Az univerzum kezdetén élt egy faj, az Ősök, melynek egyetlen célja a világ megismerése volt. Építettek hát jó pár ugrókaput, s meglátogattak néhány bolygót. A Föld kimaradt, mivel az emberiséget veszélyesnek tartották, valamint veszélyesen intelligensnek. Idővel az emberiség fejlődött, kilépett az űrbe, és kifejlesztette saját ugrókapuit. Ezek egy hibás teszt során rácsatlakoztak az Ősök kapuira. Az Ősök, mivel nem számítottak erre, elzárták a kapuk javát, mindössze egy részét hagyva meg az embereknek (ebből lett az X-univerzum). A Föld elkezdett robothajókat építeni, amelyeket arra programoztak, hogy bolygókat terraformáljon (ötletesen Terraformálóknak hívták őket). Azonban a robotok pár év múlva rosszul értelmeztek egy elküldött programot, és az emberiség ellen fordultak. Milliók haltak meg, egészen a Földig szorultak vissza az emberek. Nathan R. Gunne és egy kis csapat ember a Terraformálókat (immáron Xenon a nevük) átcsalta az Ősök kapuján, s felrobbantotta azt maga mögött, elzárva ezzel a támadókat és magukat. Az emberiség ismét a Föld rabja lesz. 800 évvel később Kyle Brennan egy kísérleti térhajtómű tesztelése közben keletkezett elektromos vihar miatt az X-univerzum kellős közepén köt ki.
Az X3-ban már Kyle fiát, Julian Gardnát alakítjuk (Kyle az 1. rész hőse volt, bár még most is fontos szerepe van, hisz ő az egyetlen "földi"), akinek sok gondot kell megoldania: megakadályozni, hogy egy őrüt pap világméretű katasztrófát okozzon, szembeszállni egy új, ellenséges fajjal, a Khaakkal, rátalálni a Földre, apját felébreszteni a kómából, és összejönni Saya Kho-val...
Fajokról, pénzről, sztoriról
A játékban 5 fő faj van, akikkel barátkozhatunk, vagy épp ellenségekké tehetjük őket: Argon (egykori földiek), Boron, Teladi, Split, Paranid, mind részletesen kidolgozott, gyökerében más-más történelemmel és kinézettel rendelkeznek, valamint 2 ellenséges faj (Xenon, Khaak), és 2 kalózcsoport (sima kalózok, Yaki kalózok). Hajókat, fegyvereket meg minden mást az 5 fő faj bármelyikétől vásárolhatunk, persze csak ha van megfelelő elismertségünk meg pénzünk. És itt is a másik kérdés: hogyan csináljak pénzt?
Egy szó: ahogy akarod (na jó, ez 2 szó volt). Kalózkodhatsz, kereskedhetsz, bányászhatsz, lehetsz zsoldos stb... Szóval van választásod. Kereskedésnél azonban fontos, hogy az árak mindig változnak, hála a valósághű piacmodellnek. Valamint érdemes odafigyelni a kalózokra: okoztak már jó pár kellemetlen percet, amikor kiderült, hogy kilőtték 10 kereskedőmet. A pénzkeresést megkönnyíti egy SETA nevű bigyó, ami a játék idejét gyorsítja fel.
Adódik persze még egy kérdés: mi lesz, ha végigtolom a sztorit? Nos, a válasz: semmi. A játék ugyanúgy folytatódik, az élet megy tovább, a Xenonokat meg még mindig irtani kell - valamint vár 1-2 meglepetés a végén. És persze ott a mérhetetlen sok hajó, amely csak arra vár, hogy megkaparintsd!
Látvány, hang, élményhegyek
Ez az a játék, amit látni kell! Gyönyörű, csodaszép, a legjobb grafika, ami valaha volt. A hanggal és ezzel a grafikával mindig úgy érzed magad, mintha egy sci-fi filmben szerepelnél. Valami eszméletlen látvány berepülni egy sötétebb szektorba, és ott lövöldözni a fegyvereinkkel. A grafikához még hozzáfűzném a teljesen új kezelőfelületet. Az X2-ben megismert interfész nemcsak nehezen irányítható, de ronda is volt, ráadásul az egész képernyőt eltakarta. Itt már hál' istennek az alapmenü a képernyő alján helyezkedik el, félig átlátszó, könnyen kezelhető.
A játékélmény tekintetében újabb kérdés merül fel: most őszintén - volt már olyan cím, amivel egy éven át non-stop játszottál, és nem MMORPG volt? Nos, személy szerint én már kereken egy éve és 3 hónapja tolom, és még mindig nem unom (persze ízlések és pofonok). Sajnos a 2.0.02 patch előtt persze sokat rontottak rajta a bugok (csupán a Gothic 3 múlta fölül ebből a szempontból), valamint a túl rövid sztori. Azonban az univerzum mindig tartogat meglepetéseket...
A végső kérdés
Az utolsó kérdés: lesz-e folytatás? Személy szerint én remélem, lesz. A történet nem fejeződött be, sőt, új lehetőségek nyíltak, így várható (bár nincs bejelentve) egy X4, ezenkívül már régóta tervezik az X-Online elkészítését is.
Azt már látni, hogy az X-sorozat kinőtte Elite-klón múltját, és elkezdte saját útját. Az X3: Reunion egy rendkívül jó játék, hiszen míg az űrszimulátorok 99%-a 2005-ben érte el az X2 szintjét, Egosofték máris föladták a leckét! A többin pedig nem nagyon kellett változtatni, hiszen bátran ki merem jelenteni: az X-sorozat hangulata időtlen.