Az alapok
A Codename: Panzers valósidejű stratégiai játék, feltehetően sokaknak nem lesz gondja az irányítással és a kezelőfelülettel. Bízunk benne, hogy mostanra minden PC-tulajdonos játszott már valamilyen RTS-sel, de ha mégsem, valószínűleg hamar beletanul mindenbe, hiszen a beépített gyakorló küldetések nekik készültek. Mivel második világháborús témában is akadt már hasonló – bár nem ily nagyszerű – alkotás, az egységek felismerésével, alkalmazási területeivel sem lesz különösebb gond.
Alapvetően három különböző harcoló egység található a játékban: gyalogság, tankok és tüzérség. Ezeken kívül találkozhatunk egyéb kisegítő járművekkel is, mint például dzsipek, traktorok, teherautók és lőszerutánpótlást biztosító, vagy javító egységek. Minden küldetés előtt a presztízspontjainkból vásárolva alakíthatjuk hadseregünk létszámát, amelyekből úgy szerezhetünk minél többet, ha a lehető legkevesebb veszteséggel visszük véghez a ránk bízott feladatokat. Ezek között vannak elsődleges prioritásúak, opcionálisan választhatók és titkosak is. Utóbbi kettőt is érdemes végrehajtani, hiszen értékes pontokat gyűjthetünk be általuk, melyekből aztán értelemszerűen még jobbra, erősebbre, nagyobbra hizlalhatjuk seregünket – legfeljebb 25 különféle egységig.
Küldetéseink közben katonáink tapasztalati pontokra tesznek szert, melyek hatására szintet léphetnek. Minden szintlépéssel növekszik a hatékonyságuk, nagyobb sebzést lesznek képesek bevinni. Ezért aztán értelemszerűen minden meglévő egységünk olyan kincs, amire folyamatosan vigyázni kell. Okos hadvezérek nem engedhetik meg magunknak, hogy akár egyetlen negyedik szintű egységük is odavesszen a harcmezőn – ezért is alkalmazta a Stormregion a gyorsmentés funkciót, amit javaslott mindig melegen tartani (F6 – mentés / F9 – betöltés). Ezen felül hasznos, sőt szinte elengedhetetlen a szóköz billentyű nyomogatása, ugyanis segítségével megállíthatjuk az időt, lehetőséget adva magunknak arra, hogy átgondoljuk helyzetünket. Ilyenkor van a legalkalmasabb alkalom légicsapás, bombázás, ejtőernyősök, felderítőgép, vadászbombázó, és nehéztüzérség rendelésére – amire még később visszatérünk.
Gyalogság
Más játékoktól eltérően a gyalogságnak nagyon fontos szerepe van a játékban! Nem csupán ágyútöltelékek a pályán, megfelelő kezekben elengedhetetlenül hasznossá válhatnak. Szerencsére a választék ezen a téren is hatalmas, rengetegféle gyalogos található a programban, melyekből most csak párat emelnénk ki. De először lássuk a legfontosabb tudnivalókat!
Ha úgy döntünk, hogy seregünkbe gyalogost választunk, annak felszereléstípusától függően nem egyet, hanem ötöt, vagy kettőt kapunk. Öt darab jut az egyszerűbb és olcsóbb fajtákból, mint a géppisztolyosokból, vagy karabélyosokból, és kettőt kapunk szanitécekből, orvlövészekből, tankelhárítókból. Utóbbiakra értelemszerűen nagyon kell vigyáznunk. Csúcs, hogy mindezt még tovább bonyolíthatjuk azzal, hogy minden csoportnak 5-15 presztízspontért vásárolhatunk felszerelést. Ezek közül a legfontosabb a távcső, aminek hatására a látótávolság ugrásszerűen megnő, ami nagyon fontos lesz a későbbiekben. Ezen kívül embereinket felszerelhetjük gránátokkal és molotov-koktélokkal (hasznos, és olcsó is), gumicsónakkal (a vízen átkelésre), vagy tankelhárító aknákkal – ezeket mi nem igazán tudtuk kihasználni, de érdemes lehet próbálkozni velük.
A gyalogosok
háromféle testhelyzetet képesek felvenni, amivel csökken a sebességük, és az
ellenfél esélye arra, hogy meglássa őket. A hasaló katonát szinte képtelenség
észrevenni, főleg, ha erre alkalmas terepen teszi ezt (magas fűben,
kisebb-nagyobb dombok mögött). A Q-A-Z billentyűkkel pillanatok alatt
változtathatunk testhelyzetükön, de harc esetén azonban embereink maguktól is
hasra vágódhatnak. Ha ilyenkor úgy ítéljük, a harc kimenetele kétséges
számunkra, nekünk kell mindenkit talpra állítani; csakis utána vegyük
menekülőre a dolgot. Kúszva, háttal az ellenségnek hamar csúnyán végezhetjük…
Csapatunk kialakításához mi a következő egységtípusokat javasoljuk:
- Fegyveresek: A legegyszerűbb katonákat azért is
érdemes magunkkal cipelni, mert olcsók, és nagyszerűen kezelik a különböző
ágyúkat, tarackokat. E fickóknak feltétlen vásároljuk önvédelem gyanánt gránátot,
no meg távcsövet.
- Szanitéc: Szinte elengedhetetlen! Kár, hogy a
gyógyításért nem kap extra tapasztalati pontot… Érdemes kétszer két főt vinni
magunkkal, akik ha éppen nem parancsot teljesítenek, automatikusan gyógyítják
embereinket. Ne tegyük össze őket a harcoló alakulatokkal, mert ha tűzparancsot
adunk ki nekik, nem gyógyítják az elől állókat. Pedig épp ezért hasznosak:
ameddig az ellenfél lefoglalja magát a hozzá legközelebb álló egység
elpusztításával, mi hátulról szépen gyógyítgathatjuk azokat.
- Lángszórós és tank-legénység: E két típusból
remek kombót hozhatunk össze, habár a következő manőverhez szükségünk lesz
szanitécekre is, akik a mutatvány közben életben tarthatják malacpörkölőket.
Lángszórósaink nem csupán az ellenséges gyalogság megritkításában végeznek
remek munkát, de képesek a páncélosokat felhevíteni, ezáltal a kezelőszemélyzet
észvesztve hagyja el a forró járgányt. Ezzel a taktikával könnyen pótolhatjuk
megsemmisült harckocsijainkat, de ne felejtsük, hogy a tankokat és önjáró lövegeket
csakis erre képzett legénységgel irányíthatjuk – egyszerű bakák nem képesek
erre. Ezen felül nem árt figyelembe venni, hogy ehhez a művelethez nagyon közel
kell menni hozzájuk, ezért lehetőség szerint épületek mögül, lesből támadjuk
meg a harckocsikat. Nagyon fontos: semmiképpen se guggolva közelítsünk: minél
előbb odaérünk, annál több az esélyünk.
- <[if !supportLists]><[endif]>Orvlövész: Ha kedveljük a lassú, megfontolt
játékot (és miért ne kedvelnénk, hiszen a Panzers is ilyen stílusú), az
orvlövészek is hasznosak lehetnek számunkra. Észrevétlenül kiszedhetik az
őrtornyokban, vagy ágyúk mögött álló katonákat, egyben tökéletes felderítők is.
Nem árt, ha velünk van pár ilyen fickó!
- <[if !supportLists]><[endif]>Tankelhárító: Bár sokba kerülnek, igen értékes emberek. Értelemszerűen páncélosok ellen nyújthatnak hathatós védelmet, de hatalmas sebzésük miatt a gyalogságra nézve is igen veszélyesek. Két-három ilyen kétfős csoport pillanatok alatt szétkaphat egy tankot!
Páncélosok, tankok
Mint vérbeli stratéga, valószínűleg mindenki alig várja, hogy csapatát teletűzdelje a legkülönfélébb tankokkal. A C&C sorozaton nevelkedett egyének könnyen úgy gondolhatják, hogy ha seregünket telepakoljuk tankokkal, mindenképpen miénk a győzelem. Őket sajnos el kell keserítenünk, ugyanis itt nem működik ez a módszer. Néhány maximális szintű páncélos elegendő a győzelemhez, nekünk általában négy, legfeljebb öt-hat darabra volt szükségünk – kivéve a kurszki csatát, ahol még egy tucat is kevés lesz. A legnagyobb gond a fémszörnyetegekkel az, hogy szűkebb helyeken, városokban legfeljebb kettő fér el egymás mellett, és lassúak is. Félreértés ne essék, ők adják csapatunk legnagyobb tűzerejét, de csakis akkor lehetünk velük hatékonyak, ha kihasználjuk a gyalogság nyújtotta nagyobb látótávolságot.
- Minden
harckocsi négy irányból sebezhető. Amint az egyik oldalról eltűnik a páncélzat,
a tank megsemmisül, vagy mozgásképtelen lesz. Ha aknára futunk, a lánctalpak
leszakadnak, amit csak javítóegységgel orvosolhatunk.
- A
tankok irányítását négyfős kezelőszemélyzet végzi: egy tüzér, két géppuskás a
gyalogság elleni hathatós védelem gyanánt, és egy sofőr. Ne feledjük, hogy ők
kapják a tapasztalati pontot, nem a tank! Ha a fent említett lángszórós
módszerrel elfoglalunk egy Tigris tankot, ültessük bele a legjobb személyzetet!
- Azt
mindenki tudja, hogy a sérült harckocsit javíthatjuk, de azt tudtad, hogy ha
nagyon lesérülnek, a személyzet is sérül? Néha nem árt pihenőt tartani,
kiszállítani mindenkit, és szanitécekkel felgyógyítani őket, mielőtt végleg
elhagyják magukat.
- <[if !supportLists]><[endif]>Mivel
általában a homlokpáncélzat a legvastagabb, mindig mutassuk azt az ellenség
felé. Kattintsunk jobb egérgombot az egységünkre, tartsuk lenyomva, és húzzuk
az egeret az ellenfél felé. Így megfelelő irányba állíthatjuk tankjainkat.
- Ehhez
hozzátartozik az is, hogy ha sérülés miatt ki akarjuk vonni egyes tankjainkat a
csatából, ne csak annyit tegyünk, hogy egyszerűen hátra kattintunk. Inkább
nyomjuk meg előtte az S billentyűt – ugyanis ebben az esetben a harckocsi
tolatva hagyja el a veszélyes helyzetet, és nem kezd el forgolódni, azaz nem
nyújtja oda a másik orcáját is…
- A
gépi ellenfél gyakran kinézi magának valamelyik egységünket, és addig lövi,
amíg van rálátása. Csalni nem szokott, ezért ha már eleget szenvedett szegény,
gyorsan vonjuk ki a terepről, és vigyük hátra toldozgatásra. Ezt a módszert
követve nyerő helyzetben leszünk, érdemes végig használni a kampányok alatt.
- Harc
közben állandóan legyél mozgásban tankjaiddal, mert a háttérből érkező
ellenséges tüzérségi támadást így könnyebben kivédheted. Álló célpontot könnyű
eltalálni, mozgót jóval nehezebb. Ne aggódj amiatt, hogy egységeid eközben nem
fognak maguktól lőni, s ez a dolog különösen hasznos abban az esetben, ha
gyalogsággal ütközöl meg, mert a legtöbb tank géppuskával is fel van szerelve,
melyek kizárólag csak közelről működnek, de teljesen automatikusan. Kivételt
képezhetsz ez alól abban az esetben, ha koncentrálni akarod a tűzerőd egyetlen
keményebb ellenfélre (ilyenkor szokás előrehozni a javítókat is).
- Ha túl meleg a tank, és van a közelben valamilyen folyó, állj bele – sokkal gyorsabban fog lehűlni a karosszéria.
Tüzérség
Számunkra az
egyik legfontosabb egységtípus a tüzérség volt. A gyalogság látótávolságát
kihasználva roppant hatékony szereplői a csatáknak! Alapvetően háromféle
típussal találkozhatunk a játékban: ágyúkkal, tarackokkal, és önjáró
lövegekkel. Amint lehetőségünk nyílik utóbbiak megvásárlására, seregünk
hatékonysága megsokszorozódik.
- Bár
az ágyúk kezelése kicsit körülményes, a kampányok elején, illetve az amerikai
oldallal játszva mindvégig érdemes legalább egyet magunkkal cipelni – a
nehéztüzér kategóriából persze. Minden ágyú mellé kell állítani pár gyalogost,
akik kezelik, és a szállítás érdekében érdemes venni valamilyen olcsóbb vontató
járművet is (25 pont körül már kapni ilyet). Első lépésben minden küldetés
előtt ültessük be a személyzetet az ágyú mögé, majd a teherautóval kattintsunk
rá a már működő lövegre. Ekkor a személyzet felpattan a gépkocsira, és máris
vontathatóvá alakul egységünk. Eztán az F billentyűvel bármikor lepakolhatjuk
őket. Kicsit körülményes, de a tűzerő és a hatótávolság mindenért kárpótol.
- Mint
bizonyára már sokan tudjátok, a tüzérség helye mindig a páncélosok takarásában,
mélyen a frontvonal mögött van. Nem szabad felderítetlen helyen kacskaringózni
velük, ahhoz egyrészt túl értékesek, másrészt felesleges is.
- <[if !supportLists]><[endif]>Ha
a gyalogságot ellátjuk távcsővel, a következő módszer javasolt egy városrész
megtisztításához: elől álljanak a páncélosok, mögöttük a gyalogság, utána a
tüzérség, végül pedig a javító, és a lőszerutánpótló egységeink. Küldjük előre
a gyalogosokat, majd amint tűzvonalba érnek, nyomjunk szóközt, állítsuk talpra
őket, és keressünk fedezéket. A minitérképen jól látszik, honnan érkezett a
támadás. Ha házból, a tüzérséggel adjunk nekik. Ha ellenséges páncélostól, a
tüzérséget vegyük elő. Ha meglátunk egy csoport katonát, már tudjátok, mi kell
nekik: tüzérség. Biztos távolból, hatalmas tűzerővel könnyen fog menni a munka
– csak győzzük lőszerrel…
- <[if !supportLists]><[endif]>Minden oldalon a leghatásosabb tüzérségi egységek az önjáró lövegek, melyek közül németeknél a Bishopot, szovjeteknél a jó öreg Katyusát, amerikaiaknál pedig a Priestet részesítsétek előnyben.
Kisegítő egységek
Ezekről az egységekről túl sokat nem érdemes írni, csupán pár fontos dolgot kell megemlítenünk velük kapcsolatban.
- A
javító és lőszert szállító teherautók tartalékai végesek. Lesznek olyan pályák,
ahol nem spórolhatunk a lőszerrel, vagy nagyon sokat kell javítani. Ha látunk
valamilyen utánpótlást biztosító helyőrséget, és elfoglaljuk azt, lehetőség
szerint mindig ott javíttassuk meg tankjainkat, és ott töltsük fel
készleteinket.
- Ilyen
helyőrségek közelében feltölthetjük mobil javítóinkat is, bár nagyon lassan.
Csak álljunk a közelükbe, és már töltődnek is! Ha nincs rájuk szükség, érdemes
ilyen pontokon parkolni velük.
- Bár valószínűleg felesleges mondani, de nagyon vigyázzunk javítóinkra. Csak vészhelyzet esetén vigyük őket a frontra! (Nekünk elegendő volt egy-egy darab belőlük.)
Támogatás
A képernyő
közepén, lent, a tálca felett vannak felsorolva azok a külső segítségek,
melyeket kérhetünk a játék alatt. Nagyon gyakran kell ezekre támaszkodni!
- Ha
homokzsákokat látunk valahol, küldjünk oda felderítőgépet és várjuk meg, amíg
odaér. Amint meglátjuk, kik lapulnak a zsákok mögött, csapjunk rá a szóközre,
és szükség esetén vessük be a vadászbombázókat. Minden tankelhárító ágyút,
tüzérségi löveget érdemes ezzel a módszerrel elpusztítani, mert egyrészt biztos
a találat, másrészt mire odaérünk a tankokkal, hogy megsemmisítsük őket,
kicsipkézhetik a páncélzatunkat.
- A
bombázás irányát meghatározhatjuk, ha az egér gombját lenyomva tartjuk, és
elhúzzuk a kívánt irányba.
- A nehéztüzérség szinte semmilyen kárt nem tesz a páncélosokon, lehetőleg gyalogság vagy tüzérség ellen vessük be.
Nos, remélhetőleg ennyi információ elég lesz minden ifjú parancsnok számára. A játék küldetéseiben elakadni nem igazán fogtok, bízunk benne, hogy sikerült pár jó tanáccsal ellátni a reményteli tábornokokat, esetleg éppen ettől kaptok kedvet a játék kipróbálásához. Sok sikert és jó szórakozást kívánunk mindehhez!