyelj arra, hogy tartósan ne kapjanak elégtelen („F”) osztályzatokat (könyvespolc és számítógép birtoklása esetén tanulhatnak otthon), és ne lógjanak a suliból, mert akkor rövidesen katonai iskolába küldik őket, ami az egyszeri 1000 dolláros költségen kívül azzal is jár, hogy porontyod egyszer és mindenkorra eltűnik az életedből! Azonos nemű partnert is választhatsz magadnak (huh), ha beállítottságod ezt diktálja, az ilyen kapcsolatok azonban nem végződnek házassággal, és a gólya érkezése sem koronázza be azokat, bár örökbe fogadhatsz gyerekeket, ha felhívod a megfelelő ügynökséget.

Fontos még a társadalmi élet szempontjából kedves halottaid földi maradványainak elhelyezése. Ha házon belül keresel helyet az urnának, ahogy az USA-ban dívik, a lakók kedve borúsabbra fordul, inkább válassz egy szép sírkövet, és helyezd el azt a ház mellett, távol az úszómedencétől és a barbecue-sütőtől. Sajnos az elhunytak nem elégszenek meg a sírkövek és urnák által fennmaradó emlékükkel, minden nap este 11 órakor 10-15% eséllyel szellemük visszatér a túlvilágról, és kísértet képében zavarja meg éjszakai nyugodalmadat. Általában láthatatlanok, de huhogásukkal megzavarják az alvási ciklusodat, így nem pihenheted ki magadat a kellő mértékben. Ha ez nagyon zavaróvá válik, célszerű megszabadulni az ősök emlékétől, azok kitörlésével a kísértetjárás megszűnik.

Karrier


The SimsA munka a pénzszerzés legegyszerűbb módja. Állásajánlatot a napi sajtóban találsz egyet, vagy számítógépet vásárolva az Interneten barangolva hármat egy nap. Amíg nem találsz kedvező ajánlatot, érdemes naponta új komputert, asztalt, széket vásárolni, majd a sikertelen keresés végén azt visszavásároltatni az eladóval, mert egy napon belül visszavíve azt a teljes vételárát visszakapod. Ha pedig elcsípted a jó lehetőséget, igyekezz a szamárlétrán felkapaszkodni, hogy legyen pénzed az igazán dögös cuccok (pl. plazmatévé) beszerzésére. Erre a legjobb módszer, ha sok baráti kapcsolatot ápolva fejleszted jellembéli kvalitásaidat, és reggelente mindig jókedvűen indulsz munkába, amit az alapigényeid maradéktalan kielégítésével érhetsz el. Feküdj le időben, reggel pedig egyél, igyál, végezd el az elvégzendő kis- és nagy dolgaidat, fürödj meg, hogy jó formában tündökölj munkatársaid előtt. A barátok az előléptetés szempontjából is nélkülözhetetlenek, általában csak megfelelő pozícióban levő cimborád segítségével (meg persze adekvát önképzéssel) kerülhetsz magasabb beosztásba. Aztán amikor már begyűjtöttél egy kis tőkét (a fizetésed az előléptetéssel párhuzamosan szignifikánsan növekedik), befektethetsz műtárgyakba például, olcsón vásárolva és drágán eladva szép összegek üthetik a markodat pillanatok alatt. Ne koncentrálj kizárólag a karrierépítésre, mert dolgos kis emberkéid könnyen belefásulnak ebbe. Mint gondolom, rájöttél már, a játékban nincs szabad- vagy munkaszüneti nap, minden reggel vár reád a meló. Egy-egy napra azonban szabadságot adhatsz magadnak, de vigyázz, két egymás utáni napon lazsálva kinn találod a szűrödet a munkahelyedről tekintet nélkül a beosztásodra, ahogy eddig tapasztaltam.

Nagyjából ennyi információ fér bele a rendelkezésemre álló három oldalba, ez elég lehet ahhoz, hogy sikeres életutat futhass be a Maxis által létrehozott virtuális világban. Ja, el is felejtettem, ha unod már az ötvenes évek zenéjét, amely a hangládákból szűrődik ki a játék során, nyugodtan másold kedvenc mp3 formátumú zenéidet a Music\Stations alkönyvtárba, Simék boldogan táncra perdülnek bármilyen muzsika hallatára.

Jó játékot, boldog életet mindenkinek!

Út a döntőig



Valaha régen, azokban a békés boldog nyolcvanas években született a kor sikerszámítógépére (igen, a C64-re) az a játék, mely a „Little Computer People” címet viselte. Ebben egy kis kulipintyó lakóit kellett rögös életútjukon továbbnoszogatnunk: etethettük, gondozhattuk, vagy akár tüntetőleg sorsára is hagyhattuk őket. Meglehetősen fura kis program volt ez, a legtöbben kétszer töltötték be csupán: először és utoljára, de én imádtam. Tíz év elhussant, majd híre jött, hogy valaki ismét elszánta magát, és nekivágott a program elkészítésének, melyben semmit nem kell majd csinálnunk, tulajdonképpen nem is játszhatunk, „csupán” az általunk életre hívott emberkéink mindennapjainak, boldog és keserű pillanataiknak szüntelen figyelése lesz az osztályrészünk. 1993-ban Will Wright (aki egyébként a SimCity szülőatyja) fejébe szöget ütött a tény, hogy az eladási listák tetején a számítógépes programok között igen előkelő helyen szerepelnek az ún. „home design”, (azaz lakástervező) szoftverek, melyek fajukat tekintve leginkább a CAD (Computer Aided Design - számítógéppel segített tervezés) szoftvercsalád a köznép által is fogyasztható válfajába sorolhatók. Ezekből sok ezer darab kelt el világszerte, Wright azonban megállapította, hogy a vásárlóknak csak jelentéktelen százaléka használja őket rendeltetésszerűen, azaz lakásaik át-, illetve felépítésének előkészítésére. Elmorfondírozott azon, hogy oly sokan kizárólag játékként kezelték ezeket a programokat, és ekkor plántálódott el termékeny képzeletében a The Sims megalkotásának gondolata, melyben nem csak egy ház felépítéséhez és berendezéséhez kapunk szabad kezet, hanem a lakók sorsának, életük minden pillanatának megkomponálása is ránk vár.

Hogyan éljük mások életét?



Nem könnyű eldönteni, hogy műfaját tekintve hova is sorolhatjuk: Tamagochi, virtuális babaház, esetleg a Maxis méltán patinás hírű sorozatának legifjabb tagja, a Sim Family lenne? Nem, azaz inkább nem csupán, ezeknél valahol sokkal több. A sztorija egészen eredeti, mégis banálisan hétköznapi ötletből fakad. A téma úgymond az utcán hever, mindannyian minden percünket vele töltjük, azaz élünk. És most, íme, a hatalom a kezünkbe kerül, élet és halál urai leszünk, a hétköznapi emberek sorsa feletti totális ellenőrzés lehetősége virrad ránk. Megtehetünk bármit, amit kényünk-kedvünk diktál, amihez a valós világban nincs elég tehetségünk vagy merszünk, lehetünk kongresszusi képviselők, de akár a sötét oldalt választva bűnözőként is megpróbálhatunk egzisztenciát teremteni magunknak.

Első lépésként az ígéretes intro után kísérleti egereink karaktereinek kialakítása vár ránk. Először háromféle bőrszín, kétféle életkor (gyerek, felnőtt) és a két legelfogadottabb nem közül kell választanunk, majd szemügyre vehetjük a megjelölt tulajdonságokkal rendelkező delikvensek sorát. A hajszín, az öltözködés és a testalkat alapján kell még egyszer górcső alá vennünk a jelentkezőket, hogy végül az ideális személy különböző egyéni tulajdonságainak beállítása után (energikusság, tisztaság, kapcsolatteremtő képesség stb.) elfoglalhassa helyét családunkban. Az asztrológia sorsformáló hatásai mellett hitet tevők a 12 csillagjegy szerint előre beprogramozott "viselkedéscsomagok" közül is választhatnak kedvük szerint. Ez után ki kell választanunk szerény anyagi javaink figyelembe vételével, hogy a felajánlottak közül melyik házat képzeljük el leendő otthonunkként. A későbbiekben akár teljesen át is építhetjük fapados viskónkat, amint jó állást kifogva a nagy mani ránk zúdul, de akár már az elején az alapoktól magunk teremthetünk tetőt a fejünk fölé, ha egyik kulcsra kész házikó sem felel meg kényes ízlésünknek. Ezt a lakberendezés áldásos feladata követi. Itt aztán (a pénztárcánkon kívül persze) az ízlésünkre van bízva minden, a The Sims végtelen lehetőségeinek tárháza ekkor nyílik meg talán először igazán. Rengeteg bútor és elektromos eszköz sorakozik a raktárak polcain, viszont minőségükkel egyetemben az áruk is arányosan növekszik, kezdeti 20000 dollingerünk amúgy is megcsappant maradványa bizony nem lesz elég arra, hogy rögtön az elején luxuskörülményeket teremtsünk magunknak, a plazmatévé helyett érdemes először valami hagyományos zajládát állítani a fal mellé.

The SimsSikeres életvitelünkhöz bizony sok apróságra kell egyszerre figyelnünk: ennünk, innunk, aludnunk (és egyebeket...) kell rendszeresen, és a pihentető szórakozás perceiben sem árt észben tartanunk, hogy minden nap reggel bizony vár minket a munka! Nem árt, ha némi időt ráfordítva néha új ismeretek elsajátításán is fáradozunk, mert így a jövedelmezőbb állások betöltésének lehetősége nyílik meg előttünk (ha például a főszakácsi hivatást pécézzük ki magunknak az egyik jó nevű étteremben, nem árt, ha első lépésként megtanulunk főzni!). A pénz pedig sosem elég. Érdemes lehetőségeink szerint mindenből mindig a legdrágábbat megvennünk, mert az igényeinket a jobb minőségű eszközök jobban és gyorsabban kielégítik, mint olcsóbb társaik. Megvásárlásukkal nagyobb költségbe verjük magunkat ugyan, viszont itt, a Simvilágban a „tájmizmani” elve maximálisan érvényes, mert az idő lesz a legdrágább kincsünk. A plazmatévét például lényegesen kevesebbet bámulva is a gyönyörök olyan áradata zúdul ránk, hogy napi "kötelező" tévézésünk ideje a töredékére csökken, a fennmaradó időben pedig egyéb hasznos tevékenységet folytathatunk. A közkedvelt szappanoperák fordulatai és témái is helyet kapnak a játékban, tanúi lehetünk kis teremtményeink szerelmeinek, boldogságának, csalódásának, elkeseredésének, sőt halálának is abban az esetben, ha gyagyás kegyencünk például puszta kézzel, hozzáértés nélkül nekiáll megreparálni lerobbant tévéjét (ekkor megkapjuk a "Drót végén széndarab, mi az?" talányának megfejtését is egyben...). Természetesen, ha körülményeink rendezetté válnak, a szilárd anyagi alapokra támaszkodva akár gyermekáldást is kérhetünk házunkra. Nem lesz alkalmunk a kisded megalkotásának legizgibb tíz percét megélni (a programozók szemérmesek), utódunk egyszerűen az ölünkbe hull. Bármennyire is szabad kezet kaptunk megalkotásuk során, Simjeink saját lélekkel rendelkeznek. Előfordulhat, hogy valaki első pillantásra gyűlölni fogja szomszédját, bármit is tesz a szerencsétlen ezt megváltoztatandó. Sértődékeny, érzékeny, könnyen dühbe guruló ismerősökkel leszünk körülvéve, vagy barátságos hippik vernek tanyát a szomszédban, akiknél mindig "heppi" a hangulat? Nem tudni előre, épp ez teszi megunhatatlanná a kis lélekszámú közösség megfigyelését.
###

Az idő pénz!



Ez a program akár „real time” stratégiának is tekinthető, melyben nem oly elvont fogalmak, mint mondjuk a Tiberium bányászata biztosítja számunkra a lehetőséget a továbbfejlődésre, hanem azt kell kiaknáznunk, ami mindig kéznél van: az időt. Igen, mint már említettem is, ez a legkritikusabb elem a játék során, elegendő időnk mindennek az elvégzésére sosem lesz. Ha barátokat akarunk szerezni, meg kell hívnunk vacsorázni, vagy csak sima traccspartira szomszédjainkat, hogy kapcsolatkialakítási képességünk fejlődjön, pedig ezt az időt inkább tölthetnénk mondjuk tanulással, aminek révén az előnyösebb munkahelyek is elérhetővé válnak. Ugyanakkor mindezek mellett ennünk, aludnunk, fürödnünk, sőt, dolgoznunk is kell valamikor, ezen kívül szórakozásra, pihenésre is illik időt szakítanunk, hiszen emberkéink lélektelen zombikká válnak, ha csak hajtjuk őket napra nap. Ki kell ókumlálnunk tehát, hogy is elégíthetjük ki igényeinket a lehető legkevesebb időráfordítással, vagy hogyan végezhetünk el több feladatot egyszerre.

Na jó, de hogyan tarthatunk kézben mindent egyszerre?



The SimsA játék kezelése szerencsétlen jelzővel mondva "párját ritkítóan" kellemes, még a Sim City 3000 agyondicsért menürendszere is csak előre köszönhet neki mély tisztelettel. A képernyő bal alsó sarkában meghúzódó buborékmenüből minden, ami a játék során fontos néhány kattintással a szemünk elé kerül. Simkéink vágyai és barátaikhoz fűződő kapcsolatuk éppoly könnyen szemügyre vehetők, mint a választható berendezési tárgyak több szempont szerinti csoportosításban is megjelentethető kavalkádja. Fotóalbum áll rendelkezésünkre, melyben kommentárokkal fűszerezve lefűzhetjük életünk jelentősebb pillanatait. Beszédes ikonok segítenek minket a menürendszerben való eligazodásban, a nagyon hasznos legördülő ablakocskákban pedig egerünkkel bármire rámutatva tudósítást kapunk arról, hogy mi is az, amire mutatunk, és hogy tulajdonképpen mihez is kezdhetünk vele. A kezdők kedvéért pedig "oktatóházikó" is helyet kapott a programban, mely segítségével megismerkedhetünk Sim családunk életével, mielőtt botor módon belekontárkodnánk mindennapjaikba. Emberkéink irányítása egyszerű, ha ráklikkelünk valamelyik személyre vagy tárgyra, a vele elvégezhető cselekmények sora megjelenik körülötte. Nincs más dolgunk, mint választani ezekből, és máris figyelhetjük kárörvendve, mibe is rángattuk bele megint mit sem sejtő hőseinket. Jelentős segítség az is, hogy a használati eszközök rongálódása is feltűnik ebben a kis menüben oly módon, hogy a kiválasztható opciók bővülnek a "megjavítani" kifejezéssel, így elkerülhetjük például azt, hogy a zárlatos készülékek egyike a lángok martalékává fokozza le otthonunkat, vagy hogy hazaértünkkor térdig álljunk a dugulás révén szétterült "rötyiben". Az emberek közötti kapcsolatok alakítása is egyszerűen megoldható: minél jobban megismerünk valakit, annál szélesebb palettáról válogathatunk abból, hogy is viselkedjünk vele szemben. Ha valakivel először találkozunk, ez kimerül egyetlen "helló"-ban, míg a későbbiek során akár cikizhetjük, lehordhatjuk, de akár ágyunkba is csábíthatjuk a hálónkba keveredett barátainkat. Mindezek segítségével a játék kezelése hamar a vérünkbe ivódik, és szinte észrevétlenül libbenünk át a gépünk elől kis emberkéink bőrébe.

Néhány szó a külcsínről



A játék tálalása nagyon szép és színes, a tárgyak élesen és részletesen ábrázoltak, remek kis animációs fázisokkal kibővítettek. A karakterek megjelenítése nem okozhat fejfájást videokártyánk 3D-re kiélezett vezérlő chipjének (lévén nem 3D-ben ábrázoltak), de igényesen kialakított és mozgatott szereplőkkel találkozhatunk. Ha pedig a grafika jó osztályzatot érdemel, a hanghatások legalább jelest követelhetnek maguknak! A hangok néha szinte elhomályosítják a fényeket: Simék aranyos blablanyelven társalognak, ami könnyen megragadhat minket, én is most épp az egyik tévéreklám halandzsaszövegét dudorászom a bajszom alatt. Ez a nyelv egyébként nem hasonlítható szerény ismereteim szerint semelyik szülőbolygónkon beszélt nyelvjáráshoz, de remekül tükrözi a beszélgetők érzelmeit, hangulatát. Maxisék maxisok különböző zajt szőttek bele a történetbe: minden, a zöldségdarabolástól kezdve a budi lehúzásáig bezárólag egyéni, valósághű és tiszta hangzást kapott. A hifi készülékek, illetve a televíziók külön kiemelendők, ezek nagyon eredeti módon, a már említett halandzsanyelven komponált, fülbemászó zenével aláfestett műsorokat produkálnak. A zene pedig, amely végigkíséri az egész történetet varázslatos, nem gondoltam volna, hogy a zongorán előadott jazz ilyen pozitív hatást tehet rám, nagyon nyugtatólag hat például, amikor a belobbanó sütőből kiindult lángtenger hamuvá égeti magánéletünk szentélyét! Ha kedvünk tartja, a programba lehetőség van bevinni saját magunk által kreált figurákat is, csak egy kis grafikai tudás (no meg mondjuk, PhotoShop) kell hozzá. Én éppen Bundyék megszerkesztésével küzdök.
Külön játék a játékban a magunk által megálmodott ház és kert felépítése. Felhúzhatjuk a falakat tetszés szerint elhelyezve az ajtókat és ablakokat, ráépíthetünk emeletet akár, vagy megtoldhatjuk újabb melléképülettel, tapétát választhatunk a falakra, parkettát, vagy linóleumot passzírozhatunk a lábunk alá, álmainknak csak a pénztárcánk szabhat határt. A program óvatosan segít a botcsinálta építésztanoncoknak, csendes tanácsokkal lát el minket a valóban lakható lakóház építésében, valamint általános értékelést ad az elkészült remekműről.

Simsék betörnek az Internetre



The SimsAmi az elején nekem nem tetszett, az a választható tapéták vagy padlólapok korlátozott száma volt, nem adódott lehetőségem arra, hogy pirosra fessem a falakat, vagy akár hupizöldre a giccses gipszstukkókat. Ez azonban könnyű nyári záporként suhant tova, mert a világhálón máris tucatnyi rajongóoldal várja az érdeklődőket, amelyek végtelen forrásként szolgálhatnak a választható dekorációs elemekből, vagy akár a bútordarabokból, ahogy azt Will Wright megálmodta jó előre. Ez a flexibilis kialakítás is egyike a szinte határtalan lehetőséget biztosító jó tulajdonságoknak, melyeket a The Sims felvonultat. A Maxis háza táján direkt erre is készültek, hogy a megjelenés után saját maguk által alkotott, vagy a letölthető programok segítségével minden Simskezelő az általunk megálmodott eszközökkel veszi majd magát körül. Minden tárgy magában hordozza az összes információt, mely ahhoz szükséges, hogy digitális hőseink szakavatottan kezelni tudják azokat. Ha példának okáért bowlingpályával bővítjük valaha környezetünket, fiaink máris profikhoz méltóan ragadják kezükbe a golyókat. A készítők nem feledték remekművük beharangozásakor tett ígéretüket, melyet a játék szabadon formálhatóságára és a maximális, keret nélküli szabadságára tettek. Ékes bizonyítékok erre a programok (FloorMaster, SimShow, HomeMaster), melyek már jóval a premier előtt lehetővé tették számunkra, hogy előre elkészíthessük vágyaink tapétáját, padlóját és szereplőit. A fejlesztés azonban egy pillanatra sem áll meg, máris híre jött, hogy a "multiplayer" lehetőség is belekerül a The Sims világába valami módon, sőt, olyan segédprogram is fortyog a boszorkánykonyha üstjeiben, melyről Mr. Wright csak annyit árult el, hogy még sokkal messzebb tervezik kitolni alkotási szabadságunk határait. Külön izgalmassá teszi a későbbi bővítéseket, hogy nem fogjuk előre, pontosan tudni az új eszközök ránk tett hatásait. Akár járványok is kitörhetnek Simfalván, ha mondjuk a botor gazda valamilyen fertőző betegséget hordozó, vámon becsempészett egzotikus házi kedvenccel bővíti lakása faunáját!

A „pro” utáni „kontra”



Természetesen fény nem létezhet árnyék nélkül, ez a játék sem tökéletes. Először is „be vagyunk zárva” az utcába, ahol élünk, nem követhetjük szemmel például pártfogoltjaink munkáját. Zavaró egy picit, ahogy embereink néha keresik a legrövidebb utat kijelölt úti céljukig. Az elvétve, de előforduló bénázás a székekre való leülés terén, illetve az ismerősök üdvözlése közbeni rituális, szinte örök időkig tartó helyezkedés pedig képes halk hörgésre késztetni a mégoly türelmes felhasználókat is. A játék hardverigénye meglepően nagy - ez a tökéletes futtatás érdekében szükségeltetik -, nálam a fordulatszámláló 550 MHz-es Celeronon 256 mega aggyal, Asus GeForce kártyával is bizony beakad néha, és nagyobb ház, vagy sok egyszerre mozgó szereplő esetén (természetesen a textúrák minőségét maxra húzva) a „The Sims” bizony meg sem közelíti a Quake 3-at az FPS-ek terén! A falra szerelhető világítótestek hiánya nem tetszik, valamint az sem, hogy a szereplők, hogy is fogalmazzam, teljes menetfelszerelésben telepednek a porcelán szentélyre elhelyezni benne az előző napi étkezés maradványait! Igaz, hogy a Maxis szemérmes grafikusai a filmekben kedvtelve használt "kikockázást" segítségül hívva amúgy is eltakarják a fürdőzés, illetve az egyéb anyaszült meztelen űzendő tevékenykedés leglényegesebb momentumait, ez a nüánsznyi apró kisiklás mégis zavaró!
(„Lapzárta után” érkezett friss info: már elérhető a piszkos gondolatokkal szívesen játszadozók részére a The Sims pucér patch, amely eliminálja a kikockázást, így feltárulhat előttünk a meztelen igazság! THX Sasa)

Mit hoz a jövő?



The SimsWright a mai napig is csupán rendkívül összetett dolgok rendkívül egyszerű matematikai modelljének tekinti műveit, melyeket a velük rengeteg időt töltő emberek ruháznak fel fantáziájukon keresztül saját személyiséggel. A The Sims igazi varázsa talán pont ebben rejlik, hogy messzemenőleg a valóság hű tükrözésére törekszik, közben mégis meghagyva nekünk a játék örömét. Türelmetlenül várakozhatunk addig, mire valamelyik eljövendő verziójával lehetőségünk nyílik majd arra, hogy az Interneten keresztül belépjünk választott digitális képviselőinkkel a nemzetközi és határtalan Simsvilágba, ahol a számítógép helyett a többi játékos által irányított szomszédok vesznek körül minket, keresik barátságunkat, megrugdossák a macskát, vagy leitatnak, és elcsórják a mikrosütőnket. Addig is be kell érnünk a lehetőséggel, hogy kedvenc képeinket szöveggel ellátva családi albumunkat feltölthetjük a Maxis honlapjára, ahol a többi rajongó ámulva figyelheti magasba ívelő egzisztenciánk anyagiakban tükröződő, lakásunk luxuscikkeiként megjelenő megérdemelt jutalmát.